26 Ağustos 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

26 Ağustos 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

Harp tehlikesi Bu tehlike henüz zail olmamıştır. Bunu izale için iktihâm edilecek müşkülât çoktur o” 5I— Lokarno muahedesi 1921 | Bilhassa, İngiltere mükek de Amerika, İngiltere ve Japonya arasında aktolunan Bahrı Muhiti Kebirde mü- salemeti temin eden Va- şington muahedesine karşı eski dünyanın bir muka- belesi idi. Bu iki muahede mede- niyet âlemine emniyet bahş- etmiştir. Bu iki muahede birer ehram gibi Bahri mu- hiti atlâsinin iki tarafında yükselerek dünyadaki baş- hca milletlerin, ordularla donanmaların sulh dava- sina sedakatine hâkim ol- maktadır. Bu iki esas etra- fında Akvam cemiyeti mef- humu ile Kelloğ misakinm mefküre perverliği neşvü numa bulmakta ve dünya için “daha geniş, daha mütecanis bir istikbal ha- zırlanmaktadır. Vazife henüz bitmemiş- tir. Bilâkis uzun senelerin cehtine ihtiyaç var. Harp telilikesi, dünya üzeriden geçmiş değildir. Eski ihti- liflar © uyukluyor, © yeni ibtilâların her yerde çalıyor. davulları Fransanın endişeleri, Al manyanım memnuniyetsiz- likleri ancak kişmen zail olmuştur. Şarki ve merkezi Avrupanın vasi ve mufrit derecede milliyetperver devletler (o zuhür ettiği yerlerde (o büyük Petro ile büyük Feridrikin mus- tarıp (hayaletleri dolaşı- yor. Ve bonuların ilân ettikleri mubarebelerin hatıraları yaşiyor. Rusya, bir taraftan süngülerini bi- liyor, diğer taraftan ölüm ve nefret felsefesini neşr- ediyor. Fakat Lokarnodan beri ümit daha sağlam bir esas üzerinde duruyor. Harbin — dehşetlerinden nefret devri uzun birzaman devam edecektir.Bu muba- rek fasıla esnasında büyük milletler , belki dünyayı tanzim için yeni adımlar atacak ve ilerde bertaraf edilecek müşkülâtın şimdiye kadar bertaraf edilenlerden daha büyük © olduklarını göreceklerdir. * Orta şarka ait muhtıra İngilterenin 1921 senesinde Irakta karşılaştığı vaziyet , son derece fena idi. Mütarekeden beri tere burasını doğrudan doğ. ruya idaresi, bir sene evel Furat nebri üzerinde ko- pan mehalli bir kıyam netcesi olarak tebdil edil- mişti. Irak ta vuku bulan bu kıyam vahim bir isyana inkılâp ederek azim müş- kölât ile bastırılmış, bunu bastırmak için Hindistan- dan takviye kıt'aları getir- tilmişti. İrakta büyük ve masraflı kuvvetler bulunu- yordu. Irakta emniyet ve asayiş iade edilmekle be- raber vaziyet son derece şüpheli idi. 1920 hadisatı, Irak meselesini ileriye sür- müş, matbuat ve sair yer- lerde İngilterenin O bütün siyaseti aleyhinde vâsi mik- yasta tahrikât başlamıştı. tahmil — olunan masraflar tenkit ediliyor, esasen harbin bıraktığı ağır yüklerin; İngiliz mükellef. lerini ezmekte olduğu söyle- niyordu. Bazı mahafilde bu tenkitler başka bir şekil almış, bu iğtişaşların, harp esnasında Araplara verdi- ğimiz sözleri tutmadığımız- geldiği iddia leflerine dan ileri olunmuştu . 1920 ihtilâlinden sonra, İngilterenin Iraktaki siya: setini değiştirmesi icap edi- yordu: Bu senenin sönba- harinda Sir Persi Koks, ilk İngiliz fevkalâde komi- seri olarak İraka gönde rilmiş, kendisi. orada mu- vakket bir Arap hükümeti kurmuş, Bağdat nakibini bu bükâmetin başına geçir- mişti. Bağdat nakibi yalnız Irakta değil, Irak haricinde İslâm âleminin birçok yer- lerinde hürmet gören bir | şahsiyetti. 1921 den evel. İngiltere hükümetinin muhtelif dai- releri, Orta şarkın İngiltere tarafından zaptolunan muh- telif sahelerile meşgul olü- yordu. Filistin ve Maverayı Şeria işleri hariciye neza- retine, Irak işleri Hindistan nezaretine aitti, 1921 sene- sinde hükümet bütün bu | işleri bir dairede toplamak istemiş ye müstemlikât ne- zaretinin bu işlerle meşgul olmasını tensip etmişti Bu sırada ben, bu nezarete tayin edilmiş bulunuyordum. | Bunum üzerine bu neza- rette bir orta şark dairesi tesis edilmiş ve 1921 sene- sinin Martından itibaren faaliyete başlanmıştı, (Bitmedi ) ali, iskelesinde Bir adam karısile bir memuru yaraladı Evvelki akşam Köprünün Haliç iskelesinde ( şayanı dikkat bir cerh vak'ası ol- muştur, Balatta onbaşılarından Niyazi efen- di bir müddet evvel zevcesi Leman hanımın kendisine hiyanet ettiğinden şüphe- | lenmiş, takibe başlamıştır. Dün akşam işinden ayrılan Niyazi efândi yolda bir arkadaşından karısının Ha- liç iskelesine gittiğini öğ- renmiş, doğruca iskeleye gitmiş, Leman hanımı vapur memurlarından Salih efendi ila konuşurken görmüştür. Niyazi bir aralık yavaşça kalabalıkta karısı. nın arkasından geçmiş, ka. rısının Salih efendiyi sev. diğine dair olân sözlerini işitmiş, ohemen (bıçağını çekmiş, karısım kolundan, salih efendiyi dört yerinden yaralamıştır. Carih kaçmağa teşebbüs etmişsede (o yakalanmıştır. oturan o hamal efendi Halk alfabesi Muallim Kâzm Nami bkyin üzün tecrübe nötice- si- olarak . tertip. etmiş ol- duğu Halk alfabesi ititiştir etmiştir. Halk alfabesi Ma- arif vekâleti milli talim ve terbiye — dairesince tetkik edilerek millet mekteple- rinde tedris edilmek: üzere kabul edilmiştir. Eser bü- yük Erkânı harbiye talim ve terbiye dairesince de tetkik edilmiş ve kiymeti takdir. ödilerek bilümum ordu ve kıt'alara olunmuştur. Halk alfabesi Agâh-Sabri kitaphanesi tarafından neşr- edilmiştir. URAL ieESARAN vapurlar EBERAAGEAAAR EEE KARAMAN: BEBE tavsiye Seyrisefain Merkez öcenlesi: Gelâii Köprü başında. “ Beyoğlu 2362 “Şebe ecentest: Mahmudiye Har altında İstanbul 2740 İzmir - Mersin sürat postası ( CUMMURİYET ) vapuru 27 eğustei seli V2'de Galeta rhimından © kalkarak çarşamba sabahı İzmire ve akşamı İzmirden gidecek ve dönüşe” Tağüci Anamor, Altiye, Antalya, İzmire uğrayarak gelecektir. Ayvalık sürat postası (MERSİN) vapuru 27 Ağustos Sah 17 de Sirkeci chtmandan hareketle « Gelibalı, o Çanakkele Küçükkuyu, Edremit, Burhaniye, Ayvalığı — gidecek ve dönüşte mezkör iskeleleri. birlikie Alın- oluğu uğrayarak gelecektir. Gelibolu için yalı yoku Kalkan - vapur “28: Ağus- tosdan itibaren '14,30 da kalkacaktır. Şartnamesinde yazılı ev- saf mucibince 37 adet dayaklık seren pazarlık suretile mubayaa (edile- cektir. İhalesi 28 ağustos 929 da icra kılınacağından vermek isteyenlerin o gün saat 16da Levazim mü- diriyetine gelmeleri. Bartın üre ve süre postası Elektrikle kamaraları güverte larına müfetrah elleri vapuru Aydın 2 ğine 5 dünü bat Pazartesi fis ciden hareketle ( Ereğli, Zongul- dük, Bartın, Amasra, Korice şile ve Cide, İnebolu; İşe, Abana, Ayancık) iskelelerine ağimet ve avdet edecekir Fazla tafsilât Eminönü Rıbtm han İZ numaraya müracaat. telefön İste 2684. ehhez münta zam ve tbahsus m. Davetler Süleymaniye Askerlik - Şube reisliğinden : o Süleymaniye şubesi mintakasında “ yerli ve yabancı suretile mukay- yet 325 D. ve bu doğum- larla son yoklamaları yapı- larak asker edilen esnanı mükellefenin 31-8-929 cu- martesi günü kura numara- lan çekileceğinden alâka: daranın yevmi mezkürda saat 10da şube binasına gelmeleri tebliğ olunur. Daktilograf aranıyor Matba umum müdürlüğünden: Ank; a matbuat ur mü- dürlüğünde seksen Ji ücretle istihdam, yeni harflerle Fra raf hanın ahmacıktı, olanların 6-9-1929 tarihine kadar ba istida cumadan majda ber gün saat ondan en ikiye şhık seri yazar ve Talip Mecruhların yaraları ha- fiftir. kalkarak Antalya, Alâiye Merene || k edilmek üzs#d İ ya aşina bir daktilog- | İcra ve iflâs kanunu Şerhi Yazan : İstanbul İcra reisi Ahmet Refik B. İkinci cildi çıktı N Fiyati ( 150.) kuru Istanbulda pi Cihin ve bl Her kitapçı da bulunur Saç Vakit, kürühameleridir merkezi Devlet Demiryolları ve Limanları umumi idaresinden: ve Konya İşletmeleri .memür ve müste demlerine ajt resmi ve kışlık elbise palto ve serpuş kapalı zarfla münakasaya konmuştu. Münakasa © 16 eylül 1990 pazartesi günü saat Ankarada Devlet demiryolları idaresinde yapılacaktır. Münâkasaya işirak cdeceklerin teklif o mektuplarım ve | muvakkar teminatlarıni ayni günde Saat 15,30 kadar umu- mi müdürlük kalemine vermeleri lâzımdır. Talipler. münakasa (o şartnamelerini iki lira muk Ankarada; Malzeme “dairesinden, İstanbulda mağtzdsindani tedarik edebilirler z Tahlisiye umum müdür- Pe lüğünden: . Bedeli keşfi (8000) ve küsur Kavağıhdaki ambarımızın tamiratı | muştur. 16 ey 029 pazartı günlü sânttam ondöre | te “İhalesi Ağri Kılinacağından talip olanların şiimame”ve şeraiti İçhniye İlstelerini görmek üzere tarihi mezküra kader Haydarpaşa yazlık 16 da Hayda ya baliğ olan Ânadolu eni surette münakagaya Galstadaki idlarei merkeziyeye müracaatları Devlet demiryolları Hay- darpaşa mağazasınden: Mâdatamızda mevcut takriben ( 300 ) adet ahşap (ri) eylül çarşamba g saat on beşte müzayede ile ilân olumur. devlet demiryolları ve li- İmanlarıumumi idaresinden: devyar köprü yenindi Mhaadâ”İ0 teşrinievve! Devtet demityolları idarc- Müjakasisı feşhöluüan beş adet kapali $arlla witlakâsaya kor perşembe günü sant 16 da Ankarada sinde yapılacaktır. Münakasaya iştirne edeceklerin teklif mektupla! Kat teminatlarını ayı. güde saat 15,30 kadar U kalemine vermeleri lâzımdır. Telipler münakasa şartnamelerini 5 lira ınukabilinde Ankara: da, Malzeme dairesinden, İstanbulda Haydarpaşa mağazasından tedarik *adebilirler: Ankara (Babıâli) Caürid Kiralık daireler Anadolu ajansının bulunduğu binanın iki katı ayrı ayrı ve ya birlikte kiraya verilecektir. İsteyenlerin (Vakıt). idare Müdürlüğüne müra- caatları. İstanbul ithalât gömrü- günden: 199 kilo Tavha saç 159 « « < Oluklu saç x matbaa kâğda yaprak te puplün selen karfiçe çivi kahve « pirinç baru kesme şeker yün mensücat zehirli buya tunç heykel tarçın tarçın kına kına kabuğul oyuncak tüfek « demir taya el makinesi demir kürek ingiliz amalitarı ılanur elyafı ipekli mensucat 3 demet 3 demet demet balya 5 sandık paket paket sandık çuval bağ sandık top patlak adet, sandık 2 çuvel çuval adet adet adet adet adet adet 125 1500 vVEe-w DZH©62 .« B.V 58. B 4500 « dik AD 72500 9. bagul çanta | bilâ sahip pantolon askısı pirinç ve teneke tabak elin abdesane tayı ağaç mengene ipek mensucat | bezli ağaç şezlong 1 saydık AZ O A47 . « mensncat fanilelik | YİK 227 « ipekli pamuklu mensucat PES 09 «e « « Balâda muharrer 30 kalem eşya 29-8-029 çarşamba günü | bila sahip | tiransit kadar Istanbul vilâyeti matbuat rucmurluğuna müracaatları. den ibâret “İstanbul ialât gümrüğü satış ambarda bilmüz;.- (| yede satılacağı ilân olunur, Ley ve" nihari 3 . |. * Ana sımdı Feyziati liseleri“ smlir Divanyolu: Çifte saraylar Bütün sınıfirı teşlti edilmiş tam devreli lisedir. Kat ve kâbul işlerine 19 Ağustos püzirtesi gününden itibren belumıştır. Müracaat zamanları cumartesi, pazartesi” perşembe günleri saat 10 dan 17 ye kadardır. ie ERE şi 7 Âli--Ticaret mektebi müdürlüğünden: Ulümu Âliyei - Ticariye, Vüksek Kız ve örkek ie: Orta Ticaret mektebine 2 ey Ticaret, arel inlarile üç kısımdan ibaret Âli 929 itbaren ve kabulüne başlanacaktır. gününden 30. eylüi 929larihins kadar lalebe kay:t Mektetin partesi bütün kısımlarına hanım ve efendiler yazilar ğ bilirler; tedrisat müşlerektir. A — Mektebin Ulümu Âliye Kısmına: ” 1 — Tam devreli tise mezi 2 t olanlar, Âli mekteplerle Darükfünündan mezuri bulunana 3 — Âli mekteplerle Darültünmm “muhtelif sınıflarından E klen gelenler, 4 — Bu derecelerde olduğu musaddak ecnebi mektep- erinden çıkanlar, Kabul olunurlar. B — Mektebin yüksek ticaret kısmı 1 Resmi orta mekteplerinden mezun olanlar. 2 2 Üselerin birinci devresini ikmal edenler, 3 — Orta ticaret mekteplerinden mezun olanlar, 4 — Liselerin birinci devresine veya orta mekteplere p ve. ora İlcaret ekieplerine muadil olduğu ; tasdikli | Husus veya ecnebi mekteplerile ihtisas ve meslek » mekteplerinden hilziame veya taşdlsmeri fis gelenler, Kayıt ve kabul olunular C - Mektebin orta ticaret kısmına: 1 —.Tam sima ik'mekleğ meğunü ölanlar 2 — Liselerin 've orta mekteklerin ilk sinmflârindün “naz klen gelenler. 3— Resmi ilk mekteplere ninadil mekteplerinden mezun kunanlar, 4 lerinben naklen inüracani edenler, Kabul edilirler. 5 Ulamu Âliye amıflarına dahil olmak için yaş tah- İ dit edilmemiştir. YO $ alı yaşından aşağı ve yirmi bir yaşından yukan şarttır. Hükümetçe musaddak busus ve meslek mektep ek ticaret . kısmına gireceklerin « olmaması Orta ticaret kısmına kabul olunacak talebenin de on Yaşından aşağı ve on sekizden yukari olmaması lâzımdır S — Mektebin bütün kısımlarına kayıt ve kabul edil k için müracant edeceklerin aşağıdaki | vesikaları “mektep hdürlüğü itaben eleri” Jzımdı | — Nüfus hüviyeti cüzdanı, 2 — Aşı varakası, 3 — Bulaşık hsulalıktan ezlim olduğuna dair belediyelerce musaddak dektor raporu, 4 İkamet ettiği mahalleden zabıtaca tasdik hüsnühal varakası, ei 6 dikneme veyahut bunların musa: yazacakları bir istidaya raptedilerek edilmiş Üç udet güvterişli fotograf, Mezun oldukları mektep şahadettamesi, veyâ tas- ak sureti, Bu izahata göre her gün mektep müdürlüğüne müracaat edilmesi ilân olunur. S Anar gelecek ölanlar' mektupla ederek bu müddet zarında kayıt" ve kabul “hakkını” k mür liz Zi zl Emlâk ve eytam bankası umum müdürlüğünden: Mevkileriyle evsaf iel mahsusası * yazılı bit parça mülkün satışı müzayedeye konulmuştur. 1 — Müzayede (ikepalı zarf $ usuliyledir. İhale 9 ey 929 tarihinde banka idare meclisi huzuriyle icra edilece Talip olanlar beher mülkün hizasında gösterilen Om teminat irsesine mecbur olup bu temindt varaksini mektuplariyle bersbe makpuz mükabilinde bizzat ve yahut ihale meclisine vetişmek üzere taahhütlü olarak postaya tevdi ederler. 2 — İhale bedeli ik taksit peşin alınmak şartiyle sekiz sonevi müsavi taksitle istifa olunur 3 — Talip olanların İstinbul ve yar İziir şubelerimize ut merkez emlâk müdüriydtine müraağitla mufassal nemizi mütalea etmeleri ve müzayedeye iştirak halinde bir nusbasını alıp imza ve teklif mektuplatinı râpt etmeleri icap eder. , Umumi Nosi Nevi ve mahiyeti Hudut ve .kemmiyet Teminat ve müştemilâtı miktarı Tira 28 Beyoğlu -ma arazi köşk takriben 130 dönüm (1800) Bebek (Nispetiye kasrı ) sahada 319 met, dahadâ bir köşk kagir 560'nr üç karlı ahşap bina 94 mr. su deposu ve havuz binsekiz yüz lira ALMAN LİSESİ VE TİCARET MEKTEBİ Mektebimiz 2 eylülde talebe kaydine başlaya” caktır. Cuma ve pazardan başka hergün saat8-12 ye kadar kayıt muamelesi yapılır. Beraber getirilecek evrak: Nüfus tezkeresi aşı şehadetnamesi , mektebin son tastiknamesi ve bir vesika resmi.