14 Haziran 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

14 Haziran 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Meşhür gölgeler ! B> dikkat ediyor musunuz, hemen het tenin sinema iş birer yeri var, Mar hadiseye ancak satır, fıkra ve nihayet sütün verebilen teler, bunlara bütün bir sabileyi peşkeş çe kiyorlar, Bu şeklin bir usul haline gicdiğini görünce düşündüm. sebeplerini araştırmıya çalış tum. San'atkârlara evvelâ çift sütunluk bir par- çaydı. Bu parça sünger kâğı- dina damlamış bir yağ lekesi gibi çarçabuk genişledi ve çek. geçmi bütün sayt fayı kapladı. Kışm, filimlerin rekliâmları birer dasıtan halinde geçer ken, bu şiddetli | alâkann mânası belki düşünmiye değ- miyecek kadar açık ve aşi kârdı. Ama kış geçti, buharda geçti batta yaz geldi ve si nemalar kapandı, hâlâ gaze- telerin onlara verdiği chem- yet azalmadı, sayılalardaki yerleri * bir milimetre bile eksilmedi. Anlaşılan artık kı- şın kendilerini seyredecek, yazında o şöhretli gölgelerin nasıl yaşadıklarını okuyacağız. Kanlı zabıta vak'aları ye- rine bunları okumak, elbette daha iyi. Yalnız bu neşriya- un İcna bir tortusu var, kl onu beğeremiyorum. Genç kız ve. delikanlıları mız, gün geçtikçe okendi kenliklerini — kaybediyorlar , Memlekette şahsilik üzalıyor. Bütün gençleri şöyle bir yok- Jayınız, artistlerden birine var- gun Olduklarını göreceksiniz. Beyaz perdeler üstünde baş- Uyan bu öşinalık Kıvatetinmms, gazete * yelpazeleri rüzgârlar dikçâ, kıvılcım, genç göğüs lerde bir kundak haline giri- lan yer, den yor, Etrafmıza bakımz, Onlar gibi boyanmış, Onlar gibi giyinmiş, onlar gibi saçını, sakalını, bıyığını kestirenlerie karşıluşacaksınız. Yeni © yetişmelerdeki bu su gibi başka kalıplara ko- Taylıkla dökülüştür, ki. beni endişeye o düşürüyor. Ette, saçta . başlıyan bu. maddi eni yarin rubta ve vicdanda da yer korkuyorum. diye Derilfinunimpbanlari Dün Darülfünun imühanla rından bahsederken Ceza mü- derrisi Tahir beyin bu sene talebe döndürmekte rekor kır. diğını yazmıştık. Hukuk fakültesinden verilen malumala göre birine smfa imtihanlara 70 talebe değil 130 ölebe girmektedir. Ve bu tale- benin dönmesi de. imtihsaların pek ciddi yapıldığına delildir. İRTİHAL Merlim Ticaret mektebi Âli- si müdürü Melmet Hikmet be- yin zevcesi; VE Maaril yazır sabıkı Gelenbevi zade Sait be- yin hemşiresi ve Düyümü itmü- diye daire müdürü Eşref 1 met ve Ticaret mektebi Ağ müderrislerinden Avukat Hal Hikmet beylerin validesi ve Osmanlı bankası tercüme kele- mi memurlarından ve tirarçt mektebi Âlisi Fransızca mialli- mü Zeki beyin kain validesi Fatma Nimet hanim. irtihali darlbeka- etmiştir. Cenaze bu gün cuma günü saat 11,28 de Yeşilköyden trenle Bakıfköyüne nakil ve or: badeleda cslaze damağı akberesiye; dele İzmirde biri iskân işinir takibi otralında İzmir valisi ile muavigi arasında bir ihtilâf çıktığını dün İzmir gazeleleri- ne atten haber vermişiik, Dün- kü posta ile gelen Anadolu rejikimiz mescicye mülkiye mü- İsttişlerinin vaziyet o ettiğini yazmakla ve şu malümatı ver- mektedir. « Halil demir mübadil İskân işi için Vali muavini tarafndan nasıl bir muameleye maruz kaldığını ifadesine atfen dünkü nüshamız- da yaznışlık. Hal demir “dün Vali Kâzım Paşayı görmüş ve işin nasil netieeineceğini sormuştur. * Vali Kizim pş. gâzetelerde- ki neşriyaftan sonra evrakın Mülkiye Mütettişleri tarafından ahıadığım ve tahkikata Mülki ye Müfettişlerinin vaziyet ellk- lerini söylemiştir. * Filhakika dün Vali muavini iki defa Mülkiye müfettişleri samında bir Mülkiye müfettişleri me- seleye vaziyet ettiler Vali Kâzım Paşa muavinile e arasında ihtilâf olmadığını bildiriyor nin mezdine gitmişür. İçerde ne görüşüldüğü malüm değildir. Maamafih; V. mmiavininin. bu hadise “hakkında Müli mülettişlerine izahat verdiği tahmin ödilmektedir. Müfettiş lerden sonra Vali Kâzim Pş. pm huzuruna giren Vali mua vini orada da bir saat kadar kalmıştır. Salıte kararla ev işgal edil diği sabit olmuştur. Karardaki imzaların o sakle olduğu hakkında zabitname te- tulmuştur. Müfettişler “tahkikata vaziyet etmişlerdir.» Diğer taraftan vali Kâzuan Pş. da Hizmet redfikimfze gör derdiği bir meklüpia meseleye mülkiye müfettişlerinin vazıyst ettiklerini bildirmiş ve weli müavininin yazdığı derkenarı bozarak yerine başka bir emir vermediğini yalnız bir notla mesele hakkında muavin beyin mazarı atini o celbettiğini beyan etmiştir İzmirde bir kaçakçı şebeksi meydana çıkarıldı Zabıtaya ateş açan çete- nin elebaşıları yakalandı Tenekelerle kaçak ispirto ve bin desteden fazla iskambil ele geçirildi İzmir zabıtası ehiren büyük bir kaçakçılık şebekesini mey. dana çıkarmıştır. İzmir gezele- lerinde ökuduğumuza göre, po- İs memurları salı gecesi Arap deresinde bir kamyonu şüphe- lenerek durdurmak © istemişler fakat kamyon verilen emir üze“ rine büsbütün süratini artırmış ve komyunun içinden poli me murlarına ateş açılmıştır. Polisin mukabelesi (üzerine © kamyo nun içindekiler kamyönü şolö- rüyle beraber bırakarak karan» tiklar. içinde kaybolmuşlardır. Kamyonda 60 teneke ispirto buluntnuştur. Şoförün bticvabı ve yapılan tahkikat biraz sonra kaçakçıların elebaşılarını da za- Drlanın eline düşürmüştür. Bunlar Acem Hüseyinle Gi- siti Alidir. Kaçakçıların Narli derede deniz kenarındaki evleri aranınca buradada 30 teneke 1038 deste iskambil bir Gea tüfeği, bir tabanca bulun muştur. Zabıta kaçakçılara yataklık eden bahçevan o Giritli Şükrü #le kardeşi Cemali de yakala mıştır. İspirtoların sahibi haci İslâm ve arkdaşları da aranmek- tadır. Hizmet relikimiz hadiseyi yazdıktan sonra altına şu satır. ları da ilâve ediyor: * Haber aldığımıza o göre ispirtoları ihbar eden veder- deste muvaffak olan memurin ve rüssaya ikramiye vetilecektir. Zabilnameye tam 21 kişi imza- larını koymuşlardır. — Bunlar meyanında vali paşa hazretleri ile polis müdürü Ömer beyde vardır. Kuyudan ii iskelet. | os Kuşadasında bir bir kadın kocasını kuyuya ata- rak öldürmüş... Izmirde çıkan Hizmet ref kimiz Kuşadasındaki muhabi rinden şu malümati almıştir; Kuşaadasi, 10 — Kuşadasında Çamit kebir o mahallesinden Akçaabat oğlu Hüseyin efendi, evindeki kuytınun içinde işkelet finlinde ölü olarak bulunmutuf, Bü hususta malimat almak üzere müddel ümümt muavini Halit beye müracat etim, Mus inaileyh bana şu izahatla Blm müştur? Şimdiye ka yapılan tah kikatın bati hazi salbasına ka dar topladığımız delile, kı yudan iskelet halinde çıkarılan Hüseyin Elendigin, ayhi evde ikamet eden zevcesi Hatice H. tarafından taktiben üğ ay 1 koyuya atılmış olduğu katağii vermektedir. Tahkikat bitmek üzredir, A din Parmaklıkları geçmektedir ——— — — | lanan gül wn miktarı terleri Rusya ile “ticaret yapan irk tülcesrlarından pek İ ben (400.000) dir. Buna gö- Türk tüccarlarından bazılar | çöğü Rusyadaki işlerini yu ve bk Geber MİM DE rma Rusyadaki ajânlarından ına ve bilhassa şına senede ancak (20) kilo geen malümafi yöre Rus nde bir röms | kadar et sariediliyor demek limanlarındaki Türk emtias işten çekilmişler- ( gr hüküm ndan kâmilen tir Rusların bu hâreketi üzerine şehrimiz» deki tüccarlara badema mal sevk “etmemeleri işar edil miştir. Bu son karar Türke Rus harici — tiğeretini temamile akamete manız brakacak mü Esusen şimdiye kaşlar tus- larm para ihracı hususunda tüccarlarımıza ibraz ittikleri müşkülât ihracatı asgari bir badde indirmiş bulunuyordu. Muahdedeki serahata rağmen geçen ağustos ayından Deri Türk tüccart paralarını çıkar- amıyorlardı , Halbuki. İstanbulda İc: ücaret eden Yunan £el bazi tüccar o sevkettikleri tüak mallarının, mgişhedenin aym maddesinden — istifade ederek her hafta muntüza- man çıkarıyorlar. Nasıl ölmüş? Müskirat idaresinin a izahat Bir relikimiz dün Ortaköyde evinde kâçak rakı ç yanan Rusaltto isminde bir... italyanın menürlardan © korktuğunu“ ve biraz sonrada kalp sektesinden öldüğünü yazmışır . Müskirat muhafaza müdürü Hakkı B. , bu mesele; hakkında bir o muharririmize (şu izahatı vermiştir « Evvelâ şunu söyliyeyim ki öldüğü Kaydedilen zatın evi aranmamıştır. Taharriyat civarda dere içinde 14,15,17 numaralı evlerle bunların arkasindaki ge- niş bastanda yapılmış ve bahçi- van kulübesinde bir rakı kazam elde edilmiştir. » Bizim aldığımız göre hadire şu suretle geçmiştir: Sabah 6 raddelerinde memur. lor bostanda faharrivat yaprtışlat ve kaçak kazanı bulduktan sonra zabıt varakesını yazmıya başlar mıylardır . Bü sirada; elinde bir ““malümata kırarak..! tbanca, yanında da bir köpek Ödemiş hapisanesin- en İl mahküm kaçtı. dü yakalandı Ödeniişten Iziir gazetelerine Verilen malimata göre, Ödemiş hapisanesindeki mahkümlardan 11 i ahiren hapisanenin: demir parmaklıkların. kırarak firar etmişlerdir. Frarilerden hepsi: de ağır cezalıdır. 6. st cinayet mahkü- müdür, Möçük haberler Muğla hastanesi — Son zamanlarda ibtiyaca kâfi gel memtkte olan Muğla hasta. hanesine ilâve edilecek pav- Yonun “temeli ahiren mera siwle aalmişür. Aziz B. — Teltiş için bir müddet Sanısunda kalan jan- darma müfettişi Aziz B. ahi- ren Samsundan oTrabzüna geçmistir. Vasıf B, — İzmirde bulur nan sabık Maarif vekili V Bey evvelki gün vali , Paşa ile beraber İzmir müia. deilnekiedir. olduğu halde - Mi Rusalâto memurlarin karkisığa / gelerek kim olduklarını sormuş. ve bun- larin polis olduğunu öğrenince çekilip, gitmiş biraz sonra da tüc'eten ölmüştür İngiliz 1009 İngiliz lirası dün sabah: 1008d4 açılmış , öşleye doğru 1011 kuruşa kadar çıkmış ve akşam 1009da kapanmıştır . sini gezmiştir. İzmirin saati — Epi za mandanberi il bulunan Izmirde kışla önündeki saat ahiren tamir edilmiş ve san. ün ctrahini gece e” görün- atesi için elektrik; tesisat ya pılmaştır. Konya köşkü — Babalık re- ikimizin yazdığına göre Kon ya dı Gazi hazfrileriğin - istasi yon cadelesindekirsÜçöşkletinin esaslı ve mükemmel bir surette belediyece temirine. ve bahçes sininde tarh ve tanzimine devam Şimdi de musadere mi?.. Ruslar Hiccarlarımızın "depolardaki mallarına umumi haciz koydular Rusya ihracat ticaretimiz Yananlılara İ mh Bandan başka türk ihracat emtiasından o kâr üzerinden | yüzde 70 vergi almaktadırlar. Rus gümrükleri, kendi ticareti baticiye o mümessilliklerinin verdiği dun far İisteleri üze rinden hesap giyi kazancın * sine çıkarmaktadır. Bu yüz den tüccarlarımızdan pek ço- gu aleyhine tahakkuk eviri- len yüz binlerce liralık ver- giler sejirimizin tavassutu ür zerine tecil o edilmiştir. İşte Ruslar bir milyon Tirayı tecâvüz öden bu vergilerin tahsili vesilesile “son günler- de tekmil Türk emtiasma haciz vazetmişlerdir. Ruslar ile seri bir anlaşma hasıl olmadığı takdirde Rus ya İhracat ticaretimiz tema. hususi teshilar gören Yunanlıların eline geçecektir. Tütün ı cıgara Eski tertiplerde bazı yenilikler yapıldı "Tütün inhisar ödüresi ci gara ve tütün terüpleri hak kında yeniden bazı kararlar mile Vermişlir.. Bunufi neticesi ola- rak şimdiki teröplerden ba- zıları ortadan kaldırılacak ve bir kısmının da bharmanları değiştirilerek o fiatiari arttırı- lacaktır. Bu cümleden olarak kalın en âlâ, kal ve müdalaai ile üçüncü ni ürün kullar nılmiyacakar, “Taşrada satilan tatli sert türün de “9, dan “8, kuruşa indirilmiştir. Bunlardan başka (4 Ku rüşlük en âlâ cıgara da ser kil doryan: harmanı ahali, âlâ yararı boğaziçi cyerasının da ince si: kaldırılacaktır. Ayrıca eski “ elendi”. “ cigara yerin de “bey, “kabine, yerine “salon, “Türk, yerine “Ankara,, cıgaraları yapılcak Fazlı B. Bu gün Şileye gidiyor Vali raüavint Fark B: dün Heybeliadiya" giderek ilk mek: tep imtilanlarında hazir bulun- müş ve bazı teftişler yapnaşlır. Fazlı B. bu günde Şileye giderek teltişatta bulunacaktır. ve İzmir raahsulü geliyor İzmir, 13'( A.A) — Kayım, domatis, biber, ve pathıcandan plürekkep ilk mahsul İstanbula gönderilmek üzre donatılmış bir kayıkla ve merasimle va- puta naklolunmuştur. Amerika ve incirlerimiz! İzmir, 13 (A.A) Şehrimiz tictret odasının talebi üzeri- alınan malğe şimalt Amerika in pahalı sa işliyen ame- İenin yevmiye üç dolir yedi sent yani yedi buçuk lira al masından neş etmektedir, Şehrimizin şi Ny bu sene fazla miktar incir ihrâç edeceği Kuvvetle muh- temel bulunmaktadır, © kadar et yi yoruz?. Ün tarık bürülei Sakilamızdadır) Maamafih bu miktar içine de mütaahhizlerin ordu ve müessesat hesabıma buradaki mezbahada kestirerek civar vilâyetlere sevketükleri et te dahildir. Bunu da nazan iti. bara alırsak mülus başına bir senede 20 kilodan daha ez et düşüyor demektir. Er sarliyan © üzerinden Şehremanetinin aldığı mezbaha senesinde a. ücreti olmak üze ) lira tutmuştur. resmi (1998) (1,1299,435) ve meebül vanlriğo yekünu (1,369,289) litadır. Be miktar cesin av- ni senede sarfolunan et mik- tarına (yanl 16,(38,114) tw ksim edilirse muhtelif olmak üzere etlerin cins beher kilosu üzerinden alman resi- | mi gösterir ki bu da bir ki- lo et için takribi olarak (8) kuruş demektir. Ayni suretle ( (927 ) senesine sit umum cet sar fiya ile bunlardan yene o sene işinde omezbahada alınmış oan mezbaha ve avanftigo resimleri yekdnü şına al Karının (0.5) olduğu anlaşılır. Mer iki sene içinde et üze rinden. alınan. resimlerin miktarlarına böyle tehayyül etmesi - her iki sene içinde Kesilen bazı hayvanların faz Ja veya noksan olmasından ileri gelmek dığımız miktardan daha (azla dır. meselâ (1098) set de bu liraya baliğ oluyor. bu yekdha dahil olan re Kamlarm (hepsi (o mecburi mezbaha resmi değildir. Bil farz ahır crt, şoğuk hava ücreti. buz satışı, pacahene barsakhane, barsak tathiriye si, paça tatlı 4 muayene ücreti. o gübre satış oygibi Damlar alıtında ülnan muhre'if o vardar varır Kİ bünlar “mecburi mahiyette, öladiğindü; kathen de'diğer meyi ticari oyası Üzerinden adnan ve birnevi mukabili buhunan kararlardan mürekkep. olduğundan bün- ları mezbaha tesmi ile ka- sarmak doğru değildir. Yukarıda tafsilârni erzer tiğimiz tetkikatcan mühim bir netice çıkıyer Âli İkt meclisi bayat pahalılığı h Karda yaptığı bir tetkik neş- © resmi iddin edilmişti, diğer bazı hususi neşriyatta ise bu resim mikdârinin hat tâ (24) kurüşa kadar çıktiğı söylenmişti. Bizim tetkikate inzi- sınız; müellifinin iştirak ediniz! miz bu iddiaların biraz müba“ İRomanımızdaki m (Yaprak dökümü ) nün ilk 15 günlük — tefrika- sında 3 tane iltizami bırakılmış yanlış bulacak- bunu gazetemize | bildirirseniz, kurada el yazisiyle hediye Kuşu ) ve ayrıca hediyeler alacaksınız. Takip ve anlaşıldı Ankara, 13 ÇAM) — Au nadan aldığımız. malümata hazirim MM v Venizelosun Politika © gazcteside intişar etmiş Olup oradan n; İstanbul gazetelerinde görü- len beyanatırın tekzip edik diği anlaşılmaz... 'Yugoslavyada Türk emlâki Dahiliyevekâletinin tebliği Ankara 13 (A.A) — Da- hiliye vekâletinden teblig €dilmiştir: Yugoslavyadaki Türk emlâki mes'elesi hak- kında Belgrad elçiliğimiz- den alınan tahrirat ve te- ligrafnamelerde deniliyorki: Yugoslavya kükümeti zapt ve tevzi edilen erazinin hey'eti umumiyesi hakkın. da müzakereyi esas itiba- rile kabul etmiştir. Gerek hariciye ve gerek ziraat nazırı mes'elenin bir. an evvel halli taraltarıdırlar. Hariciye nazırının Saray - Bosnadan avdetini mütca- kip bu hususta müzakerata iptidar olunacaktır. Şehir- lerdeki emlâk üzerine mev- zu haciz fek olunmuştur. Ancak O şehirlerde haciz altındaki o emlâke mevzu haczin fekki ve satılması için eshabının evvelce Yu- goslavya adliye nazaretine müracaat o eylemeleri Ove mezkür nazaretten karar almaları usul ittihaz olun- muş idi. Böyle aylarca sürüncemede kalan karar istihsali muamelesinden tebaamız fevkal'ade zarar görmekte idi. Elçiliğimiz tarafından vaki müteaddit teşebbüslerin neticesi ola- rak bundar sonra mezkür muamelenin emlâkin bulun- duğu mahaldeki: memurini aidesince o yapılması ve emlâk sahiplerinin bu si rele mülklerine tesahüp eylemeleri hususunda teba» amıza, bir kolaylık olmak üzere taşradaki alâkadar memurlara tebliği keyfiysi edildiği hariciye nazarcli me | tarafından elçiliğimize bil “ymet | dirilmiştir. Binaberin Yu- goslavyada şehirlerde em- lâki olanlar bu emlika te- sahüp için ya doğrudan doğruya ve yahut vekilleri marifetile mülklerinin bu- Vunduklari; şehirlerdeki me murinin âidesine müracaat edeceklerdir. Vgalı olduğunu ispat edecek mahiyettedir, Maamafih şunu da. ilâve edelim ki et denilen madde- nin memlekette fiatın müm- kün olduğu -Kadar indirmek lüzümü muhakkakur ve bu tamamen mustakil bir mese Jedir. üsabak edilmiş ( 1 çalı