12 Haziran 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

12 Haziran 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

ya ayan N kı e meze (kl muş Ülstesini Yarın karile- timize takdim edeceğiz. Pahalılıkla ciddi surette meşgul olmalıyız Ankarada | Tayyare piyankosu dün çekildi . |şermidehaat| Küçük bir ihmal i (Din (16)ya nisbeti İda Su meselesi 'Kesideye bugün öğleden evel devam edilecek'derecesinde paha-| Azılı bir katilin idamdan kur- lanmıştır tulmasına sebep oldu Hükümet o merkezimizin en müstacel işleri arasın- da'bir su meselesi vardır. Bu meselenin halli imar müdiriyetinin töşekkülü ü- zerine artık filiyat saha sına geçilecektir. Hali hazırda Ankarayı besliyen menba suyu Elma dağının Kosunlar vadisin- den gelmektedir. Menba haddi zatında mebzuldür; Yalnız menba civarındaki sular toplıyacak ve top- lanan suleri yollarda kayb- olmaksızın . şehre getirip mahallelere tevzi ödecek fenni tesisat henüz vücuda getirilememiş olduğundan ihtiyaç nisbetinde istifade edilememektedir. Ankara hükümet merkezi kabul ve ilin edildiktön sonra ehemmiyetle kendini gösteren ihtiyaçlardan biri şehirin bugünkü ve yarınki nüfusuna kifayet edecek su bulmak meselesi oldu. Bir- kaç ecnebi su mütehassıs- larının iştiraki mesaisi ile etraftaki dağlar, vadiler üzerinde teharriyat, tetkikat yapıldı. Nihayet Elma da- ğının Kosunlar vadisinde Ankarayı beslemeğe kâfi su bulunduğuna kanaat getirildi, Bunu üzerine Ko- şuşlar vadisinde (150) bin lira sarfedilerek (450) met- roluk tahtelârz bir tünel ve (18,5) metro bir galeri açıldı. Suyu isale için bir ana hat yapıldı. İşte bugün Ankarayı idare eden su te- sisatı bundan ibarettir. Fakat Ankara su mesc- lesinin kat'i şekilde halli için asıl suları menbadâ toplıyacak bir bent yapıl- ması icap ediyordu; bunun için de (200) bin lira kadar bir para sarfolunması lâzım geliyordu. Ankara 'şchrc- maneti bu parayı bu güne kadar sarfederek bu işl yapmağa imkân bulamadı. ve bu bendin yapılamaması yüzünden bir çok fedakâr- lıklarla vücuda gelmiş olan (450) metro uzunluğundaki tünelin yıkılması, hep eski emeklerin havaya gitmesi tehlikesinden korkuldu, Vakıa o bugüne kadar mevzuu bahsolan tünelde bir arıza olmamıştır. Ancak (60) bin lira kadar bir masraf yaparak bu sene için tamirat ve inşaatı mü- nakâsaya. lüzum gösteril « mektedir. Ankara su meselesinin umumi surette halline ge lince: bu iş dediğimiz gibi teşekkül etmek üzere bu- lunan İmar müdürlüğü ta- ralından deruhte olunacak- tir ve her şeyden evvel de Kosunlar bendinin ikmali icap* edecektir. Bir kere bu bem yapılırsa artık Ankara için susuzlak tehli- kesi kalmıyacaktır. (250) bin nüfuslu bir Ankarayı daimi surette besliyecek su bulunabilecektir, | Aktarah 2 inci sayılamızdadır ) Dün Darülfünun ferans salonunda icra edilmiştir. Dün yalnız büyük ikramiye olarak on beş bin konferans salonundan cirafa tali dağılan seoimli yavrular Tayyare piyankosunun beşinci keşidesi dün öğleden sonra gene Darülfünun kon- İira çkmıştır. Elli bin lira ile diğerleri bügüne kalmıştır. 15 bin lira (45204 ) numaraya çıkmıştır. Bu biletin bir parçasına Eminönü zabıtai belediye memurları müştereken sahip bulunmaktadırlar. Son numaraları (04) olan biletler üçer Jira amorti alacaklardır, Keşideye bu sabah dokuz buçuktan itibaren devam olunacaktır. Dün çekilen nu- maralar sıraya konmuş bir liste halinde (4) üncü sayıfamızdadır. Selâhattin Neş'et B.ŞekervePetrol Avanduk zadelerin iflâsı me- Bu senc 12 milyon selesinde dönen işler hakkında) lira vergi alınacak Bildiklerini söylüyor ve söruyor ; — Acaba |Bütçede inhisar masrafı İtalyanların vekili bunlara ne diyecek? Avundukzadelerin — iflâsını takip eden muamelenin icra ve intacı sırasında tahaddüs eden dikkate şayan vaziyeti geçenlerde mevzüü bahis et- miştik. “Bu mesule ile meşgul olan zevattan kocaeli meb- usu avukat Selâhatin B. dün gazetemize bu hususta şü mektubu göndermiştir: *Avunduk zade biraderle- rinin son safhalarında ben de alâkadar oldum. Bu sk rağa alacaklıların . tahkik ve tesbiti yapılmış ve hatta alacaklılarla bir uzlaşma ya- pılmadığı halde konkordato için gün tayin edilerek ilân bile edilmiş. Şirketin aczi şeyi olduğu zaman Milânoda bir İtalyan avukat alacaklılara bir be Matbuat müntesiple-| İrine iltifat buyordulari| | Büyük reisiçumburumuz Gazi Hz. Matbuat cöm- iyeti heyeti umumiyesi- nin tazimlerini arzetmek üzere çekilen ( telgrafa, şu telgrafla cevap lütfe- derek matbuat münte- siplerine iltifat buyur- muşlardır : “Hey'eti umumiye | içtima münasebe- file hakkımda izhar buyrulan hissiyafa İ feşekkür ederim e- | Jendim. Relalcamhur Gazi Mustafa Kemal, Kocseli meb'usu avukat Selahattin B. yanname göndererek kendi- lerine fazla menfaat temin edecek vesaiti olduğundan işin tevdiini bildirmiş ve bu suretle on dokuz alacaklılan bir. gurup teşkil eylemiştir. Bunlardan başka daha 42 alacaklı varsada para ekseriyeti bu gurupla temin edilebileceğinden İstan- mürel bula gurubun — mümessilleri olan NL Şaber ve avukat iyle temas ederek konkordato esası ü- izakere ve müra- aslandı. Şu kadar ki ların kon- aşmıyacakları ben kabule konkordato le mümkün dde muştum, Oda bir banka kefaletile teklif e dilecek konkordatonun . mü- gını Şavul E Üİ 300 bin Tiradır Şeker ve Petrol' inhisar ida» resinin yenin sene ' bütçesi ve- kiler heyeti taraından tasdik olunmuş “ve dün * tebliğ edil TAlktarahi 3 üneti sayıfamızdadır) Fırkada Belediye azala- rı ne görüşlü? Cemiyeti belediye fırka grupu dün Fırka binasın- da toplanarak bazı müza- keratta bulunmuştur. Şehir bandosununu Da - rülâğzeden alınarak daha mükemmel bir 'hale ifrağı kararlaştırılmış ve'işin mali ciheti tesbit edilmek üzöre bütçe encümenine havale edilmiştir. Ayrıca Emanetin bu seneki umumi tamiratı görüşülmüştür. | Hakkı Şinasi Pş. ce belediye azes firkedan çıkarken Halbuki başka memleket- lerde bu nisbet birmisline bile varmamıştır İstanbul Ticaret odası hayat pahalılığı hakkındaki istatistik cetvelini bitirmiş- tir. Cetvelde 1914 senesin- deki fiat vasatilerile bu sc- nenin muhtelif aylarındaki vasatiler sıralanmaktadır , Bu cetveldeki rakamlara göre 1914 senesinde 100 kuruşa alınan şey bu sene ikinci kânunda tamam 1523 kuruşa , şubat ayında 1531, martta 1542, nisanda 1518 ve mayısta da 1481 kuruşa tedarik olunmuştur. Diğâr taraftan bu cetvelde, 1914 senesinden böri artan hayat pahalılığının gıda , mahrukat , melbusat ve kira bedellerine ait mukayeseli flat vasatileri deayrıca gös- terilmektedir . Bunların, bu senenin ikinci kânunundan geçen ayınsonuna kadar tesbit €dilen fiat vasatilerini aynen yazıyoruz : 1 Gıda maddeleri , 1914 te 100 kuruşa karşı: 1580 , 1592, 1625, 1580, 1525 kuruş . 2 — Mahrukat: 1354, 1366, 1299, 1283, 1210 kuruş 3— Melbusat: 1373kuruş. 4—Mahrukat 1666kuruş , Cetvelde o melbusat ile mahrukatın busenenin muh- telif aylarındaki vasatileri tek bir rakamla ifade olun- maktadır , Cetvelde ayrıca bu rakam- ların İngiliz lirası üzerinden kıymetleri de gösterilmiştir. Bundan başka genecetvelde kaydedildiğine göre, İngil terede hayat pahalılığı 100e karşı 166 , İtalyada 153 , İsviçrede 161 ve Almanyada 152 dir. Biz karilere bu hususta esaslı bir fikir vermek için 1914 kânunusanisinde 100 kuruşa alınan şeyin bu sene kânunsanisinde kaça alın- dığıni birbirlerile mukayese edilebilecek Obir şekilde temsiliresimlerle arzediyoruz. Fransadaki adli hatanm iç yüzü Fransiz efkâri ümümüyesini son günlerde işgal etmiş olan Mahkeme reisi bu karan müphem görerek jürinin tekrar katil Baratodan geçenlerde bah- | müzskere (odasına © girmesini setmiştik. Hadi- ye coban sesi hakkında mu ha Hfefenin son posta ile hangi © suslin mufassal malâ- cevabi oldüğu- mat gelmiştir, nu kararlaştı- Bu gazetelere rması talep göre, «Barato> elmiştir . O nun Idamdan vakıt Barato- kurtulabil mesi nun avukatı ve bir harika eşe- Fransız baro ridir .Muhake» sunun kiymetli me neticesinde bir uzvu olan heyeti hâkime metr Mose jüri heyetine hâkime: şu susileri sor- «Hâkim E- muştu fendi; o vicda- 1 — Barato nınıza müde otomobile Foru hale ederim. İkastenmi öldürdü? Katil Barato Jüri © karan Çi — Şoförün otomobilini | üzerine “icrayı tesir etmeyiniz! mi ? eğe akne e Mn sözler derhal (tesirini gün sonra örkadaşı Peneyi tas- öimen mi öldürdü? Jüri bu üç | göstermiş ve mahkeme idam sönle de « evet 3 cevabını ver- | cezası yerine müebbet kürek miştir. i kararı vermiştir. Şu halde caninin dana | Halbuki, matbaa verilen mahküm olmas İâzimgeliyordu. Fakat jüri bu arada < esbabı #uhaflefe vardır » sözlerinide Hâve etmiştir. İsterlin Düşüyor Dün Ka kuruştan (1007) va düştü İngiliz lirası beşon gün evel bir hafta içinde yükseldiği! 030 küruştan yavaş yavaş düşmiye başlamış ve evelki gün 1015 kuruşta kapanmıştı. Bazi bor. sacilar o österlinin daha fazla düşmesinin — beklenemiyeceğini söylemekte idiler. Halbuki bu iddia doğru çıkmamış ve İngiliz lirası dün mühim < derecede sükut etmiştir. Dün Borsadada hterlin üze- rindeki muamele çok hararetli olmuştur. o Sabahleyin 1014 kuruşta açılan sterlin öğeye doğru 1014 üzerinden biraz açı bulmuş ve bu miktarda kalmıştır. Halbuki öğleden son- a ban bankalar Borsaya mühim miktarda para getir- diklerinden fiat daha ziyade düşmüş ve bir aralık 1009 bu- çuktan pek az alcı bülünmüştur. Nihayet akşam üzeri salıcılar daha fazla arttığından 1007 buçuğa kadar düşmüş ve bu miktar üzerinde kapanmıştır. Dün Borsa haricinde altın 871 kuruşta açılmış 896 da kapanmıştır. Dün düyunu (o müvahhide üzerinde de o börarelli | satış muamelesi olmuş, ve İ93te açı larak akşam üstü 186 da kacanımıştır. bir tebliğden anlaşıldığına göre, jüri heyeti ancak (üçüncü sual hakında esbabı muhaffefe kabul etmiştir . Eğer bu nokta jürinin kararnaniztinde — müphem bıra kılmamış olsaydı katil Barato- nun kiyotinde kafası kesileceği muhakkaktı . İki telgraf İYunan H. nazır ile T. RüştüB. arasında Ankara, 11 (A. A) — Yunan hariciye nazın M. Jİ Argiropalos: hariciye neza - retini yetiden deruhte etmesi münasebetle Hariciye veki- limiz Tevfik Rüştü Beye a- tideki telgrafı keşide etmiştir. Hariciye nezaretini deruhte eimiş olmak öesilesi ile size mazideki mes'ul teşr ki mesalmizi hatırlalırım. Cereyan etmekte İğ olan müzakeratı İlyi neticeye isal ve 1926 daki Mk harkiye || nezarelimde aktile mübah oldu İl gum Atina itilâflarını muallak meseleleri nihal surelle halleğe- cek yeni itilâflarla ikmal ede - ceğimi ümit eyliyorum. Müştes İNİ rek mesaimizin 1926 da oldı | ğu gibi tarafınızdan teshil edi leceğinden eminim. Argiropulos Hariciye vekilimiz Tevfik İİ Rüştü Beyin cevabı berveçhi atidir . Zati devletlerinin hariciye ne- İİ sarcline aüdetlerinden dolayı ha raretli tebriklerimi takdim ederim. | Mübaşeret edilen o müzükeret neticesi muayyen bir sureli hal ile tesbit edilmiş olduğu “cihetle İşi memleket arasında iyi mü“ nasebellerin inkişafı için karafey- | min hasl olan o ömkünlerden İİ azami surette ütfade edecek “İğ satı devletlerini . bana - mazide İİİ olduğu gibi müzaheretfe “kukı - İİ necağma eminim, Tevfik Rüştü mmm mam | İ