8 Kasım 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

8 Kasım 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

“Londra gazetelerinin Ce- nevreden aldığı malümata göre Sangol belediyesi son zamanlarda çocuklar tara- fından irtikâp olunan cü “ rümlerin arttığını » nazan dikkate alarak, 16 yaşından © odun erkek, kız bütün ço- cukları, ana veyâ babalar 'rile birlikte olsalar da sine- maya gitmekten menetmiş- tir. Buna mukabil belediye i ve tarihi mabi- gi yeti haiz filimler intihap Ki : e ii Kür” İk S in ederek bunları gayet cüz'i “bir mebliğ mukabilinde çocuklara göstermiye karar - Şoförleri teşhir Romanyada, dikkatsizlikleri yüzünden kazalara sebebi- yet veren şolörlere şid detli (o tezalar (U tatbikine karar verilmiştir. Kazaya sebebiyet veren her şolö- rün elleri arkasından bağ- © lanarak ve boynuna “ Bu bir dikkatsiz şofördür , yazısını imuhtevi bir levha © asılarak ana caddelerde teşhir olunacaktır. yi İnsan ve maymun Amerika gazeteleri Yel darülfünununun maymunları vasi mikyasta tetkike ka- rar verdiğini ihbar ediyor. © Röokfellerin teberrü ettiği — 500,000 dolar bu işe tah- © sis edilecektir. iş ği Bunun için bir taraftan Tloridada bir maymun par- kı tesis edileceği gibi Afri- oka ve sair yerlerde müşa- - hede kampları vücuda ge- tirilecektir. © — Bu tetkiklerden maksat insanlara benziyen hayyan- larla insanlar (arasındaki Emanet tarafından mezar» cılar için yaptırılan talimat- name ( nlâkadarlara tebliğ © edilmiştir. Talimatname bu işleri intizam altına almak- tadır. Yeni ev numaraları Emanet tarafından yeni “ev numara levhalarının yap- tarılmasına başlattırılmıştır. Sokak levhaları, sokak- ların ehemmiyet ve geniş- liğine göre dört nevi ola- - « Talimat meselesi Atina 7 (Anek) — Bu ogün biri sabah hariciye “mâzırının öteki de akşam Saat dokuzda başlıyacak Bazı sinema ve tiyatro- ların geç başlayıp geç bit- tiği Şehremaneti ; tarafın- dan nazarı dikkate alın miş ye sinemaların gecele- l ri saat 9da başlaması | için tebligatta bulunulması | tekarrür etmiştir. Filmlerin | yazıların okunmasına mani olacak kadar sür'atli çev- | rilmemesi de yapılacak teb- ligat meyanındadır. Gece seferleri yapılma- ması dolayısile Boğaziçi halkının gece hayatından ve eğlencelerinden mahrum | kaldığı da nazarı dikkate alındığından bu hususta Şirketi Hayriye idaresine tebligat yapılması da ka rarlaştırılmıştır. Musevi lisesi talebesin- den bir kısmı dük askeri müzeyi gezmişlerdir. Borsa k. vekili Bir hafta evvel Maliye vekâletinin daveti üzerine Anköraya giden kambiyo ve esham borsası komiser vekili Hasan bey bugün şehrimize gelecektir. İngiliz. lirasının son zamanlardaki temevvücü hakkında vekâ- İetle temas eden Hasan Bey bu hususta ve borsâ- ya ait diğer mesaili hak kında yeni talimat veril miştir. Bir ticaret mezunu Ticaret odasının üç sene evvel Havra yüksek ticaret tahsiline gönderdiği İstan- bul ticaret mektebi mezun- larından Cenap Bey tahsi- lini ikmal etmiş, aliyyülâ- İâ derecede şehadetname almıya muvaffak olmuştur, Cenap Bey şehrimize gek miştir. İngiliz lirası İngiliz lirası dün sabah 1030,5 kuruşta açılmış, ak- $em 1031,5 kuruşta kapan- muşar. ün İngiliz lirası üzerinde hararetli muamele olmamış- Millet mektepleri faaliyette ŞEHİR VE MEMLEKET HABERLER MERE YOEDEESEKA 1 Üstarafı Bitinci sayfamızdadır. | Bu fabrikada fiatları artır- mak için zaruret karşısında kaldık. Şehremanetinin nümune- sine göre makarnanın ya "Trakya veya Karaman sert buğdayından “yapılması mec- buri olduğundan ve bun- ların piyasada fiatları arttı ğından fiatın 8 kuruş art- ması tabiidir deniliyor. Hal- buki diğer taraftan Dak- kallar cemiyeti kâtibi umu- misi bu iddiaya itiraz et- miş, muharririmize şunları söylemiştir: 2 Onlar makamayı sert buğdaydan yaptıklarını söy- lüyorlar. Halbuki bugünler» de İstanbula sert buğday geldiği hemen yok gibidir. İrmik dahi istihsal edilme- mektedir. Binaenaleyh ma- karnalar doğrudan doğruya alelâde bir takım unlardan yapılmaktadır. Bu suretle fiatın daha ziyade düşmesi icap ederken artması ibti- kârdan başka bir şey de- ğildir. Kömürcüler tröstü Dünkü Akşam refiklerimiz-| den biri şehrimizde bir de kömürcüler tröstünün oldu- Kunu yazıyor ve bunlardan (Ereğli) şirketinin diğerleri ile anlaşıp onlara kömüsyon vererek ton başına. 1 lira zam yaptığı kömürleri Sey- risefain idaresine satıp dev- leti zarara soktuğunu kay- dediyordu: Dün bu hususta bir mubarririmiz Seyrisefain müdür vekili Tahir Bey ile görüşmüş o ve. şu izahatı almıştır: i İdaremize lâzım olan kö- mür bir müesseseden değil muhtelif müesseselerden te- darik edilmektedir. Fakat en aşağı Ereğli şirketinden alınmaktadır ve bütün şir- ketlerin fiatları da geçen senekinden fazladır. Söyle- diğiniz trüstten idaremiz ha- berdar değildir. Bunu şim- di sizden duydum. Haber aldığımıza göre Seyrisefain idaresi İş ban - kası ile müştereken Zon- guldak (Kilimli) de işlettiği ocaklardan en çok Kömür- lerini #arfa çalışmaktadır. Sabık idarei mahsusa kaptanlarından Aksarayda Horhor hamamı sahibi Ha- $ Et müteahhitlerinden Rıdvan beyin babası Meh- Almanyada arayı umumiyeye müfacaat hususunda yolsuzluk: Berlin, 6 (A.A) — Yung plânı aleyhinde arayı umu- miyeye müracaat ameliyesinde birçok yolsuzluklar" oldu» ğu görülmüştür. Bu müracaatın kat'i neticeleri ancak ayın 20 yahut 22 isinde öğrenilecektir. Berlin, 6 (A.A) — Skalerek rezaleti üzerine belediye meclisi azasından -İ edilmişlerdir. “Bunlar sabık i iki öç“bin merk maas“ almış olmakla maznundur. bir komünist ile bir sosyalist tevkif belediye müteahhitlerinden Fakir çocuklara, has- talara yardım ediyor Hilâliahmer ilk mektep- İ lerdeki fakir, gıdasız çocuk* I lara bü“ sehe de yardım elimiye. başlamıştır. . 3600 çocuğa öğle yemeklöri ve- rilmektedir. Bu yemekler ekmek, zeytin, peynir veya belvadan ibarettir, İzmirde hali vakti yerinde aileler den her gün muayyen mek- teplere birer kısım gıda te- vahık görülmüş olmakla be- raber bunun İstanbulda ka- bili tatbik olmadığı söyle- nilmektedir. İstanbuldaki fakir çocuk- lara merkezi umuminin gön- derdiği para ile yemek ve- rilebilmektedir. Bu hususta halkın da muavenet etmesi şayanı arzu görülmektedir. Hilâliahmer, fakir çocuk- lardan başka 122 veremiiye günde yüz dirhem etle 2 yumurta vermektedir. Gümrük tarifesi Yeni gümrük tarifesinin tatbiki ogümrükle tüccar arasında: bazı tarife mad- delerinin tatbiki dolayısile ihtlâflara sebep olmuştur. Bu ihtilâfların (o hell için bir komisyon teşkili takarrür etmiştir. Bu ko- misyon yökında toplanarak ibülafların halline başlıya- caktır. Kayıt ücreti vermi- yenler Ticaret odasına mukay- yet 1000 tüccarın mükerrer ilânlara rağmen kayıt üc- retlerini vermedikleri tesbit edilmiştir. Bunlar hakkında kayıt ücretlerinin üç misli ceza tarhedilmiştir. Oda bu gibi cezalı o tüccarlara Obirer mektup göndermiş, bir ay zarında cezayı odaya ge- tirmelerini ve itirazlerini dermeyan etmelerini, bu müddetin hitamında icra vasıtasıle ceza ücretlerinin ahnacağı bildirilmiştir Edgar Kine Fransız bahriye zabitanını hâmil bulunan Edger Kine zırklısı ayın 13 üçüncü günü şehrimize muvasalât ede - cektir. Edgar Kine ; İstan- bulda iki gün kaldıktan sonra bir tetkik seyahati yapmak üzere Amerikaya kadar gidecektir. İngiliz sefiri İngiliz sefiri Sir Jorj Klerk dün Ankaradan şeh- rimize avdet etmiştir. El'an bulunamadı ! Emanet tarafından verem hastanesi ittihaz edilmek bina el'an. bulunamamıştır. Hastane küçük mikyasta olacağı için Heybelideki çarkçı mektebi - binası bü- yük addedilmektedir. Defterdarlıkta Dün defterdarlıkta me- murlâra vazifelerine dair Şefik B. tarafından bazı izahat verilmiş, münhallât için müsabaka imtihanları yapılmıştır. Birahaneler çoğaldı San zamanlarda biraha- neler ve meyhanelerin ço- galdığı anlaşılmış ve burun tahdit nizamnamesine tev- fikan © tetkiki etmiştir. tekarrür Futbol Lik maçları bu- gün başlıyor Bugün İstanbulun iki fut- bol sahası üzerinde 1929-30 senesi futbol lik maçları başlıyor. Bu suretle İstan- bul senenin en heyecanlı ve zevkli spor faaliyetine kavuştu demektir. Bugün Kadıköyündeki Fe- | merbahçö (stadında ikinci min edilmekte olması mu- | kümeye mensup takımlar karşı karşıya gelirken Tak- sim stadyonunda da birin- ci kümeye mensup kulüp- lerin birinci ve ikinci ta kımları arasındaki karşılaş- malara şahit olacağız. Fenerle Vefanın, Galata- sarayla da Beykozun ikinci takımları öğleden evvel bi- rinci takımları da öğleden sonra oynıyacaklardır.. Boks müsabakaları Bu gece saat 21,5 da Fransız - tiyatrosunda yerli boksörlerimizle Bulgaristan- dan geldiği haber verilen ecnebi boksörler arasında maçlar yapılacaktır . Yeni tramvay ne vakıt işliyecek ? Ösküdar - Kısıklı tram- yayının kabulü muvakkat muamelesinden evvöl işle- tilmesin& müsaade edilmesi için Naha vekiletine mü- racmat edilmiştir. Buna mu- vafakat edilirse trasavayın bir haftaya kadar işlemesi muhtemeldir. Hazineden alacağı olanlar İstanbul vilâyetinden:l 928 Mali senesi nihayetine ka- dar milli hükümet bütçe lerine müteallik borçlar tasfiyeye tabi olduğu ve #lacaklıların 1980 senesi şubatı nihayetine kadar mahallin en büyük mal memurlarına müracaat ey- İemesi, 2/6/929 T. ve 1513 numaralı kanun abkâm iktizasından bulunduğu ci- hetle senei mezküre niha- yetine kadar dahiliye, Em- niyeti umumiye ve iskân kadrolarına müteallik borç- ların alacaklıları mağdur edilmemek Üzere mahalli düyun defterine isimleri yazılı bulhmanlar ve atiyen alacağı “ çikanlar * müddeti muayyenesi zarfında ma- hallinin en büyük mal me- muruna müracaat ederek müracaat vesikası almaları İüzümu ilân olunur. Un istoku Şehirde marta kadar ih- tiyaca kâfi gelecek un isto- ku olduğu tesbit edilmiştir. Kış, geçen seneden daha HZ olmazsa İstanbul ir un buhranı ile ka: mıyacaktır. rr Gİ Seyri sefer işaret nie muzları yalnız otömobil ve ara- barin seferlerile alâkadar oluyor, yaya geçen balk ile meşgul olmuyorlardı. Ba suretle İlhan akşamları Galin, Galatasaray gibi kala” tahk yerlerdeki geçit noktala- tında halk uzun müddet bekle- mek mecburiyetinde kalıyorlar- dı. Yeni seyrüsefer baş memu- ra Hayri B. bg İntizamazlığın önüne geçmek üzere memurla rna kal'T surette emir vermişür. Badema geçit yerlerinde halk fazla beklettirilmiyedek ve işa ret memurları özüm görüldük- | | e ind "İSinemalar' Pilli Milan | Hilaliahmer (ESER Oktruva tarifesi Yeni oktruva tarifesi gümrük tallesi münasebetile | alelacele tanzim © edildiğinden gümrük arilelerile okirava tarifesinin bazı noktaların bir birine tymı- yor. Bu itibarla cemiyeti be- lediya idare encümeni tarifeyi teikike başlamıştır. Tetkikat ne- tcesinde | tarifenin iadilâta tabi tutulacağı muhtemeldir. Gİ Rüsmat istatistik mü- diriyeti 929 senesi temmuz ayına kadar istatistiklerini ikmal et- miştir. Maliye veköletinden ve- rilen bir emirde Rüsumat va- ridatmın tahakkuku için diğer ayların da bir en evvel ye- tiştirilmesi bildirilmiştir. Rüsu- met idaresi bu hüsusteti faali- yetini artırmıştır, curuştan İd kuruşa düşmüştür. Buğday fiarlernde bir fark yoktur. Tizaret Böremsnde alk: kadar zavat ekmek ftaflarının düşmemesine hayret ediyorlar. (2) Mel genler cemiye tinin senelik kongresi bu aym 20 uncu cuma günü toplana caktır. İçtima için diğer vili- yetlerde bulunan malül gaziler cemiyetlerinden kongreye mu- rahhaslar davet edilmiştir. Bu seneki kongrenin diğer wnslerdeki kongrelerden deba gürühülü olacağı tahmin edi- iyor, Bİ Aresuralyada Sidney ücaret borsasından yapağı fiat larının yüksek olduğunu dair telgraflar geldiğinden bu, şeh rimiz piyasasında da iyi tesirler yapmış, fiatlar yükselmeğe baş- Jamışlır. GC) Maçkenın günden güne kalabalıklaşması üzerine bugün- kü tramvay selerleri (o ihiiyaca Şehremaneti şirkeer komi- teri Muzaffer Bey, vaki olan müracastlar Özerine bunu os sarı dikkate almış, selerlerin daha sık yapılması ve araba adedinin çoğaltılması için tram- vay şirketi mezdinde teşebbüste ,| bulunmağa karar vermiştir. GG balk bilgisi derneğine Rus müsteşriklerinden M. Sa- meyloviç ve Alman asarı atike #mutahassıslarından M Osten fahri oza keydolunmuşlardır. M. | Sarayloriç yirmi kadar eserini derneğe hediye etmişür. GG) Şehremaneni bir mad delten beri büyük bendin ta- mirile tneşçuldur. Beni sene- İerden beri temir yüzü gör: mdiği için istinat duvarı çök- müş, içine bir çok pislik dol- muştur. Emanet çeken istinat duvarı betondan ioşa etmeğe karar vermiştir. Bir aya kadar tamirat bitecektir. Dün Şehremini Mehittin B. heyeti fenniye müdürü Ziya Beyle birlikte bentlere gitmiştir. EBE) Hamburç ticaret kon- solusumuz Hamburg piyasann- daki fındık ticaretimiz hakkında Hacı Ömer Bandırmada başkasına Gif nâfus tezkeresile | dolaşıyormuş... Hâkim, tevkifine karar verdi. Sultanahmet birinci sulh ceza mahkemesinde dün akşam üstü ikincişu | beden mevcuden müddei umürs| miliğe gönderilen bir maz- nun muhakeme edilmiştir. İsmininin Hacı Ömer oldü ğunu söyliyen bu adam, | Bandırmada üzerinde baş- kasına ait bir nüfus kâğıdı bulunduğu halde yakaln- miştir. Hâkim tarafından sorgu" ya çekilen maznun şimdi rençperlik, evvelce çoban- ık ettiğini, arkadaşı olan | bir çobanın bu nüfus tez- keresini kendisine emanet | ettiğini, onun şimdi nerede bulunduğunu bilmediğini söylemiştir. — Peki, demek sen bu nüfus kâğıdını kendine alt | olmadığını bilerek göster fenakehu tekesserü fermanı celil nebe- ticaret odasına bir rapor gön“ İl dermiştir. (3) Şebremanei ber sene vermekte olduğu Darülâceze balosu tçm hazırlıklarını , ikmal etmişir. Balo bu sene 2) te tinsanide » verilecektir. — Balo sipahi ocağında © verilecektir. Baloönün © diğer senelerde verilen balolardan daha mükem- mel olmasa,