6 Haziran 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Haziran 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Ankarg telefonu Son dakika | Bu ay içinde Ankaraya telefon | edilebilecek Ankara 4 (Husui) — İstanbul Ankara telefonunun telleri İstan- bula kadar yapılmıştır. Mükâle- menin temini için İstanbul ve Ankarada (bazı tertibat alınmak- tadır. Bu ay içinde İstanbul - An- kara hattının küşadı, mükâlematın başlaması mukarredir. İki ay sonra sesi kuvvetlendir- rilmek üzere Avrupadan sipariş edilen alât Eskişehire konulacaktır. Hattın, küşadından sonra her mükâleme üç dakika itibar olu- nacak ve her mükâleme için konuşandan 115 kuruş alınacaktır. Kayıt —memürü — komuşacak abonelerin adresini kayt ederek - İstanbulu — verecektir. — Bundan “sonra Cabone - İstanbul — santra- lindeki “matmazelden konuşmak istediği numeroyu talep edecektir. Her abone mükâlemelere mah- sup edihnek üzere telefon şirke- tine 25 lira yatıracaktır. Masır Kralı Roma 4 (Hususi) — Mısır kralı Osenya - ismindeki “büyük Posta vapuru ile Cinevaya vasıl aldu. Kral İtalyada bususi suretle bir sonra — Berline Tamirat meselesı Paris 4 (A.A:) — Heyeti umu- iye celsesinde, mütehassıslar bu- tün esaslı noktalar hakkında itilâf etmişlerdir. Raporun hafta niha- yelinen evel imzasını derpiş et mektedirler. İngilterede işsizler Londra, 4 (A.A.) — İngilterede 27 Mayis tarihinde işsizlerin mik- tarı 1,132.300 kişiye baliğ bulun- makta idi. Şu hale nazaren işsi lerin adedi 13 Mayıs tarihindeki il 638 Viyana BK Yanlarında nckir — işareti olan yakamlar müzmele görmeyen ceki diyetleri gösterir. Bu çedveldeki fiatlar “Amerikan Ekspres” kankanı larafından verilmiştir. Tekirdağında büyük bir yangın Tekirdağ 5 ( Hususi) — Çarşı cihetinde dün gece çıkan yangında elli kadar ev ve dükkan yanmıştır. Tekirdag S — Gece yarısına doğru - başlıyan " yangın dev: etmektedir. Çorlu itfaiyesi yetiş - miş isede ateş söndürülememiştir. İstanbul itfaiyesinden yardım bek- leniyor. Tam teşekküllü 50 nahiye — Yeni bütçeye göre Dahiliye vekâleti eylülde tam teşekküllü 50 n yazacaktır. Şimdiden projeler Komünist tahkikatı İzmir 4 — Müddei umumi 35 komünistin muhakemesi ğasını serde- derek evrakı müstantikliğe iade etti. Cemiyeti akvam meclisi Madrid 4 (ALA.) — Bir çok murahhaslar gelmişlerdir. Bilbas- sa Japonya murahhası M. Adat- ci, Romanya murahhası M. Titu- luco, Küba murahhası M. Afuerro ile Venezuella —murahhası M. Zumeta gelenler meyanındadır. Öğleden sonra da M. Ouinones dö Leon ile Alman murahhasla- rının vurudüna intizar olunmak- tadır. Belediye kanunu Kanunun müzakeresi gelecek seneye kaldı Ankara 4 ( Hususi) — Bele- diye teşkilâtma ait lâyıha ile şehirler arasında telefom tesisatı ecnebilerin hangi sanatleri yapa- cakları — hakkındaki — lâyıhalar meclisin gelecek ictimanda mü- zakere edilecektir. Vezüvün indifar Roma 4 (Hususi) — Vezüv ya- 'nar dağının indifar devam ediyor, yeniden bazı yerlerde lâv akmağa başlamıştır. Rusya aleyhine ik- tisadi blok Prağd (Hususi) — Burada int şar eden Sosiyal demokrat fırk: sıma mensup * Pravo Lido , y ziyor: Çekoslovakya milli demok- rat fırkasile Çek çiftçi fırkasının muütemedi olarak ahiren Pariste bulunan Çekoslovakya ticaret na- p z Sövyet Rusyasına karşı Fransa, İngiltere, İtalya ve koslovakya arasında bir iktisa- blok vücuda getirmek için müzakeratta bulunmağa memur edilmiştir. Bu müzakeratın şimdiye kadar hasıl eylediği netice menfi değildir. Baha Saki Kandıharı zabtetti Peşaver 3 (A.A) — Baha Saki kuvvetlerinin, Emanullahın - cski karargâhı umumisi olan Kandıharı zaptetmiş olduğu bildirilmektedir. Bu işgal, hiç bir mukavemete maruz ve kan dökülmesine mahal kalmadan vuku bulmuştur. Nazif Sururinin muhakemesi Beyağlünda / sev; ile diger iki kadı biye matbası — mü Nazif — Sururunin bu sabah ağır ceza mahkemesinde başlanmıştır. İngiliz kabinesi Makdonald yeni kabineyi teşkil ediyor Londra 4 (A yarın kıralı —M. Makdanald kabinedeki mü- him mevkiler için intihap etmek niyetinde bulunduğu mesai arka: daşlarının isimlerini kırala - bil recektir. Siyasi mehafilde zannolunduğuna göre M. Thoma hariciye, M. Hen- derson dabiliye, ve M. Snowden | maliye nezaretlerine getirilecek- lerdir. Yeni hükümetin teşekkülüne ait muameleler bittikten sonra ve yeni parlamento toplanmadan evel M. Macdonaldın bir kaç günlük bir mezuniyet alması muhtemeldir. M. Makdonald intihap mücade- lesinin esasen pel yan sıhhi vaziyet yorgunluk teşkil ettiğini söylemiştir Mesai fırkası icra hey'eti par- lamento - toplandığı vakit takip edilecek umumi / siyaseti ve ifti- tahi nutukta izah edilecek kanuu ve nizamların ana hatları hakkında müzakeratta buhmmak üzre yarın içtima edecektir. ; Muhalefet fırkalarının tarzı ha- reketi, âmele firkasının progra- mına tabi olacaktır. Türk-Yunan — müzakeratı ( Baş tarafı birinci sahifede ) Yunan mürahhaslarının Anka- radan ayrılmaları üzerine Anka- rada bulunan bitaraf ve Türk azan da şehrimize döneceklerdir. M. Papa ile M. Diyamandopulos Ati- nada 2 gün kalacaklar ve süratle | © avdet edeceklerdir. | Yeni talimatın yunanlılar tara- fından verilecek para miktarna ait olduğu temin ediliyor. Müba- komisyonu, — itilâfnamenin imzasile yapılacak tensikat ve kü- çük kadrolu yeni teşkilâtı bu ay sonunda — tatbik etmek — üzere hazırlıklara başlamıştır. İmza keyfiyetinin bir az teehhür etmesi bu kararın bu ay içinde tatbikine imkân bırakmamaktadır. Komisyon şimdilik eski teşkilâtını muhafaza edecektir. Yunan Hariciye Nazırının beyanatı Atina 4 — Hariciye nazırı M. Beyin Ankara Türk - Yunan müzakeratı hakkında y: yanata — cevaben şu ” beyanatta bulunmuştur. — Mübadele komisyonu raf azaların yaptıkları teklifatın her iki taraftan kabul edildiği beyan edilmiştir. Bu — hususta şunları ilâve eylemeliyiz: “bitaraf azalar bir muhtıra ile muallâk | mes'eleler hakkında bazı sureti haller irae etmişlerdir. Yunan hükümeti teklif edilen bu sureti hallerinheyeti mecmuasını kabul ettiğini iştir. Fakat bu meyanda Türkiye tarafından başka şerait teklif edildi ve bu şerait komisyonu mahsus tarafın- dan tetkik edilerek bu şe n bitarafların teklifinden esaslı su- rette arklı olduğu anlaşıldı. Şu | halde bizim de cevabımızı ona Hes l ocürini ll | Bir kaç;:ıkçılıkw Kaçakcılardan biri denize atıldı, fakat kurtulamadı Rüsumat muhafaza memurları mükim bir kaçakcı çetesini yas kalamış ve kaçırılmak istenilen 13 top ipekli kumaş, 23 top basma 7 top kumaş yakalan- mıştır. Bu sabah saat beşte fransız bandıralı Amazon - ve Karamani vapurlarından bazı eşya çıkan- ve *333 , nümerolu Ankara motörü ile kaçınlmakta olduğu rüsumat muhafaza riyeti tarafından yapılan tahkikat meticesinde anlaşılmış ve derhal takibe başlanımıştır. Nihayet Ankara motürüne ye- tişilmiş kaşakçılardan biri kent sini denize atmak suretile kaçmak | istemişsede buna meydan veril- Üç (np kıımş Dün Eminönündeki Moda ter- zihanesine Nevzat, Vitali ve Levi isminde üç genç gelmiş ve 3 top kumaş aşırarak kaç- mışlardır. Zabita - bu. adamları yakalamıştır. Komşu kavgası Kadıköyünde — oturan Hacer hanım polis merkezine müracaatla komşüsu Esma hanımın kendisini fenx halde dövdüğünü — iddia etmiştir. Tabancasını çekerken yakalandı Taksimda İbrabim paşa tütün fabrikasında çalışan amele Ahmet ile arkadaşı Remzi dün bir me- | seleden dolayı kavgaya başlamış- lardır. Remzi bir aralk tabanca- sını cebinden çıkarırken polisçe Polis müdrü Ankaraya gidiyor Polis müdürü Şerif B. bu gidecektir. Polis sümüzdeki hafta içinde şehrimize avdet edecektir. 'Bir cinayet Cuma ovasına tabi Bulgurca tliğinde sakin Yusuf Ziya aynı çiftlikte mukira Sökenin Hisartepe karyesinden - Şah İsmail kızı on sekiz yaşındaki Lâtifeyi bıçakla öldürmüştür. ipekli kumaş kaçakcılığı Bu sabah Rüsumat muhafaza memurları tarafından bir ecnebi yapurunda — bir — sandık — ipekli kumaş yakalanmıştır. İpekli kumaş- ların mevcudu 85 kilodur: Futbol oynarken çıkan kavga Dün Şehremininde bir vaka ol muş ve bir talebe ehemmiyetli surette yaralanmıştır: Abdullah Ef. arkadaşları ile beraber futbol oynarken aralarında kavga çık- mıştır. Bu kavga esnasında arka- daşları Abdullah efendiyi ehem- Küfeci Süleyman isminde biri dün Kadıköyünde Minasağa apar- tımanına girmiş öteberi çalarken yakalanmıştır. Hronika mesul nınddrı'ınun mahkemesi Türklük aleyhinde bir tefrikayı | Adanada yağmur neşreden Hronika gazetesi mesul | müdürü Eleninin aleyhinde açılan dava ceza mahkemesinden ağır ceza mahkemesine intikal etmi; Bu sabah ağır ceza mahkeme: lanmış ve dava evrakı okunarak maznun kadının istievabına baş- lanmıştır. Seller pamuk tarlalarında tahribat yaptı x Adanada bir kaç gündenberi sürekli yağmurlar yağmaktadır. Yağmur bir çok pamuk tarlalarını harap etmiştir Yağmur esnasında şehir civa- rında düşen bir yıldırım bir ada- pun ölümüne sebebiyet vermiştir. n evel sağnak halinde yağan yağmurlar Mersin buğday mahsulü üzerine haylıca hasarat yapmıştır. Aynı zamanda Yenice Haydar paşa demir yolları Ulukışla - Çay- han - Sıdırva - Ayrancı - Derbent istasyonları arasında sellerin ufak tefek tahribatı olduğundan tami- ratın ikmaline kadar tren bir iki gün müşkilâtla gelip gidecektir. Musiki muallimleri imtihan edilecek Ecnebi - mekteplerde — bulunan cenebi musiki muallimleri konser- vatuarda imtihan — olacaklardır. İmtihan neticesinde ellerine bir ehliyetname verilecek ondan sonra muallimlik yapabileceklerdir. İ | | j Şııı huîalıuı | Adananın Kara hacılı mintikas —— sında ve kara isalının bazı köy - — lerinde hayvanatta şap hastalığı —— hükümfermadır. Bu hastalığa en —— ziyade sığır koyun keçi domuz l geyik ceylân ve mandalarda tu - tulurlar. İ Limanımıza bir amerikan yatı geldi Bu sabah limanımıza Amerikan bandralı bir yat gelmiştir. Yatta Amerikah seyyahlar bulunmak- tadır. Matbuat kongresi İstanbu Türk Matbuat Cemiye- tinden: İstanbul Türk Matbuat Cemiyeti hey'eti umumiyesi 8& Haziran 1929 Pazar günü saat 13 te içtima edecektir. Azayı asliyenin behemehal teşrifleri rica olumur. Darültünun bütçesi Darülfünun bütçesi Maarif vekâ- leti tarafından tasdık - edilmi; Geçen sene ile bu seneki bütçe arasında pek fark yoktur. Yalnız bu seneki bütceye sekiz bahçe- van imaaşı ilmiştir. Bah- çevanlar Darülfünun meydanında- ki bahçede çalışacakladır. yemeklik yağlar Şimdiye kadar serbest ve borsa harici satılan her nevi yemeklik yağlar bundan sonra zahire bor- Sasına ithal edilerek borsadaki arru talep kaidesine göre muame- leye tabi tutulacaktır. Tremometro 23 dereceye çıktı Yeşilköy rasat — merkerinden verilen malümata göre bugün hava ekseriyetle açık olacak, Rüzgâr şarktan esecektir. Öğleye doğru hava bulutlu olacaktır. Ha- raret gece 13 dü sabahleyin 23 Merhum Asaf Pş. Müderris mc,hun.ı Doktor Asaf Paşanın senei, devriyyei — vefatı münasebetile Eyupte — bulunan makberesi Arzu eden aktaba, | belerini, haziranın yedinci cuma | de Eleninin muhakemesine baş- | inü saat onu çeyrek geçede prüden eyube hareket eden haliç vapurunda bulunmaları rica olunur .