4 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Teşrinievel 1929 (Baş tarafı birinci sahifade ) olması da teemmül edilmelidir . Bir şehirden maksat dağınık bir halde olmamasıdır. Dünyada hiç bir şehir yoktur ki İstanbul gibi dağımk olsun. Avrupada İstanbul kadar ihmal edilmiş bir köy bile yoktur. Bu defa Ankarayı gördüm, | hayrette kaldım. Ankara, küçük bir Avrupa / şehri halini alıyor. Bü şüphesiz Gazi He ni eseridir. İstanbulun imar edilmesi bu- günkü bütçe ile kabildir. Fakat varidatın yarısı maaş, ücret ve ikramiyeye gidiyor zannederim. Bu şekilde belediyenin idaresi kabil değildir. Benim ilk şehremaneti bütç 280 bin lira, ikinci emanetimde de 1,5 milyon kâğıt para idi. Bugün- kü yarldat Snislidir. Biz bu şehri imar eder, otura- bilecek bir hale getirirsek şehre çok ecnebi gelir. Ara sıra: “Vapur vapur ecnebi geldil, diyorlar. Transit suretile gelen ecnebiden büyük istifade edilemez. Şehre bir defa gelen ecnebi bir daha | gelmiyor. | Bir seyyah hiç olmazsa burada 15-20 gün durmalı, her türlü kon- foru bulmalıdır. Meselâ, otomobil meraklısı bir ecnebi şehre gelirse buradan Bursaya, Sabanca gölüne | kadar ıztırap duymadan rahatça otomobille gidip gelmelidir. Şe- hirde ona göre oteller bulunma- hdır. O zaman ecnebi oturur, şehir istifade eder. Cemil paşadan şehirde tiyatro, konservatuvar gibi sanat mücs- seseleri mi, yoksa hastaneler mi? daha evel yapılmalıdır?,,diye sordum. Paşa kendisinin bir hekim olması itibarile evvelâ hastanelerin inşası fikrinde olduğunu söyledi. Fakat İstanbul — hastanelerini yalnız şebir sekenesine tahsis et- mek lâzım geldiğinden bahsetti ve şu sözleri ilâve eyledi — Şehrin yollarını yapmak, te- mizlemek bir hastane yapmak kadar mühimdir. Bugün İstanbu- hın yolları kadar fena yollar Avrupanın onuncu derecede bir şehrinde kalmamıştır. Kaldırımsız bir şehirde sıhhatı ümumiye mu- hafaza edilemez. Emanet memurları makul / bir miktarda olmalı, memura geçinecek. Maaş vermeli, bütçenin bir kıs- nni yollara bir kısmını da temiz- İzmir piyasası Bu sene geçen seneden fazla üzüm geldi İzmir 2 (A.A.) — Şimdiye ka- dar İzmir borsasına 39 milyon 406 bin 562 kilo üzüm gelmiş ve bundan — 25 milyon 179 bin 800 kilosu — satılmıştır. Geçen sene ayni müddet zarfında İzmir borsasına 2S milyon 63 bin 100 kilo üzüm gelmiş ve bundan 18 milyon 347 bin 890 kilosu satı- anıştır. Bu sene son hafta zarfında bor- sada satılan üzüm fiati, geçen sene ayni bafta zarfında borsadaki üzüm fiatinden yüksektir. Mevsim / iptidasından — şimdiye kadar İzmir - limanından — ecne- bi memleketleri limanlarına vuku bulan ihracatın yekünu 14 n 358 bin 594 kilodur. İzmir piyasasında son haftanın vaziye- tinde hiç bir tahavvül müşahede edilmemiştir. Darülfünunun Ankaraya nakli Ankara 2 —Darülfünunnu Tıp, Hukuk fakültelerindenden madası- nın Ankaraya nakli tasavvur edil- mektedir .Bu takdirde Ankarada yapılan büyük muallim mektebine nakledilecektir. Fevzi Pş. Hz. Bursa, 2 — Erkânı harbiyei umumiye reisi müşür Fevzi paşa Hz. bugün Bursaya teşrif etmiştir. Fevzi Pş. Hz. vali Fatin beyle erkânı askeriye ve belediye reisi tarafından karşılanmıştır. Pş. Hz. rimizde ne kadar kalaca- İsmet paşa Hz. Başvekil İsmet paşa Hz. evelki gün Darüşşefekaya dün de Sey- risefain idaresi ile Ford fabrika- sını ziyaret etmiştir. İsmet paşa lemeğe tahsis etmeli. İmardan evel bunlar lâzım.,, Cemil paşaya İstanbulun için ne yapmak İüzım geldiğini sordum. Cevap vermek istemedi. Emanetin Unkapanında büyük bir hal yaptırmağa karar verdiğini söy- ledim. Bu teşebbüse şiddelle muarız olan Cemil paşa - istemi- yerek İstanbulun müstakbel şekli Bakkında / fikirlerini şu — suretle Ş:ni düşünürke | — Şehrin imarını " düşünürken Timanı Yedikule taraflarma götür- meli. Serbest minlaka İimanın yanında olmalı. Bir şehrin içinde diman olmaz. Sirkeci istasyonunu da kaldırmalı birinci program budur. Sonra bir taraftan Azapkapıdan Fındıklıya, diğer taraftan Cibali- den Saray burnuna kadar sahil- 'den 800 metro derinliğine kadar bi bu araziyi istimlâk etmeli. Haliçin her iki tarafına rıhtım yapmalı, istimlâk edilen arazide yeniden caddeler açmalı. Bu ha- yalide yeni bir şehir tesis etmeli. ket ve Seyrisefain vapurları rüye değil, yeni rıhtımlara ya- maşmalı, Bu süretle şehir Ceno- vaya benzer, İstimlâk edilen caddelerdeki arsalar az bir zaman içinde satı br, yapılan maszraf fazlasile çı- karılır. Emin olun ki İstanbulun atisi Budur. Bunun yapılması pek ko- daydır. 8- 10 sene içinde aparü- ananlar, l;ğ?ı olur. * İstimlâk edlecek salladaki bötün binaları Hz. bugün Sadullah hey ile bir- likte ve “ Burgaz , vapuru ile saat 10 da şehrimizden Yalovaya gidecektir. Başvekilimiz Yalovada bir kaç gün kalacak ve bundan sonra Ankaraya avdet edeceklerdir. “Şıkmalı, yalnız meselâ vakıf han” larile bazi yeni büyük - binaları bırakmalı. İstanbulun bu işaret ettiğim sahasına bütün imalataneler, ti- caretaneler sıkışmıştır. Bütün ti- caret ve sanat erbabı şehrin ğer semtlerine dağılır, şehrin diğer kısımlarıda imar edilir, Bu gün meselâ — Edirnekapıda bir frsa iki liradan satılıyorsa o za- man 10 lira eder. Bu sözlerime bir çok kimseler güleceklerdir. — Hayal — değildi İstanbulun — müstakbel — programı budür, bügünkü — bütçe ile de buna başlanabilir. Beyoğluna hiç dokunmağa gel- mez. Yalmız Beyoğluna yeniden 30 metroluk bir cadde açmak kâfidir. Ancak bu imar için büyük bir kuvvet ve müzaheret âzımdır. Cemil paşa, beni teşyi ederken şu sözleri ilâve etti; — Ben mezbahanın pisliklerini haricine kaldırdım. Size ge işaret ettiğim sahadaki pislikleri kaldırmadan, burasını açmadan hal ve saire yapmak yanlı Mastafa ır. 'agıp * Telefon haberleri Evkafta yapılacak ıslahatın esasları İcareteyen ve mukataalı emlâk temlik edilecek Ankara 3 (Telefon) — Tah- kikatıma göre — gerek müte- hassıs M. Leman, gerek ko- misyon — tarafından kanunu me- deninin tatbikinden evvel mevcut evkaf için bir aslahat lâyihası hazırlanmıştır. İsmet paşa geldik- ten sonra lâyiha tetkik ve mec- | lise — sevkediler ektir. — Lâyihanın esaslı noktaları şunlardır; 1 — Evkaf idaresini ifade temin edilecek surette tehassıslarla techiz etmek. 2 — Mütevellilerin evkaftan al- dıkları varidatı evkaf idaresi ala- cak, hayrata sarfedilecek miktarı tefrik edecektir. Badema doğru- dan doğruya — hayrata — evkaf bakacaktır. - Mütevelliler varidatından hayrata — ayrılacak kısmından baki kalacak miktar- dan evkaf idaresi yüzde 10 ka- alarak, mütebakisini ilâni -vellilere verecekt 3 — Evkafta devam eden ica- reteyn ve mukataa usüllerinin tasfiyesi. Bu tasfiye de kanunu medeni mucibince — yapılacaktır . Yani icareteyn ve mukataa veren- ler bir senede verdikleri bedellerin 20 mislini 5 senede ve 5 taksitte evkaf idaresine verecekler ve bu suretle malları kendilerine. temlik edilecektir. Bilhassa İstanbulda cmlâkin yüzde altmışından fazlası hep mukataalı ve icareteynlidir. Bu suretle yapı- Jacak tasfiyede evkafa çok para geçecek ihtimalki bununla bir banka teşkil edilecektir. Esasen nukudu mevkufenin 500 bin lirası vardır. “Tasfiyenin ilk senesinde bu miktar bir buçuk milyon liraya baliğ olacaktır. Ankarada sön bahar at yarışları Ankara, 3 ( Telefon ) — Yarın burada son bahar birinci hafta at yarışları yapılacaktır. Yarışlar, bir çok hayvanlar iştirak edece- ğinden parlak olacaktır. Ankara posta treni Ankara, 3 (Telefon) — Bu sabah 7 de gelmesi lâzimgelen posta treni Pendikte lokomotifi bozulduğundan saat 10 da, 3 saat teehürle gelmiştir. İzmir, 2 (A.A.) — Müskirat inbisar idaresi, Eylülden şimdiye kadar borsadan 1 milyon 662 bin kilo / üzüm — satın — almıştır. Satın alınan üzümle fiatları beher okkası 14,5- 25 kuruş arasındadır. Son dakia Aiman hariciye nazırı vefat etti Berlin 3 (A. A.) — Alman hariciye nazırı Şetrezeman ansızın vefat etmiştir. Bazı g ları, ttamvaylardan hiç kimsenin bir kolur müsamaha etmezler. Fakat, sonra, aylarca, salkım gil görmezl Venizelos Yunan başvekili | Berlinden Praga gitti Prag 2 (A.A) — Havas ajansı M. Udrzal ile nazırı M Benes iş yonda M. Venizelos ile refikasını selâmlamışlardır. M. Venizelos, hükümet dairre- sine gitmiş ve meçhul Çekoslovak askerinin mezarma bir çelenk koymuştur. M. Benes hususi bir ziyafet M. Venizelos yarın Topolçiyanki de M. Mazarike olacaktır. Yunan baş vekili, gazetecilere - beyanalında sulh - fikrinin ilerilemekte oldu- gunu söylemiş, küçük itilaf hükü- | metlerile dostluk Yunanistan arasındal münasebetlerine dikkati calbetmiştir. Nadir han Kâbilin kapılarında Paris, 2(A.A.) — Afganistan- dan gelen haberlerde Nadir han kuvvetlerinin - Kâbilin anaktarı addedilen Caris mevküni zaptet- | tiğni ve baskına uğrayan Habi- bullah kıtaatının kanlı bir çarpış- madan sonra mağlüp edildiği söylendiği bildiriliyor. İngiliz - Rus itilâfı Londra 2 (Hususi) — İngiliz - Rus müzakeratı itilâf ile netice- lenmiştir. Hir ticaret imuahedesi aktı için müzakereye başlana: tır. İtilâf avam kamarasına sevk- edilecektir. Çinliler Rus şimendöler me- murlarını kurşuna diziyorlar Moskova, (A.A.) — Harbinden bildirildiğine nazaran Tsitsikor'da Sovyet demiryolları memurlarının kurşuna dizilmesi şimdiye kadar Sovyet tebaasının Çinliler tara- fından imha edildikleri haberlerin şüphe ile karşılıyan ecnebi maha- ilde dehşetli bir tesir yapmıştır. Şehremininde kanlı bir vaka » Şehremininde oturan İhsan efendi ile Hayri efendi dün kavga etmiş- lerdir. Neticede Hayri efendi ta- banca ile Ihsan efendiyi ağır su- rette yaralamıştır. İhsan efendi hastaneye kaldı- rılmıştır. Galatasaray atletlerini davet Ankara spor mıntakası Galatasa- ray klübüne müracaatla Galatasaray atletlerini —bir. kaç — müsabaka yapmak için Ankaraya davet etmiştir. Ankara — atletzim mü- sabakaları 11 teşrinievelde icra edilecekti 10,000 mark! — — | Sebzeci Abbas ağa nasıl — dolandırıldı? Karagümrük sakinlerinden seb- —| zeci Abbas ağa garip bir tarzda —— dolandırılmıştır. - Abbas ağanın —— tanıdıklarından sebzeci Nuri dün kendisine müracaatla İ — Yahu Abbas ağa bana bir —— iyilik etmek ister misin ?.. Benim aktar Ahmet efendide 10,000 Alman Omarkım var... — Bunları —— şimdi satsam 3000 lira eder .. Halbuki Ahmet efendiye 50 lira borçluyum. Bu elli lirayı götürüp Ahmede — verirsem — paralarım: kurtaracağım .. Sen bana eli lira ver.. Ben Ahmetten 10,000 markını alayım. Bu paraları getis rir sana teslim ederim... Demiş- tir. Abbas ağa ile Nuri , aktar Ahmedin — dükkânma | gitmişler, Abbas ağa S0 İirayı vererek 10000 markı almıştır. Lâkin sonra Abbas ağa bu paraları bir sarrafa göstermiş, hiç bir kıymeti kalmayan eski marke lar oldugunu görünce Nuriyi ya- kalatmnıştır. i İ Ölümün eşiğinde İntihar edecekti, ipi kesilince kurtuldu.. Eyipte Vezir sokağında oturan 35 yaşlarında Uşaklı Hüseyin B. A dün intihar maksadile kendisini evinin tavanına asmak istemişlir, Lâkin bu esnada evdekilerin feryadı üzerine yetişen komşular Hüseyin efendinin baynundaki ipi kesmişlerdir. Hüseyin efendinin intihar et mek istemesine sebep son gün- lerde işlerinin fena gitmesidir. Yüzde on Lokantalarda garsonlara ayrıca yüzde 10 verilmemesi yazılmıştı . Dün idarehanemize gelen bazı garsonlar kendilerinin bu ücretten başka bir şey almadıklarını söy- mişlerdir. Bazı lokantalarda gar- son ücretleri garsonlara veri digi için garsonlar cemiyetlerine müracaat etmişlerdir. Askere davet Fatih askerlik dairesinden: Daireye merbut askerlik şube- leri 15/10/929 tarihinde başlamak ve 20/10/929 tarihinde sevkiyata nihayet vermek üzre 322 doğumlu efradın kâmilen ve 323 doğumlu- ları kismen, sevkedecekleri . ilân 3 Teşrinievel 1929 Alteni — 42850 Düyünü müvahbide İngilir hirası Rümeli tahrilatı Esham İş bankası Anadelü şimendileri Tramvay gürketi Terkor Balya Çimenta Tahvilât Anadelu Ofa 45 Anadela 1L Anadeli l Tünel Of0 Teanvay Elektrik Çek Fiatları ün olur, belediye memur- ınu dışarı çıkarmasına bile tramvayların arkasına | i asılan çocukları bile er! Ne hikmet..? Londra Paris Nüyork Amterdem Salye zoras Sanse X ahi fiyetleri gösterir.