29 Aralık 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

29 Aralık 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

v4 , cd —— 2-.VAXIT. 99 Künnre © HARİCİ «1 1090 HABERLER İstiklâl gayemizdir ! ii Hintliler ittihadı kongresinde İngiliz valiye sui İrast hareketi tak- bik edilmekte ise de... Lahor, 27 (A.A) — Hintliler ittihadı kongresinin idare heyeti pazar günü kongreye teklif edilecek ruznameyi hazırlamakla meş- gul olmuştur. Heyet, tahrir komitesinin Hindistan ümumi valisine yapılan sni kastm takbihi ve valinin bn sui kasitan salimen Le tulmasıodan dolayı tebriki hakkında kaleme almış olduğu karar suretini 69 muhalif reye karşı 117 rey ile kabul etmiştir. M, Gan- di, bu karar suretinin kabulüne bir ve şiddete müstenit hareket ve siyaset| Zuya şayan olduğunu yeniden teyit etmeği imizi elde etmek söyledikten sonra «İstik! eder» sözlerini ilâve eylemiştir. M. Gandi, leri vergilerini vermemeğ lif etmiş ve demiştir ki; “Teşrii heyetlerde ve mahalli teşki! mız istiklâlimizi temin için ettiğimiz Candinin tevdi ettiği bu karar sure İngilir-Hint umumi konferansına nin reddide teklif olunm karar sureti kabul edilmiştir. i teşrii heyetlere ve maballi hakkında tanzim edilmiş olan karar aktadır. taraft ğ i raflar o'duğunu beyan etmiş, ce- erin men'i bilhassa ar- bir vazife addeyldiğini milli gayemizi teşkil teşkilâta boykot ilânı suretinin kabulünü, mükellif- e teşvik için bir mücadele açılmasını tek- | | hilerine takdim etmekle kesbi şkilâtta aza olarak kalmaklığı- yemine mugayir düşer.,, M. tünde Londrada toplanacak iştirak için gönderilen davetname- M. Gandinin teklif settiği bu Hafi celsede artırılan tahsisat Brüksel, 27 (A.A) de meb'usluk tahsisatını — Meb'usan meclisi aktettiği hafi bir celse- 20 binden 42 bin franga çıkarmıştır. Leon Dode Fransaya dönemiyecek mi? Paris, 27 (A.A) — W eclis rüznamesinde affi umumi meselesi hakkında bir istizah takriri bulunmakta idi. Sosyalist meb'uslarlar- dan M. Moutet, Leon Daudenin müracaatlardan bahsederek umumi bir af i di aleyh, parlamantoda bir istizah Fransaya dönmesi için yapılan lânım istemiştir, M, Tar- iyö verdiği cevapla af hakkının reiscümhura ait olduğunu, binaen- mevzuu olamıyacağını söylemiş Vere mesele hakkında verlen takririn müzakereye konulmasını ul etmemiştir, M: Ardien itimat mese'esini ileri sürmüş ve istizah” takririnin müzakeresi 266 muhalif reye karşı 303 rey ile l reddetmiştir, “© - 7 “radyo aktivite, si fevkalâdedir. Türkiye halkı bundan istifade edebilmeli.» ' Hemen işe başlandı. Süğrlse. fain e müdürü Sadullah be- yin himmetile lâzım gelen inşa- ata girişildi, 1928 senüsi tatilini Türk milletine lâtin hurufatını talim ile geçiren Gazi 1929 ta- tilini Yalovanın imarına tahsis etti, Üç ayda asri bir k. da aplca vü- cuda getiri'di. Yalova daha e mamen islâh edilmeden moda bir kâplıca olmuştu, irler geldi. Gazi teşrinevvel mebadisinde Ankaraya avdet ederken enkaz ortasından son sistem bir otel ile zarif sayfiyelerin yükseldiğini ve on iki kilometrelik bir asfalt yol yapıldığını müşahede ede- bildi. Bugün Yalova 300 hane ve Birçok za- YTAKI b dd 15000 nüfusluk bir belde halini almıştır. Geçen hafta Gazi, yanında dahiliye vekili Şükrü Kaya bey ve bazı mebuslar olduğu halde Yalovaya gelerek on gür kaldı. Reisicümbur adeti veçhile mın- takanın' ziraati, yolların tamiri ve halkın ihtiyacı ile meşgul oldu. Küçük köylü kızlara lâtin burufatım sevip” sevmediklerini sordu, Gazi orman içinde ve Marma- ra kenarında maşiyen uzun te- nezzühler yaptıktan sonra, inşa- ata devam edilmesini ve kış es- nasında bile bu bapta sarfı him- met edilmesini emrettikten son- ra doğrudan doğrüya Ankaraya avdet etmiştir. Zeizeleler Elreno (Oklahoma), 28 (A.A) — Oklahomanın birçok şehirlerinde cüz'i hasarlara sebebiyet veren bir takım zelzeleler olmuştur. Nu- fusça telefat yoktur. fi K VAKIT ın tefrikası: 45 — Niye susuyorsun?. Dilini sokakta mı bıraktın?.. — Dinleniyorum... — Vey... — Vayı mayı yok yorğunum.. — Dayak mı yedin? — Hayır, — Semin gibi bir gencin tram- vayla Fadıklya keder gidip gelmekten uğradığı yorgunluğa ukhan ermiyor doğrusu. Ben gecin çehrendeki durgunluktan yorgumlek değil başka şeyler Yazan: Hüseyin Rahmi seziyorum, . — Söyle.. Ne seziyorsun? — Kurnazlık... — Acayip... — Hiç acayip değil. | — Filsini izahet.. — Aramızda yüz bin, elli bin lira dalaveresi var, Şaka değil... | Bu büyük servetin cazibesi ö- İ münde zikinlerimizin ibreleri iş- İ &kametlerini şaşırabilirler... — Ne demek istediğini açık İ söyle. » İrak sefiri | Dün Reisicümhur Hz.ne itimatnames'ni takdim etti Ankara, 28 (A.A) — Yeni İrak sefiri Rauf Bey Cadirdi, bugün Çankaya köşkünde Re- isicümhur hazretleri tarafından mutat merasimle kabul buyurul- muştur. Sefir Hazretleri, itimatnamesini takdim ederek işu nutku irat et- miştir : Reisicümhur Hazretleri, nezdi riyasetpenahilerinde ( fevkalâde murahhas ve Orta elçi sıfatile tayinimi müş'ir olan haşmetli mu- fahham hükümdarın hazretlerinin işbu namelerini zatı riyasetpena- şeref eylerim. Gerek hükümda- nmızın zatı $amilerine karşı meşbu olduğu derin hürmet ve | semimiyet duygularının gerekse bükümetimin Türk Cümhuriyeti ile olan komşuluk ve dostluk rabıtalarına verdiği büyük kıy- met ve hayati ehemmiyetin sa- dık bir tercümanı olmak başlıca gayem olacaktır, Tarihi ananeler ile ve karşi- lıklı menfaatlerle birbirine bağlı olan iki memleket s#rasında kü- di! şadı şeref: selefim merhum Sa- bih Beye isabet etmiş olan dos- tane münasebatın idame ve tak- viyesi vazifesi şahsi temayülât ve hissiyatıma uygun olmakla böyle zevkli bir vazifeyi büyük bir şevk ile ifa edeceğim pek-tabi- idir. İrakın ilk mümessili sıfatile iki sene evvel Ankarayı ziyaret ederek dostluk münasebatının tesisi hususunda ilk teşebbüsü yapmakla müftehirim. O ziyaret esnasında gördüğüm hüsnü ka- bulün hatırasını minnet ve şük- ranla taşıyor ve bu hatıranın kuvvet ve cesaretlerile üzerime aldığım vazifeyi hüsnü ifa husu- sunda zatı riyasetpenabileri ile hükümeti cümhuriyenin müzahe- retine mazhar olacağımı ümit ederim, Reisicümhur Hazretleri bilmu- kabele atideki nutku irat bu- yurmuşlardır: Elçi Hazretleri, Haşmetli İrak kıralı Hazretlerinin zatı âlinizi nezdime fevkalâde murahhas ve orta elçi tayin ettiklerini bildi- ren mektuplarını memnuniyetle alıyorum. Kıral Hazretlerinin hakkımda tercümanı olduğunuz samimi hissiyatına mukabil ken- mal ki mühim vesaik elde ettin. Beni daraya çıkararak bunlardan sırf kendi hisabına istifade et- mek istiyorsun... — Hayır bu büsbütün böyle değil... Bu işte ben senin emri- ne çalışan bir çırak gibiyim... Elli bin lirayı koparmağa mu- vaffak olduktan sonra bana ne vereceksin? — Elbette payını alacaksın... — Pay na muayyen bir söz.. Mıktar tayin etmelisin... — Elbette kesişiriz... — Böyle yüksek bir yekün Üzerinde kesişiriz (lâfile iktifa olunamaz... — Oğlum uyuşuruz. Uyuşmak- tan başka çaremiz yoktur. Bu para bize babamızdan miras kalmıyor... İçimizden ber banği- ve mubabbet duyguları ile mü- e karşı benim de hürmet ! — Peki... Oraya gittin. İhti- CVAKIT) ın son telgraf haberleri 930 devlet bütçesi Millet meclisine verildi Ankara, 28 (A.A) — Büyük Millet meclisine tevdi edilmiş bulunan 1930 senesi bütçesinin esasları hakkında istihsal ettiği- miz malümata göre, yeni sene bütçesinde geçen sene bütçele- rinde olduğu gibi gayet iyi bir tertip ve hesaplame ile başla- nılan memleket işleri bilhassa iktisadi hayatımızın inkişafında, sıhhatı umumiyenin muhafaza- sında ve maarif (O hayatımızın yükselmesinde temerküz ettiri- lerek bunlar içinde bütçenin tahammülü neticesinde azami miktarlar tefrik olunmuştur. Şim- diye kadar başlanilan çok mü- him ve feydalı işlerin devam ettirilmesi , ve yeniden lüzum görülen bazı hususların temini için yeni bütçe ile istenilen tah- sisat miktarı 1929 bütçesine nazaran 2 milyon 425 bin 849 lira fazlası ile 222 milyon 834 bin 330 liradır. Mübayaat Bir komisyon tarafın- dan tetkik olunuyor Ankara, 28 (Vakıt) — Hükü- metin, muhasebei hususiye ve belediyelerin hariçten yapacakla- rı mübayaatı tetkik ve tasvip için maliyede bir Komisyon TEŞgi edilmiştir. tebassis olduğumu söylemekten hakiki bir zevk duyuyorum. İki bükümet arasındaki dostluk ra- bıtalarının burada e. miz mesai neticesinde bizim de arzumuza muvafık olarak daha ziyade kuvvetleneceği şüphesiz- dir. İrtihalinden cidden teessür ve keder duymuş olduğumuz selefi- niz Sabih bey merhum ilk defa olarak ai olduğu münasebatı Türkiye etk Gali karşı- lıklı menfaatlere ve iyi komşuluk icabatma uygun surette inkişaf ettirmek hususunda şahsen bes- lediğiniz dostluk hislerinin çok iyi tesirleri icra eyliyeceğine kaniim. Zatı âlinize mevdu yük- sek vazifenin ifasında size mu- vaffakıyetler temenni eder ve gerek benim ve gerek Cümhu- riyet hükümetinin müzaheret ve muavenetine daima istinat ede- bileceğinizi ilâve eylerim. miz mızıklanmak isterse öteki- leri hükümete ihbar edebilir.. Bu para Nedimle senin ve benim yani üçümüzün sükütile ancak yine Üçümüzün olabilecektir. Aramızda katiyen uyuşmak su- retile bu servete sahip olabile- ceğiz.. Her birimizin yuları gene her üçümüzün elindedir. Bu iş inada nifaka, şikaka gelmez... — Ne vurursak yarı yanya.. — Peki evvelâ Nedimle uz- laşalım sonra bizim uyuşmamız bir şey değildir.. Ne iş gördün? Ne haber getirdin çabuk sen onu söyle. — Rolümü kendi kendime şa- şacak bir meharetle oynadım. Getirdiğim baber büyük bir müjdeye değecek kadar mübim- | dir... Büyük bir fikri tasarrufla vücuda getirilen ve mühim mik- tarlarn memlekete umran ve şeref getirecek hususata tahsis ve terfik olunan yeni sene büt- çesi masarif ve varidatı hakiki rakamlara istinat ettirilmiş bu- lunmaktadır. 1930 bütçesinde 2 milyon 425 bin 849 Iba fazlalığa gelince : Bunun bir milyon küsur lirası gelecek sene zarfında taahhü- dümüz mucibince fazla verilecek olan harici borçlarımıza ve mü- tebakisi memleketin asayiş ve halkımızın emniyeti ile alâkadar olan Jandarma bütçesine ve ye- niden tam teşkilâtı nahiyelere ve merkezi hükümetin teşçiri ile merkezi Anadoluda memleketin çok muhtaç olduğu ağaçlı saha- İarm tesisine tahsis edilmiştir. Venizelos Mübadele müzakeresi hakkında ne diyor? Atina, 28 ( Anek. ) — Anka- rada ceryan eden Türk - Yunan müzakeratında evkaf meselesinin de kurcalandığı İstanbuldan bu- Tay “DGM emem m teciier bu mesele hakkında M. Venizelosun fikrini sornnuşlardır. M. Venizelos demiştir ki: — Türkiye Cümhuriyeti tara- fından hilâfetin lâğv üzerine böyle bir mesele yoktur ve bin- netice kurcalanamaz., Atina, 28 (Anek.) — M. Ve- nizelos Türk - Yunan münase- batı hakkında Avalâ ajansı mu- habirine atideki beyanatta bu- lunmuştur: —Türk - Yunan münasebatı pek eyi ve iki tarafça da hissiyatı dostane ile meğbudur, yalnız te- ferruata ait bazı meseleler var- dır ki elyevm bunlar hakkında Ankarada mükâlemeler - ceryan ediyor. İki tarat için de şayanı memnuniyet bir çarei hal bulu- nacağını ümit ettirecek sebepler vardır. Fransız kabinesine it mat Paris, 27 (A.A) — Meb'usan meclisi Tardieu kabinesinin ha- rici siyasetine 17 muhalif reye karsı 342 rey ile itimat beyan etmişti Bıribirinin hilesini yine biribi rinin yüzünden okumağa uğraşır gibi bir müddet müz'iç bir sü- kütla sustular. Nihayet Avnüs- | selâh: — Anlamak merakı beni bo- ğacak.. söyle... Dolambaç yol- lara sapıtmadan açk söyle... Aramızdaki macera şaka götür- mez. Bu işte yalân yürümez, Beyhude yorğunluklardan sakı- nalım. Bütün samimi kuvvetleri- mizi muvaffakiyet yoluna sarle- delim. : — Dinle Selâh.. insanda mub- telif gizli hasletler var, Fakat bunlarm ( inkişafına yarayacak fırsatlar zubur etmezse insan bu kuvvetlerin kendindeki varlığın- dan haberdar olamıyor. — Tasdik ederim. sonra? ( Bitmedi )