13 Haziran 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

13 Haziran 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

ze) Perşembe 15 ed dis29) © 50,000 Ti ira 49, 709 numaraya H.Riasıntekali $5Zâpla 7IYOruzğ | Seyyar şimendifer Fakat harp için © mektebi Muhtelit mübadele ko- “ğ uyan piyankosu Aözânari humaralar Ücuzlk mis nish Tenzilaf bonosu Yunanlılar | Kararlarını bugün veriyorlar Atine, 12 ( Aneksartitos)— Türk » Yunan meselesinin tet- ! kikina memur komisyon topla- &. misyonu reisi M. Rivas Türk-Yunan müzakeratının aldığı son şekil hakkında bazı gazetecilere beyanâtta bulunmuş, Yunan matbua- tınm o neşriyatını otekzip etmiştir. M. Rivasın bu tek- zibi ile gerek Türklerin, ge- rek Yunanlıların vaziyeti tamamen meydana çıkmıstır. Malümdur ki bir iki hafta evvel Türkiye ile Yunaniş- tan arasında mübadele iti- Iâfının kat'i surette netice- lendiği anlaşılıyordu. Hatta B.M. M. tatil kararı ver- diği günlerde Başvekil Paşa hüzretlerile Hariciye Velsij tarafından bu “cihet res- men ifade ve ilân edil mişti, Halbuki” aradan birkaç gün geçmöden ortalıkta garip “bir *tobeddbl > oldur Aline gazeteleri Ankara- dan gelen son tekliflerin ilk tekliflerle taban tabana zıt bir şekilde olduğundan, binacnaleyh yeni tekliflerin kendileri için gayrı kabili kabul bulunduğundan bahs- ediliyordu. Yunanlıların al- dığı bu vaziyet herhangi bir şekil almış olan itilâf- tan geri dönmeğe karar ver- diklerini gösteriyordu. -Fa- kat o Yunanlıların öptida kabul ettikleri halde son- radan geri dönmek iste- dikleri teklifin bizim tarafi- mızdan yapılmış olduğu zannediliyordu. Şimdi M. Rivasın beya natı işin bu müphem nok- tasını izah etmektedir: mev- zuu -bahsolan teklifler Tür- kiye tarafından değil, bita- raflar tarafından yapılmıştır. Bu tekliflerin esası bir ke- re 16 mayısta yunanlılara tebliğ olunmuştur; Atina hükümeti bunu olduğu gibi kabul etmiştir. Müteakıben esasları kabul edilen bu tekliflerin izahatı ve tafsi- lâtı 27 mayısta gönderil miştir. İşte yunanlıların ilk tekliflerle arasında zıddıyet bulunduğunu ileriye sürerek reddetmek istedikleri bun- lardır. M. Rivas birinci teklif ile ikincisi arasında yunan- lıların iddia ettikleri şekil de hiç bir mübayenet ol- madiğını . temin ediyor ve Yunan gazetelerinin neşri- yatı karşısında hayretler gösteriyor. İhtimal ki Yunan hükü- meti Ankaradaki murahhas- ları tarafından gönderilen tekliflerin esası ve feferru- | atı bitaraflarca hazırlanmış olduğuna iptida dikkat et- memişlerdir. Bu tekliflerin doğrudan doğruya bizim tarafımızdan yapıldığını zan- netmişlerdir. o Onun şimdi karşılarına mevzuu- bahs tekliflerin sahibine müdafi olarak bitaraf dev. letler murahhasları çıkınca çok müşkül vaziyete düşe- ceklerdir. Bakalım M. Rivasın kuv- |! vetli tekziplerine karşı Yu- | nanlılar ne diyecekirdir? Mehmet Asım değil, j harbe mani olmak için) Kâzım Paşa Ha Hazretlerinin beyanatı Büyük Müllet Meclisi reisi Kizim Paşa | | | hazretleri Dolmabahçe sarayında kabul buyur. dukları gaze tecilere şu mü- Gi lâkatı vermiş- lerdir; — Vunan baş vekili M, Ve- nizeles Türkiye ile yakında bil borp (tehlikesi zuhur (edeceği hakkında beya- natta bulunmuş” tur. Bu husus ta ne dersiniz? — Yunan milletinin Beşvekili M, Venizelo- sın bu tarzda bir ifadede bulunmuş olacağını zarmetmiy orum, temeldir, söylemiştim. Maamafih bizim bahri siparişlerimiz harp için değil harba mani olmak için olduğunu size kal'iyetle süyliyebilirim. anbulda ne kadar buyurulacaktır? — Ktanbulda iki ay kalabileceğim. Bu Son dakika İtalyan tayyareleri yarın geliyorlar Filo kumandanı ceneral Döpinedodan Büyükdere hava İslas- yonuna gelen bir telgrafta haraketin karadenizdeki; şiddetli rüzgirlar dolayısile te hğr ettiği, Cuma günü Köstenceden hareket cd 10,30 ile 11 arasında caktır. Bu münasebetle | Kolordu. tarafından bu akşam Vat kulubünde verilecek Ziyafet tehir olu — Münhal intihap ya müddet ikamet ir, Filo yar Atinada neler oluyor? Atina, 12, (A.A)— Meb'usan halk fı ının meclisteki mevkiini ümit ey M. Papanastasyu, halk Jırkasının İk gini ii Mm azl meclisinde OM, Venizelos yeniden işgal edeceğini iğini söylemiştir. M. Kalandaris ve M. Yi ın hakli ve mazur “ Yeislerini, inkisarla - rını bizim felâketlere uğradığımız hayali ile avutuyorlar fiköcere hutişer öld” "Yen Adi reflisnzde biye müddet zarfında retlerinin Istanbula teşrif Anadolu malümata malik değilim. Nereye teşrif buyuracaklarını bilmiyorum. İ Seçer” bim Ankaraya gitmekliğim muh- Avrupaya se yabatım mevzi bahs değildir. Istanbuldan gönra dalrel in- İhabiyemi ziya- ret edeceğim. — Gazi Haz» reierinin Ans- dolu seyahat - ları o hakkında izahat Jütul bu- yurulur mu? — Gari Har- “uyürmıyacaklarını seyahatları hakkında meb'uslüklar için ne zaman Tacaktır? nhal mebu'us'uldlara Meclis açılmadan evvel fırka, mapizet gösterecek" ve yeni meb'us- lar önümüzdeki İçtiman iştirak edeceklerdir. Keşide dün ikmal edildi Dün çekilen numara” lar muntazam list ha- linde iç sahifeleimizde Tayyare piyankoşurun keşi- deşine dün Sabah sait dokuz buçukta Dirâlfünün konferans salonunda devam edilmiştir. Dün elli bit“ lira 40209 nu- maray, YİFMİ: beş bin lira 10951 mumaraya, on beş bin lira 45204 numaraya, on iki bin lira 41427 numaraya, on bin lir 20714 numafaya Çıkmıştır. Tüccardin o konyair zade Hasan efendi imahtumlarındarı Galip ve Ahmet beylerin » terekeni al köylü Andirikos efendinin bi lerine ellişer hin lira çıkmış Besi; teta müküm beye yirmi beş kasında Aziz bey ve -Kadıkö; nda Ateşçi” Ailye cn lira, Beyoğlunda Kumbrracı yokuşunda Anastdsa gn Dinelira çıkmıştır, Sonu 09, Sİ, 04,727 rak - kanları ile bilem £ biletler otuzar lira anti. alacaklardır. Dün naraları sıraya kon - de iç Sahilemizde Çemberlitaş aş Kaidesi etrafında retle gördük; Ozada bütün Türkiyeyi müteellim © ede- cek bir rivayet çıkarılmış, bu feci yalanı evvelâ Dra- | mada münteşir Taros, onu takiben Gümülcinede çi» | idin | için hi kan Redopi gazeteleri sahıfalarına koymuşlar, Türki- | yede ihtilâl olduğu ve şarki Trakya Kolordu kuman- dânını İstanbula çağırıldığı da bu meyanda yazılmış, İ gülüç; ilâveler neşredilmiş. Bu yalanları heyecan içinde öpüşmek, sarılmak” sl ; ziyafetler vermek Türklere pek barâretli taziyetlerdet!) (# bulunmaklar takip etmiş. Rumca gazetelere bakarak mahut firariler de pek tatlı hülyalara dalmışlar, gün görmüş yılanlar. gibi kımıldarimıya başlamışlar. Birkaç | "gün sonra İş anlaşılmış ve bütün bunların yalön Ni kaç merdiven ver? İki dane bulundu, şimdi ... Çemberlitaştaki sondaj de vam etmektedir. Kaide etri- fında” ikinci “bir * merdiven bulunmuştur. Bulunan merdi- venler mütekabil vaziyettedir. Bünlarin kaldenin. basamakları | olduğu, zamanla toprak altında || kaldığı zanhedilmektedir. Dört köşeli kaidenin İdiğer iki taralı da kazılacakür, Bi cihetlerde de böyle basamaklar! Bulması uh; olduğu meydana çıkmıştır! temeldir , , Sanasarvan Cumartesi günü Haydarpa- era kalkıyor Bütün istasyonlar gezilecek, mesleki konferanslar verilecek, fenni ve zirai filimler gösterilecek e e Devlet demir yolları ba- reket ve münakalâç mektebi memur ve müstahdemlerine ilmi ve mes- leki konfe- ranşlar o ver- miye - karar vermiş ve bu” nun faydasını en ufak istas- yonlara kadar teşmil etmek için o cidden güzel bir şe- kil bulmuştur : Talinf heye- tini bütün ted- ris vesaitile birlikte seyyar bir şekle vazetmek. Bunun için mektebe ait ha- zırlanan “mektep vagonu, Üç zattan ibaret heyeti hamilen cumartesi günü Haydarpaşadan hareket-edece seriye kadar gidecektir. Birinci ve ikinci sınıf istasyonlarda teyakkul edilecek, memur ve müstab- dımlere ders ve konferanslar verilecekti şimendileciliğe sit ris levazımını ders Cumartesiye hareket edecek meklep vagonu elektrik tertibat ve tenvira- tını, muallim kürsüsünü, sina- ma makinesini, omuallimlere mahsus yati- tbağı camidir. Vagon 40 sı mi alabilecek- tir. Şimendifer- diliğe ait 20, sebze ve mey- ğ va anbaljlar- na mahsus (0 filim © götürül- mektedir, Bun: ların o mesleki fenni kısımları memurlara an- balaj filimleri de, sebze ve meyva yetiştiren küçük İs tasyonlarda müstahsillere gös- terilecektir. Birinci seyahat bir buçuk sy kadar devam edecek ve bir ay fasıla ve istürahatten sonra vagon ikinci seyahati- ne © başlıyarak © Kütahya, Yenice, Tarsus Mersin, Ada- na, ve Fev aya gidecek- tr, Söz Yako Şavol Efend Efendinin! » Avunduk zadelerin iflâsı meselesinde “alacaklı İtal- yanların vekitlerile müza- keratta bulunan o Kocaeli meb'usu avukat Selâhattin Neş'et Beyin dünkü nusha- mızda münderiç mektubu Yahudi avukat Yako Şaol efendi. âleyhinde © müthiş bir itham mahiyetindedir. Çünkü mektuptan hulâsatan YL vüşüyak sali maktadır. Avunduk zadelerce İtal - yan alacaklılar © rasında konkordato akti esnasında ittifak hasıl olmuş; konkor- datonun para miktarı tediye zamanı, kefalet ve teminat — Levi, öbür gidelim. — Niçin? ti — İhtiyat emniyelin anâl- dır. Biz yalnızız. Fakat onlar iki kişi! Avunduk zadeler meselesi safhaya girdi Kocaeli meb'usu Selâhattin Beyin ithamkâr mektubu üzerine mühim bir meseleleri halledilmiş. İş bankası da ancak sui talie kurban “olmuş. Bu büyük Türk tcarethanesinin na - musunu kurtarmak için ke- falet ve teminat deruhte etmiş. Bu esasları İtalyanlar ka- bul etmiş, Hâtta ekseriyet- le alacaklı vaziyette bulu- nan İtalyan fabrikaları gru- punun vekili M. Şaber de muvafakat göstermiş, ve ar» tik işi olmuş bitmiş adde- derek kalkıp İlalyaya git- miş, Fakat sonradan M. Şaberin arkadaşı Yako Şa- ol ismindeki yahudi avu- kat, evvelce mückkillerin- den uyuşmak esasına göre salâhiyeti tammeyi almiş olduğu balde hiç bir akıl ve mantıkla izah edilemi- yecek bir bahane icat ede- rek işi bozmuş. Kendisine; — Niçin hem müekkille- rini, hem Avunduk Zadeleri ızrar edecek bir tarzda ha- reket ediyorsun? Denilince: — Ne yapayım, böyle talimat aldım, demekten başka bir cevap vermemiş. | Alitarafı 2 inci sayılamızdadır | işlerini 1 keneyi ve mu- | narak bitaraflaşın tekliflerini ve M. Papanın kendisine ye rilen talimatı etmediğini etmiştir. M. Diyamandopules M. Papa- yı. şiddetle müdafaa ederek kendisine verilmiş olan tajima- etmediğini tecavüz edip tetkik ileri Halbuki komisyon arı M. Pap tı tecavüz sürmüştür. azasından bazıl, a talimatı tecavüz ettiğini iddia etmişlerdir. Komisyon bugün bu hususta karar verecektir. Papanın geri çağrılması meselesi mes'uliyci me: alâkadar değildir. Hatta M. Papanın mes'uliyeti sabit olsa bile maslahat icabı Ankarada ipkası muhtemeldir. Her halde bu iki rokta hakkında bugün bir karar verilecektir. Şahadetnamesiz Nazırlar İngiliz kabinesinde âlt #ahsil görmüş kimse yok Makdonalt kabinesinin te- sekkülü dolayisile Londra gar zeteleri yeni > nazırların ter: cemci balle- rini kaydet mektedir. Ga- zetelerin bu va dide verdiği malümat ye- i ni mazırların. m Mellened ekseriyetle hayat adamı ok duklarını gösteriyor. Kabinenin başında bulu- lunan M. Mak- donalt haliha- zırda 61 ya Bi çındadır. Mak. donalt tahşil | fa İNE görmemiş , M Susvden O pek genç iken hayata atılarak bir müddet yazıçılıkla uğraştıktan sonra bir mel hususi kâuç liğini yapmı, bilâhare am le firkasıf müessisi Ol Hardiye ih hak etmiş, fir. kada çalışmış arieiye nazın ML Henderson 1906 da mebus olmuştur. Mekdonalt umumi harbın koptuğu Sira- bulunan fir. kalarla yaptığı po Mis Margtet mücaceltde mağlup olmuş, fakat 1922 liderliğini eli- ne almış,1924f7 te başvekilli- ge getirilmiş- © tr, Yeni kabi- nede maliye (© nazır Olan Snowden bir rouhalefetin Mühürdar M: Tomas mensücat amelesinin oğludur, © © TAhtmralı” 2 inci sayıfamıdadır)