5 Eylül 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

5 Eylül 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

© leksiz adam, © dolayı Cemal Vakt »in tekiksmi 4 Serserile “İileklandr “Zubkofan hatirati Madam $.. beni nişünlist JE tanıştırdı. Ve bana bir iş“Buf nüya önü Iebar etti. M. Hek vig bü iş meselesi ile meğgul oldu. Böylece tüccar gamma seyyah, tacir, çağanes mümessili gibi vazifeler yaptım. Artık yalmız Ucaret ile meşgul olüyor, we oldukça muvaffakıyet göste. riyordum; hele çağanes ticareti pek ziyade işime gelmişti. Bu meslek sayesinde birgök İcimse- lerle görüştüm. Şehir. şeliir » dölaşıyordum; Herkes şivemden Moşkof oldu- ğumu anlıyordu. Öğrüştüğüm her şahıs labitile. benimle ald kadar oluyordu, Rus “şihirbaz- larının elinden yakayı hatıl S- yırdığımı, Kızılların hakikaten hunhar olup olmadıklarını, Rus- yanım atisi hakkında ne gibi te- mennilerde bulunduğumu gorar- lardı. Bu gibi bir takım suri ve manasız suallerin kâlfesine cevap yetiştirirdim. Nasıl oldu bilmem polise ya- kamı kaptırmadım. Stokolmda hayat gayet hoştu, Namuskür bir adam olduğumu biliyordum. Maamafih İsveçin güzel paytak- tındaki höş hayatı terketmekli- Zim, ve bir müddetlik gözden nihan olarak kerdimi umuttur. maklığım icap ediyordu. Bir akşam, odama avdet ederken kapının önünde temiz “giyinmiş iki adamın beş aşağı Üç yukarı dolaşlıklarıni gördüm. Ne ol- am ilmin larından mürekkep bir kon- gre yapıldı. Ağustosun 25 ve 26incı günleri aktolunan içtimalara 139 murahhas iştirak etti. Kongrede, iştirak eden milletler arasındaki ticari münasibatın tevsi ve inkişafı meselesi) konuşuldu. Kön- grede sekiz encümen teşkil edildi. Ben Türk - Po'önya encümeninde bulundum... Bu ncümende bir Türk- Polonya ticaret odası Leş- kili, Türkiyede bir Polonya bankası küşadı ve sair ti- - cari münasebatal ait mese- leler gürüşüldü. Gelelim ben burada yok- ken yapılan. şeylere ..-Ah- kablarımdan birisi iktisat meclisi âlisi © azalarından Nurullah Esat beyin hayat pahalılığı hakkında yazdığı bir kitabı bana hediye etti. Ben de bü kitabı okünum ve tetkik ettim; (Bir çok yerlerine içtihadıma uygun gelmiyen | fikirlere doğru bulmadığı yerlere bazı notlar çizdim. Bu kitap şahsıma ait olduğu için istediğim (şekilde notlar kaydedebilirim, Bu noktalar arasında" Al lah, Allah,, “ Fesüphanal- lah! ,, * Ne derin görüşl, gibi kelimeler de olabilir. Bu kitabı Polonyaya git « meden evel masanın üze riaede © unutmuşum. Ben yokken; .kitap yanlışlıkla oda kütüphanesine kaldı. mıştır. Kitabın kütüphaneye ait olmadığı üzerinde kü- töphane numarası bulun- mamasile ispat edilebilir. Kitap şahsıma aittir. ” Aldığımız malumata naza- ran Nurullah Esat B. kitapta indi hakkında “Mes-i len hakkında ikamci davaya karar ver. ——— duğunu, anlamıştım, Zelen ew velden İhtiyati tedbir almakta Kasur etmemiştim. Rusyadan kaçtığım rada be- ni kabul Iatüfkârlığında büler- müş olan «Osebro» daki halam hatırıma > geldi. “Eğer o sıra larda hala zademe korta ede- ederek işleri altüst etmemiş olsaydım, belki HAA bugün onun maliktnesinde râhat ya- şardım. Tabiatın letafeti, çocuk» Taktım gimiş olduğum kır ha yalının teraveti-benicezbediyor- du, Doğru istasyona gittim, ve akşam: trepinini . yakalıyarak «Osebroz yolunu. tuttum. Halamı tam; sabahi tâans si- rasinda beni görünce Şaşırdı kaldı, İsveçteki © akrabamin o bana verdikieri isim «Ebedi kaçık» idi, «Ebedi kaçak» in birden- bire meydana çıkması hayret verecek bir şey değil mi idi? Gece yarısına kadar trenle $€- yahat elmiş ve ondan sonra çiftliğe varmak için sabaha ka- dar yörümüştüm.. Pilhakika oraya gideceğimi haber verme- . miş olduğumdan istasyonda be- ni karşılamıya araba gönder memişlerdi.. (Bitmedi) Spor Deniz s * # birinciliği Haftaya mühim müsa- bakalar yapılacak İstanbul deniz birinciliği müsa- bakaları gelecek “cuma Beykoz sahasında yapılacaktır. Geçen halta Tayyare cemiyeti menla- atına Bebekte yapılan yarışların verdiği neticeye bakılırsa, bu defaki İstanbul birinciliği şim - diye kadar yapılan deniz mü: sabakalarının en mühim ve en heyecanlı olacaktır. Filhakika Beykozun deniz. şampiyonumuz Galaiasazayı geride bırakarak birinciliği . alması — bü. sahada eşalz addedilen San kırmızının karşısında pek kuvvetli bir rakip çıkmıştır. Sonra , Altınordu, Ortaköy, Haliç ve, Fenerbahçe de baz yaryşlar üzerinde müessir olabi- lstek bir dereceye yükselmiş lerdir. Bu itibarla” gelecek “haftaki deniz yarışları mevsimin en zevkli müsabakası olacaktır. İstanbul mantakası * yarışların muntazam “olması içim bie. haf- tadanberi gayretle çalışmaktadır. Haber aldığımıza göre, yarışlar için vuku bulacak masrafa kar. şlik olmak üzere Şirketi Hay- riye İstanbul muntakastna 150 lira tebrrü etmiştir. Yarınki futbol Yarın Beykoz sahasında iki şayanı dikkat fatbol müsabakası yapılacaktır. Beykoz Fenerbahçe ile Beşiktaş da birinci sinif bir takımla karşılaşacaktır. Beykozun mütemadi anirenorlarla son za- manlarda (iktisap ettiği kuvvet nazarı ibare alınırsa, müsaba- kaların ehemmiyeti kendiliğinden tezahur eder. Meclisinde Mezbahadan Şişliye as- falt bir'yolinşası icin” 15000 lira verilecek Umumi Belediye Cemi- yeti dün toplanmıştır. Bu sene Gireson havali- azlığı dolaysile Giresoun ve bavalisindeki halkın ihtiya» catına sarfedilmek üzre Gireson vilâyeti emrine 5000 lira muavenette bu- lunulmasına dair 30 imza ile verilen takarir kabul edilmiştir. Ağustos aymnda Ga - latasaray İlsesinde açılan resim sergisinden geçen se nelerde olduğu gibi bu s8- nede 2000 liralık toblo satın alınması hakkındaki encümenine havale takrir bütçe edilmiştir. Mezbahadan Şişliye ka- dar asfalt olarak yapılar cak yol için sarfına lüzum gösterilen © 15000 teklif, bütçe encümenine. Adalar muhasebecisi | Şa- hap beyin Avrupada teda- visi için 1000 lira muave- net edilmesi hakkındaki teklif bütçe encümenine havale edilmiştir. Amisterdamda toplana- cak olah göz hekimleri kongresine, gidecek , olan Hakkı Hayri beyâ, mevcut tetkıkatına ilâveten şöfor lerin rüyet kabiliyetleri hakkında tetkikat yaptırıl- masına, bu yüzden keze- şoförler © talimatnamesine bazı mevat ilâve edilmesi: nin muvafık olatağına dair teklif de bütçe encümenine havale edilmiştir . Yeni ” gümrük tarifesinin 1 teşrini evvelde tatbik edileceği için emanetin okturva tari- fesinin de müstaceliyet ka- rarile tebdili bakkındaki teklif gelecek hafta müza- kere edilmek üzere bütçe encümenine havale edil miştir. Kimsesiz çocuklar için açılan barınma yurduna bir memurla bir hademe tayini talebei birçok hara- retli müzakerattan sonra kabul edilmiştir. Cemiyeti belediye gele- cek çarşambaya (o tekrar " toplanacaktır. , Baytarlarımız Şarkta hizmet edenler garp vilâyetlerine naklediliyorlar İktisat vekâletinin yeniden tanzim Yıpranınış paraların muba- delesine dafr hazırlanan tali- mathame ( projesi hakkında bankaların mötaleaları maliye vekâlerinde toplanmışur. © Bankülar' ösasldr* haklarda mütabık kilmakla beraber te- ferruata ait-noktalara âdraz etmektedirler; Maliye müsteşarı ve -mü- hasebel umumiye müdürü bugün bu itirazları tetkik edecekler ve ( talimatname kat'i şeklini alacaktır. Elektrik Dün gece bir bahi: ye yüzbaşısını öl- dürdü Dün gece müessif “bir olmuş “ve bir bahriye , yüzbaşısı elektrik cereyanından o mütsicesren vefat etmiştir. Kasımpaşada Zincirli ku- Zeki efendinin lükkânıma bitişik bahçede oturmakta” olan © Bahriye yüzbaşılarindan Şükrü B. #aat 21'de bir'kutu sar dalya almâk üzre Zeki efen- dinin bakkaliye mağazasinâ' girmiş”; * “dükkânın “bozuk olan elektrik tesisatı dahi- ne “dökünarak şiddetli bir elektrik sademesine ma- ruz kalmış ve derhal ba- yılmiştır.. » i Celbedilen belediye. h&- kini Şükrü De evin içii çalışmışsa da muva fakiyet hasıl ölmamiş , za- vallı yüzbaşı ölmüştür, Müd- dei umumilik » tahkikata lar olduğu için Emanetin | başlamıştır. isterlin İzmirden kambiyo, gek diği halde düşmüyor İngiliz 4 Jiras dün , sabah 1007 kuruşta » açılmış, bir. aralık 1008,75 kuruşa kadar çıkmış, gene bir aralık 1006,75 kuruşa .kadar düşmüş, akşam 1007 5 kuruşta; «kapaosiştir. Dün İzmirden bir bayfi kam. biyo gelmiştir. di Mn azmini Ekspres Dün altı saat teehhür. le geldi Surbisiandü iki © mürşaedir katari Birbirlörile - çarpiştıkların- dar hai dap techhur et. edilen yeni kadroları bitmiştir. Bu kadrolarda buytarlara sit çok #hem- miyetli kararlar vardır. Üç sene ve daha fazla bir zaman şark wii yetlerinde çahşn baytarlarımızın kaflesinin garp vilâyetletimize na - killeri tekerrür etmişiir. Bu karar alâkadarlara buğün veya yahn bil dirilecektir. Baytarlarımızın yeni tayin edildik- leri yerlere bir an evet gitmeleri için derhal harcırahları gönderile - cektir, Hariciyede yeni tebeddüller Tiflis baş Ookönsolosluğu muavini Hüseyin bey vekâ- let emrine alınarak yerine Batum kançıları Hulösi, onun yerine de vekâlet evrak me murlarından o Abdurrahman beyler tayin edilmişlerdir. Odesa konsolosluğuna Atina ve Pire kançıları Ha- Uf bey tayin edilmiştir. Şehremaneti bir müdder. ten beri şehi bulunan Bulgaristanlı “Türk muallimler şerefine buğün “Saat 4 te Bebekteki Türkuvazda bir çağ Ziyifer verecektir. Ziya» fete Maârit “emini, - Behçet Bey, Maatif ve Şehremahetle- ri erkâni) cemiyeti belediye azalarindan bazılanı muallim- ler, güreteciler davet edil miştir e Radyo bugün işliyecek İslanbul radyosu iki ak- şamdanberi . işlememektedir. Buna, Osmaniye istasyonu ile Yeni postane arasındakt telin yağan yağmur dolayısile se- kiz yeri hasarı uğraması iiştur. Telin tami- dö devam edilmiş . “tamiratın ikmal ve gece sadyonun - işliyeceği ümiç edilmektedir. dile zi, © GEvvelde heyeti. mahsusa kararile devlet hizmetinden ihraç edilmiş ve bilâhara da Mi Karar heyeti tarafından masumiyetleri tebeyyün €de- tek beraetlerme karar veril- miş olan dahiliye memurla ondan bazıları Dahiliye ve- kâletine , müracaşda | tekrar istihtemlarım talep etmişler dir. Bu zevat son bersetleri ile eski hukukldrına sahip ol dukları içi “adyen hakları nazarı İtibara alarak lehle- rinde bir karar mühtemeldir. O Muhtelir mübadele ko- misyönundaki Yunan müş viri, Mamapolos | İle bütün kâtiplerin vazlfelerine niha yet” verilmiştir; Perşembe günü yapıl- ması mukârrer i teamvayının vazı esâs resmi cümadan sonraya kalmıştır. 0 bimanimızdaki Rus tah. selbahirlerinden. biri Marma- raya açılmıştır. 9 Müünyanın o Çekirge köyünde parasi “olan ' bir kaz din maskâli öç adâmm te- câvüzüne © uğramış, “fallleri olân “Tahir, “Ahmet, © Veysel yakalirimişlardır. » 9 Diva EM Mühür paşa evrakim “cumurtesidön idbarem tetkike başlıyacaktır. Veni maarif kadrolu erinda bazı tebeddüller ya pilmiştir;* ba öümledei *olaz rak “Trabzon: maarif emini Eyip B. müfettişi umomiliğe, müfettişi “umumi Hilmi B. 'Tesbzön “ maarit- eminliğine; İstanböl, Erkek muallim. meks tebi müdürü Hahmut Ekrem B. Ankara orta muallim mek- tebi müdürlüğüne ve-yetine Konya muallim mektebi mü: dürü Hâmit Zeynel B. tavin edilmiştir. © Topone anirepoların- da yapılmakta olan otomobil kutma (fabrikasi tesisati bu sy nihayetinde ikmal edilecektir. Fort mücs- sessesi bir iki haftadan beri amele kaydına başlamıştır. 9 Viliyet muhasebet hi- süsiye müdürü Cemal bey Ankaraya gitmiştir. Cemal beyin bu hareketine - sebep vilâyetin yeni bütçesini tet- kik ettirmek meselesidir. Mumaileyh — evvelec de Ankaraya gitmiş, fakat Dahi: liye; Vekâleti mahalli işler müdürü Nazif bey Dahiliye vekili Şükrü Kaya-beyle-bir- likte — seyahhta — çıktığından bütçenin» tastik o muamelesi ikmal edilmiyerek dönmüş. ti. © Sanayi birliği yerli malları sergisine iştirak eden &snayi erbabına madalya tevzi öülecekti. Bundan sarlı nazar edilmiştir. Sanayi birliği ser. giye İştirak edenlere Batıra olmak üzere birer diploma tövzl edecektir. Bunun için 130 sanayi erbabina davet name gönderilmiştir. Diplomalar bir cönasında — merasimle © tevzi edilecektir. Bu © merasimde İkusat. vekili Şekir. Sanayi müdürü Kâzım Beyler, vilâ- yet ye şehremeneti erkânı hazır bülunacaklardır. 9 viasrit vekâleti ilk mek- wplerdeki vatani ders saatle. rini çoğaltmağı karar vermiş. ör. Bu derslerde / talebeye demoktasi ve millt hars ve duygular anlatılacaktır. 0 Hizmetler hakkında şehremancti tarafından veri- len karar şimdilik Beyoğlu, Fatih, Beyazıt, Kadıköy be lediyelerinde ibik - edile yerilmesi zivafet Dahilde; feni icra vE kamu- nu mucibince borçlular dün $ serbest Hırakılmışlardır. ş © Cemi yeti © böleniye 75 dün Giresundaki halka tev- ri edilmek üzere 5000 lira muavenete karar vermiştir, © londra sefirimiz Fe rit ve Hariciye o müsteşari Osman beyler dün Anka: radan gelmişlerdir. © Poznanda yapılan ti- caret Odaları kongresine gi- den ticaret odası kâtibi vmumisi o Cemil bey dün gelmiştir. © ingiliz lira dün 1007 kuruşta açılmış, 1007 kuruşta kapanmışur . © Rüdyo kablo bozul- Hariçte mer BEAM M. Makdonalt Filistin “ha” diseleri: hakkındaki beyana» unda” İngilterenin nazarında dist. ihtilM — meselelerinin $ olmadığım. söylemiştir. D Akvam meclisi saat 19: da toplanmıştır. M. Mak- donalt bir nufuk söylemiş- tr. Rendeki ilk İngiliz se- burunun gelecek hafta Reni terkedeçeğini ifade . etmiştir. D Graf Zeplin dün ;ssat 8,40 ta Almanyaya dönmüş tür, G Kudüste sükünü tam hüküm “ sürmekte olduğu Küdüsten - bildirilmektedir. yy tg 8 duğu için iki akşamdan be- i işlememektedir. Ayy gp yyl gl Orta mektep kadroları Ankara, 4 — Ortamek- tepler kadroları bugün tel. gralla vilâyete bildirildi. Mallara, SAA : rimize gelmiştir. dığımız. «mal mata mektep ve muallimler kad- rolarında. esaslı tebeddül yapılacağı hakkındaki ha- erler doğru değildir. le — çişi mk eee Ei Cemiyeti. akçamda fi-| rari Rumlar meselesi! Atina, 3 —> Cinevreden bildirildiğine göre, Cemiyeti akvam kâtibi urnmisi,, dos- alarını ikmal etmek üzere, İstabul Rum firarilerinin mü- rocaatı ve bu müricaat ilc alâkadar emlâk meselesinin müzâkeresini : meclisin * gele- cek -içtimain' tehir etmeğe karar vermiştir. aakantazımmamazn Dağa An FARLAIRAD ADAMLA 9 Şehremaneti, fırınları behemeha! makine ile #kmek imal etmek mecbüriyetine tabi tutmuş ve bu husus bir mühlet vermişti. Firım- cıların bir kısmı Avrupadan makine ( getirdikleri (halde diğer bir kısmı hâlâ ekmek: lerini el ve ayakla yoğur mak suretile imal ediyorlar. Emanet, henüz (makine çelbetmiyen — fırınlara eylül nihayetine kadar makine ge- tirmelerini bildirmiştir. 9 Tokatıyan oteli tara fından otelin bir kısmı, yol. culara kolaylık olmak üzere posta dairesi ittihaz edil miştir. . Bu kısmın emvali metru- keden. olduğuna dair bir ha- ber, alındığından Delterdar- Irk idaresince bu husus hak- kında tahkikata başlanmıştır. ) Niecburi hizmeti ifu için muhtelif vilâycrlerde hüs kümet o döktorluğuna tayin &dilmiş ; olanlardan bir kıs- mann bu sene müddetleri bitecektir. Bunların yerlerine tayin edileceklerin adedi ise bu sene azdır. Elyevm bu inhilâl edeceklerden mada 100 yerde hükümet doktor» luğu münbaldir, 0 Kiyos yölü iikbahar. da o katranlanmağa o başlana- caktır. dp inkarada 27 eylülde açı- lacak olan hayvan sergisine ait paviyonların İnşasına baş- lanmıştır. 0 Konsetvatuvarda imei. hanlara başlanmıştır. | eclis matbassı Ankarada fırka binası arka- sında yeni bir mahal inşa edilmektedir. Matbaa son sis- tem, olacaktır. Sebremaneti ve ticaret odası ile bakkallar cemiyeti heyeti idaresi bir araya ge lerek bakkallara ait mesall hakkında bazı mukarrerat it dhaz etmişlerdir. Dd Emanet ahçi mektebi açmıya simdilik imkân gör- memektedir. VA Sihhiye müsteşar şeh- Nargilsli doktor | vvelki gün Vali Mu- E bittin böyle beraber Petnâhor « bu köye yerliler. Yavuz köy demek istiyorlar. Vali beyde Ho» roz köyü diye “tercüme © diyor - köyünde yapılan bir köy thektebihi * görmeğe giderken yol üstünde Kes merburgazda biriz durduk ve orda yeni yapılmış olan dispanser ( binâsinı gezdik. Bu yeni ve güzel bina bü nahiye merkezini zarif bir biblo gibi süsle- mişti, Ve önümdeki yeşil ovaya bakan doyulmaz bir nezareti vardı. İçeriye gir- dik zemini kirli, odalar bakımsız, yataklar. gayrı muntazamdı. — Doktor bey nerde? Bu suale bir kadın ha- deme ezile büzüle cövap verdi: — Efendim bugün şelire indi. Bu cevaptan sonra şehre inen doktor Beyin odasına girdik. Orâda; “tıpkı asâst- na Yilan sarilan bir Hipok- rat gibi kirli bir nargile duruyordu. Sonra bu doktor Bey için bize köylü memurlar, zabitler şu sözleri söyle diler: — Elendim, dispanserin kapısını çok defa açmaz! Hergün (| İstanbula iner! — Abaliden para ister, vermezlerse bakmaz | Reçetelerini — ecza- neler çok defa geri çevirir! — Geçenlerde bu askeri beygir. tepti; .bir doktor elendi. zavallının o yarasına bakmaktan çekindi! Bu doktor tekaüt maaşımı alın, ayrıca kendisine (120) lira da ücret verilirmiş. Vali Beye: — Garip değil mi, de - dim, burası oldukça ucuz miş ve çalışmaz? Halbuki nahiye “halkının sıhhati mühimdir. Bu sıhhati koruyabilmek için acaba bu tiryaki ve lâkayt doktorun nargilesini eline verip seyyah etmek mi lâzım gelecek! N — Evetl diyorsunuz, dö ğil mi? | | | Şe 2 Ez) | İ | | |