15 Aralık 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

15 Aralık 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

>—- 6. — VAKIT 15 Kânunevvel 1979 Lebun bir düşmanın harekâtı ———— Düşman bataryalarımızı susturamayınca şehir üzerine gülle yağmuru yağdırarak masum halkın canını yakmağa başladı Birdenbire düşmanın Maltepe höyüğü tarafındaki bataryaların. dan şiddetli bir ateş boşandı. Bu. nu müteakip (**) taburu kar. şısındaki siperlerden de piyade ateşi (o başlı Düşmanın, birbirini müteakip savurduğu ba- tarya ateşlerinden anlaşılıyordu ki topçu himayesinde £ piyadesini taarruza kaldırmak istiyor. Ve hakikaten de böyle oldu, Fakat.. Arslan topçularımız, artık bhare- kete gelmişlerdi Harp şiddetle kızışmıştı. Ateş, vakit vakit bi- zim karşımızdaki siperlere kadar sirayet ediyor ve mermiler, üze- rimizden geçiyordu. Biraz sonra, cenup cephesinden de töp sesleri gelmiye başladı. .Bir müddet yalnız devam eden top seslerini, piyade mitralyöz âteşi takip etti, Şimdi, biraz evvelki o kesif karanlık, atesin ellerile yırlılıyor. birbirini mü'cakip, kanlı şimşeler çakıyor.. Ve bütün siperlerin üze- rinde adeta binlerce ateş böcek- , leri dolaşıyordu. Gece yarısına doğru ( Yanıkmeşe) civarındaki düşman piyadesi şiddetli bir ate- şi müteakip taarruza kalktı, Ateş mevzilerinin sık sık tebeddül et- mesi ve daima ilerlemesi, düşma- nın taarruzdaki omuvafia<iyetini gösteriye Bereket versin ki; Düşman szilerini çok büyük bir muvalfakiyetle bulan topçu: muz, bütün Yanıkmeşe üzerine cehennemi bir mermi yağmuru yağdırmağa başladı. Birdenbire ateş kesildiği zaman, kaçanların ve yaralıların feryadı, uzaktan uzağa işidiliyorda Düşman muhasemata taarruzla başladı. Fakat bu taarruzu, bir çelik kütlesine çarpan cam par- çası gibi kırıldı. Taarruz kıt'aları da mağlup ve perişan rüc'ata mecbur oldu. O zaman düşman, gene o ha- in silâbını kullanmağa başladı. Siperlerimizin önünde kırılan gru- runu, gene masum ahaliye ölüm ve ateş yağdırmakla tatmin etmi. ye çalıştı ve sabaha kadar şehre mütemadiyen mermi © yağdırdı; muhtelif yerlerde yangınlar yaptı. 23 kânunusani Zavallı Edirne... Düşmanın bi. âman gülleleri altında inliyor.. Fa- sıla vermeden düşen tahrip dâ- neleri, yakıyor, yıkıyor mühite ölüm ve dehşet saçıyor. İlk evvel (Kuşen çiftliği) istikametinden ge- len mermiler, şimdi (Delok dere) sırtlarından geliyor. Topçumuz mütemadiyen çalışıyor, hem biraz © ateşi üzerimize almak, hem de şehre felâket saçan bu mel'un düşman bataryasına bir darbe vurmak için mütemadiyen çalışı- yor, fakat beyhude... Filhakika şedit batarya ateşlerimizden son- ra düşman susuyor. Hah.. Muhak- kak bir şey oldu, diyoruz, fakat, yarım saat, bir saat sonra gene © lânet olası mermiler, adeta bizimle eğlenir gıbı; başımız üzerinden ağır fışırtılarla geçiyor ve doğruca (Edirneye giderek masumların yurdunu" harap ve Vi- ran ediyor. Yalnız dün Kafkas, balaryasının açtığı şedit bir ateş esnasında. düşman siperlerinin arkasında birdenbire kesit bir du- manın kalktığını ve uzaktan gelen intilakları işittik ve biraz müste- rih olduk. Şüphesiz, düşmanın bir cephaneliğine tam isabet ol- muştur. Bugün, cenup cephanesindeki arkadaşlarımız, bir tezkere ile bildiriyorlar, Gürmülcüne taburun- dan on altı neler, ileri karakol hattından sılâhlarile düşman ta- rafına firar etmişler. Bu mel'un- lara ne yapmalı bilmem ki., Ar- kadaşlarımızın üzerine tesir icra ederek bunların arasına nizami- ye efradının en gözü açıklarından elrat yerleştirildi. Maddi ve ma- nevi hislerinin takviyesine çalışıl- dı. Hulâsa, gayrı resmi tedbirler. le ne yapılmak lâzımsa yapıldı amma, gene başa çıkılmak imkâ- nı yok.. Artık hepimizde kuvvet- lenen bir kanaat var ki; allah göstermesin, günün birinde Bul. garlar, Edirneye gırerse, mutlaka bu taburlardan birinin mıotaka- sından girecektir. Temenni ede- rim ki: ilk çiğnenecekler, korkak ve hayasız cesetleri olsun.. Şu anda (Sinekli) bataryemi;, Kartaltepe ve Ahırköydeki düş. man bataryalarının büyük toplari- le muannıdane bir düelloya giriş- ti, Düşman bataryelerinin üzeri- ne, fasılasız ateş ve ölüm yağdı ryor.. Yaşa kahraman batarya var ol... 26 kânunevvel Harp başladı başlayalı, düş- man mütemadiyen şerk cephesin- den ateş ediyordu. Garp cephe- sinde derin bir ;sükünet vardı. Bir çokları bunu o cephe karşı sını işgal &den Sırplıların verdi- ği söze atfediyordu. Mütareke esnasında Sırp askerleri bizim askerlere (tekrar harp başlarsa biz size ateş etmeyiz, sizde bize ateş etmeyiniz.) Demişler, Hal buki işte garp cephesinde de ateş başladı. Bataryalarımız mü- temadiyen düşman mevzilesine yaylım âteş açıyorlar. ) Tasarruf cemiyeti Şehrimizde derhal şubesi açılacaktır Ankarada teşekkül etmek üzere olan Millet tasarruf cemiyetinin nizamnamesi tanzim edilerek fırkaya tebliğ edilir edilmez şehrimizde de derhal cemiyetin şubesi açılacak ve fasliyere geçilecektir. Konferans Selim Sırrı Bey tarafından ya: rm saat İd te Erkek muallim mektebinde umuma bir konlerans verilecektir; Yunanistanla müzakere Hüsnü niyet'mize ayni su- retle mukabele edeceklermiş Atina, 12 (Apo) — Meclisi nuzzarın dünkü içtimaında barlciye nazırı M. Mihalakopolos Ankaradan gelen haberlerin Türk müzakeratının şayanı (o memnuüniyet M, Venizelosa tebliğ etmiş ve başvekil İsmet paşanın bir an evvel İtilâf husulünü. arzu ettiğini Hâve etmişir. M. Mihala. kopulos İsmet paşanın dirayet ve kiyaseti müzakeratın pek yakında intaç edileceğine kuyvetlı bir zıman teşkil ettiğini ve Ankaranın bu hüsnü myetme âyni suretle muka- bele edeceğini ilâve etmiştir. inkişafını , gösterdiğin! | çok mühim bir imtihan geçir mektedir. Ruhi tetkikat ile meş- gul olanlarca pek maruf bir medyom olan Mm. Margarinin geçen hafta zarfında Londraya gelmesi üzerine İspirtizmin aslı taslı olup olmadığı meselesi ye- niden canlanmış, bu meselenin ciddiyetle tetkiki ve neticenin elkân ammeye ilânı istenilmiş tir. Bilhassa Deyli Meyl gazetesi Mm Margeriye müraccat ederek yapacağı tecrübelerin tenkidi bir tahlile tabi tutulmasını müdek- kiklerin mütalâasını neşretmele- Dillere destan olan Ağa Han, bu yaştan ir düğün sonra bir Fransız dil. berine gönlünü kaptırmıştı Geçen hafta evlendi. Düğün elbisesi 40,000 liraya malod: İl Hindistan Oprenslerinden Kanunevvelin 7 inci günü Hin. distanın meşhur prensi Ağa Han, Matmazel * Kerron ile evlenmiş bu- lunuyor. Gelin için hazırlanan bir çok elbiseler içinde düğün gününe mah. sus olanı 6000 İngiliz Jirasından fazlasına mal olmuştur. Elbiselerin ekserisinde Ağa Hanın sevdiği yeşil beyaz renkler nazarı dikkati celbetmiştir. Eksleben de belediye relsi tara- tında aktolunan Omedeni nikâhı müteakip Paris camil imamı tarş- ından dini nikâh aktedilmiştir. Ağa Hanın bu izdivacı münasebe- tle Eksleben maraklı gazetlcilerle dolmuştur. Ağa Hanın reisi bulunduğu İsme- diler mezhebine salik olanlara göre Ağa Han ceddi İmam Hüseynin İran hanedanma mensup bir prem- sesle izdivacından doğmuştur. Ağa Hanın dedesi Hasan Ali meşhur Ağa Han ve yavaklusu Şah Iranda doğmuş eyaletine hâkimi olmuştu. Hasan Ali şah ile İran hükümdar Fetâli Şah arasında ibtilâf vuku bulduğundan o Hindistana kaçarak Bombayda yerleşmiş ve ingiliz hi- mayesine sığınmışv. Efganistan İle İngiltere arasında vuku bulan muhe- rebelerde Ağa Han hep İngilizlere yardım tiği için İngilizler onun ve ahfadının prensliğini tanımış ve on- lara maaş tahsis etmişlerdir. Şimdiki Ağa Han, Üçüncü Ağa Han unvanile marultur. Kendisi 54 yaşındadır. Ağa Han, umum! barp esna- sında İngilizlere mühim yardımlar. da bulunduğundan Hindistanın bi- rincl sınıf prensleri sırasında tanın- muştur. Ağa Hann bu sefer Fransız kızının neşrolunan tezkeresinin sureti şudur ; “1898 senesinde doğmuştur. Babası M. Karron lokantacıdır, An. nesi Jank olantacıdır., Kerman Bilâhare ve aldığı nüluş Bu işle meşgul olanlar, yaptıkları işin te usul ile muhakeme edilmesini kabul etmiy© İspirtizm meselesi İngilterede İspirtizmin aslı var mi?) Kir! rini teklif > vi anı ayret Ol Değ Meyl Karaiiğii geri len bir teklifin kabul olun! sıdır. Deyli Meyl gazetesi bat kalesinde bu meseleyi bahsederek şu mütalâatı © yan ediyor: “Teklifimizin kabul olun”. çok şayanı teessürdür. ç halk bunlar tarafından tecrübelere emin olm lara Inanmıyacaktır. Şimdiye kadar yapılan beler, her kesi şüpheye cek derecede mahdut Dompiyer Vetham son z intişar eden “İlim Tarihinde” idi. İ tecrübelere karışan sahte lar bertaraf edilirse onu” W tetkika şayan bir özü kals” söyliyor, O halde vaziyet usul ile muhakeme olun” bir hüküm vermek imkâ8' kuttur. Bizim maksadımız, Me» gari nin Londrada bulun” dan istifade ederek © tenkidi usul ile tahkik idi Maksadımız şayanı tabi safhaları ayırmak ve bun! lamaktı. Mesele bütün beşeriyeti kadar edecek derecede P” dir. Vi Tenkidi usulün yardımile tizmin asıl mahiyeti al bundan her kes müstefit o Daha evvel Mozes, Homf sapin Paladino gibi med?" # çok şayanı. dikkat t yi, yapmışardı. Fakat bütün / rın sahtekârlıktan başka olmadığı söylenmişti. Çünkü ların battı hareketi bun” zam ediyordu. Şayet Mm Margeri de hattı hareketi takip edecek if larsa .onun aleyhinde de sözler söylenecektir. p v o ? ğ ( k Vaktın avukat! Borcunu ödemiyenle! Nişantaşından ZE. N. il zasile mektup gönd“ kariimize: p Yeni icra kanununun, b“ ödemiyen veyâ ödeyemiye” bapse konulması usulünü * dığı malâmdur. Fakat yeni İ nun bu hususta büsbütün # kalmamış ve hapse konü usulünü, iktidarı olduğu * borcunu (Oödemiyenlere " etmiştir. Yeni icra kanunumuzâ borçlular, alacaklıları taraf” kendilerine tebliğ ettirile” barnameye doğru bir #© cevap overmiye mecburö Borçlular oObu ihbarnam* borçlarının ödenmesine Y' bilecek olan mallarmı, alar rını ve diğer bunlara be” İ menfaâtlerini, doğru bir yazmiya mecburdurlar. cevap verdiğinden şüphe © borçlular hakkında tahkiket tırılır ve yalan beyanaltâa dukları meydana çıktığı tak“ ceza kanunu mucibince konulurlar. dığını ispat ettiğiniz tek Borçlunuzun, mallarını derhal alâkadar icra dei" müracaat ederek bu bez cezai hükmün tcra olaya isteyiniz. Hem kendi yar nize, hem de kanunun t8' hizmet etmiş olursunuz.