4 Ekim 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

4 Ekim 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Bir mecmua Karşısında ürkocağına giden yol üstüne bir kitap sergisi, beni karşı kaldırımdan kendine çekti. Bu döküntüler arasnda bazan, hayli kiymetli eser- lerde karışır. Camiekün- lar içinde dura dura ka- Pakları solmuş ve sayıfaları Sararmış birçok kitap adı okudum; eski yazı levha- lan seyrettim, Değerli hiç bir şey yoktu Yalnız köşede boyuna yaklaşan bir Mecmua ehramını karıştır. yoluma devam e- Kuşe kapakların parıltısı daha geçmemişti. Büyük boyda * beş formalık bir Mecmua idi.“Çankaya,, gibi Süzel bir adı ve yazı isim- lerinin karşısında memle- ketin hemen hemen en i imzaları sıralan- Buşt. Fiat kelimesinin bi #asında “50, kuruş oku Müyordu, Toptan satışın sebebini tahmin etmekle beraber gene sordum; —Bu mecmua artık çık: Mor mu ? — Battı. — Şimdi kaça veriyor sunuz? — Sudan ucuz, beş Bir tane alip yürüdüm. Hem sayıfaları çeviriyor, bem acı bir inkisarla içim bir adam kafası ile tartınca fiat otuza kadar yükseldi. Bunun beş kuruşa satilma- sındaki fena manayı hazma salışırken , aklıma başka bir şey geldi. Bundan bir kaç sene evvel bir gön , “İllüstrasyon, un Yılbaşı nüshası karşısında, ince zevkli bir arkadaşla hasret ve hulya dolu bir dertleşme saati geçirmiştik. Yedi sekiz renkli tablolar- daki kusuruz baskıya bak- bir ah gibi: “Bizde de ne valkıtböyle bir mecmua çikacak ? Demiş ve şüpheli göz Uzun uzun bakışmığ tik. O dostça dertleşmenin Üstünden seneler geçti Ve geçen sanelerden sonra İşte gördüğüm manzara bu ida, Baskı hayatımızda Yeni kıymetlere doğru he- Yecanlı bir koşuş var.Mem- mazisi eskimiş her BN bir gün patlamış balon İ sönüveriyor. Güzel mec- mua, şimdilik belki güzel m €öl yağmuru gibi uzak tta imkânsız bir hulyadır. Seyyah —m 1 nl Beynelmilel bankanın teşkiline doğru »erburg, 2 (A.A) — Bey- p “milet bankanın tesisl için a sanacak konferansa mü pe tayin edilmiş olan », viork: ve. Çhicagöğ Kira » “onal bankaları müdürleri A Reynolds ile M. Töyler butaya gelmişlerdir. Kapılarında Garis mevkü Nadir Han kuvvetleri tara - fından zaptedildi Bu mevki Kâbilin anahtarı addedil - | mektedir “ Paris, 2 (A.A) — Afganislandan yelen haberlerde Nadir han kuvvetlerinin Kâbilin anahtarı addedilen || Garis mevkiini zaptettikleri ve baskına uğrıyan Habi- bullah kıtanlının kanlı bir çarpışmadan #owra mağlüp || mıyacaktır. Kahire, 2 (A.A) rekorunu kırmıştır, ibaret bir kabinenin halef "nn ve aynen diğer mevkuf ne karar verecek? Londra, 2 (A.A) — Röyter ajanşı Hindistanın müs- takbel hukuki vaziyeti hakkında bükümetçe henüz hiç bir karar alınmadığını öğrenmiştir. Hükümet kanuni esasi tadilâtina matuf teklifleri tet- kik etmeden evvel Simon komisyonunun raporunu ver- mesini bekliyecektir. Hindistan umumi valisi Lort İtvin geçenlerde İngiltereye Ziyareti esnasında Hindistana ait meseleler hakkında hükümet azasile uzun uzadıya rhü- zakeratta bulunmuştur. Fakat, umumi valinin Hindistana aydetinden evvel bu hususta hiç bir beyanatta bulunul- e — Mısır kabinesini kim #eşkil edecek? Son on sene zarfında iktıdar mevkiine gelen 15 Mısır kabinesi arasında Mahmut Paşa heyeti hükümet mevkiinde 463 gün kalarak müddet Mahmut Paşa hükümetine azasının çoğu Veft fırkasına mensup millicilerin mümessillerinden olması muhtemeldir. Asıl hayati mesele İngiltöre - Mısır muahedesine müteallik yeni tekliflerin kabulü için umumi intihabat yapılmasıdır. Çin - Rus hududunda Moskova, 2 (AA)— Çitada mevkuf bulunan Çinlileri ziyaret eden Veladivostok Alman konsolosu mevkuflarla çince görüşmüş ve ziyaretten sonra matbunta beyanatta mevkuf Çinlilerin iyi şerait içinde Raslar gibi muamele gör- ve kendilerine hiç bir şikâyette bulunmadığını Moskova, XA.A) — Harbinden bildirildiğine nazaran Tesitsikorda Sovyet demiryolları memurlarının kurşuna dizilmesi şimdiye kadar Sovyet tebeasını ii tarafından imha edildikleri haberlerini şü; isi ecnebi mahafilde dehşetli bir tesir yapmıştır. iphe ile karşılıyan Moskova, 2 (A.A) — Harbin Çin makamatı, oralarda bulunan vatandaşlarını hicret etmiye ve Çin tabiiyetine geçmiye icbar etmektedir. Harbinde intişar eden nim resmi Gücao gazetesi bu tazyikatı muhik göstermek için diyor ki; “Memmaliki secnebiyede bulunan Ruslar, Sovyet tabiiye- tini ancak kendi arzularile ibraz etmişlerdir. Binaenaleyh buular ya Sovyet hükümetinin siyasetine açıkça müzahe- ret ederler veya tehcir olunurlar, yahut ta Çin tabiiye- tini kabul ederler. Londrada susuzluk hâlâ hüküm sürüyor Londra, 2 (A.A) — Son 48 saat zarfında düşen yağ- murlara rağmen Su kıtlığı kendisini o hissetürmektedir. Su tevzil idaresi Londra na- hiyelerinde tabdidatın Igası kabil olmadığına karat ver. miştir. İngiliz bankası alın satiyor Londrr, 2 (AA) “İngi- öne bankası bugün 481 bin 1583 ingiliz Jirası kıymetinde çabuk: altın satmıştır. ınalt Nevyorta nütuk söylüyecek Vaşingtor, (MA) — Önü- müzdeki halta cuma gecesi İM. Makdonaldın Nevyorkta söylüyeceği nutuk, İngiltereye telsiz telefonla bildirilecek ve gene telsiz tellonla memleketin her rarafına neşredilecektir. Bu Bürük, harici münasebat cemiyeti . tarafından M. Mak bonald şereline Ritz- Garlton otelinde , verilecek bir ziyalet esnasında irat oluna- caktır. Bu münasebetle oBroad Casting kumpanyasının 71 istasyonu bütün “diğer istas- yonlara - raptedilecektir. M. Mak donald, saat “21'de “Greniviç * ssuatlile » sal Rusyada sınai istihsalât tezayüt etmiştir Moskova, 2 (A.A.)- Resmt istaüstiklere nazaran, bu sene zarfında sinai istihsaldr “24 hisbetinde artmıştır. Halbuki bu hususa tanzim olunan plânda ancak *, 21 tezayüt derpiş edilmişti. Bu sene zZar- fında yüzde 14 fazlasile 40 milyon ton kömür ye yüzde 67,13 fnzlasile 14 milyon petrol istihsal edilmiştir. Sov. yet Rusyadaki elektirik fab. rikaları yüzde 30 fağlastle 6 milyon kilovattan fazla bir kuvvet temin etmeğe başla- mışlardır. Sovyet Rusyâ bu sene 28 milyon rublelik ge mal isülsaldna bulunmuştur. Geçen sene istihsalât san- cak 22 milyar rüble İdi Bu tezayüt nisbetlerini nazan itibara alan milli iktisat mec- bisi Alisi 1920 - 1930 senesi için istihsalâtta elde edilmesi mükârrer olin tezayüt is- betini yüzde 33 olarak tes- bit etmiştir. Akvam cemiyeti bir daha ne vakit toplanacak? Cinevre, 2 (AA) — Ak- vam cemiyeti meclisinin, ge- tecek içtima “tarihi 41930: kaf. Sirazbörg, “2 (Hususi) — Bundun bir müddet evvel, doktorlar sindikası, maaşların azlığını ileri sürerek azası için zam İstemiştir. Fakat bu zam verilmeyince doktoflar için grev - ilân etmekten başka çare kalmamıştır. Manmalih grev) tek neferin bile hattı harbı benüz ilân edilmiş değilse de birkaç güne kadar bir emri vaki olacaktır, Bedii jimnastik Az kuvvefl iyi ket, armoni Azade ve Selma hanımlarla mülâkat Üstat Selim Sırrı beyin kapısını çalarken: — Müjde.. diyordum. hakikaten iyi bir müjde.. vücutlarından şikâyeti olan- lar vücutlarını güzelleştir mek istiyen hanım ve bey» lerin “artık ta Almanyaya ve ya diğer bir ecnebi memlekete gitmelerine hacet kaimıyor. “Şarkın iki genci bunu gidip: yerinde öğrendiler ve bize getirdiler. Üsladin evi ziyaretçilerle duluydu . ig . dakika nra küçül r odada A a zade ve a hanım ye yanına alarak karşım- da oturan Selim Sırı bey- de bu dakikada en bariz hususiyeti, bir baba gururu ve sevinci şeklinde beliri- yordu . Onlar. anlattıkça dinliyor, arada sırada gü- lüyor ve: — Teşekkür ederim ço- cuğum diyordu. bana ifti- har veriyorsun. Azade ve Selma hanım- ların: verdikleri - müşterek mülâkatı aynen yazıyorum. — İki sene evvel alman- yaya gitmiştik. Kronevalt bedit jimnastik mektebinde tahsil ettik. Bu mektebe lise mezunları ve bu dere- ce tahsil görenlerde imti- hanla kabul edilirler. Tah- sil müddeti 4 sömestre iken ahiren beşe iblâğ, edilmiş: tir. Bedii jimnastik kelimele- ri bazı kimseler tarafından yanlış. telâkki ediliyor. Bu- nun için evvelâ bu noktayı tasrih etmek isleriz. Burası bir dans mektebi değildir. Ritm ve Armoni ile kuvvetli alâkası, olan bedii hareketler mektebidir. Bu mektebin “gayesi ise insanların işi ile dışını ayni armoni tahtında Jhareket ettirmektir. İnsanların her günkü hareketlerini terbiye Sirazburgda doktorların grevil in! Gürbüz vdculu yavr... ! Pm idarelerde ( palavra la İbüyüteceğine askerliğin kutsiyetini öğrenseydinl.. | Burada alay kumanda- nımla yaveri arasında cere- yan eden mükâleme ve hadiseyi yazmaktan ve hatta ilelebet düşünmekten biki okadar kolay bir şey değildi. Çünkü taburumuz- İa çekirge taburu arasında» Çekirge taburu kumanda- rını bul. Perakende efrat behemal toplanacak ve bir mıyarak ileri sevkoluna- caktır. alina ge eri ve doğru hare ve güzellik... iş görmesini öğrenen insa- nın vücuda evvelâ mukave- met itibarile yükseliyor ve binnetice güzelleşiyor. Bize de güzellik ( doğruluktan yahut doğru olan şey gü zeldir. — Mektepte gösterilen dersler nelerdir? Hareket, nefes ders- leri resim ve musiki, usulü tedris, tatbikatı dersiye, masaj, anatomi fizyoloji ve kadın sporları... İşte mektep bunları öğ- retir ve bunları öğretmek- ie de söylediğim gibi vücuda mukavemet, tabii endirektman güzellik ve ar- moni vermiş oluyor. — Bu dersler Alman mekteplerinde resmen ka- bul edilmiş midir? — Henüz hayır. Bu tat- bikatlar daha ziyade ku- lüplerde, müessesatta ya- pılıyor. Meselâ o “Doyçe jimnastik bunt, --ki 3 mil- yon âzası vardır —- bu ders- leri o muntazamen — tatbik diyor. — Şimdi ne yapmak ar- zusundasınız? — Hususi olarak çalış- mak ve bir mücssese açmak istiyoruz. Öğretmek neslimi- zi kuvvetlendirmek en mühim gayemizdir. Bunun mühim vatan borçları “telâkki edi- | yoruz. Muvaffak olursak bahtiyar olacağız. Diğer taraftan hükümeti- miz mesaimizden istifade etmek isterse memnuniyetle çalışmıya da amadeyiz. Bu mektep aynı zamanda ter- biyei obedeniye muallim detnamelerimiz Almanyada ve her ecnebi memlekette müteberdir. Bedii jimnastik muallimliği hakkını veriyor. lar, birçok yerlerde ve bir çok milletleri temsil eden gruplar önünde bazı nümu- neler gösterdik. Fevkalâde Kadıncağızın birinin bir te yuğu “varmış, Tavuk rahat durmaz kümesinden çıkar, eve girerek kadıncığızın eş yasını karıştırırmış. Kadın da kızarak: « Cehenneme git! » diye küfredermiş. Güsün birinde kadın hast- davr. Papazı çağırır; ve has talık hali.ile tavuğu papaza hediyeseder; pıpız da tavu- ğu alıp götürür. Bir kaç, gün sonrş kadın iyi olur. Tavuğu pandza ver- diğini unutur; . araştırmağı başlar, Hizmetçisi der ki: tılmış vazifeler ve serapa hayat ve hareket, Fakat bizleri pek az ta- nıyorlar, Kendimizi “tanıt- mıya muhtacız. Mülâkatı burada bitiriyo- ruz ve henüz uzun bir yol- culuktan iki saat evvel dö- — Almanyada başka şey İnen gençleri fazla meşgu “et- pe HOGA iken papazı < lerlâ meşgul oldunuz mu? “| mek istemiyorum. Fakat bu İfoğirterz;. bavalu. Nİ — Halk danslarının tek- und 9 cnmelerine imkân götürdü, mül kismile de meşgul ol- | vermek için değil sadece O vakit kadın içini çeke duk. Milli danslarımızı nasıl rek der ki — Papaz elendi ne aç göz |” buluyorsunuz .ne "buluyorlar? di Be tavuğuma — Milli danslarımız fev- j ee ee kelire iyidir .Faleat, Jiylen bile