4 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

4 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Gazi Hz. Ankarada Yukarıda Gazi Hz. Ankara istasyonunda, aşağıda istikbal için bekliyen vekiller ile sefirlerden bazı zevat.
 ği meseleler| maliye vekilini Muhtelit mübadele komlsyonuw umumi kâtibi M. Vartbayn Türk Yunan müzakeratı müna sebetile...
 EDüiklkatlerz Kapılar, pence reler bozuk!.. İstanbul güzel şehirdir; fakat, hariçten gelenleri evvelâ sukutu hayale uğratır:
 Rum patriği kim olacak? Ülen patriğin cenaze merasiml Rum patriki Vasilyos efendinin cenaze merasimi dün yapılmıştır....
 İstanbulun imarı meselesi Eski şehremini Cemil paşa ne düşünüyor? Cibaliden Sarayburnuna, Azapkapıda Fındıklıya kadar olan

ünün Haberleri GÜNDE 10 PARA Anadolunun Çocuk - sarayının yükselmesi için HİMAYEİ ETFALİN hepimizden her köşesinde birer beklediği - yardım Sene 12 — No : 3943 Fiatı 5 kuruş Evkaf ıslahatının esasları Gazi Hz. Yukarıda G: için bekliyen vi Komisyonun | Gyri mübadiller Muhtelit mübadele komisyonu ümümi kâtibi. M. Varfbayn Türk Yunan müzakeratı müna- sebetile aylardanberi faaliyetini tatil etmiş olan muhtelit müba- dele komisyonu bu müzakeratın neticesiz kalması üzerine tekrar faaliyete geçmeğe karar vermiştir. Komisyonda tetkik edilmesi lâzım gelen meselelerin bir listesi tan- zim edilmiştir. Komisyon gelecek haftadan itibaren tetkikata baş- liyacaktır. Mühtel'" — badele koi nun yevsen müzakere muallâk — meseleler — şunlardır. Yunanistanda iadeye tabi Türk emlâki, 'nistanda muavazaya lâki, garbi Trakya- daki türklerin emlâklarına tasar- ruf edebilmelerinin temini. Bu emlâktan mübim bir kısmı tevzi edilmiş v arazisi üzerinde yer iz. Ankara istasyonunda , le sefirlerden bazı zevat. eleri ği meseleler, ı maliye vekilini ziyaret edecek Ankarada aşağıda istikbal Mübadele komisyonunda eee İRtENEŞERE , DeÇEA: namıma bir heyet Trakya, tapkı İstanbul badil bir mıntaka addedildiğinden burada türklere ait emlâke teca- vüz edilmemesi lâzımdır. Bundan başka etabli meselesi ve her iki taraf memleketlerindeki takdiri kaymet heyetlerinin yeni vazifeleri tespit edil. Etabli meselesi iki sene evel nazariye ilibarile halledilmiş ve o zaman heyeti umümiyede kabul olun- muştur. Ancak bir adamın etab- liye tabiyeti için ne gibi vesai ibraz edeceği halledile- şehrimizde * buh ve vekili Saracoğlu Şül maruzatta / bulunmak / üzere bir heyet intihap etmi Heyet İstanbul mebusu Hüseyin, mebusu — Celâl — Nuri, Tahir Kevkep beylerden mürek- keptir. maliye / vekiline / gayri acıklı vaziyetini an- eshabına da tevziatta bulunulmamasını | — Anadolu yanan emlâki basılâtının bu işe hasrını rica edecektir. Gayri mübadiller içinde 12-13 seneden beri emlâkinden hiç bir para almamış ve büyük sefalete düçar olmuş pek çok kimseler vardır Şükrü bey bunların ” vaziyetine | yakından vakıftır. Bu sebeble es- kiden de vaat ettikleri vecihle bunların sefaletlerini bir derece olsun tehvin edecek olan bu ta- lebi kabul edecekleri muhakkak addedilmektedir. itetkik edece- hangileridir ' gayri mü- Bugün 12 Sahife EEEPDELİŞRREREA MPikkatleri: Kapılar, pence- reler bozuk!.. İstanbul güzel şehirdir; fakat, hariçten gelenleri evvelâ sukutu hayale uğratır: Trenle Sirkeciye girerken, zannedersiniz ki - bir mezbeleğye- girigörünlee Velliin rıhtıma çıkanlar,bir kalafat ma- halline, yahut eşya anbarına çı- kar gibi olurlar. İstanbul, kapıları en çirkin olan şehirlerden biridir. Sade çirkin değil, girişi en :zor olan şehirdir. Dostumuz bir ingiliz bunu ne güzel söylemiş: *“Türkiyenin iç rç_:nxı mükemmeldir. Şfakat acaba pencere — camları 'niçin böyle üntizamsız bırakılı- yor?. demi ” ?WMM ürkiyeye — gelecek — ecnebilerin yarısını seyahatten vaz geçiriyor. Bir çoklarını, geldiklerine peşi- man ediyorl.. Rum patriği kim olacak? Olen patriğin cenaze merasimi Rum patriki Vasilyos efendinin cenaze merasimi dün yapılmışlır. Cenazede rumlardan pek çok balk bulunuyordu. Vasilyos efendinin vefât etti üç gündenberi İstanbulun mul | telif rum mahafilinde herkes, tek sual- sorüyor: Yeni - parril kim olacak? Bu mahafilde c eden şa- yialara göre, ölen patriğin yerine şimdilik üç namzet gösterilmek- | tediz 1 — Tarabya metrepolidi Fotios, 2 — Kadıköy metrepolidi Aga- tangelos, 3 — Silivri metrepolidi Evge- nios efendiler. Beceriksiz hırsız Şişlide Hacı Mansur sokagında | Faruki / apartım hırsız. girmiş * kaçınıştır. — İstanbulun imarı meselesi Eski şehremini Cemil paşa ne düşünüyor? Cibaliden Sarayburnuna, Azapkapıdan Fındıklıya kadar olan kısım açılmalı — Hiç bir mesele ile meşgul değilim. Sizi temin ederim, hu- susi hiç bir emelim de yoktur. örüyorsunuz ya burada istirahat ile meşgulüm..., Şu sözleri, muannit bir yağmur- dan sonra bahar güneşi altında bahçesini tanzim ettirmekle meş- gül operatör. Cemil paşa söy- liyordu. Çifte havuzlardaki — muhteşem köşkün bahçesinde beni kabul 'eden esbak şehremini: “İstanbulun hududunu küçültmek lâzım mı?,, sualine şu cevabı verdi: — Bugün şu kanaattayım ki İstanbulun imarı için şehri küçült- mek lâzım. Bakırköyü, Yeşilköyü | İstanbuldan ayırmalı, şehremane- tile alâkasını kesmeli. Adalar da öyle... Beykoz ve civarıı da ayırmalı. İstanbul şehremaneti İstanbul ve Beyoğlu ile boğaziçinin bir kısmına hasredilmeli. Ben şehre- mini iken bunu yapacaktım. Fakat ismini tasrih etmek istemedi © zamanki heyeti vükelâya men: sup bir zat şiddetle itiraz etti ve böyle bir kanunun çıkmaya- cağını söyledi. Burada varit olan aza cevap vereyim: Oktruva gibi umuma W tayım ki Adalar, mahsus resimlerden şehremanı bu yeni belediyelerin nüfusu ni betinde hisse vermelidir. Nevyork'ta 99 katlı binalar katlı imar projeleri yükseliyorl. yük Operatör Cemli paşa Eski heyeti femniye müdürü M. Ork, Kadıköy ve Üsküdarı da ayırmayı tavsiye etmiştir. Fa- kat ben pek taraftar bulunma- miştim . Ayırırsak Kadıköy - ve Üsküdar harap olur, bakılamaz zannediyordum. Bir kaç seneden beri fikrimi değiştirdim. Bende © fikir hasıl oldu ki şehri ne kadar küçültsek o kadar imar edeceğiz. Bugün kat'i olarak şu kanaat- Bakırköy ve Beykozun — ayrılması — elzemdir Üsküdarla Kadıköyün müstakil ( Devamı ikinci sahifede) İstanbul'da da 999,999