24 Ekim 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

24 Ekim 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

pi. İHASSRDERİ HABERLER Heyeti vekile Dün toplandı Ankara, 23 ( Vakıt ) — Heyeti vekile İsmet paşa Hz.nin riyasetinde mutat siçtimamı yaptı ve muhtelif dairelere ait işler hakkında mukarreratta bulundu. Su benlleri Mafianm bu seneki İnşaatı Ankara, 23 (A.A) — Nafia vekâleti bu sene yap- tırılması mukarrer bulunan büyük su tesisatından çu- buk bendi inşaatını Bursa ovasının ıslahı ameliyatını, Eskişehir mıntakasında Kan- dilli bendi bendi inşaatını, Nazellide sulama ve tahli- ya kanalları inşaatını ihale etmiştir. Casusluk mu ediyormuş ide 5 (AY Dal Mail A istikbarınâ hazaran İtalyanın (Berlin sefaretinde çalınan - şifre işinde ecnebi bir hükümet hesabına casusluk yaptığı zannolunan güzel bir kadı. nın metbaldar bulunduğu tahmin edilmektedir. İhsan Abidin B. Ankara, 23 ( Vakit) — Pozan sergisine gitmiş olan İktisat müsteşarlarından İh- sün Abidin Bey geldi! İsterlin dün 20 para indi Borsa komiser vekili tereffüün sebebini | Ün taralı 1 inci sayıtamızdadır | mektebi açılınca bu vaziyet değişti. Dişçiler arasında bir tasfiye yapıldı. Ordan sonra : imtihan ile permi vermek wülüne nihayet verildi. Fakat diğer taraf- tan ogüne kadar dişçilik yapan. kimseler hakkında mektebe girerek diploma almak hususunda büyük bir teshilat gösterildi. Bun- lar arasında ilk tedrisat derecesinde tahsil görme- miş olanlar bile mektebe kabul edildi. Bunların he- men hepsi mektepten dişçi diploması alarak çıkmıştır; ve birkaç sene devam eden bu devirde dişçi mek- tebi açıldığı zaman permili permisiz olarak icrayi san'at etmekte bulunan dişçilerin hakkı müktesepleri meselesi halledilmiştir. Yani elle rinde. permi olanları ic râyi san'at müsandesi ve- rildiği gibi olmıyanlara da mektebe girip dişçilik dip- loması almaları için imkân derecesinde teshilât göste Tabii bundan sonra faa- Hiyet sahasında yalnız per- mili o dişçilerle mektepli diş (tabipleri (o kalmıştır. Bunların haricinde kalan- lara artık serbestçe icrayı san'at müsandesi verilme- miştir. Şu vaziyete göre bu de- fa tababet ve şuabalın ic rasi hakkındaki kanun tan Bununla beraber kanunda anlatıyor fazla * bir: kaydi ihtiyati İngiliz İran dün 1032 ku. | şeklinde olmak üzre elyevm dişçilik edenler arasında diplomasız ve permitiz o- kuruşa kadar da yükseldiği gö- | lanlar o varsa" bunlarında rülınüştür. Dün İzmirden bir miktar kambiyo gelmiştir. Bor. sa konser vekili © Hasan Bey dün şunları söylemiştir. — Borsada İngiliz Tirast öze rinde bir gayri tebü yükseliş yoktur. İngiliz lirası 900 ku ruşken vaziyet ne ize şimdiki vaziyet de öyledir. Bu terek gayri tabilikten değil, talebin çokluğundan ileri gelmektedir. Bu keyfiyet “her maddede ve her yerde böyle. dir. Meselâ et 150 kuruştan 70 kuruşa düşüyorsa bu hay van müvaridetinn çokluğundan ileri gelir ve bunun. böyle ol. duğuda muhakkaktır. Müvaridar azalır, alıcı çoğalır fiat yük. salır. İngiliz Tiran da böyledir, İkracatın son gönlerde üzaltitir, tüccarların Avrupa piyasasına fazla borçlanmaları bu terefiün sebep olmuştur.» Kanunun B.M. Mecli- lomasız olarak icrayi san'at ettikleri içih imtihana tabi titelmeları: icap sün kağ kişi bulunduğu sorulmuş İmtihan veremedik: için tasfiye edilecekler Tatil aylarında Erkek mua lim mektebinde bir muallim kursu açılmış, 380 kadar mu- allim muavini ve muallim veki- |. lime burada meslek dersleri Yapılan imühanlarda bunlar: dan 140 kişi muvaffek olarak muallimlik ehliyetnamesi almışlar, diğerleri kezanamamışlardır. Eh- İiyetnâme alanlara köy ve şehir ilk mekteplerinde muallimlik ve Anlaşılıyor ki... | | emiyak Sağ imtihana girecek olanların (325) senesinde dişçi (bile üç beşay evvel on, on beş! sualden mürrekkep matbu sual varakaları tevzi olun muş, imtihanlarda bü sual çerçivesi haricine kat'iyen çıkılmamıştır. Şimdi bu tarzda bir imtihanla elle- rine ruhsatname verilen dişçilerle dişçi mektebinden mezun olan diş tabipleri arasında hukukan hiç bir fark görülmemektedir. Bu vaziyeti daha iyi izah etmiş olmak için bir misal zikredelim: Tababet da Refik Bey isminde bir dişçiden dişçilik öğrenmiş, Sonra Trabzonda bir dişçi muayenehanesi açmış; ya- nına da bir çırak almış. Bu mrada icrayı tababet ka- nunu neşrolunmuş. Bu ka- nun mucibince esasen dok- tor olan bir kimse dişçilik yapmak isterse bir sene dişçi. mektebine devam et- meğe mecburdur. N Bunun için o zatın Trab. zundaki müayehanesi ka- pattırılmış, kendisi bir sene dişçi mektebine de vam mecburiyetinde bira- kılmış. Diğer taraftan o zatın Trabzondaki muaye nehanesine o&lmış olduğu çırak her ne suretle ise “ben müstemirren dişçilik ettlm.,, Diye eline bir vesika geçirmiş. Bu vesi- kaya istinaden bu defa imtihana girmiş ve esasen bir diplomali doktor olan utasndan evvel eline diş- çilik ruhsatnamesi alırak Trabzona gidip dişçi mu- ayenehanesi açmıştır! Biz dişçilerin sözleribi hulâsa ederek burüya kayd. ettik, Zannediyoruz ki bu sözleri okuduktan sonta diplomali dişçilere hak ver. mek * icap eden noktalar bulunduğu" teslim edilir. lomalı dişçilerin hukuku ile sıhhatı umumiyenin icaba- nı yerine getirmek için alınacak tedbir şudu:r Meu- Hamur işleri kongre- sine çağrıldık Brükselde teşrinsanide açılacak daveti sergi komiserliğince ka razlaştırmış ve keyfiyet İktimt vekâletine bildirilmiştir. Bu davet keyfiyeti Ticaret o- dasına tblâg olunmuştür. Fakir talebeye gıda Önümüzdeki o cumartesi gününden itibaren ilk mek- teplere devam eden fakir çocuklara gıda tevziine baş- lanacaktır. “VAKT,IN £ ŞEHİR VE MEMLEKET 7 RLERİ Turing klüp kongresi 1930 da burada toplanacak kongrede bilhassa gümrük ve pabapori, oto” mobil seyahatı meseleleri görüşulecektir. İki günden “beri. şehrimizde. | masa getirmek Mbarile sulha bulunan Beynelmilel Turing klâp- ler kâtibi nesmisi İM. Döşen şereline: dün akşam Tokatlıyan da bir çay ziyafeti yerilmiştir. Bu münasebetle M. Döşen bir muherririmize atideki buyanatla bulunmuştur: 4. — Cetiyetimiz'her sene muhtelif memleketlerde topla- macaktır. Gelecek sene için Raşit Saf fet Beyin davetini memnuniyet- le kabul ettik, 1030 kongresi haziran #yında İstanbulda top- lanacaktır. Kongreye 23 - 30 memleket: iştirak edecektir. Teşkilâtimzin 38 memlekette 54 şubesi vardı, Yeni az4 kay» dedilen iremleketleri şahsen 2i- yeret ederek. seyahatin: tesbilile alakadar olan mesaji hakkında görüşürlüm. Turizin. bir memleket için bir varidat menbas olduğu gibi milletleri doğrudan doğruya te- hadim mühim bir ceryandır. Türkiyenin münevver erkânenın bu hakikati takdir ettiklerine kani bulunuyorum. İstanbul kongresinde bilhassa gilmrük ve pasaport işleri gö” rüşüleceği gibi bütün memle- ketlerin kabul ettiği otomobille seyahat meselesi de konuşular caktır. yani teşkilâtırmzın kefa- eti tahtında seyyahlar otomo- billeri ile beraber Türkiyeye gelebileceklerdir. satacak olurlarsâ teşkilâtımız hü- kümete İlzim gelen .tâzmineti verecektir. Bu mühim meselenin hallinden sönra Türkiyeye daha fazla miktarda seyyeh | gelece- ğinden eminim. Burada bülunduğum niüddet zarında resmi mekamat tarafın: dan gördüğüm hümü kabulden dolayı &on derece mütehesis ye müteşekkirim.» Yunan motörü > sene daha bu yazi- imiş veiçinde memur ları varmış Fuçâ'açıklarında bir“Yunan metörüsile Mustafa kaptan İda- resindeki «bir Türk yelketilisi #raşmda iki santlik bir müsa- deme yükü bülduğürm. yazinış- tık. “Hizmet fefikimizin aldığı yeni malümata göre Türk yek kerlisine tecavüz eden imolör eşlasa ait bir korsan smotörü değil bilâkis resmi bir Yunan motörüdür ve Yunan rüsümet ilaresine aitlir. Müsademe ken- di sülarimiz. dahilinde cereyan etmiştir. Türk bayrağım hamil bulunan bir gemiye bu Yunan muhafaza motörünün biçin te cavür ettiği tesbit edilememiştir, Bu malümata şuuları da ilâ ve ediyoruz: Yunan: molöründe 1 çavuşla 1 gefer muhafaza memuru varmış. Bunlardan müsâdeme heticesinde yaralananları olup olmadığı belli değildir. Yalınız, geçek nüstamızda yazdığımız. veçhile, Mustafa kaptanı elinden mecruh düşmüş ve. gemisinin yelkenleri, Yunanlılar tarafın. dan otomatik tüfeklerle atılan kurşunlar tarafından delik de şik edilmiştir. Gemliğe hareket edecek olan Mustafa kaplan benz Foçadadır. Yelkenletini tamir ettirmektedir. İki şaki İrlmlendam ike 4 Bergama- Dikili yolu üze- rinde bir kamyonete baskın vererek Heki Beyi fedâ su- rette öldüren azılı şakilerden Hüseyin “oğlu Ahmet ile Şaban civar köylerin saman: lıklarında (o yakalanmış (ve üzerlerindeki Okan lekeleri cinayetin asıl © faili bunlar olduğu © hakkında şüpheye mahal bra'xmamıştır. Yapılan tahkikat neticesinde ele ge- çen bu şakilerin ayni Za- manda Ayvalık soygunculu- Kuhu yapan çete efradından oldukları da tesbit edilmiş tir. Henüz ele geçirilmiyen bir şaki kalıyor. Şakller derdest edilince isticvap” edilmişler ve cina- yetlerini gizlemeğe muktedir olamamışlardır. Anlaşıldığına göre bünler sistematik surct- eile vazileye devam edecek Ordudaki yazilesine avdetinin mevzuu bahsolmas üzerine An- karaya giden polis müdürü Şerif Bey dün avdet etmiştir. Şerif Beyin bir sene o daba eyni vaziyette polis müdürlüğü. vapllesini ifa eimesi takar ee miştir. Pirinç işi Tacirler istiblâk depo- zitosunu yermiyorlar Yeni gümrük tarifesi dolayısile 1 teşrinevvelden itibaren güm- rük idaresi “ ihemlekete girecek pirinçlerden tstihlâk vergisi al mamiş, piyasaya bu suretle 90 - 70 vagon pirinç çıkarı maş. Ba ibarçi inizmelesi ayın. on beşine kadar devam etmiş, ayın on altısında gümrük müdür yeti umumiyesinden bir emir gel Miş. teşrinevvel bidayetinden on beşine kadar gümrükten geçen pirinçlerden kilo başına on kur ruş olarak resim alınması ve badema bu şeklin tatbiki emredilmiştir. Bunun üzerine gümrük ide sesi pirinç - çıkaran — tüccarlara keyfiyeti bildirmiştir. - Tüccarlar sıkardıkları pirinçleri perakende te faaliyette bulunan bir söy. guncu çetesine mensupturlar. Bilecik yolunda bir otomobil soyüldu Bilecikten — bildirildiğine göre Bilecik ile Bursa ara. sında seyrüseler eden bir yolcu otomobili baskına vğ- ramış, yolcuların hepsi so yulmuştur. Jandarma şüphe üzerine üç kişiyi tevkif et- miştir. Erzincan yolunda bir soygun Erzincandan, bildirildiğine & Belediye met İİsinde su IŞ MEAN AR acan TÜstaralı Birinci sayfamızdadır Dünkü iştimada vak sular meselesi tekrar kı nuşulmuş “ve çok hararei müzekerelere © sebep 9 Parası için Mm. Makrinanın boğa zına sarılanlar, ikişer seneye mahküm oldu Mübüdeleye © tâbi “olup” İ-muştur. çok parası bulunduğu “ve Evkaf sulârı geçen sent kaçmak © üzere olduğu şek | lerde bir kânımla Emi linde emvali metruke mü- | nete devredilmişti, Fi dürlüğüne | vaki bir ihbarı | kat Emanet bu sulara 8 işiterek, para sahibi Olduğu kanastile Ayakâpida mukim Mai Mekrinanın gvine rir- mek, parasını cide etmek maksiğdle ; öldürmeğe teşeb- bbüsle maznun o Nihat ve Cemalin -mubakemesi dün bitmiştir. Ağır teza mahkemesi maz» nunlarm bu maksada bir sabah eve giretek Mude mın, üzerine atıldıklarını, bo gazmi “sıktıklarını, fakat alt kattaki kirâci Mim. 'Takobiain feryadı işiderek yukarıya çık- ması üzerine âhzü gasbı ikmel edemediklerini © sabit © göt- müştür. Neticede ikisininde ceza kanununun 495 inci *mâd- dest mucibince © teşebbüsü tamdan: dolayı * ikişer “sene ağır hapse mahkümiyetlerine, bu müddete möadil emniyeti umumiye nezareti altında bulundurulmalarına, “Cemalin üzerinde bulman altı anah- terin bu iş için kollatıldığı anlaşılamadığından - Jadesine karar verilmiştir. Refik B., temyiz azası “stanbul icra telsi Refik varidatı Evkaftan bir törl alamamaktadır. i Evkaf idâresi varidati tesbiti için vakfiyelerin tel kikini ileri sürmekte, hal buki vakfiyeler © pekçö olduğundan tetkikten bi netice alınamamakta V Emanetin eline de 10 pa bile geçmemektedir. Emi net, bu hususta son bİ çare olmak üzere vakfiye. lerin tetkikile varidatın-t&i biti işini muayyen bir hisi mukabilinde mütahassısla bavale etmek istemiş, buf! metlise. bildirmişti. Dünkü içtimada bu hu sustaki bütçe encümei mazbatâsı okunmuştur; | Mazbatada, bazı sebep ileri sürülerek, teklifin E' manete iadesi zaruri görül düğüne ekseriyetle kari verildiği 'bildiriliyordü, Mazbâta hakkinda iz veren bütçe eücümeni larından sonra azadan Ai Bey şu sözleri söylemi; . “— Evkaf sularını nete devreden kanun © B., temyiz mahkemesi 428 | gın idamesi için vakfolı lina — tiyin © olunmuştur i şehre Mumalleyhin yerine “İzmir mat le ii b icra reisi Visllein B ye lecektir. Maç hadisesi Birkaç ay evvel Stadi- yumda; Galatasaray - Fe nerbahçe mâçı esnasında lerce lira, sarfettiği Evkaftan 10 para mıştır. Bu sular vaktile * kadar ucuz satılmıştır *) iesreleri hiç denecek ki azdır. " baza, sporcular arasında z vukua gelen darp hadise- e Hile sine ait tahkikat, af ve ye telde 17 tecil kanunu çıkınca dur- muştu. . Ancak hadisenin tecile tabi olması için mecruhların hepsinin kat'i raporları alınması zaruri olduğundan, altıncı müs- tantiklikçe Obu raporlar Kat'i raporlar geldiğin- den ve mecruhlardan hep- içinde ancâk on üç lira vermiştir. Şehir luktan kıvranırken b larda “ mai leziz , nılıyor, mezbahadaki mahallinde hayvânlarâ midiye suyu içiriliyor« yaridatının Evkaftan ali bilmesi için bu işin sinin iyileştiği anlaşıldığın | den hâli lâzımdır. dan, dava tecil olunmuşturr | “halde mazbata hakkında?” Kardeşini - öldülkem” | "yarar vermeden evvel ŞE Ahmet dokuz sene | çemininin izahatını Bin bd | 1 nıb o hangisinin odasında il Sitki Bey'de vak deşi Bayramı öldüren Ah- met, dün ağır ceza mahke- mesinde on sekiz sönöye Kerlerini takip etmektedir. ii k 3