6 Kasım 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

6 Kasım 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

«ölme Birasuln ilyas Rusyaya sevkedilen eşya” Min tevzii hususunda şim © kadar tatbik edilen Vesika ilgası et vekâletince karar- ştarılmıştır. Verilen ma Minata . nüzaran onden “onra mevzuubahie eşyanın cı salâhiyeti, ziraat ve Mhayi Obankalarma tevdi macaktır. Ticaret vekili Şakir Bey fından ittihaz edilen kararın saiki şu suret izah olunabilir: Rusyaya ;“Ykedilecek malları mem- İeketimizde o cins eşyanın “careti ile meşgul olanlar nda müsavi surette aksim etmek imkânsızlı- b tabi olarak hükümeti aktile vesika usulünü ka- k meçbur etmişti. Böy- bir usul ise haddi za- az çok adaletsizliği ip olmak zaruri idi. Çünkü tüccarlardan bir vesika verebilmek in diğer bir kısmına ter- “h #imekten başka çare Yek idi, usulünün : Fakat maalesef tatbikat yaş esinde öyle bir vazi - t hadis olmuştur ki bu ay Yalnız tüccar arasın - adaletsizlikler tevlit et- Meke kalmadı; milli tea p için de büyük za- | hen çrlara yol açtı, Çünkü aa usulü bir ticaret aa ziyade bir nüfuz eti halini almıştı, bu- Ma neticesi olarak asil Üccardan ziyade ticaretle Bibir alâkası olmıyanlar "İ tüccara gelince, bunlar Puhtaç oldukları vesikaları | “ar olmiyan vesika sa ie rinden para mukabi- ky,x tedarik etmeğe mec a, cak. vesikalar. elden dolaştıkça verilen para“ usyaya sevkolunan maliyet fiatına ister inzımam etmesi Onu niçin bu eş- aya vi za maliyet fiatı bazan Müşteri bulamıyacak Yükselmetini intaç anın, İtem, biir, Pay, ia iti Ven herkes biliyor ki ty © Usulü diğer bir takım “a, İleri de © mucip ayi Muhtelif mahallerin ayet odaları azası aley- alar bile ya- İakinennleyı bu gibi ew aş layıile vahikü usu- Üüyç, gas, vesikaların > €şhas yerine mu- bankalara verilmesi yadür, eğilir. böyle bir karar Bibi *ken Artvin ve Kars İki Rusyaya hudut olan terk vilâyetlerimizin Yaziyetlerini nazari almak lâzımdır. vi bu. vilâyelerimiz bay, Zyetleri icabı ola- mahsullerini Rus- Gi 0 bir yere €yecekleri © 4 den bu hususi deki Ni, düşünülmezse çok — e düçar itibar ile Ti, alir Böp 2 j7 Bazarı dikkate alar Niyab eden tedbiri ak mı rica ederiz. Mehmet Asım ae almağa başlamıştı. | . Milli bayramları tebcil komisyonu Dün toplandı ve merasim günlerini tesbit etti Bütün mılli bayramlarımız zın mükemmel bir surette teb- | cil ve tes'idi ğ için müşterek bir program yapılması ka- rarlaştırılmıştı, Bu programı yapacak olan komisyon dün öğleden son- ra Halk fırka» sında toplan- mıştır. Komisyona fırkadan Cevdet Kerim, Rüknettin, Kâmil; vilâyetten jandarma Komisyon azası içtima halinde ğünden müdür Şerif ve 5 inci şube müdürü Ke. nan , Kolordudan erkânı kumandanı OHalit Fikri harbiye reisi Kemal Bey- Şehremanetinden o muavin | lerle Deniz kumandanlığın. Hâmit ve amumi müfettiş | dan bir zat iştirak etmek. Tevfik, o Maariften müdür | tedirler. , Polis müdürlü- | ÇAl tarah Süncü sayfamızda ) Sanayi ve Maadin Ban- kasında faaliyet Dün bir heyet Ankaraya gitti; neler konuşulacak ? Sanayi ve Ma. adin - Bankası meclisi o idare Hİ reisi Yusuf Zi- ya Bey ile mü- dür Sadettin Bey evvelki gün Ankaraya git- «1 mişlerdir. Ankarada , Rusyaya yapı- i) lacak sevkiyat ei İl rüşecek (olan komisyonun müzakeratına iştirak (o ede- çiz ceklerdir. İktsat Vekâleti badema Rusyaya y.pılacak ihracat hakkını Sanayi Bankasile Ziraat Bankasına vermiştir. Alt tarafı Zanci sayıfamızda ) Tİ & gitti ai i Si. aorağ (2800) metro murabba ara hasıl olucaktır. Ticaret sarsyinın inşasından sonra fazla olarak (800) metro murabba bir yer kacaktır ki bu da ziya mahalli olarak kullanılacaktır. Ticaret sarayi zahire ve es- ham borsalarını dahiline alacak ve saray İnşaatı ikmal edilin. dye Kadar zahire borsan başka bir binaya taşınacaktır. Resmimiz © ilcaret | sarayının Inşasi için hedmedilecek hinaları göstermektedir, Ticaret sarayı inşası için zahire borsasının bulunduğu arazi üzerinde bir kaç güne kadar sondej ame- Iiyesine başlanacaktır. Bu ameliye sayesinde arazinin mukavemet derecesi anlaşıldıktan sonra bina- nın projesi. yapılacaktır. Ticaret sarayının bir: cephesi dördüncü Vakıf. hanına, diğer cephesi de postaneye nazır olacak ve 2500 metro marabbalık bir arsa üze- rinde bulunacaktır. Bimde v.. « kaldırılmasından sonra burada Ticaret sarayı nere- de kurulacak ? Bu suretle işlek bir caddemiz güzel bir bina kazanacaktır AKI killerimizi zi- yaret etti Ankara, 5 (Telefon; —İtak yan "maliyesi OKönt Volpi buraya geldi, ista şönda Ha- riciye vekili “namına hususi kâlem Kemal “Aziz Bey ve İtalyan selateti er- kanı rafından istkbal edildi Yerleşü . müdürü a tarafından kabul ü Akşam şereline Tev- fik Rüştü Bey tarafından hu- sust bit ziyafet verildi. Kont Volpi bürada bir müddet kalacaktır. Tahir Lütfü Bey Bağdat elçisi oldu Ankara, $ (Telefon) — Lâhey maslahat, B. Rio dö Ji fü “Bey * Bağdat tayin edilmiştir. - he 21 Türk Hars birliği kongresi Solya, S5 (AA) — Türk hars birliğinin den.beri devam eden kons gresi hususi (o teşkilâna ye Türkj akalliyet *mekteplerin- deki tedrişata air bizık Jsr itihaz ederek füzliyetine nihayet Vermiştir. birkaç gün- Dünkü nüshamızda tri- kotajcıların oktruva resmi. nin ağırlığından (dolayı san'atlarının tehlikeye düş- tüğün iddia ettiklerini ya: mış ve buna çare olarak fabrikalarını Kartala nak- İ letmek mecburiyetini his- settiklerini haber vermiştik, Dün bu hususta tetkikat yapan (bir muharrimize Emanetteki alâkadarlar, bu resmin katiyen ağır olma- dığını söylemişler ve triko. tajcılara şu cevapları ver- mişlerdir. 1 — Oktruva gayri ka- nuni alınmış bir resim ol madığı gibi ağır bir resimde değildir. Emanet dâima bunda haddi vasatiyi dü. şünmekte ve trikotajcılar daima himaye edilmekte- dir. Meselâ İstanbulda ya- pılan yün yelekler2-10lira arasındadır. Emanat bunu 2 buçuk lira üzerinden hesap edip okturva olmaktadır. Ve bu da (5) kuruş gibi cüz'i bir para tutar. Bu 5 kuruş bir fabrikanın ka- panmasını mucip olmaz. 2 — Trikotajcılar mad dei iptidaiyelerinin (fire l Ankarada ve- verdiğini iddia ediyor ve Hukuk mekte Dün 5 inci yılını idrak etti Hukuk , mektebinin yıl dönümü mektepte parlak bir m Müdür Sadri talebeden nutuklar Söylediler. kib bir çay Ziyaleti verildi, ve müderriş Beylerle Müte müderris ve talebi Şehremaneti Taksim mey- danındaki inşaatın önü- müzdeki ilkbahara kadar muhakkak bitirilmesine ka- rar veri Emanet fen işleri müdürlüğünden bir heyet dün öğleden sönra Taksime gitmiş, orada in- Trikotajcılara cevap 10 liraya kadar satılan gömleklerden 5 kuruş okturva ajınıyor Bu resim fabrikaları kapata- cak kadar ağır değil, İstanbulda 15000 irikotaj amelesi yoktur Emanet bu fireyi hesap etmiyor diyorlarsa da bu da varit değildir. Çünkü iplik durduğu yerde sikle tinden kaybetmez, ve şim- diye kadar hiç bir yere ür ar Gimme venii bu- Eğer bu iddin ile res men müracaat edilseydi tahkik edilir ve icabı dü- şünülürdü. CAltarakı Zinet sayılamızdadır) iin — Ankara, 5 ( Telefon ) — 5 inci mümasebetile Cemil Maksudi te 2 Matbuat hatıralar! Muharriri : Ahmet İhsan 4 üncü sayfamızda Bir belediye reisine nasıl hücum edilir?! Hadiseye İstanbul gazeteleri de karıştırılıyor Avrupa seyahatini müte- | akip, verdiği bir beyanat münasebetile İzmir gazete- lerinden - bazılarının bele- Kıs ve soğuk bu faaliyeti durduramıyacak meydan bahara yetişecektir şaatı ve şimdiye kadar ya- pılan işleri gözden geçir- miştir. Bu arada işlerin süratle başarılması için lâ- zım gelenlere emirler veril- miştir. Resmimiz inşaat safhala - rını göstermektedir. Katil Ali Dün akşam yakalanan katl Dünkü nüshamızda Ye- şildirekte Rüstempaşa 80- kağında oturan OBeyker | hanı hademelerinden Alinin, metresi Zekiyeyi siyah bâş örtüsü ile boğduktan sonra kaçtığını mufassalan yaz- mıştık.' 1 Aktarahı 2 inci sayıtamızdadır İ “Taksim meydanı yapılıyor VAKİT "eni makinemiz kuruldu, artık diye reisi Hulüsi Beye başlıyan bücumları devam etmektedir. Dünkü posta ile gelen “ Ahenk » bu hücuma ba- riz bir şiddeğ vermiş ve bu neşriyat İstanbul hremini ile İstanbul ga- tlerini de zetelerinin vaziye karıştırmış bulunuyor. Bütün ilk sayıfasını del duran ve: , * Hulüsi Beyfendi. İz. mir belediyesinde reis olan j1 Gözlerinizi en to tesbit eden şu resmi... Bize Ge zebretti Beyefendi! » Serlevhalarıyla başlıyar “Ahenk, yâzısının baş tas rafından Hulüsi Beyin İz- mire geldiği vakıt nasıl büyük bir teveccühlö ve tömenni ile karşılandığın- dan bahsetmekte ve “yer yüzünde hangi belediyenin reisi bundan daha samimi ve muzaheretkâr bir dos- tane teveccüble karşılan- mıştır? Parisinki mi? İstan- bulaş” şehremini mi?,, diye sorarak © “ zamanı olur ki Pariste reisi belde mükel- ef dayaklar yer... demekte ve şu satırları yazmaktadır: Sizin İstanbulda iş gören bir refikiniz vardır. Biraz da ondan bahsedelim. Za- vallı Muhittin bey! Bütün hummalı çalışmasına, gece gündüz didinmesine rağ“ men İstanbul gazetecilerine yaranamadı, — yaranamadı. Her gün gazetelerin ilk sayıfasında onun için bir diken, bir iğne veya bir çuvaldız vardır. Sıf hissi kanallardan kay- nak olan ve zaman zaman bir tenkitten çok ziyde tah- kiri tezahürler gösteren bu neşriyat karşısında Muhittin Beyin yerinde bulunsaydı- nız muhakkak küplere biner, göklerde fırtınalar, kasırga- lr. yaratan efsanevi yılan saçlı meşhur ; cadısı gibi bizi: kasar kavururdunuz. » Ahenk bu gazete basacak hale geldi: Ehemmiyetli bir mania olmazsa Yarın yeni şeklimizle çıkıyoruz Yeni şekil türlü yenilikler ve okuyucuları memnun edecek muvaffakıyetli teşebbüslerle dolu 24 sayıfa 6, 7 renkli resimler, her sınıf kariin alâka ile takip edeceği yazılar. (UTANMAZ ADAM) Hüseyin Rahmi Beyin VAKİT için yazdığı harikulâde roman, bu ismi taşıyor!