21 Kasım 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

21 Kasım 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

3. —VAKTI. — 21 Teşrinisani 1929 IN ŞEHİR VE MEMLEKET HABERLERİ Gaz meselesi ne halde ? Neft sendikat müdürü mukavelenin inhisar mahiyetinde olmadığını söylüyor Standart Oll de piyasadan çekilmiyecek Bakkalların aldıkları gaz tevziatın deruhte etmek © üzere bakkallar koopratifi Ne Neft sendikat mücsse- Sesi arasında bir mukavele aktedi- leceği yazılmıştı. Dün bu mesele hakkında tahki- kat yapan bir muharrimize Neft Sendikar erktninden M. Brungolç atideki beyanatta bulunmuştur: — Bakkallar koopratifi ile mu- kavele aktetmekten başlıca maksa- dımız bileli mal satanlara karşı mü- cadele etmekten ibarettir. Malümu- nuz olduğu veçhile 29 kuruşa sa- tlan petrela 14 kuruş kıymetin- de olan kolzayı karıştırarak hileli BEZ satanlar vardır. Bundan sonra bekkaller sata- cakları gazı, doğrudan - doğruya şirketimizden alacakları için hileli Bazdan kurtulacaklardır. Buna mukabil, kooperatifin ke- İaleti şart ile, biz de bekkellallara tedi açacağız. Bu mukavele. yalız petrol için LL olup, benzinle. alâkadar değildir. Şunu da ilâve edeyim «ki, bu teşeb- büs katiyyen inbiser mahiyetinde değildir. Bunun en büyük delili de, müayyen fiat zikredilmemiş olma- sıdır. Biz, piyasa mucibince mal vereceğiz, ve rakiplerimiz daha ucuz mal satarsa bizde ayni İlyada petrol temin edeceğiz. Bir gazete, bu İşi temin edenlere | 0 bin.lira komisyon verildiğinden | rn ayi merkezine geliniz, yazılı bir kâğıt ver- bahsetmişti. Bu haber suerri katiye- de yanlıştır. Bu teşebbüsten o hasıl olacak kâr kâmilen bakkallar koo- peratifine ait olacaktır. , Diğer taraftan Standart Oil şir keti mildürü M. Vaily de şanları söylemiştir: * Mukaveleyi görmeden, bu hu- susta fikrimi söylemek doğru Ola- maz. Ancak şanu beyan edebilirim ki, memlekette mühim tesisat vü- cuda getirmiş olan şirketimiz diğer şirketlerin bu gibi harekât ile pi- yasadan çekilecek değildir. m ADLİYEDE | * Gül bahçe ,, önündeki vak'a On sene ağır hapis kararile neticelendi. Arap Osmanın muhakemesinde, şahit karlo, ölümle fehdit olunduğunu bildirdi Nba ağır ceza mahkemesinde » birkaç katil davası rüyet nesi önünde bir kadınasöz at- mak meselesinden aralarında Sıkan kavga neticesinde şoför öldüren Rüstemin muha- kemesi bitmiş, onbeş sene ağır mahküm edilmiş, fakat cü- Fümde cezayı azalta'ak tahrik Börülmüş, ceza on seneye indiril- Miştir, Yenipostane civarında araların- daki husumet tesirile kahveci banı öldürmekle maznun Arap u nın muhakemesinde kana - kç yon amelebaşılarından M Arlo, şahit sıfatile dinlenilmiş , İatintal dairesinde o maznunun e” işlediğine dair izahat ver- halde mahkemede bü, ve çe müstenit © şehadetinden a türlü bahsetmiştir. e hit , vaki detizah üzerine disinin iyi Türkçe bi'mediğini, Ne inin anlaşılmamış olacağını a, a, bunun üzerine mah- dö, tahkikatın icra edildiği Saz üncü istintak dairesi hâkimi LO ve kâtip Emin Bileri mah- “ye davet etmistir. Müstantikle kâtip gelmişler , ve ede M. Karlonun orada St iyi Türkçe ile vak'ayı taf- anlattığı tesbit olunmuştur. vaziyet karşısında maznun a çıkarılmış, şahide bildi. Mek, sıkça ve tamamile söyle - May çekinmemesi ihtar olun- tar, kaç Karl, bu ihtardan sonra Min, ine bir gün iki şahsın gel- ra, » doğrusunu söylediği tak - Ha öldürülecekleri. 1 bildikle - Ve bunlardan çekindiğini ay anlatmış ve müteakıben istintak dairesinde söylediklerini aynen tekrar ve teyit etmiştir. “ Muavin Cemil B., kendisine gelen o iki şahsın samiler ara» sunda bulunup (O bulunmadığını sormuş, Alman şahit, samileri gözden geçmiş , “ burada gör - miyorum ,, demiştir. Muhakeme başka şabitlerin celbine kalmıştır. Bunlar arasında maznurun cürmün tarafından işlenildiğini iddia ettiği Süleyman da vardır. Bir gazinoda kavga çıkarmak ve menetmek İsteyen polisi ya ra'amakla maznun Sarı Musta- fanın muhakemesinde gazino sa- hibi Şadi ve hanende Hafız Bur- han B.ler Şahit wfatile dinlenil mişler, mühakeme henüz in'ez edilmiyen bazı ihzar kararlarının infazı için kalmıştır. Ayrıca bu ihzarlar vaktile infaz etmiyeh memurlar hakkında da takibat yapılacaktır. Hürriyet tepesinde İspironun gazinosunda Mürüvvet H. ı 31. dürmekle maznun kunduracı Ne- cip Ef. nin muhakemesi de avu kat Anastas Ef. ile diğer bazı şahitlerin çağrılması için başka güne bırakılmıştır, , Vilâyet meclisi ne zaman toplanacak? Umumi vilâyet meclisinin birinci kânunun 15 inden idbaren içtma- larına başlaması kararlaştınılmışür, İhtiyar heyetler, intihabı Mahalle ihtiyar heyetleri intihabı önümüzdeki birinci kânun ayı içinde yapılacaktır. Şimdiden hazırlıklarda bulunulması alâkadarlara bildirilmiş- tir. Maskeli adam Bakkallar tike kafasına sopayı indırdi Bakkal'ar cemiyeti heyeti (dare reisi Hasan Bey evvelki gece bir «tecavüze maruz kalmış, ba- şndan yaralanmıştır. f$ Evvelki gece sa- at dokuzda Hasan Bey — Şenlikdede- deki evinden çıkmış, kendi. taticarında o- lan Hilâl sineması: na gitmiştir. Hasan Beyi bu- rada karşılayan bir memur “Sizi gehrö- mini Fahri Bey is tiyor. Beşiktaş polis Beklallar em. resi Hasan B. miştir. Hesah Bey merkeze gitmiş, kendi sini şehremini Muhiddin Beyin değil, şehremini polis merkezinden Fahri Be- yin aradığını öğrenmiş, telefonla Fabri Beyle görüşmüştür. Merkezden çıktık- tan sonra Hâsan Bey bir postada pasta yemiş, “örada iededüf” etiği bir arkadaşile evine gelmek üzere yola çıkmıştır. Köy içinde Hasan Bey Şen likdedeye doğru ayrılmış. yürümüş, evinin önüne geldiği “z8man köşeden maskeli bir adam ansızın çikmiş, elin deki ağır bir sopayi Hasan Beyin tam başına vurmuştur. Bu darbeyi bir kaç tene daha takip etmiş, kanlar içinde | yere düşen Hasan Beyin feryadı üze- rine meçhul adam kaçmıya başlamıştır. Feryadın geldiği tarafa koşan * bekçi yüzünden meskeyi (çıkararak okâçen adamla kar çılaşmış, kogtnasının. sebebi- ni sormuş, karışık cevap alınca yaka- lamıştır. Meçhul adam bekçiye kend- sil bırakması için bir İira teklif etmiş- "vede bekçi Bırakımyarak merkeze gö- türmüştür. Merkezde üzerinde bir mas ke, kanlı ucu kalın ve toparlak bir baston ve bir tenekede yarım okkaya yakım benzin çıkan bu adamın hüviyeti tesbit olunmuş, tütün inhisar” ihracat memurlarından Riza Elendi olduğu anlaşılmılmıştır. Mötecaviz cürmünü inkâr, yokuştan aşağı inerken Hasan beye çarptığını belki bu yüzden Hasan beyin yaralandığını söylemiştir. *Hadi- senin sebebi ve mü'ccavizin üzerinde benzin taşımasının “sebebi gündüzün Hasan beyin evinin civarında dolaşın &ç kişinin hüviyeteri “snleşilmıştır. Ze bıta tahkikata devem etmektedir. Yer altında | Dereler gibi su akıyor müş Ankara yakında susuz: luktan kurtulacak Ankara civarında Darülfünun fen fakültesi müderrisleri tarafın dan yapılmakta olan Joolojik tetkikat ikmal edilmiş ve arazinin vaziyetini gösteren bir harita vücuda getirilmiştir. Tetkikat bil: hassa su membaları bu'mayı İs tihdaf ediyordu. Tetkikat netice- sinde Ankara civarında gayet kuvvetli su membaları bulunmuş- tur. Fakat bunlar tahtezzemin cereyan etmektedir. Hatta beye tin tanzim etmekte olduğu ra porda, yer altında dereler ak- maktadır, denilmektedir. Bu su: lardan istifade etmek için Çuluk | vadisinde ve İstenbul boğazında icap eden tesisat yapılmakta ve kanallar, setler inşa edilmektedir. Belediye meclisinde Üç defa müzakereden Belediye meclisi din öğleden sonra , toplamıştır. Bu içtimada Sa- mi Paşa zıde Seysi Beye tutulacak ev, vakıf sular meselesi hataretli mü- zakere ve münukisslnra sebep gi- muştur. Geçen ay içinde azadan 4, zat ediplerimizden, Sami, Paşa zade Se- zat Beye 80 Jireaylıklı bir ev. o tulmasını » teklif etmişler, teklif, müttefikan - kabul“ olnatek » bütçe encümenine. gönderilmiş; “bunu en- cümüen de muvafık bulmuştur. Hal- buki 15 güni evvel yapılan #çtima- da teklif birdenbire teddolunmuştu. Dün * bu Mesele' tekrar görüşül müş, teklif sahipleriNden Avni Bey İzahir vermiş ve meclis te Sezal Acye ayda 80 lira ev kirası tah- sisatını kabul etmiştir. Vakıf sular işine gelince, Ema- net vakıf çeşmeleri tesellüm etti halde bunlara air, yüzbinlerce Ilrayı Dün bir suretini okudular, dinlediler Ticeret odası meclisi dün öğle- den sonra töplanimiştir. İçtimân Hamdi Bey riyaset et- miş, İktisat vekdletince bazı mad- deleri tadil edilen ticaret Odaları nizamnamesinin. .bir ,. sareti, çokun- müştür. Zahire borsasında buğday çuvallarından alınacak -nümunelerin bademasonda We alınması bakkında borsa hey'eti kararı tasdik edilmiş, Borsaya tahlile verilecek nümüneler için verilen üç günlük mühletin on güne iblâğı hakkındaki borsa heyeti kararı Kabul edilmemişir. Bu hu- susta tetkikat icramna karar veril- miştir. Bundan sonra günün meselesini teşkil eden oktruva resmi hakkında oda:. umumi kâdplik tarafından hazırlanan rapor okunmuştur. Bu raporda, oktruya resmi altın- da ilcaret ve sanayi erbabının mü- talâalarının alındığı bu meseleyi ya- kandan, takip, için on . kişilik . bir beyet ilntibap, edildiği, emanetteki encümenle bu beyetin iki defa te- mas ettiği," &ncilmenin , oktruvanın temamen kaldırılmasını “kabul etme- digi bildirilmişdi. Rırpdruni okunmasından — sonra Fortu zade Mürat bey'söz almış ve şunları söylemiştir * — Oda heyetinin emüâhetteki te- ması bir dert yanmaktan ibâret ka- lıyor. On kişilik heyetten ikinci te. masta ancak iki aza hazır bulundu Bu mühim meselenin odaca daha dikkadi bir şurette tetkikini teklif ederim. Azadan Hacı Recep bey de: — Mesele ; mühimdir. . Trikotej fabrikalarının önünde icra ve oktru- va memurları bekliyor. Bu iş süat- le ve kati surette balledilmelidir demiştir. Netleede on, kişilik heyetin oda- da.sık sık toplanması ve oktruya hakkında : daha; şümullü ve umumt bir surette tetkikar yapılması ka- rarlaştırılmıştır. Antrepo ve rbüm meselesi hak- İ | sonra ... 1! Sami Pş. zadeye ev kirası tahsis kabul edildi aşan yarldan OEvkaftan bir türlü alamamıştı Bunun üzerine vakfiyelerin tet- kiki ile varidann meydana çıkani- masına çalşılmış, fakat bunun çıkar yol olmadığı anlaşılmıştır. Emanet bu müşkül karşısında en kestirme çare olarak varidaın tesbiti işini muaayyen bir hisse mukabilinde bir heyete havale şek- linii meclise teklif etmiş, geçen müzskerede Emanet namına izahat verilmesi için keyflet talik edilmişti. Dün, muavin Hâmlit Bey izahat vermiş . ve netice olarak Evkafın, vakıf sular varidatına avans olarak şimdilik Emanete 100 bin İlra ver- mesini ileri ostirmüştür. Meclis bu fikri kabul etmiş, tekrar bütce en- clmeni tarafından tetkikat yapılma- sını kararlaştırmıştır. Meclis önümüzdekl çarşamba gü- nü tekrar toplanacaktır. Oda nizamnamesi(İsmet Pş. yı takdir Venizelos bir Alman muhar, ririne obaşyekilimizden sifayişle bahsetmiş Atina, 20 ( Anek) — “Burada bulünan maruf Alman muharrir- lerinden M. Emil Zudvig Venize- losla görüşmüştür. M. Venizelos Türk - Yunan Oo münasebatından bahsederken İsmet paşanın me- baret ve kiyaseti siyasiyesini tez- kâr etmiştir. M. Zudvig İstanbul ve Ankarayı da ziyaret edecektir. Edebiyat imtibanları Edebiyat fakültesinde mezunt- yet imtihanları başlamıştır. İrti- hanlara Edebiyat ozümresinden 5, Coğrafyadan 3, Tarihten 2, Felsefeden 10 talebe girmektedir. İmtihanlar bir hafta sonra neti- celenecektir. Hukuk fakültesinde müder- ris muavinlikleri Hukuk (fakültesinde Hukuku Amme, Hukuku Hususiye, İktisat dersleri için birer müderris mua- vini alınacaktır. Bunun için iki ay sonra bir imtihân açılacaktır. Darülfünun divanında Müderris Behçet Beyin Maraş meb'usluğuna ( intihabı üzerine Darülfünun divanında inhilâl eden azulığa Edebiyat müderrislerin- den Ali Macit B. intihap edil miştir. Topkapı-Silivri yolu Vilâyet dalm! encilmeni dün öğ- leden sonra toplanarak Topkapı Silivri yolunun münakasasını karar. Jaştırmıştır. Yoluu Küçük Çekme- ceye kadar kısım asfalt olacak, 10 senelik tamiri de müteahhit tara- fından kabul edilecektir. kında kemisyon raporu meclis az8- sı tarafından okunmadığı için mü- zakeresi gelecek Içtimaa bırakılmış- tr. Reis vekillerinden Necip beyin atma köprü hakında vereceği ize- hat da gelecek Içtiman bırakılmış celse nihayet bulmuştur.