15 Aralık 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

15 Aralık 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

A vo vor. Her şhümale karşı ONU söyledi, ları da taşımağa başladı. “Ptetn, Bu suretle çaresiz 8 bi yayla ok tedarik ? adan vuralaması onu oşlaştıdı. Mehmet bey kurnaz bir — Kuzum efendim, bir | İlinde satırla gezer ses çıkarmazsını? Ye müsaade vermezsiniz ? Komiser cevap verdi: — Çünkü bu sılâhlar çocuk sütunları ) Mehmet bey serserilerle dolu hir teog; “a Bütpazarında elden y* tabanca yolda gider 1 “elinden silâh aldı, bunn taşımanın > Mehmet, bey bu sefer ev fek pe baltayı meydana Ç mahallede oluru- bir tabancu salık azmak düşme bır tane budu, ken bır polisle karşılaştı menu Odu inde sakladığı esk hir ıkardı. Sokağa çıkarken Fakat Zabıta bunları da katan Mermet B. nıha: ett. Ancak talım yaparken tekrar polis kunustri le Komiser sordu: avcı çifte taşır. bir kasop da bana ne adamdı. adamların san'at ve meslek in de kullandıkları aletlerdir. — Ya öylemi? Mehmet bey hu sözü Fk ve jk işi kendisine *tmek oldu, Sokağa art fis ile çıkıyor, kendisınt aş akay yorlardı. Sinek ile A e Bir siney dolaşırken bir örüm yin ağına düşer. Kendisini YA “layacak olan dehşetli örümee Pehçesinden kurtulmak için Sabalar durur. Fakat nafile: Gr Pivdıkça büsbütün ağa dolanır. ) ek kıpırdamaksızın yerin sineğe bakar. Nihayet sinek hareket edem bir halegelince örüm“ “na hitap ederek: > Senin kurbanın olanların #eikamızı almak ve bu günah D cezası olmak üzere şimdi çe, Yiyeceğim, der. Sinek içini wek şunları sövlerr “Bu <€ EE? sarpılmak için ben we yaptım” “N bülün hayatınca kimseye an dokunmıyan zavalı bir söylüyerek P. ık kocuman bir olis mer kezinden bir aşçı gömleği tedarik ir bıçak ve bir çı sunan polisler ses bıle a e örümcek ei eayı RL ELİ bayyanım beni bu bağlar arasınde öldürmek pek zalimane bir İş olacaktır. Rica ederim beni bıra kımız biddetinizi başka zararlı böceklere saklayınız. Örümcek — “Sen kebahatlı olmadığın söylüyorsun. Fakat ben sana açıkça haber vereyim ki herkes senin aleyhinde! Sinek — “ Efendim. hiç söp besiz yanılıyorlar, kaksız yere beni ittibem edivor'er: ve bu yanlışlık benim ölümüme sebep olacak'n Örümcek (Nefret'e) — “Sen alabildiğine geziyor do'aşıyor, istedikçe yumurtalarını keyfin her yere orsun, yumurta” iarınla kanlı basur, amel ve ko 7 ZESVAKIT 15 Könüneevil 1929 — “ Şifa bulmayacak hastaları öldürmek cinayettir), Avukatlarımız, hükümet adamlarımız, muallimlerimiz Çekoslovakların kanun lâyıhası hakkında ne düşünüyorlar ? - Evvelki günkü o nüshamızda Çekoslovakya heyeti nuzzarı Yar şamalarından ümit kesilen basta- ların doktorlar tarafından lüzum gösterildiği takdirde öldürülme- sine müsaade eden bir kanun hazırlamıştır. Dün böyle bir kanunun kabt liyeti tatbikiyesi olup: olmadığı etralında marut bir kaç dokto- rumuzun mütalâatlarını neşrettik. Bugün de muhtelit meslek erba- bından tanınmış simsların sok- taı nazarlarını yazıyoruz: Avukatlar Ali Havder BP. mm Maruf hukuhçularımızdan As Hayder B. bu hususta diyor kE — Hukukan olduğu gibi 'em nen de bu usulün tatbiki muva” tik değildir. Hukukan O muvafık değildir, çünkü: ortada bir içtimai muka- vele vardır. Bu mukavele netice- #1 olarak ferd ile devlet arasında hukuki münasebet ve vazife ra bıtaları vardır. Bu rabıtaları or indan ancak kaza ve kader kak dırabilir, yoksa ne devlet * Ben seni öldüreceğim, diyebilir, ne de İert “sen beni öldür, diYe bir talepte bulunabilir. Bugönkü hukuk prensipleri böyle bir usu lü kabul edemez. © Bönnen de muvabik “değildir. çünkü: Bugün doktoi bir hasta için “iyi olmak ve yaşamak ümidi kalmamıştır , diyemez ve diyeme mektedir. Yaşamasından en «on ümitler bile kesilmiş olan bir hasta fev- kalâde bir vaziyet neticesinde iyi olabilir. Şu halde bu usulün kabul ve tatbikine sennen de im kân yoktur. Netice itibarile canl bir ad8- mı, kendi rızannı aimak sureti ie. öldürmek bugünkü bukuk prensip'erine göre hukuki ve iç timai bir cinayettir. Cemiyetip haklarına tecavüz demektir. Kenan Örer elin Hukuk fakülte müderrisi rinden Kenan Öme: B. şunlar söylemekiedir: — Sorduğunuz mes'ele galiba bir sene kadar evvel başka mem ieket'erde de €p'ce münakaşa)! mucip. olmuştu. Kendi mülâbazâ era mikroplarını da taşıyorsun Yine bu suretle verem, kızı! ve daha bir çok hastalıkları bular tırdığın için ber kes senden kor Yalnız bu kedar mı? ya dü! cünün sütü İçine muzur tohum” lar götürerek onun kesilmesine sebep oluyorsun. Artık bu fena lıklarına (Obir nihayet ver üzere seni öldüreceğim ne kadar yaivarsan nafile çünkü sen buna istihkak kespe'tin. Seni ö'dören böcek'er inrenk yete hizmet ediyor'ar demektir., Örümceğin böyle söyismekte yerden göğe Kadar hakkı vardır. Ve siz çocuklar içinde örümce gin: sözleri ders olsun. Sinekler den çekininiz! Elinizden geldiği kadar onları öldüsünüzi, ma göre Nasılsa ölecek bir adamın fhtizanm işkenceye çe viren alâm ve İztiraba -velev, Avukat Ali Haydar B. ölümle olsun- nihayet vermekte belki bir şemmei insaniyet ola bilir, Fakat ferdin hayat ve ıstırabı cemiyetten ziyade kendine att oluduğu için bunda cemiyet için bir hak tasavvur etmek-hak vadisinde « bilmem caiz olabi- lir mi? Bence muhtazır veya hiç ok mazsa akrabası muve'akat elme- dikçe cemiyete böyle bir sa'â- hiyet vermek doğru olmadığı kadar sui istimale de müsait bir zemin teşkil edeceği gibi ölümün, ihtimali hayatı her suretle ber taraf edecek şekilde tahakkuku . Muallim ee muharrir Hakkı Suho B keyliyyetinin de iyice (tesbiti espabı temin kılmmadıkça böyle bir şey düşünmek bile cinaer' im Hükümet adamları Vah mwarn Fasu R Vali muavini Fazlı Bey de de miştir ki — Ben bu usulü pek hot gör medim. iyi bu madım. Filhakike bu hususta hastanın rızam alın mak isteniliyor, !akat öy'ede ol sa bir hastayı - yasatmak ümi! ve imkân: kalmamıştır - diye yaktinden evvel ö'dürmek doğru ve ipseni bir şey olamaz. Muallimler Hakkı Saha B. Muallim ve mubarriı Hakk Süha B. arkadaşımız diyor ki: — Yaşamasından ömit kesi'en bastaların öldürülmesi için bir | Iranum hazırlandığını söylüyor ve bu hususta ne düşündüğümü «o ruyorsunuz. Ben ne fen ne ilim adamıyım. Size bu iki yüksek salâhiyet kürsisinden kuvvet ala rak bir şey diyemem. Kıymetli hükümler arasına karışarak o'an bu lâflarnmı, yalnız bir insan sıfatile söyliyorum: Kanunun insan ıstırabı karşı sında buyu'an keskin acılardan doğduğuna şüphe yok. Hastanın çok çekmemesi için bu korkunç çareye baş vuruyorlar. Fakat yol yalnış ve tehlikelidir. Fen son hükmünü verdikten sonra da ya” şamiş binlerce hasta görülmüş tör. Tıp o tarihinde (kimbilir bunun ne şaşılacak örnekleri vardır. İşin içinde hayat mese lesi olunca milyonda bir mür temayı bile feda etmek cinayet olur, Tevekkeli, çıkmadık canda ümit vardır dememişler. Bu ka- nuna bir merhamet fantezisinden fazla kıymet verilmez. Eczacılar İ Esef Nes R Tanınmış eczacılarımızdan İş rel Neşet Beyde şunları söyle- miştir — Tıbbın vazifesi ö'dürmek değil, yaşatmaktır. £ İnsanların intiharma meni olmak gibi mü- bim bir vazife ile de mükellef olan doktorların her bangi bir hastayı « rzamda İnstmam etse- öldümelerine imkân ve ihtımal verilemez. Hem buna pe lüzum var? Maksat yaşamasından kat'i ümit edilen bu hastaya ıstırap çekdimemekse bu kabil olmıyan bir şey değildirki. Ölüncüye kadar bir hastaya e&vea ve ıstırap çektirmiyecek ilâçlar mevcuttur, ve esasen tıp hastaya istirap o çektirmemekle muvazza! tır. Bu vazife hastanın ölümünü teshil etmek suretile ifa edilecek değildir. Hastanın biç ıstırap çekmeden dalma bir az daha fazla yaşamasın te min etmek suretiledir. Dünyada hastanın ö'dürf'me- sine taraftar olan bir tek dok- tor ve bir eczacı bu'unduğuna kani değilim. Böyle bir kanunun çıkmasna ve tatbik edilmesne de ibtimal veremem., Limanları tefti Bir haftadan beri Kefken ve Ereğli limanları ile İzmiti teftiş eden umum liman relsi Hayre'tin bey dün şehrimize dönmüştür. Mumatleyb bir omuharririmize teltişatının her seneki uru'de ok duğunu muamelâ'ta bir yı ltuzluk bulunmadığını söylemiştir. —.—ş— Avruraya müsaade ile gönderilen eşya — İktisat vekâleti şebrimiz Ticaret Odusına gönderdiği bir rezkerede Avrupaya ihracına müssade edilen eşvalara aft Odadü mevcut malü- may istemiştir. in Fırka teşkilâtında Dün hrkada fırkanın nahiye he- ven reisleri namzetleri tesbit Olun. mostur. İnububat bu akşam yapıla- cakur. i düğü