October 4, 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

October 4, 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

OLLARAN İT F A PI aa | FD NBS LALAED St t ——— Ait A Teşrinlevel 1924 ea GEK z : Haftalık siyasi icmal TEERE AğaHan evleniyor Avustury: a dahili harpten kurtulacak mı? - Cemiyeti Akvamda - Sırp Bulgar müzakeratı Bu haftanın en mühim hadise- lerinden biri Avusturyada kabine- nin değişmesidir. Bugünkü Avus- turya harbi umumiden evelki Avusturya imperatorluğunun onda biri kadar küçük bir devlet oldu- y ğundan kabinesinin — değişmesi, “'adi zamanda cihan siyasetinde mühim bir tesir yapmazdı. Fakat son zamanlarda Avusturyada bir çok sebeplerin tesirile hadis olan vaziyet “Avrupanın — huzurunu ve müsalemetini tehdit etmeğe baş- lamış ve komşularını ciddi surette endişelere düşürmüştür. Harbi umumiyi mütcakip im- peratorluk inhilâl ederek Avus- turya küçücük bir devlet kaldığı vakitte , yani 1919 senesinde yeni Avusturyanın alelâcele — yapılan kanunu esasisi fazla demokrat- hk gayretile , hükümetin ve reisi hükümetin Kudret ve salâhiyı sılıra indirmiş ve ademi merkeziyeti ziyadesiyle tevsi ve teşmil ederek Viyana şehrine bile bir hükümet salâhiyeti vermişti. Bu T esnasında sosya- listler - Viyanaya ve Avusturya ittihadının bazı hükümetlerinde vaziyete hâkim olmuşlardır. Filvaki gerek milli mecliste ge- rek (federal) yani hükümati müt tehide meclisinde sosyalistler ek- seriyeti haiz değildir. Lâ dat yapmağa kanunu esasi muc bince vasi salâhiyetleri olduğun- dan istemedikleri kanun lâyiha- Tarmı geçirmemek suretile vaziyete hâkim olmuşlardır. Bu sosyalistler komünist dere- cesinde mufrit neviden olanları ve gayet cezri üsülleri tatbik etmeleri memleketin bir - çok taraflarında derin hoşnutsuzluk peyda etmiş ve neticede bir nex Faşist teçkilâtı olan “Heimvehr,, leri doğurmuştur. Heimvehrler musellâh olduğun- dan küvvetli teşkilâttır. Bunlara mukabil sosyalistlerin fırka raptu zabtı mükemmel bir milyon kişi- vardır. geçtikçe iki / teşkilât Zaman arasında münaferet artmış, ve bir dahili Bu vaziyet karşısında Streerruviç kabinesi Yeni hükümeti sabık Viyana polis müdürü M. Schober (Şober) .teşkil etti. Bu zat 1927 senesinde Viyanada zuhur eden bir isyanı şiddetle bastırmışlı .- Hükümet kuvvetini iyice tamıtlırmanın yo- kumu bilen bu zatın eli altında Viyanada kendisine sadık 17000 polis vardır. İ NM? Y YA dbin hükümetin başına geçmesi hariçte ve dahilde pek iyi tesir bırak- muıştır. Mumaileyh kanunu esaside Yapılacak tadilâtin en mühimmi reisi hükümete Almanya reisicum- buru kadar kudret ve salâhiyet itasma dairdir. Bundan başka Viyana şehre- manetinin hükümet sıfatı refolu- nacaktır. Vaziyet böyle giderse Avusturya kurtulacaktır. Eğer M. Sehober faşistlerin ve sosyalistle- rin teşkilâtina sözünü geçirı yecek olursa dahili muharebeye ve hattâ ecnebi müdahalesine — yel açılmış olacaktır. Cemiyeti akvamın netayici Haftanın en mühim bir vakası da Cemiyeti akvam bi lisinin onuncu devrei içtimaiyesi- nin şayanı> dikkat muvaffakıyet- lerle kapanmış olmasıdır. En ehem- miyetli nokta burada müzakere ve ballolunan bütün meselelrde İn-> giliz amele hüküme müşahede edilmesi rahhası Lord Cecil şimdiye kadar kapanmış zannolunan gayet nazik meseleleri bile canlandırdı. Büyük meclisin son içtimamda hasıl olan netayicin başlıcaları şunlardır: 1 — İngiliz murahhası mevat ve levazımı harbiyenin hakiki su- rette tahdidini teklif. etmiş ve techizatı harbiye hakikaten tenkis ve tahdit edilmedikçe sulhun te- min olunamıyacağını ebemmiyetle beyan etmiştir Lord'Cecil in bu yolda teklif eylediği program Fransa ve İtalya gibi askeri devletler tarafından artık vücudu kalmamış addolunan meseleleri tekrar ortaya çıkarmış oldu. Filvaki bu teklifler şimdilik A- manyadan başka taraftar bulma- mıştır. - Mahaza terki teslihat ko- misyonunda bu meselelerin tekrar mevzuu bahs olmasına kapı açık bırakılmıştır. 2 — Devletler arasında iktisadi teşriki mesaiyi tensik ve teshil için müşterek muahedeler aktini istihdaf eden mesaiye devletlerin resmi murahhasları iştirak ede- cektir. Halbuki geçen cihan ikti- şadi konferansına yalnız gayri Mmesul mütehassıslar iştirak eyle miş idi" 3 — Maden kömürünün tarzı istihsal ve tevzü beynelmilel bir mesele haline ifrağ olunmuştur .. İleride siyasi meselelere mutasavver / olmakla be- bukuki meselelerde La Hey divanı adaletinin ve- reçeği hükümlerin - kabalü mec- buri olmasına ait madde İngiliz İmperatorluğu dahil olduğu halde bir çok devletler tarafından tas- tik edilmiştir. Siyasi ve iktisadi daha bir çok mes'eleler hakkında görüşülmüş ve müspet kararlar verilmiş oldu- ğundan Cemiyeti akvamın onunçu devrei ictimaiyesi evelkilere hiç benzemiyerek müsmir ve muvaf- fakıyetli olmuştur. Bulgaristan Yugoslavya Sulhbu müsalemeti tehdit eden en mühim amillerden biri de Bulgar- Yugoslay münaferetidir. Bu iki Balkan devleti * arasında Makedonya mes'elesinden başka harbi umümiden — sonra — ncfsi Bulgaristandan Yogoslavyaya terk- olunan arazideki bulgarların va- ziyeti meselesi vardır. Bu mesele son zamanlarda had bir şekil almış idi. Fakat Lehistan hariciye mazırı Zaleskinin tavassutayla me- selenin vehameti azalmıştır. tmdi Pirot konferansı namiyle Bulgar ve Yugoslav murahhasları arasında aktolunan içtimada mesele görüşülüyor. ve müzake- ratın iyi gittiği anlaşılıyor. Fakat başka sahalarda zuhur eden bazı hadiseler iki devlet arasın- daki münasebatı yeniden zehirle- miştir. Yugoslav Makedonyasında Bul- “gar kududundan Amerikada güzellik müsabaka- sının modası geçiyor. Bunun yerine | göz, ayak, el, bacak müsabaka- ları kaim oluyor. Bu cümleden olmak üzere geçende Los Angelos şehrindeki kızlardan — sırtları gayet güzel olanlar arasında bir müsabaka tertip edilmiştir. Sırtlarının ” güzelliğine güvenen Amerikan kızları sırtlarını heyeti mümüyyize önünnde bir sergi ha- linde teşhir etmişlerdir. Bu münasebetle Avrupa gaze- teleri eski Yunanlılar arasında sırtı güzel olarak yalnız bir Venus yetiştiği balde şimdi - külliyetli miktarda gözel sırtlar yetiştiğini yazıyor. Pirinç zeriyatı Maraş ve havalisindeki pirinç zeriyatımızı — tetkik etmek için oraya gitmiş olan İtalyan pirinç mütehassısı M. Civani San Pietro oradaki tetkikatını ikmal ederek dönmüştür & M. San Pietro Maraş'ın pirinç ekilen yukarı Pazarcık ve aşağı Pazarcık mıntakalarını tetkik et- miştir . Bu tetkikatında ilkbahar- da buralarda yaptığı tetkikatı esasında tavsiye ct fenni hu- susatın iyi neticeler verdiği anla- şılmıştır. Bu sene bilhassa Maraş'ın yu- karı Pazarcık — mıntakalarındaki pirinçler fevkalâde iyi bulunmak- ladır. Mütehassıs bugün Tosya ve oradan Beypazarı'na gidecek ve oralardaki vaziyeti tetkik edecek- ç mahsulünün hasadına teşrinievelin baftasında - başlana- caktır. mesafede demiryolunu tahrip için bombalar atılmış ve bu sui kasdın mürettip- lerinin — Bulgaristandan — geldiği anlaşılmıştır. Bu hadisenin iki devletin uyuş- masını istemiyen bazı anasır tars fından tertip olunduğuna ihtimat | veriliyor. İki milleti tehyiç eden | hadise bundan ibaret değildir. Bulgar — gazeteleri Sirp hava filolarının Bulgar arazisi üzerinde uçmakta olduğuna dair haberler neşretmişlerdir. Sırp matbuati hadisenin yolunu | şaşıran bir tayyareden ibaret ol- duğunu iddia ediyor. Hadisenin mabiyeti neden ibaret olur ise olsun iki milleti yeniden asabi- leştirmiştir. Hintli prens kendisinden 30 yaş küçük genç bir fransız kızına aşık oldu İngilizler tarafından Hindistan müslümanlarının reisi addolunan, halbuki hakikatta küçük bir hizbin reisi ruhanisi bulunan Ağa Hanın bir fransız kiziyle / evlenmekte olduğu geçende “Paris Midi gazetesi tarafından ifşa olunmuştu. Bu haberin neşri gerek Aga Hanın, gerekse bu işte alâkadar olan fransız kızının hiç hoşuna gitmemiş, ikisi de müşkül mevkıe düşmüştür. At yarışları ve güzide yariş atlariyle Avrupa kibar aleminde mevkii olan Aga filânn yaşı alt- mışa yakın olduğu halde evlen- memesi her tarafta bir mesele gazetecileri Ağa aşk hikâyesi ile fazla meşgul olmağa başlamıştır. Deyli meyl'in Paris muhabiri bir hayli tetkikatta bulunarak bu hususta şu malümatı göndermiştir : Ağa Han matmazel Jozefin Carron isminde 31 yaşında siyah saçlı bir kızla nişanlanmıştır. Bu kız hemşiresi Marcelle ile birlikte Pariste maruf bir modistra mü- essesesini işletiyor. Hosman bulvarında bulunan bu müesseseyi ziyaret ettim. Ağa hanın nişanlısım bulamadım, hem- giresi Marcelle ile görüştüm. Bu kız hemşiresinin Ağaya var masından çok memnundur. Yaşı otuz ve sarışın bir güzel olan matmazel Marcelle dedi ki: Hanın Matmazel Jozelin Car Hemşirem — nişanlandığının aradaki aşk — macerasının hakkında işaa olunmasından çok sıkıldı. Hemşirem benden çok güzeldir. Bilhassa geyinmesi çok zariftir. Düğün elbisesini nerede yaptıra- cağım bilmiyorum. Asıl vatanımız Savvua'da Cham- bery'dir. Burada akrabamız var- dır. Her sene bunlara - gidı Hemşirem — sporu ve — bahusus (golf )u çok sever ve ekseriya Eksleben de bulunur. Ağa ile burada görüşmüştür. , Eksleben belediye reisi “Paris Hidi,, muhabirine gelecek Kânunu- sanide Aganın nikâhını kıyacağını resmen söylemiştir Yüz yaşındakiler kulübü dra şehri dünyanın en fazla klübü olan bir yerdir. Bura: her meslek, her yaş, her cins klüpler muvcuttur. Geçen ay küşat bir klüp şimdiye kadar bulunanlara edilen emektedir. miyet —yüz yaşında- bir zat tarafından teşkil olunan bu kulübün, vücuda geldiğinden pek az vakıt geçtiği — halde şimdiden azası altı yüze baliğ olmuştur. — Kulübe aza olmak için yüz yaşına baliğ olmak şart değildir. Yüz yaşına kadar yaşa- mağa azmeden erkek ve kadın her hangi İngiliz bu kulübe dahil olabiliyor. Yüzlükler kalübü 'insanın yüz yaşına kadar yaşayabilmesi — için takip olunacak rejim bakkında bir hayst programı tanzim etmiş- fir. Her aza bu programdaki ahkâma riayet etmeğe mecburdur. Bu kulüp için “yüz yaşındakiler kulübünden, — ziyade “yüz yaş namzetleri " ki ismi — daha muvafıktır. Namzetlerin takip etmek mec- buriyetinde oldukları esasi kavait şunlardır Yemek, içmek ve eğlencede itidal, iyi bazmetmeğe riayet, 24 saat zarfında İâakal sekiz buçuk saat derin uyku ve her türlü heyecandan içtinaptır. Asabı küvvetli ve sağlam olan- lar için mezkür kavaidi sıhhıyeye riayet etmek güç bir şey değildir. Lâkin asabi olanlar kulüp azalı için icap eden evsafı haiz deği | dirler. Kulüp nizamnamesi azalarında yalnız küvvetli asap ve tarzı hayatlarında / itidal aradığından diğer hususalta azalarını serbest birakıyor. Azalar müskirat, tütün kullana- bilirler, et yiyebilirler. Fakat bun- larda da itidal şartır. Kulüp — azalarının - gençleşmek için maymun aşısı yaptırmaları ve ilâç kullanmaları memnudur. Doktor Naurice Erni Dr. Ernest kulübünden en ziyade kadınların istifade eylemesini tav- siye ediyor. Mumaileyh diyorki: “Eski zaman- larda kadınların erkeklerden zi- yade yüz yaşını idrak ettikleri vesaikle sabittir. Çünkü kadınlar mazide bedeni mezahime erkek- lerden daha az maruz idiler. Kadınlar çok içki ve tütün iç- miyorlar idi. Şimdi ise mesele aksinedir. Kadınlar daha ziyade kuvvet sarfediyorlar. Erkekler dakikada 18 yahut 19 |defa nefes aldıkları halde kadınlar 22 defa nefes alıyorlar. Bu suretle kadınlar vücutlarındaki — kuvveti daha ziyade sarfediyorlar. » Yüz yaş mamzetleri klübünün teşkili İngilterede umumi mem- nuniyetle telâkki olunmuştur. Ev- velâ gençler ihtiyarların yaşları uzamasından hiç memnun kalma- mışlardır. Hayat ağır olduğundan, bir de yüz yaşını idrak eden ihtiyarlara bakmak istemiyor. Zaten İngilterede balkın ömrü uzamaktadır. 65 yaşmdan ( zla yaşıyanların miktarı umumi rufu- sun yüzde ellisini teşkil ediyor. İ