6 Kasım 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

6 Kasım 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

'Loyt Core amele fırkasına hücuma BR Liberal fırkası reisi : “ Mesai nazırı Ka- ar nadayı ziyarete gideceğine işsizleri azalt- mağa baksa idi dahaiyi olurdu!, diyor Kundakçı hırsızlar Çimi gazetelerde iki acı memleket habe- ri vardı. Akhisar kaymaka- Bhmın evine taş ve silâhla hücum edilmiş, Konya E- reğlisinde cürüm vesikala- rm, hırsızlık izlerini orta- dan kaldırmak için hükü- met konağını üç yerden tutuşturup yakılmış. Biribirinden beter bu iki zehirli hadise karşısında İnsan, tüylerinin ürperdiğini hissediyor. Fakat bu, şuur menşurundan süzülmemiş ilk duyğu, birer hayretle karışık gibidir. Vak'a üs- tünde zihin çalışınca o şahıs hakkındaki nefret, çılğın bir hiddete dönüyor. Kendi kendimize : — Neredeyiz? Hangi a- sırda yaşıyoruz ? Diye soruyoruz. Bu hü- cum, iki türlü tefsir edile- bilir ve ikisi de birbirinden fecidir; 1— Ya kaymakam, ezmiş, canından bez- direrek ve ıstırabin cinne- tile saldırmıştır. 2 — Ya, bilâkis kay - makam, dürüst bir adam- dir ve menfaatları budos- doğru cepheye carparak kırılan nüfuzlu kimselerin teşvikinden doğmuştur. Birinci ihtimal, akıldan Wzak olmakla beraber, pek atıdır. Çünkü halka hiz- met için gönderilenlerin hükümet kuvvetini zulme alet ettiklerini gösterir. Bu kadar teftiş vasıtaları var- ken, buna nasıl imkân düşünülebilir? İkinci ihtimali, asri bir hükümet zihniyetine sığ- dirmak mümkün değildir. Halkın her sınfını ayni hak seviyesinde gören kanun, #grafı, nüfuzları en âcizden Ayırt etmez. Tahkikat bu 8ibi kuvvetleri meydana Sikarırsa, memleketin tek- mil kuvvetleri bu türüdü- lerin kafasma demir to Puzlar gibi inmelidir. Hem Mücrimi cezalandırmak yalnız hükümetindir, keskin adalet kıhcı andan başka hiç kimsenin “line verilemez. K. Ereğlisindeki facia, isızlığın nasıl küstah bir e fırladığını göster- Mesi itibarile ibrete lâyık- tr. Vicdanlarıda, o defter- » kayıtlar ve ctirüm ve mikaları gibi tutuşturan bu “İnayet karşısın da bütün Memleket nefretle sarsil- Yor. Kendi namuslarını al- in mahmuzlu fhtiras çiz» Melerine çiğnetenler, mem- mukaddesatına da pis mn uzatmak hayasız- başladılar. Şu son a hadisede kaç türlü Londra, 4 (A.A) — Avam kamarasında “M. Tomas işsizlik hakkında umumi surette teşrihatta bulunmuştur. Mumaileyh, bu musibeti sihirbazane bir tedavi ile şifayap etmek iddiasında bulunmadığını söylemiş ve demiştir ki: Bul muvakkat tedbirlerle halledilebilecek muvakkat bir mesele değildir. Benim gayem bütçeden sarfiyatta bulunmak suretile nasıl iş tedarik edilebileceğini, ihracat ticaretine ne suretle muavenet edileceğini ve bu vechile sanayic çhile hizmet olunabileceğini ve imparatorluğun varidat menbalarını ne veçhile inkişaf ettirilebile ceğini tayin etmektir. M. Tomas, ilâveten demiştir ki: Üç ay zarfında 11 milyon İngiliz Tirasının *sarfı kabul edilerek 500 kişiye iş bulunmuştur. Şimdi de 10 milyon İngiliz lirası sarfedilmesi derpiş edilmektedir. Demiryolla- rının inkişafına ait büyük projeler kabul edilmiştir. Hükümet, belediyeler tarafından arazi satın alınmasını teshil edecek ve hali hazırda umumi projelerden istifade etmekte olan arazi sahipleri meselesini halledecek hususi bir kanun hazırlamak (üzeredir. Arazi kiymetlerindeki fazlalıklar üzerine bir resim vâzedilecektir. M. Tomas, kömür ve pemuk sanayiine yardım etmek için sarfedilen mesaiden bahsetmiştir. Londre, 4 (A.A) — Avam kamarasında işsizlik hak- kında cereyan eden müzakerat esnasında M. Loyt Core amele fırkası mevkii iktidara geldiği zamandanberi işsizler miktarının 100 bin kişi artmış olduğunu söyle- miştir. Kiş yaklaşıyor, işsizlerin mıktarı daha ziyade artacaktır. Buna rağmen hükümet tarafından yapılan teklifler mütereddidane korkakçasına ve gayri makuldur. M, Loyt Ceore, İngilterede (deruhte eylemiş olduğu mühim vazifeyi terkederek Kanadayı ziyarete gitmiş olan M. Toması şiddetle tenkit etmiş ve oraya bizzat gide- cek yerde son zamanlarda cenubi Amerikada gayet kıy- mettar hizmetler ifa etmiş olan lord Dabernon sibi müs“ tait bir zatin riyaseti altında bir iktisat heyetinin gön- derileceği - pek âlâ mümkük olduğunu ilave eylemiş tir. Amele fırkası müfritlerinden M. Makston, M. Toma- sın gayri muvafık, bir mabiyette bulmakta olduğu tek- liflerini şiddetle tedkit etmiştir. Mumaileyhe göre bu tekliflerde Loyt Corc ve (oBaldvin kabineleri tarafın- dan evvelce terübe edilmemiş hiç bir şey yoktur, M. Makston M. Toması muhafazakâr felsefeyi terkederek 80s- alist felsefeyi okabul etmeye ve işsizlik meselesini u suretle halleylemeğe davet eylemiştir. Londra, 5 (A.A) — Bugün bütün kömür“ madenleri; amelesi murahhasları Londra maden federasyonu kon- feransına iştirak etmişlerdir. Konferansta parlâmentonun bu içtima devresinde ittihaz edilecek kanuni tedbirler hakkındaki bükümet teklifleri tetkik edilmiştir. Brükselde İtalyanlara bir sui kast daha Brüksel, 4 (AA) — İtalyan konsolosanesinin kapusu önünde bulunan bir bombanın tetkiki neticesinde siyah barutu havi olduğu anlaşılmıştır. İspanya kıralı Fransaya geldi Madrit, 4 (A.A) — Kıral, Kıraliçe ve prensesler Se. vilden buraya gelmişlerdir. Gece Paris tarikile Londraya gideceklerdir. Çekoslovakya intihabatında eski ekseriyet baki kaldı Prağ, 4 (A.A) — İntibabattan alınan netayice göre, eski ekseriyete dahil olan fırkalar mevcut 300 özalıktan 147 azalık temin etmişlerdir, Reisicümbur müstafi kabine yeisi M. Udryali yeni hükümeti teşkile memur etmiştir. M. Tardyö meclisi okuyacağı beyannameyi bu gün hazırlıyor Paris, 4 (AA) — Nazırlar ve müsteşarlar, çarşam- ba sabahı M. Tardyönün riyaseti altında toplanacaklar. dır. M. Tardyö Ohükümet . beyannamesini © tanzim edecektir. Paris, 4 (A.A) — M. Tardyö, hükümet: beyanna- mesinin mecliste okunmasını müteakip umümi ve harici siyasete müteallik / istizah takrirlerinin o müzakeresine muvafakat edecektir. M. Briyan, hükümetin harici siyaseti hakkındaki fikirlerini tasrih edecek, M. Tardyö de umu. mi siyaset hakkında izahat verecek ve kabinenin derhal tatbike başlıyacağı progtamın ana hatlarını bildirecektir. Paris, 5 (A.A) — Meb'usan meclisi koridorlarında intiba, hükümetin ekseriyet «kazanacağı “merkezindedir, Çünkü, birçok kimsölerin müstenkif kalacakları. tahmin edilmektedir. Paris, 5 (A.A) — Pari Midi gazetesi Berlinden istihbar ediyor: Siyasi mâhafil, Tardiyö kabinesine karşı ihtiyatkâr bir lisan kullanmakta . ve icraatin görmeden evvel tenkit öylemekien içtinap eylemektedir. A fırka mücadelesi devam ediyor Viyana, 4 (A.A) — Politeknik mektebinde sabah- leyin - vuku bulan nümayişler üzerine sosyalist yahudi talebeye. fena muamelelerde bulunmuş olan bir çok kimseler tevkif edilmiştir. Kadın avukatlar beynelmileli Paris, 4 (A.A) — liği toplanmıştır. NŞ “Berlin, 4 (A.A) — Esbak başvekil iri Baden d ( Bayoğlu) Elhamra : Pürisli şarkıcı Melek :Babaların günahı! Opera Aşk zambağı Majik Ekler Asri : Düztaban ena- forcu Etuval 1 Yöyce Şık : Mahkümlar ge- mist Alkazar 3 Aksayı şarkta oahşel Lüksemburg :.Ben debamı isderim etanbul) Ferah 3 Casus kadın Mili : Beyaz esire Alemdar £ Gelin duvağı Kemal Bey : Düşman dky) Süreyya Pp. : Ankara postası Millibayramlar TOs tarafı 1 inci sayıfamızda | Dünkü içtimada mera- simle ; tes'idi lâzım gelen milli bayramlaımız tesbit 0- lunmuş ve bundan sonraki içtimalarda takip edilecek müzakere usulü. etrafında konuşulmuştur. Komisyon milli bayramla- rımızı şu suretle tesbit et- 6 birinci teşrin: İstanbu- ci kânun: Tâyyare şenlikleri günü; 23 nisan: Çocuk bay- ramı! 23 temmuz: Hürriye- tin ilânı; 30 ağustos: Bü- yük zafer ve tayyare bay- ramı, Ayrıca > kameri söneye göre hesap oluhan bakimi. yeti milliye bayramı ile ağustos ayi içinde yapılan Çanakkale şehitliğini ziyaret rasimesi dö bu meyanda tesbit olunmuştur. Komisyon . gelecek salı günü ikinci defa toplanacak ve müşterek programı ha - zırlamıya başlıyacaktır. Adliyede kâtiplik istiyenler Istanbul mehakim ve de. vairi adliye kitabetlerine tayinleri talep ve istidasın. da bulunanlardan hukuk fakültesinin son sınıfına müdavim . olanların evrakı mösbiteleri noksanlarını ik. mal ve isimlerini kaydet tirmek üzere serian encü. meni Adliye kalemine mü- racaatları İstanbul müddei umumiliğinden bildirilmek. tedir. > Korkunun ölüme faydası yok Çadırların. önüne çıkalım ! Bize bu gece mutlaka bir Köroğlu oynamalısın / Buna binaen Bulgarlar bir| getirmiyor mu ?.. Ahaliyi ve bilhassa zaif imanlı o- lanları muzir ve mecnuna- ne düşüncelere sevkedecek olan bu sözleri tekzip et - mek.. ve kalenin manevi - yatını buhrandan muhafaza eylemek için aceba vilâ - yet, kumandanlık bir be - yanname neşrelse fenamı etmiş olur?.. Korkunun ölüme fayda: si yoksa düşünmenin hiç yok... Binaenaleyh düşün- miyelim ve düşündürmeye- lim... Haydi bakalım & arka: daşlar.. hava güzel çadır ların önüne çıkalım. Ha- lil çavuş! bu gece mutlaka bize bir (kör oğlu) oyna malisin... — Yatsıyı © kılayımda öyle... — Zarar yok canım yatsıya daha vakit var... Kemanla tef başladı.Sesi işidenler çadırlarından çı kıyor. - Pulat vücutlardan çelik sinelerden çevrilmiş bir halka... Halil çavuş o levent enda- mile meydanda. Keman ve def, demir ellerin yek ahenk şakırtısı tempo” tu- ? tüyor, all ml Filistinde kargaşalık berdevam Bir kara liste neşreden Yahudi gazelesi tatil edildi Kadın avukatlar beynelmilel bir: Kudüs, 5 (A.A) — Davar namındaki İbranice gazete Filistinde büyük bir heyecan uyandirmiş olan gizli bir resmi vesika neşrcimiş olduğundan dolayı tatil edilmiştir. Bu vesikada 11 Arap eşrafının ismini ihtiva eden bir kara liste bulunmakta ve bu-liste büyük mültü ile müş- Jüman meclisi alisi kâtibinin ve komünistin isimlerini htiva itmekte idi Ben bir kliroğluyum dağda geşerim Daha ilk misra, kahra: manlığa aşık olan bu kah- raman kütlesini derhal vec- edecek bazı şeyler düşün. dük. Fakat bir az daha lâzemi ... Zeki B. anlattı; şehirden gelen bir zabitin rivayetine nazaran Edirnede bulunan konsoloslar, mevkii müs - tahkem kumandanlığı va- sıtası ile ve telsiz telgrafla Edirnenin edildiğini İstanbuldaki se - firlerine bildirmişler . Bu mühim havadisi çok merak ettik. Aceba alelâ- Diye bağırdı. Hakikaten | cenup istikametinden bir tayyare görünüyor ve ok dukça yüksekten uçarak şimale doğru ilerileyordu. Geçen gün serbestçe ge çen ve hiç bir topçumuzun iltifatına mazhar olmıyan tayyare, bugünde ler serpmek istedi. Fakat; bu defa, havaya çevrilen toplürımizdan ateşin selâm- lar yükselmeğe başladı. Şrapneller tayyarenin etra- fında patlıyor ve birer avuç pamuk gibi dumanları ya- vaş yavaş genişliyerek da. ğiliyordu. Keşşaf o yahut propagandacı efendiler, teh- tıktan sona dedi ki — Azanızda bir eksik- ik yok.. sıkhatiniz ye» rinde. Böy'e olduğu hat de dilenmekten utan - mıyor runsunuz ? Dilenci , İspanyollara has bir azame'le ce - vabı verdi: —Efendi! Ben nasihat “Üç türlü gurur var- dır: Asslet gurürü, ser- vet gururu, malümat gurur. Size sonuncu - dan buleetmizmi ei çünkü aranızda hiç se bu seyleye duçar olmak tehlikesine ma - değildir.