5 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

5 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

1 3dnctyil « sayı 4307 Pazar 1 1el'ay Künunsant 11930 Yunanlılarla müzakere Inkıta haberini gene ken- dileri tekzip ediyorlar Atina, 4 (A-A) — Ankarada Türk - Yunan müzakeratınm in- kıtaa uğradığı haberi salâhiyet. tar mabafilde tekzip olunmakta- dır. Hariciye nezareti mahafili elyevm müzakeratın Tevfik Kâmil B. ile M. Fokas arasında cereyan ettiğini söyliyorlar. Bu müzake- "rat teferruat üzerinde cereyan etmekte olup üzerlerinde ihtilâf Kar yağacak! Rasatane böyle diyor Bir haftadan beri mevsime nazaran sakin bir yüz gösteren bava dün tekrar bozdu; sert ve | her yeri kamçılayan acı bir poy- razla karışık yağmurlar başladı. Balkan merkezlerinden gelen telgraflar ise oraların İ metre karla kapalı olduğunu şehirlere ların indiğini bildirmektedir. Bu yüzden dünkü okspres 2,5 saat geç gelmiştir. Bizim için de Kandilli rasatanesi karın ilk acı müjdecisi oluyor. Rasathaneye Mazı bu gün ruzgâr Orta, iddetli poyraz esecek, hava apalı Ve sulu karlı olacaktır. İstanbul Şu halde bugün yeni senenin ilk karını görecektir. Orta Anadolunm her tarafına batta Malatya, Ayıntap gibi verlere bile kar Yağımıştır . Ankaraya niçin gitti? Vali vekili ve Şehremini Mu- hiddin Bey evvelki akşam Ap karaya gitmiştir. Muhiddin Bey Ankarada bir kaç gün kadar kala- cak, Emanetin kambiyo *btiyacı, Adalar elektiriği, vilâyetle ema- metin tevhidi, ve diğer bazı mesail hakkında görüşecektir. Bundan başka Muhiddin Bey Avrupaya gitmek üzere mezuni- yet talebinde bulunacaktır. Mu- hiddin Bey rahatsız ve Avrupa da tedaviye muhtaç olduğu için mezuniyet istemektedir. ai ahili- Ankara, 4 (Vakıt) — mini Muhiddin B. geldi. ye, Nafia vekilleri ils temasa başladı. Şehrimizde iki üç gün kalacaktır. Murahhasımız Tevfik Kâmil B. mevcut olan noktaların tesbitine matuftur. Bu noktalar üzerinde itilâf hasıl olunca Tevfik Rüştü B. ile Yunan sefiri arasında mü- zakerata başlanacaktır. Ankarada meselelerin teknik müzakeresi devam etmekte bu- lunduğu cihetle netice hakkında ne bedbinane ve ne nikbinane hiç bir tahminde bulunulamaz. Şehrimizde haylı alâka uyan- dıran “Ford, fabrikasının inşa- atı henüz bitmediği cihetle, fab- rikanın açılma resmi 10-15 gün sonra yapılacaktır. “Ford, fabrikası erkânından M. Hoçkins dün fabrikayı gezen ! bir muharririmize şu malümatı vermiştir: —Kânunusaninin on beşine doğ- ru fabrikamız faaliyete başlıya- bilecektir, Makine daireleri, montaj yer- leri ve tesisat daireleri tamamen ikmal edilmiştir. Ancak, bazı ufaktefek tesisat ve inşaat kal mıştır ki, bunlar da azami 8-10 günlük bir iştir. 20 otomopıl yapıldı Bugüne kadar tecrübelerle vakit geçirdik. Yani Türk ame- lesini bu işe alıştırmak için tec- rübe olararak 20 kadar otomo- bil patik, yarın Beyoğlundaki sergimizde teşhir edilecek olan Bu şubatta açılıyor | aşağı olmamak üzere kâr Türk amelesinin eseri Şehrimizde 20 otomobil yapıldı Fabrika 15 güne kadar açılacak ve günde 80 otomobil çıkaracaktır Fabrikanın kapısı dün işistiyen amele ile dolmuştu VAKJL Bankamız Banka hisse senetleri hâ- | millerine her sene "6 dan | perecek Ankara, 4 ( Vakıt ) — Devlet bankası lâyihası Maliye vekâle- tinde tamamen hazırlanmıştır. Lâyiha bu ay içinde meclisten çıkacak, banka şubat içerisinde ziraat bankası umumi merkez binasında teşekkül ederek faali- yete başlıyacaktır; Bankanın te- | şekkül ve idaresi tarzı kâmilen modern esaslara müstenit ola- caktır. Hükümet bankanın ida- resine müdahalede bnlunmıya- cak, banka gayesine varmak için kanuni ahkâmı dairesinde âli idaresinin göstereceği yolda çalışacaktır. Kanunun tayin ede- ceği müddet içinde hissedar kaydine başlanacaktır. Hisse se- netlerinin en küçük kıymetlisi 100 lira olacaktır, Hissedarlara senede en az yüzde altı kazanç verilecektir. Tabii kâra göre bu nisbet yükselecek, fakat hiç bir zaman yüzde altıdan aşağı ok | mıyacaktır. Otomobil fabrikasının erkân ve amelesinden bir grup bu otomobiller kâmilen fabrika- mızda ve yalnız Türk amelesi tarafından inşa edilmiştir. Sergimizi ziyaret ederseniz, Türk amelesinin kisa bir müd- det zarfında ne kadar terakki ettiğini ve her cihetten mükem- mel otomebiller imaline muvaf- fak olduğunu göreceksiniz! Hiç şüphe yoktur ki, ilerde, Türk amelesinin ibtisası daha ziyade artacak, bu sayede faaliyetimiz de inkişaf edecektir. Alınacak amele miktarı — Şimdiden kat'i bir rakam söylemek kabil değildir, zira bir az evvel arzettiğim gibi, amele almak meselesi, ihtisas meselesile alâkadardır. Ameleler ne kadar süratle işe alışırsa o nisbette amelenin miktarını artırabileceğiz. Ameleler tamamen ihtisas kesbedecek olursa, fabrikamız 6 dakikada bir otomobil çikrabile- AE. Eğer istersen ki bir günün bir gününden âlâ olsun, bugünün mahsulünden yarına bir ser- maye nakletmeğe çalış! Namık Kemal. b Güze .-——. — Müsaba- kanın birin- ci devresi— -—.-- Bu güzel resimleri S$teffie Vida — Yazısını 4 üncü sayfada okuyunuz. — ——— Adliye müsteşarı Ferit B., dün şehrimize geldi.Istanbul adliyesinde umumi surette tetkikat yapacak Avukatların tahdidi , ecnebi müşavirlerin vaziyeti, müstantik Hikmet B. meselesi hakkında izahat veriyor mın böyle bir mesele ile alâka- saklayınız! Adliye müsteşarı Ferit B. dünkü trenle Ankaradan İstan- bula gelmiştir. Ferit B., öğleden sonra adliye dairesine gelerek müddei umumi Kenan B. le görüşmüştür. Akşama doğru müfettişlik (dairesine çıkmış, orada meşğul olmuştur. Bu sıra- da mahkeme reisleri ve diğer adliye erkânı kendisini ziyaret eimişlerdir. Ferit B., müfettişlik dairesin- de mülâki olan muharririmizin suallerine karşı Şu izahatta bu- lunmuştur: .— İstanbula, adliyede umumi olarak tetkikatta bulunmak üze- re geldim. Ne kadar kalacağım belli değildir. Bu, tetkikatımın bitmesine bağlıdır. — Avukatların bazı esaslar dahilinde (tahdit edilecekleri rivayet ediliyor. Böyle bir şey mütesavver ve yapacağınız tet- kikat, bununla alâkadar mıdır ? — Böyle birşey mütesavver değildir. Binaenaleyh (tetkikatı- e cektir. Yani, 8 saat mesai itiba- | rile, 80 otomobil imal edebile- ceğiz. ilerde, bu miktar, gayet tabii olarak çok artacaktır. Dünkü izdiham Dün akşam işittiğimize göre fabrikanın amele alınacağına dair ilânı üzerine fabrika kapı- sınd büyük bir izdiham olmuş ve bu tehacüm, intizamın muba- fazası için polisin bazı tedabir almasını mucip olmuştur. sı yoktur. — Ticaret kanununda bazı tadilât yapılması mevzuubabis- m man Borsada İ Dün yeni idare heyeti seçildi İntihabata iştirak edenler Kambiyo borsası idare meclisi intihabatı dün 15 te komiserlik dairesinde yapılmıştır. Yeni ni- zamname mucibince intihabata yalnız Türk tabiiyetinde olan acenteler iştirak etmişlerdir. Bay- raklarla süslenen salonda fırka namına Cevdet Kerim Bey hazır bulunmuş ve reyler müttefiken C. H. F. namzetlerine verilmiş- tir. Yeni idare heyetine seçilen zevatın isimleri şunlardır: reis Fehmi : İsmail Bey Azalar: Ah- met Nedim, Ferit Ferhat, Raif Necdet Pekmezyan, Niko, Mar- ks, Hayim, Takopalos Bey ve Efendiler,