27 Aralık 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

27 Aralık 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

i Kitapçıların zararı Maarif vekâletine tekrar müracaat etmeyi kararlaştırdılar Şehrimizde mektep kitabı ba- san kitapçılar geçenlerde Maarif vekâletine mü- racaat ederek bir miktar taz- minat istemiş- lerdi. Maarif vekili o Cemal Hüsnü B. şeh- rimizde bulun- duğu zaman tâbiler © vekil beyi ziyaret etmişler ve « en bu Talim ve lerbiye reisi Millet Emin B. Meclisine bildirileceği cevabını a'mışlardı. Haber aldığımıza göre kitap- şılar bu hususta vekâlete tekrar müracaat etmiye karar vermiş- lerdir. Müracaat teşebbüsünde bulunan altı tabi evvelce eski harfterle bastıkları mektep ki- taplarının, harf inkılâbından son- ra mekteplerde okutulması me- nedildiği için 500 bin lira kadar zarar gördüklerini, bu yüzden muhtelif yerlere yaptıkları borç- ları ödeyemedikterini ileri sür- mekte ve bu zararlarına muka- bil 100,000 lira tazminat veril mesini istemektedirler. Bu haber etrafında dün tah- kikat yaptık ve bir mektep ki- tabı tabiinden şu malâmatı aldık: “ — Harf inkılâbının azamet ve faydalarını takdir etmemek mümkün değildir. Bu inkılâp memlekete olduğu kakar bize de çok cömert bir istikbal hazırla- maktadır, Fakat bu arada ser- mayemizi tehlikeye düşüren bir zarar karşısında bulunuyoruz. Evvelce eski harfierle bastığı- mız binlerce mektep kitabını, tek bir müsha satmadan yeni Türk harflerile tekrar basmak vazifesile karşılaştık. Bu vaziyet karşısında her birimiz 70-80 bin lira zarar ettik ki mecmuu 500 bin lira kadar tutmaktadır. Bz, bunun hiç olmazsa 100 bin lirasının Maarif vekâleti ta- rafından der'uhte olunmasını ri- ca ediyoruz. Bu parayı yeni neşriyata tahsis etmek suretile inkılâbın bize yüklediği vazife ve hizmetleri yapmak istiyoruz.,, Öğrendiğimize göre kitap ta- bileri, bugünlerde şehrimize ge- lecek olan Tal m ve terbiye re- iss Emn Beyi ziyaret ederek bu müracaat teşebbüsleri hak- kında görüşeceklerdir. İlâç fıatlarında Hükümetin emri ile bütün eczaneler. teft ş edilecek Sıbhat ve İçtmai Muavenet vekâ'eti ilâç fistları hakkında Istanbul sıhhat müdürlüğüne bir tamim göndermiştir. Öğrendiği- mize göre tamimde, eczanelerin sıkı bir surette kontrol edilmesi ve ilâç fiatlarında kat'iyen ihti- kâra meydan verilmemesi, fazla para alan eczacılar bakkında derhal takibat yapılması bildiril- mektedir. Bunun temini için reçetelerde yanlı ilâçlarla buna mukabil eczaneler tarafından alınan para- lar tetkik edilecek ve fazla parâ aldığı anlaşılan eczane sahipleri hakkında takibat yapılacaktır. Diğer taraftan verilen malâ- “ mata göre son günlerde muh- telif eczaneler tarafından ilâçlar için alınan paralardâ bazı farklar g“rülmektedir. Salâhiyet sahibi bir zat bu hususta bir muharririmize $u izahatı vermiştir: “— Eczanelerin bütün mus melâtı müstakil bir müfettiş ta” rafından her zaman tetkik ve kontrol edilmektedir. Bilhassa d Zekâi B. Yeni dayinler vekili Parise | gitti Dayinle vekilliğine tayin edilen sabık müskirat müdürü Zekâi bey dünkü exspresle Parise git- miştir. Zekâi beyi iste'şonda Pek çok tanıdıkları teşi etmiş- lerdir. Zekâi bey kedisine selâ- Met temenni eden bir muhami- timize . söylüyecek hiç bir Şeyi olmadığını söylemiştir. İstanbul sikhat müdürü Ali Rıza B. reçete defterleri, ilâç fiatları ve ilâçlar için alınan paralar ehem- miyetle araştırılmakta, usulsüz- lüğü görülenlerin tesbitine çalı- şılmaktadadır.,, Mazuliyet maaşı 4 ngi memurlar alabil-cek er Memurin kanunda 85inci mad- denin tefsir edilen şekli dün vilâyete bildirilmiştir. Tefsir şu- dur: 7 “Memurin kanununun neşri ta- rihile 85-89 uncu mein ü iyete girdiği azi- metin tarik a iğ müddet içinde infisal eden memurlara mazuliyet kanunu ahkâmına tevf- kan maaş tahsis olunur.,, birhiçtendoğ 3. — VAKTT 27 Kânunevve! 1929 —— anhadise Kasımpaşada iki hemşehri birbirinin feci surette canına kıydılar Gözle kaş arasındaki bir boğuşma esnasında Evelki gece Kası da bir hiç yüzünden feci bir cinayet olmuş, iki arkadaş birbirlerini yaralamışlardır. Bunlardan biri ölmüştür. Vak'a Kasımpaşada Bakırhanı altında Ahmedin kahvesinde ce- reyan etmiştir. Kanlı vak'aya şahit olan kah- veci -Ahmet gördüklerini şu suretle anlatıyör : “— Kavga edenlerin ikisi de Sivaslıdır, yalnız köyleri ayrıdır. Bunlardan Durmuş bu kabvenin üstündeki bekâr odalarında yat- maktadır. 20 yaşında kadar olan Durmuş kazancılık yapmaktadır. Bektaş koltukçular içinde Şük- fünün kahvesinde geceler. 30 yaşında olan Bektaş da kazan- cıdır. İkisi de ötede beride yevmiye ile çalışmaktadırlar. Dün gece bu iki arkadaş kab- veye geldiler bir köşeye oturdu- lar. Tavla oynamağa başladılar. Saat on biri geçiyordu. Ocağı söndürmek üzere uğraşıyordum. Birdenbire oyun Oynıyan bu iki arkadaş brbirlerine (üfretmiye başladılar. Bu sırada “pulu ne- den sakladın. sözünü işittim. Sandalyelere sarıldılar, İşin bü- yüyeceğini anladım. Durmuşu kollarından tutarak yan kapıdan çıkardım. Bektaşı dâ “arbk şen de gitl,, dedim, yan kapının dığın- dan durmuş: — Şapkamı' alacağım, Kapıyi aç diye sesleniyordu. — Kavga edersin kapıyı aç- mam dedim. Yemin etti, Kapıyı açtım, içeriye girer girmez be- men bıçağını çekti. Bektaşın üstüne atıldı. Bektaş da biça- ğını çekti. Boğazlaşmıya başla” dılar. Ayırmak üzere aralarına girdim, çenemden bir bıçak dar- besi de ben yedim. Kahvede bulunan öteki müşteriler de ara“ ya girdiler. Kavgacıları ayırdık. Bu sırada “Durmuş “yere yıkıl- mıştı, göğsünden kanlar akıyordu. Hemen polise haber yerdim. Durmuşun otomobille hastaneye İ kaldırdık, yölda öldü. Kahveye gelince Bektaşm yaralı olduğu halde odasına gittiğini öğrendim. Onuda hastaneye kaldırdılar. Yarası ağır olduğu için Bektaş ifade veremedi. Benim bildik- lerim bundan ibaret, Mütemmim malümatımıza na- zaran kavgada eski bir kinin yenilenmesinin tesiri vardır. Kah- vede oturan müştgtilerin hemen hepsi Sıvaslı ve ağnı” köylüdür. Yalnız Durmuş ayrı bir köyden- dir. Durmuşun vücudunda yedi yara bulunması şüpheyi celbet- miştir. Bektaşın az bir zaman zarfında bir bıçakla bu kadar yara açabileceğıne ihtimal veril- memektedir. Kargaşalık esnasında Bektaşın köylülerinin de Durmuşa ayır- mak bebanesile bıçak soktuk- larına ihtimal vermektedir. Za” bıta tahkikata devam etmek- tedir. Yeni tütün kanunu İnhisar müdürü Meclise sevkedilmek üzere olan lâyiha hakkında izahat veriyor Topal İsmat! Hakkı Paşanın ç karttığı sayalar ve Behçet B. Sebik Levazım kahramanı To- pa' İsmail Hakkı Paşa hakkında dönen bir ri- vayetten dün- kü nüshamız- da ihtiyat kay- dile bahset- miştik. Bu şa- yiaya göre, İsmail Hakkı Paşa tütün in- hisarı umumi müdürlüğüne tayini için te- şebbüsatta bulunmuya başlamıştır. Tütün inhisar umum müdürü Behçet B. gerek bu şaiya grek- se yeni Otütün kanun lâyikası bakkında bir muharririmize şu izabatı vermiştir: « — İsmail Hakkı paşann tütün inhisarı umum müdürlüğü- ne tayini için yaptığı yalan te- şebbüsler' ve bu kabil şayıalar hakkında hiç malümatım yoktur, Ankaradan salı günü geldim, Çocuğum çok hasta olduğu için çarşamba günü evimden dışarı çıkamadım ve bugün (dün) tekrar makamıma gram işlerimle uğ” raşmıya başladım. Yeni tütün kanunu Millet mecisi (o İktısat O encümeninde esaslı surette müzakere edildi. Şimdi de Adlive ve müvazene encümenlerinde £ görüşülecektir. Bir ay sonra da meclisten kanun halinde çıkacağını ümit ediyo- rum. Lâyiha, gerek tütün çiftçileri gerek tütün tacirleri hakkında, eski kanuna nisbetle ehemmiyet- li yenilikleri ve kolaylıkları ihtiva etmektedir. Eski kanun bazı mıntaka arda tütün ekilmesini yasak etmektedir. Yeni lâyibaya göre memnu mıntakalarda da İ tütün ekilebilecektir. Yalnız bunun için İktisat ve Maliye vekâletlerinin, © mintakanı tütün zıraatine müsait olduğü- na dair müşterek bir tetkik ra- porunu vermeleri lâzımdır. Tarlalardaki tütünerin tar'hi için de yeni bir şekil tesbit ©- lunmuştur, Bunu mazaran tarla- lardaki tütün miktarı köy ihti- yar heyetleri tarafından tabmin olunacak ve köylünün defterine yanlacaktır.Gerek köylü, gerek- se inhisar idaresi buna itiraz et- tiği takdirde keyfiyet kat'i bir karara raptedi'ecektir. Tacirlerin ambarında bulunan tötünler için kolcu Ücreti alın- mıyacak, transfer ve nakl mu- amelesi bas.tleştiri eceklir.»