4 Ekim 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

4 Ekim 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Adliyede riamallar | g5 Bir memurun ü kasten eşya mı devirmişler? Rüsumat memurlarmdatı İbra- him B. isminde bir zat tarafın- dan bir kaç hamal aleyhine data açılmıştır. Bu zat, kendisine muğber ofün bu hamalların gümrükte dolaştığı sırada fzerine eşya devirerek mecruhiyetine sebep olduklarım iddia etmektedir. hianbül ikinci ceza mahke- mesinde muhâkemeye başlar- mış, müddei vekili Şefik B., davayı teşrik elmiş, malıkeme şahitlerin çağırılmasına ve Rü- Sumattan bir dosyenin-celbine karar verilmiştir. Muhakeme, * mazaunlarin gi yabındadır. Yarınki muhakemeler Yarın sabah ağır ceza mahkemesinde Aliye H. ın muhakemesine devam olu- nacak, ihzaren celbedilecek olan musiki muallimi M. Berger şahit sıfatile dinle- necektir, . Bundan başka casusluk maznunu Kasın (o Tevfik hakkında karar da yarın ihti; mecbur olmuş, a darülfünunlarında tahsil et- miştir. Ştrezman bu tahsil neticesi olarak iktısadiyat ve siyasiyalta ihtısas kes - Ştrezmanın oparlâmento hayatına girmesi 1907 se - nesinde başlamış, ancak bir sene fasıla ile 1923e kadar meb'usluk yaparak memle- ketinin teşrii hayatına hiz- met etmiş, daha sonra Ma- liye nazirliğina tayin olun- muş, umumi harbi müteakip Almanyanın en büyük siya- s's diye tanınmıya başla - İdin bir müddet man, bir mü bei nazırlığını ifadan sonra hariciye nazırlığına tayin olunmuş, bu sırada Lokarno misakını müzakere ederek Almanyayı Akvam cemiyetine sokmıya muvaf- fak olmuş, en son defa Lâhi konferansında bulun - muştur. Şirezman, o Almanyanın imarına, onun umumi harp yüklerinden © kurtulmasına en çok çalışan ve muvaffak olan zevattandır. Onun tarafından takip olunan siyasetin esası sulh İairesinde imar ve inkişaftır. Ştrezmanın en büyük si- yasi muvaffakıyeti Ren ü- zerinde emniyeti tesis et- mektir. lâveten Paşa Hz. nin dün Sadullah B. ie Yalovayı teşrif edeceklerini bildir - miştik. Düu saat 1lde İdarenin Heybeliada vaupuru Sadul. lah B. i bamilen Topane- den hareket ederek Kadı - köyüne uğramış ve oradan İsmet Paşaya alarak Yalo - vaya hareket etmiştir. Paşa Hz. orada Seyrisefain tara- fından vücuda getirilen te- sisatı takdirlerle temaşa bu- yormuşlar ve şereflerine veri- len ziyafette hazır bulunmuş- lar ve geç vakit Sadullah B. le birlikte avdet etmişler ve Kadıköyünde vapurdan çı- karak biraderlerinin evini teşrif etmişlerdir. Resmimiz Paşanın evvelki gün Seyrisefaini ziyaretlerne sit intibat tesbit etmektedir. Yeni gümcük tarifesi üç gündenberi bütün Türkiye gümrüklerinde tatbik edil mektedir. Yalaz bu tarile bizimle muahede vakkat dcaret ye mü gelen emtiaya tatbik maktadır. Bizimle mukavele yapmış. olan” devleiler emti asının ticaret muahedelerindeki| tesbit olunan esasa dahilinde resim alınmaktadır. Dün yeni ve eski tarifenin hangi devletlere tatbik edile- ceği hakkında tetkikat yap- uk. Bütün tüccarları alâkadar eden bu hususatı temamen aşağiya yazıyoruz: Estonya: Ticaret mukave- İesl 260-2929 tarihinde mev- kil meriyete girmiştir. Hük- mü elyevm mer'idir. Danimarka: ile (O 1-8-029 tarihinden itibaren müteka- bilen en ziyade mazhar mü- saade millet arasina müste hilden altı ayık bir modos vivendi (muvakkat ticaret) itilâfnamesi, aktetmiştir. Müd- deti 1 Şabat 930 da bite- cektir. Yalnız modos vivendi müddetin inkizasından sonra tarafeynden biri tarafındin otuz bir gün evvel haber verilerek fesholununcaya ka: dar mer'i olacakur. Bulgaristan ile yapılan mu kavelename 4 - 10 - 928 de mer'iyete girmiştir. Masin (8 temmuz 929 da yapılan ticaret itildfnamesi 31 mayıs"1930 da bitecektir. Yalmz ber üç ay müddetin den on beş gün evvel fes hedilmediği takdirde muteber olcaktır. Romanya: İle ticaret mu- ahedesi yapılmıştır. Yalnız bu muahede tatbik edilinceye kadar 1 ağastos 929 tarihin: den 1 şubat 999 tarihine kadar alı aylık bir muvak- kat itilâfnme yapılmıştır. Hollanda ile ticaret mu kavelesi 1 - 7 - 929 da temi edildiğinden o tarihten itiba: ren wevkil meriyete gir. miştir. Hüküm bakidir. Amerika; İle 10 nisan 929 tarihinden itibaren (0 nisan 1980 tarihine kadar mu vakkat — üitildinme; yapıl miştir. İngiltere ve şimali İrlânda ie 6-8-999 dan itibaren mü: tekabilen en ziyâde mazhar müseade millet asısma müs- tenit. olmak ve ya yeni mu- kavele metiyete — girinciye kadar devam etmek üzere bir modos vivendi aktedil miştir. Hındistan hükümeti de bu modos vivendiye iltihak et. miştir. Seylân adası da bu modosa iltihak etmiştir. Japonya: ile 6-8- 929 dan itibaren en ziyade maz harı müsande millet muzme- lesine müstenit olmak ve 30 gün €vvel haber verilerek feshedilmediği / surette ken- diliğinden imtidat eylemek üzre 8 aylık “bir modos vivendi aktedilmiştir. İtalya: ile 6- 8990 dan itibaren mütekabiled en ziye- de mazharı müsaade millet muâmelesine müstenit olmak ve 3 ay evvel haber verile- rek feshedilinceye veya mu- kavele meriyete girinçeye kadar devam etmek üzere itilâfnameleri ! yapmamış olan devletlerden | olun. | bir modos vivendi aktedik miştit. Rusya: ile yapılan muk& vele elyevm meridir Maçarristan: ile yapılan mukayelenâame elyevm mer” idir, Fenlândiya: ile 1-10 - 929 dan. itibaren 3 aylık için yani 1.4930 tarihine kadar en ziyade o mazhrı müsaade millet asasına müstenit mo- dos vivendi aktedilmiştir. Bu müddetin hitamından sonra feshedilmiyen yeni mukavele mer'yete ” girinceye o Kadar kendiliğinden kabili temdittir. Letofiyai ie omükâvele 17-2-920 da mevkii meriyete iş Hükmü devam 1-8-929 dan ine kadar müsaade mil- let esasına miistenit ve müd- detin hitamından sonra fes- kadar kendiliğin- am-etmek üzere mo- dos viyendi : yapılmıştır. Eransa: 1 könunmusani 930 tarihine kadar-modos viven- di temdit edilmiştir. Asılimu- kavele o meriyete- girinciye kudur mazharı müsaade mil- let muamelesi tatbik Olun. makla beraber tanzim olun. nan (B) Histesindeki eşyaya listede gösterilen resimler tat- bik. olunacaktır. Norveç: ile 1 Ağustos 929 dan İtibaren 1 ağustos 930 tarihine kadar devam etmek ve İesholduğu surette yeni mukayele meriyete girinciye kadar kendiliğinden imtidat eylemek üzere en ziyade mazharı müsaade millet esa- sına müstenit modos vivendi aktedilmiştir. İran: ile 1,9,929 dan id baren mütekabilen en ziyade mazbarı müsasde millet asâ- sna müstenit-üç“aylık bir modos vivendi uktedilmiştir. Çekoslavukya: ile 25,9,929 dan 25,3,9030 tarihine kadar olmak ve mefsuhiyeti haber verilmediği surette “ kendili: ginden imridaç ermek üzere modos vivendi yapılmıştır. İsviçr: ile mevcut olan mukavelenin hükmü bakidir. Belçika - Lüksembürıg tca- tet mukavelesinin (BJ liste- sindeki, maddeler hakkında 25,3 ve 245,920 tarihinden itibaren tekrar Iktisabı ser bseti eylemiştir. Binaenaleyh imza protokolunun birinci cibince müsmele İspanya: ide 1,11,029 tarik Avusturya: le olan muka- vele feshedilmiştir. 12,8,920 dan idbaren (6) ay sonra yani 12,2,030 da yeni tarile tatbik olunacaktır. Almanya: ile olan mukâ- vele feshedilmiştir. 3, 8, 929 dan itibaren ali ay sonra yani 3,2030 dan İtibaren yeni tarifle tatbik olunacak tır. İsveç: ile olan mukaveleyi feshettik. 6,4,929 dan itiba- ren üç ay sonra yeni tarife tatbik olunacakr. Yunanistan: > muvaridana yeni târile tatbik edilecektir. Lehistan: ticaret mukave- e | geşrmevvel C “ VAKT IN SEFİR VE MEMLEKET H BERLERİ ) Gümrüklerde berer) Yeni ve eski tarifeler hangi devletlere tatbik | Memteket haberleri | (memieker naserteri| İzmirde müstevli bir şekil aldı İzmirde çıkan Hizmet refiki- mizin yldiğina “göre, İzmirde hüküm sören ( Dank ) hastalığı bir kaç gün evvel biraz hafifler gibi olmuştu. Fakat haber al yoruz ki, .şu “günlerde hastalık yeniden şiddetlenmiş, havaların soğumasına ve sıhhat dairesince mi ll slam röğmen gitiikçe daha müstevli bir şekil almağa başlanışır. Hastalık © bilhassa, Karataş, Asansör, Misir ve Halil Rifat paşa caddelerinde Bütün şidde- tile ml YA Sıhhat ve muavenen müdürlüğü (Denk ) mücadelesine devam etmektedir. İzmirde bir hırsız çetesi yakalandı İzmirde - evleri soyan bir hırsız kumpanyası efradı”po- isin takibat meticesinde”ta- mâmeh €le geçirilmiştir. Tu- tulan hırsızlar İstanbullu Beh- çete Manastırlı Hilmi, Hur gir ,ve küçük “Hilmdir. Hr- sızlar gündüz namuslu adem- lar hissini “verecek hareket- lerde : bulunmakta; gece olun- ca evleri soy soymakta idiler. Darülfünun Fakültelerin nakli hak- kında haber yok Dünkü © gezetelerden. biri Darüllünunumuzun tp ve bukuk «fakülteleri o müstesna olarak Ankaraya nakledilece- Bini yözeyordu. Malâmatına mütaçait edilen darülfünun emini Neşet Ömer B. böyle bir haberden malümattar ol- madığını ve bu haberi gze- tede okuduğunu söylemiştir. Köprüler sermühendisi Köprüler . sermühendisi Galip B. pazar'günü Paris gidecek ve Gazi köprüsü projelerinin süratle * ikmali ; için mühendiz Piyu ile'temas edecektir. Süleyman Nazifin kabri Süleşman Nazif merhumun kaprininin inşası için tahsisat verilmiştir. Bu para yetmedi. ğinden Emanetçe tahsisat ilâvesi efendi caddesinde gerip bir çarkçibaşı bulunan Halil Beyin evinin kapısının aralik kalma. sıni firsat addeden bir serseri sürale © içeri girmiş, taşlıkta aslı bulunan palto ve şapkayı almıştır. Fakat bu vakiisiz mi- salirin eve girişi karşıki evden görülmüş, hırsız kapıdan çıkar. ken karşılanmıştır. Bunuh üzerine" hirsiz paltoyu yere © atmış, kendi kasketini paltonün içine koymuş, yeni şapkayı başına giyerek kaçmış we. famiz devletler bizimle mu- abede ve modos 'vivendi yapmadıkları için bu devlet- le: müvaridauna yeni tarife tatbik edilmektedir. Bu dev- letler şunlardır Arjantin. Pera, Arnavutluk, lesi feshedilmişür. 3,9,929 dan| Brezilya, Çin, Flistin, Hicaz, itibaren yeni tarife - tatbik edilecektir. Aşağıda isimlerini yazdı. Irak, oTitvanya, o Meksika, Portekiz, o Siyam, < Suriye Şili, Yoghslavya, Yunanistan. ac neee Evkafta ıslahat Hazırlanan İl İyisin csas- ları nedir? Gerek mütahassıs M. Leman, gerek komlayon tarafından ke- nunu Oo medeninin tatbikinden evvel mevcut eykal - için bir ıslahat İiyihas © hazırlanmıştır. İsmet Pağa” geldikten ödara lâ yiba tetkik ve meclise sevkedi lecektir. Lâyihanın esaslı nokta: lar şunlardır: 1 — Evkaf idaresini azami istifade temin edilecek surette mütahassıslarla teçhiz. etmek. 5 — Mütevellilerin evkaftan aldıkları varidatı evkal idaresi alacak, o bayiata © önrfedilecek miktarı tefrik edecektir. Hadema doğrudan doğruya hayrata evka idaresi bakacaktır. Mütevelliler varidatından baki kalacak mik- türden evkaf idaresi yüzde 10 kadar alarak, mütebakisini ilâ nihaye mütevellilere verecektir. 3 — Evkaha devam eden icareteyn ve mukataa usullerinin tasfiyesi, Bu tasfiye de kanunu medeni mucibince yapılacaktır. Yeni teareteyn ve o mukatan vetenler bir senede verdikleri bödellerin 20 mislini 5 senede ve 5 taksitte evkaf “idaresine verecekler ve bu sureile mal ları kendilerine temlik edilecek- tir. Bilhassa | İstanbulda emlâkin yüzde altmışından fazlası hep mukataalı ve teareteyalidir. Bu surede © yapılacak © tasfiyede evkala çek para geçecek; ihti mal ki bunula bir banka teşkil edilecektir. Esasesen nukudu mevkufenin 500 bin lira vardır. Tasliye- ninilk senesinde bu miktar bir buçuk milyona baliğ ola caktır. ge Erkin harbiye reisi Müşir Fevzi paşa hazretleri Bursay 1 teşrif etmiştir. 0 Misir sefirimiz muallak günü Romen bandıralı Daçya vapuru ile Mita hareket ede- cektir. Misrda da bir dostluk misakı aktolunacaktır, 9 Adiye vekili evrak müdürünün muhakemesine baş. | lanmıştır. | Erkafn ıslahı hakkında” İ imar cemiyeti | shht yardımda bulunmak Gzere | Beyiktaşla Ortaköyde birer dir. | Panter açmiya karar vermiştir. hakkuk ettirilmesi için Maliye şuabatına emir verilmiştir. © Teamray irsi Beşikta la Harbiye arasında işlemekte olan otobüs seferlerini kaldırmak tasavvurundadır. 0 Şehremaneti kış gelme- den evvel bu seneki inşaat ve tamirat programını ikmal ede- 0 Konservatuvarda dünden Wbâren © teğrisatn © başlan miştir. Bu sene konservatuvara kaydolmak için her senekinden ziyade talp- vardır. Müracaat edenlerin çokluğu üzerine mü- sebeka imtihanı yapılmıştır, Müesseselerde | ; Memurlar ve müstahdem- lerin kazanç vergileri Beyannameye tâbi | ticari müessesat nezdindeki memürin ve müsüilidiminin 'her ay gesilen kazanç © vergilerinin o bundan sonra her ay mücsscsat tara fından — kesildikçe tahakkuku verilmiyerek sene başından iti- baren 12 aylığa nit verkilerin bir kalemde tahakkuk /ettirik mesi Maliye vekâletinden tebliğ M. Tokzamaki Tokyo Ticaret odasi / kâtibi wmumisi ve Türk japka cemi yeti reisi M. Tokzamaki birkaç gün kalmak üzre dün Bursaya Amerika elçisi Evvelki. gön Aükarsden şek Gru dön merien İsviçiye gitmiştir. Bükreşteki kongre Belçikanın sabık nazırlarından kont karten dö Vinrt dün gele rimize gelmiş ve Belçika sefiri le birlikte müzeleri gezdikten sonra akşam © üstü Romanyaya müteveccihen hareket etmiştir. Kont Viart dün kendisile konuşan bir muharririmize şun ları söylemiştir. — yakında Bükrüşte » Bey- nelmilel Ceza kanunlarının tev- hidi hakkında müzakeratta. bu- lunmak tizere bir içtima akt edilecektir. Merkür kongre o riyasetine tayin edildiğim cihelle - derhal Romanyaya gitmek mecburiye- tinde bulunuyorum: Osmanlı bankası müdürü Osmanlı . Bankas müdürü M. De Sorbiye dün Tokatli: yan otelinde Maliye vekili Sa- raç oğlu Şükrü Beyi ziyaret etmiş ve bir müddet görüşmüş” Enliştür. Maarif emini İzmirde çıkan Yeni Asır refikimize Ankaradan bildiril. diğine göre, İstanbul Maa- yif eminliğine İzmir maarif emini Fuat Beyin tayini Bugün Şehitlikleri Rozet dağıtıyor Bu hayırlı cemiyete yardım ediniz Genç mekteplilerin rozet dağıtmak için cemiyetin Be- yazıttıki merkezine sabahle- yin müracaat etmeleri rica olunuyor. vakıf hanı karşında bir ticaret sarayı, İnşasına karar vermişti. Bu günlerde sarayın inşası için faaliyete | başlanmıştır. Bu iş için Ticaret sarayı komlsyo- nu pamile yeni bir komisyon teşkil edilmiştir . Komisyona ticaret borsasından da aza dahil RR. mi M. Venizelos Prâğ da gazetecilere diyor ki: ki; Türkiye ile Yunanistan sında bir muahede akt mesine mani hiç bir si! sebep yoktur Prağ, 3 (AA) Yonan bit vekili M. Venizelos bu! gelmiş ve başvekil ile Hi ciye nazırı tarafından is yonda. selânlanmıştır. AL VE) nizelos gazetecilere beyanal bulunarak hatlet harpleri Ugası dahili harplere meydif vermemek için müracaat & lecek.en iyi: bir çare. old gunu. söylemiş ve Balkdi devletlerinin de sulha doğ gittiklerini . ilâve o etmişüfi M. Venizeloc o beyanatına $ suretle nihayet © vermiş «Yunanistan, İtalya, Bulgaris ve Romanya ile dostluk mi) musdeleri aktetmiştir. bime enaleyh Türkiye He rush aktedilmesine mani hiç b siyast sebep görmüyorum iki memleket te münazaül fih iktsadi meselelerin linde menfaattardır. Maliye mü Dün Ankara ekspr: şehrimize hareket et Ankara, 3 (Vakıt) — ) liye müsteşarı - Ali Riza ekspresle. İstanbula hari etdi. - Maldın olduğu j mumaileyh dayinler vekâlet mamzet gösterilmiştir. İntik cumartesiye yapılacaktır. disi Maliye vekili beye vek$i let işleri hakkında iza verecektir. son Versay munhedesit” imzasından sonra mül Şterezmanın bir intikam letikası takip edecek ye milletler arasında d. bir sulh tesisi için A Hâmlt beyle Sıhhiye dürü Kimsesizler ei Varım asır evvelki VAKIT 4 teşriniecesi 1,