19 Kasım 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

19 Kasım 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

Vekâletin mühim bir kararı Valilere, kaymakamlara, nahiye müdürlerine neler sorulacak ? Aldığımız mevsuk haberlere göre, idare rüesasına ara sıra mesleki mevzular göndererek bun- lar hakkında kendilerinin tetkik ve tensika müstenit mütaleala- larını almanm faydalı olacağını düşünen Dahiliye Vekâleti vilâ- yet, kaza ve nahiyelere ait ol mak üzere ayrı ayı tezler gön dermeğe karar vermiştir. Vilâyetler için ilk tezin mev- zuu şu olacaktır: *“Vilâyet idaresi kanunu mu- cebince bütün vekaletlerin mü messili olmaları itibarile valilerin vilâyetin Oumumi O idaresinden mes'ul oldukları şüphesizdir. Binaenaleyh muhtelif kanun- larla vekâletlere mensup vilâyet memurlarına verilen hukuk ve salahiyetleri telif ederek valilerin Devlet mümessiliğı vazifesini ve vilâyet makamının o mürakabe salahiyetini en ameli ve hnkuki bir şekilde ne veçhile kullanma: sını icap edeceğini izah ve şerhi. Duhuliye, zephiye, tellâliye ve saire gibi gelirler ayrı ayrı mü- talea olunacaktır. , Nahiye müdürlerine verilecek tezin mevzuu : “ Köy kanununun hangi mad- delerini tatbikte müşkülât veya imkânsızlıkla karşılaşiyorsunuz ? Bu kanunun nahiyeniz dahilinde müspet netayiç veren maddeleri hangileridir? Bu maddelerin tat- sinde ne gibi yeviler takip edil melidir?, “(O * Bu hususta velilerin «ilâyet idaresi kanunu ile haiz oldukları Kaldırılamaz *Okiruvanın ilgası hayalen bile mümkün değildir! , Belediye meclisi oktruva encü- meni dünde tetkikatına devafa et- miştir. Ticaret odasının oktruvanın kal dırılması o hakkında fleri sürdüğü teklifin Emanet tarafından kabulüne imkân görülmemektedir. Bu husus- ta şöyle denilmektedir. * Şebremanetinin senelik bütçe- sinin 1 milyon 750 bin liraya ya kın bir varidat faslı teşkli eden ok- trüyanın kaldırılmasına bugün için hayalen bile imkân yoktur. Bu tak. dirde şehir işlerinin mühim bir kıs mı felce uğrar. Yalnız yerli sanayi» den alinan miktarın tenzil edilip edilmiyeceği ve haksızlık yapılıp yapılmadığı tetkik ve münakaşa olu- nabilir, Netekim idare encümeni bu hususta çalışmaktadır. , Emanette barem usulü ne zaman? Şehremaneti, belediye (daireleri ne gönderdiği bir tamimde önü müzdeki 1930 haziranından itibaren Barem osulünün Emanette de tat- bik olunacağını bildirmiş ve bütçe- lerin derbal hazırlanarak Emanete gönderilmesini istemiştir. Tahlıf merasimi Beyoğlu 6 ıncı noterliğine tayin olunan Haci Kâmil beyin vilâyette tahlili yapılmıştır. salahiyetler madde madde müna- kaşa ve tahlil edilecektir. Valilere ait ikinci tezin mev- zuu şudur; “Mahalli idareler | hususi idare, belediye, köy) de mevzuatı ha- zıralarına göre mevcut olan Dev- let mürakabe hakkının teşdit ve temdidine İüzum görülen işler nelerdir? Bu mürakabe sisteminin şekli veya esas itibarile tadili ve ıslahı hakkındaki noktai nazarmızın bu idarelere ait mevzuatımızın müspet veya menfi neticeler veren maddelerine temas edilerek mütalea ve izahı , . Kaymakamlara verilecek mev- zu: * Belediyelerde iltizam usulü ilga edilmiştir. Bu senden itibaren Belediyelerimizin bütün gelirleri doğrudan doğruya belediçe teş- kilâtı tarafından cibayet oluna- caktır. Belediye gelirlerinin ta- hakkuk ve tahsilinden enaz isti- male müsait olan şekil ve usul hakkındaki mütaleanız nedir ? Tezler kış ve yaz için olmak üzere ikiye ayrılmıştır. Yukarda yazılı tezler kış içindir. Beş ay müddet konulmuşrur. Cevapları 5 ay sonra merkeze gönderilmiş bulunacaktir. Bundan maksat gündelik meş guliyetler ile uğraşan valileri za- ten bildikleri nazariyat ile işti gale teşvik etmektir. Bu, tabi, “maticarm ki tezler sonra gön K da nazariyat ile müşahedatın birleştirilmesi esası gözetilecektir. Şehremini Hükümet merkezine gitti Vali vekili ve Şebremini Muhlt- tin Bey Ankaraya gitmiştir. Muhit- tin Bey Emanet ve vilâyeti alâka- dar eden bazı meseleler bakkında Dahiliye vekâletile temasta bulu- nacaktır. Kars mektupçuluğu Dahiliye vekâleti sicil mümey- yizi Ankara hukuk mektebi me- zunlarından Selâhattin Bey Kars vilâyeti mektupçuluğuna tayin edilmiştir. Bugün © şehrimizden memuriyetine hareket edecektir, muvaffakiyet temenni ederiz. Kaçak cıgara Şehrimize Bulgaristana seler yapan odun ve kömür kayıkları ile külliyetli omiktarda kaçak olarak sigara getirilmektedir. Tü- tön İnhisar buna mani olmak için kaçacılığa daha ziyade mü- teypkkız olmasını Rsumat mu- hafaza müdüriyetinden rica et- miştir . 11000 Liralık s'rkat İstanbul ve Galata postahane- lerindeki 11000 liralık sirkat mes- elesi hakkında Polis ve posta mü- fertişleri müştereken tatkikat yap- maktadırlar. Dün İstandul tahhüt Kişesi memurlarının tahriri ifadeleri alınmıştır. Nece bir kaç güne kadar belli olacaktır. Akhisar hadisesi ve bir tebeddül Sarohan valisi bu yüzden mi değişiyor! Akhisar kaymakamının evine ta- arruz eden bazı adamların müşev- vikleri ile beraber tevkif olunmuş bulunduğunu — yazmıştık. Mütem- ml malümetâ göre bu meselenin İÇ yüzü çok şayanı dikkat bir ma- hiyet arzetmektedir. Hadise daha €vvel Akhisar belediye Teisi ve kaymakamı arasında çıkan bir ihti ME neticesi ile al&kadar addedil mektedir. Belediye reisi tarafından otomo bil ile geçilmesi o menedilmiş olan bir yoldan bir gön köyleri teftişden avdet eden kaymakamın otomobil ile geçmesi ve bunun üzerine bele- diye relsi tarafından kaymakama cezayi nakıt kesilmesi “bu ihtilâfa başlangıç olmuştur. Sonra, belediye reisi ile kayma- kam arasında bir nevi nüfuz mü- câdelesi şeklini almıştır. Süleyman isminde bir zat olan belediye reisi- nin bu mücadelede Sarohan valisinin müzaheretine İstinat ettiği rivayetler cümlesindendir. Bu müzaheretin delailinden ola- rak şöyle bir hadise İleriye sürü- lüyor: Akhisar belediye meclisi aza- sı aleyhinde yukubulan takibat üze- rine alti ay evvel bütün meclis 3zası Şurayi Devlet kararı ile taht muhakemeye alındıkları kalde bu güne kadar bu evrakın mevkii mu- smeleye konmamış bulunduğu söy- leniy e bu elbet bilhassa mucibi tshkil Acaba havilifen hu avrak bir maksadı mahsusla bir tarafta tutvl- muş mudur? Yoksa her hangi bir ihmâl ve teseyyüp eseri olarak mı müamele görmemiştir? Tabit bu nokta ancak ciddi bir tahkik ile anlaşıla bilir. Ankaradan gelen son habere göre Emniyeti Umumiye müdürü Rifat Beyin Sarohan valiliğine tayin olunacağı kuvvetle söyleniyor» Eğer bu haber tahakkuk ederse Akhisar belediyesi ile kaymakamı arasında cereyan eden ihtilâflarda Sarohan valisinin bitarafane ,hareket etme miş olduğuna hükmetmek Jizım gelecektir. Yalova pilâjları tanz'me devam olunuyor Seyri sefain Oumum m Sadullah B. Yalovada plajların tanzimine nezaret etmektedir. Büyük plajin tesviyel törabiyesi bitmiş ve etrafındaki ağaçlar tanzim olunmuştur. Bursa kap'ıcalarını işleten #ir ket Seyrisefaine müracaat ede rek Yalova kaplıcalarının da ken- disine kiralanmasını istemiştir. Sadullah B, bu husus müzakerede bulunmak için Ya” kında Yalovadan Bursaya cektir. Yeni cıgaralar Tütün inhisar ideresil bu hala içinde lüks “Ankara, ve Bey, Gyarelarını piyasaya çıkaracakur. Yeni mühürler Yeni harflerle avrupada yaptır” lan posta kişe mühürleri bu hafta içinde merkezlere tevzi edilecek ve ay başından itibaren bütün mer- kezlerde yeni mübürler kullanıla- caktr. —— - " 3. “ VAKT,IN ŞEHİR VE MEMLEKET HABERLERİ dare reislerine mesleki mevzular Asma Köprü Olacak mı, olmıyacak mu, beli değil kat münakaşa devam ediyor Gazi köprüsünün asma inşası hak- kındaki münakaşalar hâlâ devam etmektedir. Asma Köprünün ancak 160 milyon liraya mal olabile- ceeğini söyleyip Obuna muarız bulunan emanet heyeti fenniye müdürü Ziya E. dün yeniden bu fikrini müdafaa etmiş ve demiştir ki; — Penim fikrimi dünyanın en maruf köprü mütehassıslarırdan Cazi köprüsünün projesini yrpan M. Püji de teyit etti ve İstanbul için yapılacak bir asma köprüye imzasını koymıyacağını söyledi. Dün bir muharririmiz asma köprü meselesini ortaya alan liman şirketi müdürü Hamdi beyle gö- rüşmüş ve bu iddiaya şu cevabı almıştır : —Mütehassıs imzasım koymuya- bilir. Bize imza değil limanın selâmeti mevzuu babistir. Bunun için ben eski fikrimde musirrim. Vilâyet Emanetin nazarı dikkatini celbe- decek Şehrimizdeki sinemalardan ba- zılarında filimlerdeki ecnebi yazı- larının halk tarafından ıslıkla Dün'bu'hususta tahkikat yâptık. Gerek “polis gerekse “diğer-salâ- biyettar makamlar bu meseleden haberleri olmadığını söylemekte- dirler. Diğer taraftan bu busustaki kanuni hükümleri sorduğumuz sa” lâhiyet sahibi bir zat bize şu iza- batı vermiştir: «— Belediye kanununda dük- kân tabelâlarında Türkçeden baş- ka lisanlarında bulunabileceğine dair bir madde vardır. Lâkin bu isanlarla yazılan yazıların Türkçe yazılardan üç defa kü- çük olması lâzımdır. Sinema filmlerinde başka lisan bulunmı- yacağına dair kanuni bir hüküm olmamakla beraber bu hususta icap eden idari tedbirlerin alın masına her zaman dikkat edil mektedir... Haber aldığımıza göre vilâyet, bazı tabelâlardaki ecnebi yazı- larının kanuna muvafık olmıyan bir şekilde olduğunu görmüş, bu hususta Emanetin nazarı dikkatini celbetmiye karar vermiştir. İngiliz lirası İngiliz lirasi dün borsada 1036 kuruşta açılmış ve 1035 kuruşta kapanmıştır. Altın 901 kuruştur. Romen maslaha'güzarı Romanya Sefareti maslahatgüzarı M Scorzesco dün Ankaraya hareket etmiştir. Tramvaya asılanlar Dün sabah polis ve inzibat ila müştereken zabıtal belediye me- murları tramvalarda sıkı bir kontrol yapmışlar ve kapıları kapamışlardır. tramvaya (o atldıklarından o 30 kişi yakalanmışur, —VAKIT. — 19 Teşrinisani 1929 Yerli mamulâtı! Ortada hiç bir ihtilâf yok Sanayi ve Maadin bankasının Bahçekapıda eski malül gaziler pazarında açacağı yerli mamulât sergisi hazırlıklarına devam edil mektedir. Dünkü refiklerimizden biri malül gaziler ile banka arasın- da mefruşat ücretinden 10000 lira etrafında ihtilâf çıktığım ve bu yüz” den serginin açılmasının teahhür edeceğini yazıyordu. Dün kendisile görüşen bir muharririmize Sanayi ve maadin bankası unum müdürü Sadettin B. : — Böyle bir ihtilâf çıktığı doğ” ru değildir. Fabrikalardan ber gün sergiye mal geliyor ve mua vin Sami Bey bunların tanzim ve tertibine nezaret ediyor; demiş ve serginin muhakkak ay sonun- da açılacağını söylemiştir. Dainler vekili Zekâi Bey Ankaraya gitti Türk dainler vekilliğine intihap olunan müskirat inhisar umum müdürü Zekâi bey dün akşamki ekisperesle Ankaraya gitmiştir. Zekâi B. istasyonda köndisile görüşen bir muharririmize : — Ankarada hükümetime arzı teşekkürden sonra talimat alaca- ğım. Bir haftaya kadar İstanbula dönüp Parise gideceğim, demiştir. 3 aylıklar .....E nu... kesirler nasıl verilecek? Üç ayda bir maaş alanların Kânunyevvel, sani, Şubat maaş” ları ay başında verilecektir. Bu maaşla böraber, geçen maaşta kesilen kesirlerin 9 aylık mecmuu bu maaşa ilâve edilecektir. Do- kuz aylığı birden verilecek bu kesirler Eylül 929 ile Mayıs 930 aylarına ait kesirlerdir. Barem kahununa tevfikan bu kesirler bundan sonra da muay- yen zamanlarda toptan verilecek» tir. Kesirlerde hesap Bu kesirler cemedilecek mec muu ya elliye yahut yüze iblâğ &dilerek verilecektir. Meselâ asli maaşı 440, fevkalâde tahsisatı da 440 kuruş olan zatın maaşındaki kesirlerin yekünu 80 kuruştur. Bu rakkamın 9 misli alınacak bu suretle meydana çıkan 720 kuruşun 20 kuruşu elliye iblâğ edilecek ve maaş sahibine 720 kuruş verilecektir. Eğer yekin 720 kunuş çıksaydı son elli beş kuruş yüze iblâğ edilerek 800 kuruş verilecekti. Yumurta ticareti Bulgaristan ticaret odası mem- leketimiz yumurta ticaretile temas etmek için Sofya konsolosluğu v&- sıtasile şehrimiz ticaret odasına bir talimatname göndermiştir. Koyun geldi Dün Karadenizden gelen İzmir vapuru ile İlmarımıza 500 koyun ve 500 keçi gelmiştir *