8 Kasım 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

8 Kasım 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Serserilere karşı Rus konsolosluğunda Şiddetli bir müca- dele lâzım Bir zamandanberi İstan- bul matbuatında hırsızlık Ye yankesicilik vak'alarının Şokluğundan dolayı şikâyet- ler devam ediyor. Bu şi - kâyetlerin içinde mübalâ- gah cihetler bulunmakla beraber haklı noktalar da Yardır; şu kadar var ki or- tada şikâyeti mucip olan Mdiselerin o mes'uliyetini tadece İstanbul valisi veya Polis müdürü gibi bir iki kişiye atfetmek doğru de öldir, z Henüz hatırlardadır ki Yedi ay evvel bir af kanunu İlân edilmiştir. Böyle bir kanunun kabulü şüyu bul- duktan bir kaç gün sonra stanbul © bapisanesindeki *abıkalılar arasında kavga sıkmış, mahbuslar biribir - lerine girmişlerdir. O va- yapılan tahkikat ile bu | Kavganın çök garip bir *ebebi olduğu © anlaşık Müştar, Meğer hapishanede sabı- kalılar tahliye “ edilecekle” tini duyar duymaz İstanbu kendi aralarında sirkat rma * taksim et- eğe “ (kalkmışlar “filân semtte ben hifsızlık ede , filân mahallede sen!,, en İşi mudarobeye var» drmışlar! f Türk milletinin büyük bir İicenaplığı eseri olan af kanunu karşisında umumi ishanedeki sabıkalıların Aldıkları bu vaziyet bile ÖN günkü hırsızlık ve yan kesicilik vak'alarının nere- il geldiğini ifadeye ir. Netekim bu haki kat İstanbul Valisi Muhid- n, Pir mücadele Tüzumü- takdir etmektedir. öyle zannediyo- | KE ki bugünkü zabıta sa- İ karşı bazı yeni | Gl ve salâhiyetlerle tak- iy kere elimizde mevcut m serseriler kabunu kabili tatbik hale hem hükümet, hem ibarettir; çünkü iy az cn mislini çok İd Silan < eğrisine Mehmet Asım .İKastamo dün verilen çay ziyafeti Kont me Bu ziyafette vali Bey ve kumandan - Paşa bulunmuşlardır Ziyafetle hazır bulunanlardan bir grup Dün şehrimizdeki Rus konsolosanesinde Rusyada Sov. yet idaresinin yıl dönümü münasebetile bir resmi kabul icra edilmiştir. Bu münasebetle Sovyât konsolosu davet. lileri kabul edörek bir çay ziyafeti vermiştir. Dâvetliler meyanında vali vekili Muhittin Bey, Şükrü Naili paşa ve erkânı hükümet mevcut bulunuyordu. Ankaradaki Rus sefaretanesinde dahi Yoldaş Suriç tarafından dün erkânı hükümet şerefine bir ziyafet ve- rilmiştir. Mali mstesarkiı, Debiliye tayinler apu umum mü- dürü Atıf B. tayin edilecek Bir müddettenberi Muğ- la, Milâs ve Aydında tefti- şatta bulunan Tapu U. M. Auf ve Kadastro fen müdürü Halit Ziya Beyler dün şehrimize avdet etmiş- lerdir. Haber aldığımıza Tapu U.M. AB. göre Düyunu umumiye ko- miserliğine teyin edilmek üzere bulunan Ali Rıza Beyden inhilâl edecek Ma- liye müsteşarlığına Atıf Be- yin tayini küwvetli görül. mektedir. Trikatajcılar Muhiddin beyin beyanatından memnun oldular Şehremini Muhiddin Be- yin Trikotajcılar hakkında, gelsinler, bize müracaat etâinler Oeğer (haksız'ığa duçar olmuşlarsa okturva tarifesinde tadilât yapalım, yolundaki beyanatı trikotaj- cılar arasında iyi bir tesir bırakmıştır. o İrikotajcılar bugün yarın Muhiddin Be- e müracaat ederek mat lime is'alını rica ede- nuda Kin yn Muallim “mektebine arsa Kastümonu, 7 (Vala) — İnşâsi © mükerrer o muallim mektebi 'için idarel husüsiye çok. vâsi , bir arazi satın ala tak tapüösunü Vekâlete gön- dermiştir. Yakında — inşanla başlanacaktr. —— * va Bazı kaymakamlıklarda tebeddüller yapıldı Ankara, 7 (Telefon) — Bucak kaymakamı B. Muradiyeye, A kaymakamı Hâzım B, Bu- cağa, Palo kaymakamı Ali Rıza B. Bozcandaya, Kâh- te kaymakamı Süreyya B. Paloya Of, kaymakamı Yahya Ömer B. Sandıklı. ya, Kevart kaymakamı Ekrem B. Ilgına, sabık Şi- le kaymakamı Şevket B. Kevarta, Terme kaymaka- mı Selim B. Alâiyeye, Şurayı devlet aza mülâ- zimlerinden Şükrü B. Ter. meye, Saray kaymakamı Orhan Sami B. Bitlise, Kadınhanı kaymakamı Fah- ri B. Of kaymakamlığına, sabık Marmarıs kaymaka- mı Hikmet B. Kadınhanı na, Mülkiye mezunlarından Canip B. Orhangrziye, Ah- Ist kaymakamı Abdürra- him B. Osmancığa, sabık Bafra kaymakamı Nuri B. Saraya; Elâziz valisi Cemal B. Çorum valiliğine tayin edil. mişlerdir. Hakkâri valisi Fahri Enver ve Trabzun valisi Hilmi Beyler Vekâ- let emrine alınmışlardır. Kont Volpi ve paramız Ankara, 7 (Telefon) — Kont. Volpi bugün saat 7 de Reisicümhur hazret- leri tarafından kabul bu- yrulmuştur. Gazi Hz. Kont- la iki saat kadar görür müştür. o Badehu Kont, Meclis reisi Kâzım Paşayı ziyaret etmiştir. Öğleyin Maliye © Vekili Bey tarafından Kont şe refine bir ziyafet verilmiş- tir. Tahkikatımdan anladı. ğıma göre hükümet son günlerde gayri tabit ola- rak yükselen İngiliz lirası karşısında paramızın istik- rarını lemine pek ehem- miyet vermiştir. Bazı ted- birlere ( tevessül. etmiştir. Devlet bankasının teşkili bu tedbirler cümlesinden dir. Kont Volpi İtalyan ma- liye nazır! geçen senenin omayısında istifa etmiştir. İtalyada bir za- manlar pek mühim bir sukuta uğrıyan liret Kon- tun zamanında istikrar et- mleketimize paramızın istikrarını temin icin mi geldi?.. miş idi. Bu suretle Kont filiyat sahasında mutahesıs mahiyetindedir. Kontun memleketimize bir davet neticesinde gel- diği anlaşılmaktadır. Kon- tun fikirleri pek mühimdir. i Kont banka için tetkikleri- ne başlamıştır. Bu hususta Âh iktesat meclisi umumisi Nurullah Esat B. İe teşriki messi etmiştir. Bankanın tarzi teşekkülü etrafında Kontun İtalyan sermayesi etrafında alâka- dar olduğu muhakkaktır. Devlet bankası sermaye- sinin hisse senetleri ile tezyid muhtemeldir. Bankalar ve hükümet sermayeleri nis- betinde buna hisse senedi almak suretile iştirak ede- ceklerdir , Bu meyanda Banka Komersiyala İtalya- nanın da mühim bir hissei iştirak alması ihtimrli bu- Tunduğu anlaşılıyor. Kont Volpi cumartesi günü Zıraat Bankasını zi- yaret edecek ve akşam ekspresle şehrimizden ay- rılacaktır . Pahalı makarna Alelâde undan yapılan makarnanın fiatı düşmek gelirken ... Şehremaneti 6 kuruş zammı fabii mi buluyor! Dünkü nüshamızda şeh- rimizdeki makarnacıların bir- leşip fiatlara hiç yoktan 8 kuruş zam yaptıklarını yaz- mış ve bakkallar cemiyeti kâtibi umumisi Fethi Beyin bu fiatın bugünlerde daha 3 kuruş artması muhtemel olduğu şeklindeki beyana- tın kaydetmiştiştik. Dün bir muharririmiz şehrimiz- deki makarna fabrikatorla- rının ekserisile görüşmüş ve şu malümatı almıştır: Şehrimizde makarna fab- rikaları 8 tanedir; Bunlar- dan: yalnız biri ürk olup diğerleri gayri müslimdir. Trüstün merkezi Beşik. taşta Pekmezyan Efendinin Şehrimizde Bir makarna fabrikası Bir iki güne kadar: Utanmaz adam Ustat Hüseyin Rahmi Beyin son eseri Bir heyet l lunmak için An- karaya gitti Bir tacirimiz diyor ki: “İktisat vekâletinin bu Jkararı şayanı takdirdir., Türk tüccarları tarafın- dan Rusyaya ibraç edile- cek yerli » mallar için bir kaç o senedenberi tatbik edilmekte olan permi usulü bu sene kaldırılmış, daha doğrusu permi ile mal ihracı milli bankalara bıra- kılmıştır. o İktisat vekâleti son o senelerde adeta vesika ticareti halini alan ve netice itibarile Türk emtiasının aleyhine olan İ bu usulü milli bankalara hasretmekle (o yapılan sui istimalin Oönüne geçmek si istemiştir. fabrikası olup fabrikacılar fiatı buradan almaktadırlar. Altarah 2 izci sayıfamızdadır) Bakkallar um. katibi Fethi B. VAKIT Yakında yeni şekilde çıkıyoruz Yeni şekil türlü yenilikler ve okuyucuları memnun edecek muvaffakiyetli teşebbüslerle dolu olacaktır ,Rokfeller #4 dolârdan 4 milyara nasıl geçti ? ii UTANMAZ ADAM im Hüseyin Rahmi Beyin VAKIT için yazdığı romanı da lezzetle okuyacaksınız ! Halbuki menfaatleri ha- leldar olân bazı tüccarlar İİ) İktisat vekâletinin bu kara- rından hiçde memnun ol- mamışlar ve tüccarlar ara- sında permi usulünün de- vamıniı temin içim İâzim gelen makamlara müracaat etmek üzere Ankaraya bir heyet göndermişlerdir. Bu tüccarların iddialarına göre, milli bankaların idare ede- ceği Rusya Licareti Türk mahsulâlı zıraiyesinin inki- şafına mani olacaktır. Diğer taraftan bazı tüc- İ carlar da İktisat vekâletinin son karârını alkişlamakta bundan sonra Rusya tica- retinin fevkalâde inkişaf edeceğini, bu yüzden Türk İş tüccar ve zürranın daha ziyade müstefit olacağını söylemektedirler. Dün bu hususta şehrimizin maruf tüccarlarından (o Bahaettin Hamdi Bey bir mubarriri- mize şu böyanatta bulun- muştur: — İktisat vekâletinin ka- rartı şayanı takdirdir. Tüc- car arasındaki permi usu - lünün birçok mahzurları vardı. Dünkü (evvel günkü) nüshanızda Mehmet Asım Bey, bu meseleye - tahsis ettiği başmakalede işaret ettiği” vesika ticareti sui istimalden başka Türk tica- ret ve zirdati de bundan zarar görüyordu diyordu. Bunu size izah edeyim: Malümdur ki, permilerin ticaret odâları tarafından tüccarlara taksimi keyfiyeti haftalarca münakaşa edili- yor, ihzar edilen liste An- karaya gönderiliyor,. liste bazan tasdik, bazan da reddediliyor Listenin tasdik edilerek kat'iyet kesbetme- si aylardan sonra mümkün olduğu için bir tüccar eş- ya gönderip . gönderemiye- ceğine ve gönderdiği tak- tüccarları memnun etmedi Bu mesele hakkın- 'da teşebbüsatta bu- kâtibi | Permi usulünün ilgası bazı tiası son dakikada büyük aranılıyor, Piya- hasıl oluyor, ve keseriya kâfi miktarda bulunmadığı için ecnebi malı alınıp gönderiliyordu. i bu gibi eşyanın er di ağderiklnz başlanılsa vakti zamanında elde kafi miktar eşya buz. lunacağı için ecnebi mal- ları gönderilmesine ve bu yüzden birçok ( ibtilâflar çıkmasına mahal kalmaz ve daima Türk malları sevkedilir. Eğer İktisat vekâleti bu son kararı ittihaz etme- söydi, ; Akdeniz limon ve portakalcılığı inkıraza mah- küm *olacaktı. Çünkü bu sahillerde yetişen limon ve portakal Rusyaya sevk ve ihraç edileceği malüm ol madığından vaktinde mun- tazam bir suretle ambalaj edilemiyor! . bilâhare de derhal mal tedarik etmek mecburiyetinde olan tüccar Trablusşam mahsulünü, ya- pılmamış Türk mahsulüne tercih ediliyordu. Permi o usulünün o milli bankalara terkinden Türk tüccar ve züra asla mu- tazarnır olmaz. Çünkü tüc- car da, zürrada milli ban- kalar vasıtasile mahnı ih» raç edecek, fakat daha kuvvetli bir himayeye maz- har olacak ve ticcari mu- amelât daha sağlam, bir surette cereyân edecektir. , bize Gi V Hüküm bir içime —— Yunanistan deniz ve hava programını İar- zim ediyor Atina, 7 (Apo)— Dün Venizelosun riyasetide ha- riciye ve bahriye nazırla- nnın ve kara ve deniz er- kânı harbiye reislerinin iş- tirakile Yunanistanın bahri programini tanzim için ak- tedilen Içtimada Salâmin zırklısının alınmasından fe- ragat edilmesi ve buna mür kabil Yunan donanmasının 8 terpito'mühribi, 4 tahtek bahir ve 64 tayyare ile takviyesi karargir olmuş- tur. Hava müsteşarlığının teşkili hakkındaki lâyiba miktarda