14 Haziran 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

14 Haziran 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

108) i i İ ind Ay | ;0 rr as) ELA KARA Tekzip ediyorlar Yunan başvekili bahri siparişle. rimiz hakkında beyanatta bulunmamıştır Başvekâlet kalemi mahsusu tfarafın- dan yapılan nim resmi bir febliğde M. Venizelosa aifen Radyo ajansının nrş- rettiği beyanat fekzip olunmaktadır. Diğer Yunan mahafili bu beyanatı * #amamen uydurma olarak favsif ci- mektedirler. Ti AA KE ir aa ne kadar et yiyoruz ?. Vasati bir hesapla 15 miyon kil Bunu şehrin nufusuna taksim edersek Adam başına senede (20) kilo et düşüyor demektir... İstanbulda et fiatları ve et sarfiyatı üzerinden alı- nan belediye resminin mik» dan bir müddetten beri fikirleri o işgal eden bir mevzudur. Fakat” bu mev- zu üzerinde cereyan eden münakaşalar ve serdolunan mütalâalar ortada tespit olunmuş istatistik rakamla» ri olmadığından ekseriya birbirinden çok farklı ne- ticeler gösteriyor. Bundan dolayı gazetemiz Şehremanetinin o mezbaha kayıtlarına müracaat ederek İstanbulun & sarfiyatı hak- kında hakiki müstenit malümat elde et- miye çalışmış ve aşağıdaki rakamlar bu suretle tesbit olunmuştur. İstanbul o mezbahasında 1 haziran 1927 tarihinden 31 mayis 1928 tarihine ka- dar kesilen muhtelif cinste ki hayvanların miktarı ber- veçhi atidir: Kesilen hayvanların tinsi Adedi karaman ve dağlıç 428,450 kavırak ve keçi 106,344 kuzu ve oğlak 134,382 yerli öküz ve inek 15,245 ecnebi öküz ve inek 4029 manda 3472 dana ve malak 591 1 haziran 1928 tarihin- den 3lmayıs 1929 tarihine kadar kesilen hayvanların miktarı da şubur: Kesilen hayvanların cinsi Karaman ve dağlıç Kınrak ve keçi Kuzu ve oğlak Yerli öküz ve inek Ecnebi öküz ve inek Manda 3,229 Dana 924 yokarıda zikredilen hay- vanlardan her birinin Va- sali olarak verdiği et mik- tarı şu suretle kubul edil miştir: Dağlıç ve karaman (22) kilo, kıvırcık(12), kuzu ve oğlak (8), yerli öküz (110), ecnebi öküz (180), manda(150), dana ve malak (25) kilo. Bu rakamlar her bir cins hayvandan alınan safi et miktarını mektedir. i Binaenaleyh bu hisaba göre İstanbulda ( 1927 ) sarfedilen yekün itibarile rakamlara adedi 423.257 92,612 112,685 21,020 5,204 göster- senesinde et miktarı şudur rine 13 (Andlenrtikss) Ba — E Bir kilo et için-E- anete (9,5) k resim veriyoruz .. Yaptığımız hususi fefkikat; bazı tetkik - lerde belediye resmi olarak okka başına 20 veya 25 kuruş ve- rildiği hakkında tespit edilen miktarın biraz mübalâgalı olduğunu || isbat edecek mahiyet. tedir. enkei miktarı Verdiği etin ayvanın çini, | Kİ Karmaan ve dağlı Kivrak ve keçi Kuzu ve oğlak Yerli öküz ve inek Ecnebi öküz ve inek 9,425,900 1.276.128 1.075.056 1676950 725,220 52,180 14770 14246209 (1929) senesinde -sarfe- dilen etlerin miktarı da şudur: manda Dana ve malak etin miktarı Kilo Etem! 2037,464 910,480 2,312,200 936720 483,950 2.M0 16,138.114 Dikkat edilirse görülürki İstanbulda her sene sarf edilen etin miktarı az çok muayyen bir rakam etra- fında (dönmektedir bu miktar da (14) milyon kilo ile (16) milyon kilo arasında birşey demektir. Ancak bâzı “seneler bazı cins hâyvanlar “daha fazla, Hayvanın cinsi “Karaman ve dağiç Kıvrak ve keçi Kuzu ve oğlak Yerli öküz ve ipek ecnbi öküz ve inek Manda Dana ve malak Romanımızdaki müsabaka i Tafsildtı (3) üncü sahifemizde | Üczlu mt atak Tenzilaf bonosu 14 Haziran Cuma günü kullandacsltır. Yunanlılar evvelki gün aramızdakime seleler kakkında kararlarını verdiler M. Venizelos “Artık bu sefer neticeye doğru yürüyoruz, Diyor Yunan hükümetinin bildireceği cevabı aynen neşrediyoruz Atmadan gelen telgraflar göre Yunanıtan bitareflerm son tekliflerine cevabımı hazırlamıştır. Yunanistan cevabında Türk ve Rum mühagii emlâldela takdiri kıymeti meselesinin bu günkü müzakereden tefrik edilmesini ve mübadi emlâkine bitaraf mübadele azam tarafından totan bir hiymet takdir elnl atiyor, Yunanlılar ayni zamanda aile releleri İstanbulda bulunanlardan mada firari remlara, ve İstanbulda mevunt etabli rumların mübadele mıstakalarında mevcat emlikini bize bırakıyor. Yunan tebansınm emlikine gelinçe Yananlatan İstanbal hududu dahilinde bulunanalr müstesna diger bütün /Yunan emlikini de | £ bize terk ediyor. Fakat İstenbuldn bulunan bir kum Yenan emliklai de muhafaza eimele halekemı haiz bulunuyoruz. Yunanletanda bulanan gayri mübadil bötün Türk emlâki (İğ Garbi Trskya Türklerinin Yunanistanda mübadele mrntakasnda mevcut bütüm emiikin! Yuma Bistan iade etmiyocak hatta Garbi Trakya Türklerinden bazı emliki de sahip: leri orada mecet ise satn alacaktır, Yunanlatan bi Garbi Trakya Türklerinin Yunanlılarla kalan “emlikin bedelit ödeneceği #'bi burada bize kalan rusların emlâkisi tazmin için de bu paradan 160000 ieterlin tahalsir edeceğiz. Atinadan gelen telçraftan çıkardığımız mana bodur. 4 : Venizelos diyor ki B giropulosun (o huzurunda ( aktedilen büyük çtimada bitarafların teklifleri tetkik edilmiştir. Ana, 120 Fe) ün M. Venizelosun ve hariciye nazın M. Bu içtimada ittihaz edilen kararı M. Diyamandopulos | götürecektir. M. Diyamandopulos cumartesi günü Anka- raya hâreket ediyor. İçtimai hitamında M. Venizelos: gazeteciler4, “ Artık bu defa neticeye doğru yürüyoruz *, demiştir. Neler görüştüler? Mina, 13 ( Anekarilr) ün M. Venizelosun riyasetinde büyük bir içtima yapılmıştır. Bu içtimada bitarafların tekliflerine Yunanistanın cevabı ve hangi esaslar dairesin- de itilâf edileceği tespit olunâcaktı. İçtimada lâzım ge- Verilen kararlar hakkında ketu- mivet muhafaza edilmekle beraber salâhiyattar menbadan bazı haberler tereşşuh etmiştir. Bu haberlere göre mü- nâziunlih noktalarda itilâf edilmiştir. Verilen kararlar 1— Müzakereden :mübadil emlâk meselesi tesbit ediliyor. Bu Yunanistanın teklifi idi. Tarafeynin bıraktığı len kararlar verilmiştir. mübadil emlâkin kıymeti toptan bitaraf aza tarafından | takdir edilecek ve karar iki tarafça da mutâ olacaktır. 2— Diğer emlâke gelince iki hükümet kendi topral:- larında kâim olup bugün tahtı işgallerinde bulunan emlâki muhafaza edeceklerdir. Bu.emlâk da firari rumlara aittir, Fakat aile reisleri İstanbulda bulunduğu cihetle İ dönmek hakkını haiz olanların emlâki onları işgal eden muhacirlere tapu verilmemiş se iade olunacaktır. Kezalik iki hükümet kendi hudutları dahilinde kâi olan diğer târaf tebaasının emlâkini. ahıkoyuyur, Meselâ Yunan tebaasının Anadoludaki emlâkile etabli Rumların mübadele mintakalarındaki emlâki Türkiyeye kalıyor. 3 — Türkiye satın alacağı bir kısım emlâk müstesna olmak üzre Yunan tebaasına İstanbul şehremaneti hududu dahilindeki emlâkini iade edecektir. 4— Yunanistan Garbi Trakya Türklerinden kendileri Garbi Trakyada bulunuyorlarsa muayyen tarzı emlâki satın alacaktır. “Yunanistanın Türkiyeye vereceği. tazminat 500,000 İngiliz. lirasından biraz dun olacaktır. meblâğın 450,000 İngiliz | 7 lirası olmasını; teklif edi - ! yorlar. Bu para Garbi Trak- yadaki Türk — emlâkinin satın. alınması için Yuna- nistan (tarafından verile - cektir. Türkiye bu. paradan 150 bin. İngiliz lirasını Türk tabiiyetindeki Rum emlâki- nin mübayaasına tahsis ede- cektir. M. Diyamandopulos Yu- | Sisi” dindiyebilmeki “için | 10000 lira verirdim! Bu fakir. hanendeye pek diğer bazı seneler bilâkis dahâ az kesilinektedir. (AR tarafı 3 üne sayıfamizdadır) fazla “ülkfat | buyuruyorsünuz, ali . Zira on seneden bert nanistanın talimatını hamil olarak cumartesi günü An- karaya hareket ediyor. sağırım, | 150,000 İngtltr Hiram tazminat vereceksc de ia paradan M... flar r bu Tayyareleri Bu sabah 10,5 ta geliyor Kolordunun ziyafeti akşama verilecek İtalyan tayyareleri İki gündenberi Köstencede bulunan İtalyan tayyare filo- su bu sabah şehrimize avdet ie ahvali havalye istisna edilirse tayyareler saat 10,30 da Büyükdereye in- miş olacaklar ve hazırlanan işamandıralara baj Filonun gün kalması muk, Kolordu kumand rafından İtalyan buva filosu Heyeti zâbitanı “şerefine Bü- yükada Yat » Galata rihtrmnidun reket edecek bir eti Adaya gö- D. vekili Bu sabah şark vilâyeticrine harcket etti Ankara, 13 (A. A) — Dahi liye vekili Şükrü ya B, vi. lğyatı şerkiyede Lir teftiş seya- bati icra etmek üzre yarin sabalı saat sekizde şehrimizden ha t edecektir. Vekil Beye ye vakâleti -umuru “ma- Nözif ve “Jandarma umum ku- mandan i miralay Raşit İzmirde zelzele İzmir, 13 (A.A) — Dün gece Matbüat irsi İstanbul Türk matbuat ce- yeni» heye'oti Azayı asliy teşrifleri rica olunur. 1. e? * Belediyeazası çağıriliyor C.H, F. Mülettişliğinden: Cemiyeti umumiyei belediye azayı mubteremesinin 15-6 999. cumartesi ' günü | saat on alda Fırka © mer kezinde aktolunacak içtima- da hazır buluninalarını rica ederim. vilâyet müdürü umümisi /£ İtalyan | Peynirciliğin inkişafı için Ticaret odası yeni tedbirler alacak Dün bir içtima şapıldı Ticaret odası Trakya pey- İ nirciliğinin inkişafı için bazı teşebbüslere girişmiş ve bu husususta dün bir içtima tertip / İ etmiştir. Dünkü toplanmada peynir müstahsil ve emille- rinden mühim bir kısmı ha- zar bulunmuştr. Bu içtimada | ihzari tedbirler görüşülmüş ve esaslı Içüman pazartesi çünü ye pılması kararlaştırılmıştır. Öğrendiğimize göre Tr” ya vilâyetlerimizde (250 teneke kadar peynir istihsal olunmaktadır ki bunun kıy- meti (2) buçuk milyon lirayı bulmaktadır. Aynca bu bu miktar pey- nirin (100) bin tenekesi Misir, Yunanistan ve Suri- yeye ihraç (edilmektedir. | müracaatı lüzumlu görmek- Bundan başka senede (50) | tedir. A YL Eindi | Yako Şavul Efndi Sualimize cevap vermiyecek mi? Avunduk zadelerin e iflâs | nin bir takım gizli zümre meselesinde meşum bir rol | menfantlarına müvekkillerinin oynadığı kddin e menfatların edilen ve Ke | BArO TEİSİ İl feda etk gey cüeli o meb'usu'İl —— retile © ecnebi Saltkatın Ne Bu mesele hak- | memleketlerde set beyin ver. ” unda ne diye “bulunan ticaret diği izahata na- * zeran bu iddi aların çok doğru olduğu anlaşılan | Yako | elendiye bazı JDünkü içiimada hazır bulunanlar bin balya kadar da kaşar peyniri Ticaret odası gerek istib- sahasın- Jhraç olunmaktadır. sal ve gerekse İl da artması için esaslı tedbirlere yazdığımız. miktarların İ |! ! 5 müesseselerin! iğ- fal ettiği, yahut bu müesseseler tarafından - ken- disine verilmiş olan vasi selâ- hiyeti suiistimal eylediği hakkında kavvetli bir şüp- he bi olmuş. i hitaben gazete- mizde irat et tigimiz suallere dün akşama kâ- der hiç bir ce- Map gelmedi. Eğer Yako Şavul © efendi meselenin ehe- mmiyetini tak. | dir etmiyor da işi sükür le geçiştirmek isti. Hell Hilmi B. Bir muharrisimiz, le Baro reisi Halil Hilmi | B. 1 makamda ziyaret | ederek bu mevzu evi- fında görüşmüş, muh» ileyh şunları söylemiştirili — Herhangi bir avu kata sit şikâyete alâka- İ dar olacağımız. tabildir. Arkadaşlardan biri bir | takrir verdi. Bu mesdle- ninde tetkikini istemek- tedir. Alâkadar olduk. | Bu husustaki neşriyatı. İ hiz tetkik edilerek, alâ kadarlardan İz İ nacaktır. Tetkikatımız neticesini tesbit edece- Biz, whassül eden vazi- yete güre karanmızı ve receğiz. Belki gelecek İ masali umiye- tatmini noktasından elzemdir. Bu | da Yako Şavul | Efendinin söy- leyeceği | söz“ lirle kabil ola- aldanıyor. Fik- | rimizce bu me | sele süküt ile örtbas edilebiler cek bir şeyde dildir. Çünkü bir! tarafta namusları | bütün * memle- kette tanınmış bir büyük ailenin hayatı ticarileri, diğer tarafta Türkiye ie iş yapan birçok muteber ecnebi müesseselerinin o menfasiları doğrudan — doğruya mevzuu bahistir. a bu çetkiket yapı- br, ikmal olanür. Vazi- yet hakkında şimdiden bir şey söyliyemeyiz. Tetkikat neticesini bek, | umumiye (mü vatehesinde —İ irah etmiyecek | olursa tabir vieleni “anime kararın © verecektir ve ilâve edelimki bu takdirde efkân unumiyenin , vereceği karar Yako Şavul Efendiden başka Aynı zamanda yahudi | daha © birçok arkdaşlarını / E avukat Yako Şavul Efendi. | mahküm” edecektir. gp yygyyg yay .