29 Aralık 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

29 Aralık 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

——. (7 m b gm sı “> İ gil BAL Hükümet Rum, Ermeni cemiyet ve kulüplerinin £ o ” * . tettislerini emretti Zabıta bunlarla beraber bütün diğer cemiyetlerin vaziyetlerini tetkik ediyor ehrimizde muhtelif gayelerle teşekkül etmis bulunan cemiyet- İŞ lerin muamelâtı ve defterleri polis tarafından tetkik edil Bunlardan bazılarının kanunda ve nizamnamele- 5 mektedir. riayet etmedikleri görülmüş, rinde yazılı bulunan hükümlere kendilerine ihtaratta bulunulmuştur. Diğer tar;ftan bu cemiyetlerden bazılarının, evelce merkez olarak gös'erdikleri binalarda bulunmadıkları söylenilmektedir. Yapılan ihtarları dinlemiyen- lerle mali ve idari munmelelerinde karışıklık olan ve bayannamesiz yer değiştiren cemiyetlerin mes'- ul uzuvları mahkemeye verile- cektir. Aynca haber aldığımıza göre, Dahiliye vekâleti, (o şehrimizde bulunan Rum, Ermeni ve diğer gayri Türk cemiyetlerle teşek- küller hakkında O alâkadarlara Beyoğlunun fukarapercer cemiyeti mühim bir emir göndermiştir. Bu emirde, her hangi bir gaye için teşekkül etmiş bulunan gay- ppm VERY ARE ERER ri Türk cemiyetlerin mali vaziyetlerinin ebemmiyeti&tetkik edilmesi | Bildirumekicd. EF ohs siyasi kısın memurlarından bur iş: için ayrı lan birkaç kişi tetkikatta bulunmıya başlamışlardır. Bu tefkikat esnasında ba gibi gayri Türk teşekküllerin varidat menbaları kim- lerden ve nerelerden yardım gördükleri, harici menbalardan para alıp almadıkları ve topladıkları paraları nerelere sarfettik eri araş- tırılmaktadır. . Otomobillerdeki dikizaynaları kaldırılmıya başlandı lıkla görülebilmesi için otomobil ! dehilinde müsait bir yere konul- ması için tatkikat yapılmaktadır. Bu tetkikat ikmal edilip müna- sip bir yer tespit edilinceye ka- dar şoförlere saatlerin daha yük- sek bir vaziyette kullanımasıda emred imiştir. Taksi otomohillerindeki dikiz ynalarının ka'dırı'ması için ve rilen emrin tatbikine haşlamıl- mıştır, Dün seyrlisefer memur arı şehirdeki bütün otomobil şoför- | lerine bu emri tebliğ etmişler, üç gön sonra otomobillerinde dikiz aynası bulunsn'arın ceza- landırılacak'arını bildirmişlerdir. Otomobillerdeki taksimetrele- rin müşteriler tarafından kolay- Macar Hariciye| nazırı geliyor Zİ Hariciye vekili Tevfik Rüştü Beye iadei ziyarette bulunmak Üzre Macaristan hariciye nazırı M. Valko nun yakında şehrimize geleceği haber verimektedir. M. Valko için şimdiden Pera Palasta hussi bir daire hazır lanmıştır, Muhacr eşvas ndan güm rük alınmıvacak Birkaç gün evvel şehrimize Bulgarista dan 15 kadar muha- “ir. gelmiş, bunların eşyalarından Yeni tarife mucibince fesmi alınmasına lüzum göste» tilmiştir. Halbuki Dahiliye vekâletinden Kelen yeni bir emirde muhacir €şyalarından resmi altı Muyacağı bildirilmiştir. selesinin tetkikatına devam edil- mektedir. Darülfünunda Yeni bütçe tesbit ediliyor Neşet Ömer B. dün Ankaraya gitmedi Darülfünun divan, kürsü ve ders sahibi müderrislerle mual- lim, müderris o muavinleri ve asistanlar kadrosunu tesbit et- iştir. 3 Darülfünun Emini N B, dün kendisile görüşen muharririmize demiştir ki: .- Bütün kadroları tesbit et- bütçeyi tesbit etmek- teyiz. Bütçe henüz rakam ola- İ rak taayyün sibel Bemim « buzün (dün) An&araya gi er ği değ Idir, Bütçe- yi rakam olarak tesbit ettikten sonra birkaç güne kadar Auka- İ aya gideceğim. , eşet Ömer bir tik, Şimdi gümrük İmerakibi riye kaptanları- yrı Türklerin varidat neçhul cemiyetleri mi var ? - Napfanlar Ticareti bahriye o müdürüyeti yeni senenin gelmeşi dolayısile bah- : rının sıhhi mu- ayenlerine baş- lamıştır. Sefer- den gelen bütün gemilerin kap- tanları ticareti bahriye müdüri- iğ yetine © davet edilmekte ve bir hey'eti sıhiyye muayyen zaman- larda kaptanlar; #ommağlenar muayene etmektedir, Muayenede kaptanın iyi görüp görmediği kulağın iyi işidip işitmediği ehemmiyetle muayene edilmek- tedir. Bundan başka zühpevi hasta- talıklar da araştırılmaktadır. Birinci O kaptanlaşdan omada ikinci, üçüncü kaptanlar ve çark- maktadır, Seyrisefain kaptanları | l çılar da muayeneye fabi tutul- | da dahil olduğu hâlde elen | Bundan başka tek taksi me- | | etmiştir. l hademeler de mec.uhu otomo- arasında tasfiye yapılıyor Bütün gemi süvarileri muayene edil. mekte , ihtiyarlar çalışmaktan menolunmaktadırlar açık deniz kaptanlarınm muaye- nesi bittikten sonra limandaki vasti bahriye kaptanlarının mu- ayeneleri yapılacaktır. Heyeti sıhhiyye muayene ettiği kaptanların hepsi hakkında birer ayrı rapor verecek, kaptanlık yapamıyacak (derecede gözü görmiyen, kulağı işitmiyen ve sefere çikmak kabiliyetini haiz olmıyanlara yeni şehadetname- leri verilmiyecektir. Dün ticareti babriye müdürü Zeki Bey şunları söylemiştir: “Talimatname mucibince her beş senede bir bilimum kap- tanların sıhhi muayeneye tabi tutulmaları mecburidir. Beş senelik müddet bitti. Biz de kanunun ahkâmını tatbika başladık. Sıhhi muayene netice- sinde kaptanlık yapamıyacaklar bulunursa bu gibilerin ellerinde- ki şehadetnameleri iptal edile- rek yenileri verilmiyecektir. Eh- liyeti tebeyyün edeceklere yeni şehadetname verecek ve bu gibiler beş sene daha kaptanlık yapabileceklerdir. Gülmeli mi, yoksa 2... Cenaze otomob'li ile nakledimek istenen bir yaralı Beyoğiu Zükür has anesınde neler yaptı ? Ayın 25 inçi günü akşamı Kasımpaşada bakırhane deri dünde vukubulan cinayeti, bir tavla oyunu yüzünden Bektaş ismindeki adamın, arkadaşı Dur- e iğ nasıl öldürdüğünü yazmış- tık. Hadisenin biraz bir de mabadi vardır Kavga esnasında (Oo maktul şarafından ağır bir surette yaralanmış olan Bektaş cinayeti müteakip polis- ler tarafından Beyoğlu zükür hastanesine götürülmüş, orada ilk tedavisi yapıldıktan şonra da tevkifane hastanesine nakli icap gülünç olan Mecruh o yürüyemiyecek | bir halde olduğu için otomobille nakline lüzum görülmüş, tele- fonla polisten bir hasta nakliye otomobili istenmiş, polis de key fiyeti Şehremanetine bildirmiştir. O esnada hasta ötomebilleri başka işlerde bulunmuş olacak- lar ki Emanet bu müracaatı bir cenaze o otomobili göndermek suretile is'af etmiş, bu suretle bastanehin kapısı önünde de bir komedi cereyan etmiştir. Sedye ile otomobile bındirilmek üzere getrilen Bektaş cenaze otomö bisini görünce : — Ben ölmeden bu otome- bile binmem diye bağırmıya, bile koymak için uğraşmaya başlamışlardır. Mecruh Bektaş ısrar karşısın- da yarasını unutarak bademele- rin üzerine hücum etmek iste miş, fakat can acısı ile düşüp bayılmıştır. Bu arada da gürültü- yü ser tabip Salih Bekir Bej duymuş yetişmiş, O hademeleri tevbih etmiş, hastanın cenaze otomobili ile nakline müsaade edenlere darılmış, ve şoförle polis efendilere hasta nakliye arabası gelmedikçe hastayı ve- remiyeceğini bildirmiş, Bektaşda bu suretle cenaze otomobili ile gitmekten kurtulmuştur. Okuyup yazma bılmiyenler kuyup yazma bilmeyelerin hanlarda odabaşılık yapmaları nın caiz olamıyacağı alâkadar- lara bildirilmiştir. 3. — VAKIT 29 Könurevve Iyı —— menbaları Novotnide bır hadise Türklüğü tahkir eden bir Alman yaralandı Bundan bir müddet evvel No- votni otelinde bir hadise olmuş, kontrbas Mar- har bey bir Almanı taban- ca ile ayağın. dan yaralamış- tır. Zabıta ha- diseyi gazeteci- lerden gizlemiş “olduğu için za- manında haber alınamıyan bu vak'a söylenil- diğine nazaran iki tarafın uyuşması neticesinde kapatılmıştır. Tahkikatımıza nazaran hadi- seye Almanın bir küstahlığı se- bep o muştur, mi gir'enilen bu Alman müzik Türk marşını çalarken ayağa kalkmış, marşın çalınma- masını, onun yerine bir Alman marşının çalınmasını istemiştir. Almana marşın çalınmasına mani olunamıyacağı anlatılmış, israr elmemesi tavsiye edilmiş, fakat Alman gürültüde devam etmiş, nihayet gidip ça'gıcılara çatmıştır, Bu kavga esnasında A'manın pek küstahça sözler söylemesi hatta bir aralık Türklüğü tahki- re de yeltenmesi kontrbas Maz- har Beyin asabiyeti milliyesine dokunmuş, tabancasını istimal vaziyetini ihdas etmiştir. Bu müessif neticede Alman ayağından yaralanarak hastane- ye nakledilmiş, fakat aradan çok zaman geçmeden Mazhar Beye müracaat ederek tarziye vermiş ve hadisenin kapatılmasını rica etmiştir. Maliye müsteşarı Ankaraya gitti. iki gine kadar gelecek Bir aydan beri şehrimizde borsa muamelâtına nezaret eden Maliye müsteşarı Ali Rıza Bey dün akşam Awkaraya gitmiştir. Mumaileyh son vaziyet hak- kında Maliye vekiline izahat ve- recek ve yeni talimatla Selânik bankası, hakkindaki raporu ala- rak iki güne kadar şehrimize dönecektir. Sadullah B Yalovaya gitti Yolovada Gazi Hz. için inşa ettirilecek şato hakkında tetki- katta bulunmak üzere Seyrise- fain umum müdürü Sadullah B. Yalovaya gitmiştir. 600 dokior İdare merkezi şehrimizde bu- lunan Üçüncü mıntaka Elibba odasında doktor ve dişçilerin kayıt muamelesine devam edil- mektedir. Mıntaka dahilindeki 8 vilâvetten odaya şimdiye kadar 600 kadar doktor müracaat et- miştir,