5 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

5 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

—4 — VAKIT 5 Kümmsani 1930 SUTUNLARDA SE YAHAT “Roma, dan bir ses dra ile münevver! kadın- lığın yüzü birden bire adam akıllı ekşidi. Halbuki daha dün onların Kaf dağlarına kalkan burunlarından düşenler bin parça oluyorlardı. Zaten pudra ile münevver bir sınıfın (o hadiseler (o karşısındaki grafik manzarası, büyük yokuş- lar ve derin inişlerden başka ne olabilir? Şişli salonlarında iki günden beri bir mesele, bütün dediko- duları bastırmış diyorlar. Dedi kodu gibi en tatlı bir şeyi feda ettiren bu mesele, İtalya büküm- darı, yirminci asır Sezar Sinyor “Müsolini,, nin son beyanatıdır. Cihangir Romanın bir başka «Vezuwü gibi zaman zaman kı- zil sorguçlu bir hiddetle ateş püsküren bu zat kadınlar için demiş ki “onlar otalığı karış- tırmaktan başka hiç bir işe ya- ramaz, her şeye inanır, safdil mahlüklardırl,, İşin asıl fena tarafı “Müsolini,,nin mahlük ye- rine “animal, kelmesni kullan- masıdır. Öyle samyorum ki sade Şışlinin değil, bütün dünya ka- dınlığını sinirli bir hava içinde bırakan da bu hakikaten yersiz ve haksız tavsiftir. Kadınlığın genişliyen ihtirası, bell: ki Müso- liniyi kızdırmış. Birçok nokta- )arda haklı olan bu asabiyet, yalnız kadınları hayvan saydığı yerde acı ve vahşi bir hücum postuna bürünlüyor. tski Romanın “sen de mi Brütüs ? ,, ü hâlâ dillerde gezen we Ümuinilâz hiyanetler karşısında “Tekrar “kedileri” bir sitemdir, Eğer sağ ise, asri sezarın anası ana: “sende mi Beniti?,, demiştir, değilse bu sitemi bir mezar ta- şındaa dinlemek kabildir, Kadınlık, şayet sade pudra ile münevwverlerden ibaret bir züm- re olsaydı hütap bu kadar acı aksler bırakmıyacaktı. Ne çare ki dünyada erkek gibi çalışan, istihsal unsuru olân kadın.ar da vardır ve bunlar her gün biraz daha çoğalmaktadırlar. İş safia- rında yer ve vazife alan insan- ların hürmet görmeleri en tabit bir hak gıbi düşünülür. Sakaku- şu gibi allıklı, kolibreler gibi süslü olanları karşısında sinirlen- sek bile, onların gene analık gibi cihanın hiç bir rütbesile ölçülmez mazbariyetlerini hatır- lamak ve hayvan dememek lâ - zımdır. Bu kadar dik söz, kadı na karşı bu derece sert hareket fikirden değil ancak bir gönül parçalanışından fışkırır. Acaba. Gl > Knunsani 71880 Mevsimi şitanın şiddetine mebni Fransa ve Almanyada sebzevat fevkalâde babalan- « Pariste Sibirya gibi İsoğuk oluyor imiş. Avusturyada Tiroi eyaletinde bürudet yirmi dokuz dereceye kadar varmış- tır. Kâffei göller ve nehirler incimat edip su değirmenleri dahi tatil olunmuştur. a z m 4 i i ( © o Şehir haberleri | Ein oda faaliyet artıyor Yunanlılar serbest mintaka Son telgraflar Lİ Bartında Doktorlar arasın arasında iki. İki katil asıldı yapıyorlar ! Evvelki günkü refiklerimizden biri Ticareti bahriye müdüriyeti istatistiklerine nazaran limanda faaliyetin azaldığını yazıyordu. Dünkü nüshamızda Liman şirketi müdürü Hamdi Beyin beyanatı bu iddiayı tekzip etti. Dün bir muharririmiz bu mesele hakkın- da tetkikat yapmış, (ticareti bahriye ile liman şirketinden şayam dikkat bazı istatistikler elde etmiş ve alâkadarlarla tek- rar görüşmüştür. Ticareti bahriye müdürü Zeki Bey muharririmize şu izahatı vermiştir: Liman fanliyeti üç kısımdır: Birinci kısımda gemiler bir bo- azdan girer, bir boğazdan çıkar. inci kısımda burada su, kömür, erzak ihtiyacını temin ederek geçer. Üçüncüleri de tüccari muameleler yaparlar. İşte yalnız bunlardan ikinci kısım vapurlar azalmıştır. Heye- ti umumiyede geçen seneye na- zaran mühim bir tezayüt vardır. Diğer taraftan liman şirketi müdürü Hamdi B. de meselenin yanlış (anlaşıldığını söyliyerek şunları beyan etmiştir : — Uman faaliyeti bir mem- leketin iktısadiyatım göstermesi itibarile çok mühim olup bu geçen senelere nazaran Aartmış- tır. Yamız elimizdeki 11 aylık İstatistiklerle bu faaliyet şu su- retle hulâsa edilebilir : Limanda 928 de 5,02600 tona- lık 929 da 5,215,006 tonalık ğemi muamele yapmıştır. Binan- aleyh bu kısımda 189,(00 tona tezayüt vardır. Artış nisbeti */,6 dır. Limanla muamele yapmadan geçen gemilere gelince bunda da tezayüt vardır. 928te 4,312,000 tona miktarında, 929 da4,575,000 tonalık gemi geçmiştir. Ton iti- barile tezayüt 262,000 dir. Yüz- de itibarile de 6,5. 1929 senesinde limanımıza ecnebi limanlardan 430, 433 ton eşya gelmiş olup bu mik- tarın 1928 senesinden *, 20 nisbetinde (fazladır. e Maalesef ithalâtımız artmıştır. Gene geçen sene 1928 se- nesine nisbeten su İşlerimiz- dede "19 bir tezayüt vardır. Limanımız ber cihetle yakın ecnebi limanlara faik olmağa çalışmaktadır: & Meselâ (o Pire limanı transit itibarile İstanbulun yarısına bile çıkamamıştır. Bil- hassa orada vaparların aldığı ihrakiye ve kömür miktarı bu- radakinin 4tte biridir. Fakat maalesef Yunanlılar bu günlerde Venizelosun irşadı ile serbest mıntaka yapıyorlar bu mesele belki bu nisbeti yükseltecektir. ,, Hayat On beş senede nekadar pahalılaşmış? Ticarte odası 1929 senesi ha- yat pahahlığı cedvelini neşret- miştir, Buna nazaran 1914 se- nesinde 100 kruşla idare ede- bilen bir şahsa bu sene 1460 kuruş lâzımdır. Pahalılık birinci derecede ev kiralarında, ikinci derecelerde gıda ve mahrukatta artmıştır, e ll İsterlin fiatı İngiliz lirası dün torsada 1025 kuruşta açılmış ve açıldığı gibi 1025 te kapanmıştır. En yukan “Fiat 1025,5- tu. —emm Posta mühürleri bulundu Posta idaresinin bir müteah- hide Avrupadan naklini ihale ettiği 475 adet yeni sene mü- hürlerinin limanda esrarengiz bir şekilde kaybolduğu söyleniyordu. Dün posta idaresinde yaptığımız tahkikata dazaran nihayet bu mübürler bulunmuştur. Müteah- hit bunların Kuruçeşmede oldu- ğunu söylemiş ve bugün 14 te idareye teslim edeceğine söz vermiştir. Pipo tütünü mütehassisı Tütün inhisar idaresi bir se- neden beri piyasaya bir müte- hâssısın nezareti altında çıkar- dığı pipo tülünlerinin rağbet görmediğini anlıyarak Avrupa- dan başka bir mütehassıs getir- meke karar vermiştir. Bartın, 4 ( Vakıt ) — Safran- bolunun Avatintin köyünden Sa- tiyi geçen sene dağda öldüren hakemelerinde verilen idam hük- mü temyizce tastik edildiğinden mahkümlar bu sabah asılmış” lardır. Halil asılırken ağlamış: «ar- kadaşım Hâzım beni yaktı. Bir daha yapmam. Bana kıymayın » demiştir. Hapisanede temyiz (o tastiki beklenen iki mahküm daha vardır. Yeni belediye kanunu Şehremaneti memurları dey-| yatırılan zatürreeli (O hastasının let memurları hukukunu haiz olacaklar Ankara, 4 (Vakıt) — M. Mec lisindeki Oencumende tetkikatı bitmek üzere olan yeni belediye lâyihasına konan bir madde ile mahalli idareler memurları da devlet memuru addolunmaktadır. Bu suretle tevhidi muteakip İs- tanbul şehremaneti memurları devlet memurunun haiz olduğu bütün hukuku alacaklar, Barem- den o şekilde istifade edecek- lerdir. Tasarrufa doğru Bugün Ankarada bir top- Jantı vapılacak ve bir konferans verilecek Ankara, 4 ( Vakıt) — Halkı- mızı tasarufa teşvik için İş ban- kası yarın saat 16,30 da mu- allim (Hanımlara, meb'us B. lerin ve hükümet ( erkânının refikalarına, bir çok annelare umumi merkez binasında büyük bir çay ziyafeti (o verecektir. Ziyfette banka erkanile gazete- ciler de bulunacaktır. Banka meclisi idare reisi Mah- mut B. (Siirt) tasaraufa dair bir hasbihalde bulunacaktır. Banka tasnrrufa teşvik için kumbara ahp tasarrufta ara- sında kur'a çekilmek suretile ber altı ayda bir bin lira ikra- miye dağıtacaktır. Kaymakamlar kursu bitti Ankara, 4 ( Vakit) — is J yanında bir gün bir veremli Bu müracaat sertabibi kızdırır. Sebebi, tedavisi kendine ait ve- remli hastanım meslekdaşı tara fından bilâ müsaade muayen edilmesidir. Saadetten Felâkete ! İzmirde feci bir otomobil | kazası İzmirde Kemalpaşa yolunda Işıklar o köprüsünün © üzerinde büyük bir kaza olmuş ve içinde İzmirden giden bir gelinve güveyl. akrabası muhtelif (yerlerinden yem Kaza otomo- | bilin dereye uçması suretinde | olmuştur. OGelin Namazgâhta İl 29 numarada Hasan Efendinin | kızı Esma Hanımdır. Güveyinin ismi de İbrahimdir. Kazanın sebebi fazla sürattir. Otomobili sevke- den şoförün yarı yolda değiştiği : İ ve mevkiini ehliyetnamesiz bir şoföre terkettiği de anlaşılmıştır. ———— İRTİHAL Esbak müddei umumi askeri birinci ferik merhum Reşit Pş. | kerimesi ve tüccardan yazıcı zade Tahsin Hamdi beyin refi- kası hanım pek genç yaşında kısa bir bastalık neticesinde vefat etmiştir. Cenazesi bugün Suadiyedeki köşkünden kaldırı- larak Sahrayı ceditte ailesi kabristanına defnedilecektir. Mev» — Güzel gözle CAZİP BAKIŞLARI.. — Müâsabakanın birinci devresi — Birinci sayıfadaki artist resimlerini saklayınız! Sizi sinemalara bağlıyan o ılık bakışlardır. Bunu düşünerek gazetemiz yeni bir müsabaka Bu müsabaka iki kısımdır. Bir müddet bu sütunda güzel gözlü | artistlerin tam resimlerini göreceksiniz. Bu sayıları saklarsanız hem güzel bir kolleksiyon kazanmış, bem de müsabakanın ikinci devresi için hazırlanmış olursunuz. | İkinci devrede burada bu dilberlerin yalnız gözlerini göre - | ceksiniz. O zaman size soracağız: — Bu bakışları tanıyabilir misiniz ? Siz, o gözleri tanıya bilmek için bu sütunda çikan dilber resimlerini saklamağa başlamalısınız! Ancak bu s#ayededir ki müsabakanın ikinci devresinde mu- vaffak olabilirsiniz. Kur'aya dahil olup mükâfat kazanabilmek | | için bütün o güzel gözleri tanımak lâzım olacaktır... İ| verilmiştir. lâ rahmet eylesin. “VAKIT,INTAKVIM Pazar > kursun bitamı m tirak eden kaymakamlara Dü liye vekili B. tarafından evvelâ vekâlet Okonferans O salonunda idari vezifelerinin ebemmiyetine dair bir konferans, müteakiben Ankarapalasta bir çay ziyafeti Maliye müsteşri geliyor Ankara, 4 (Vakıt) — Maliye müsteşarı Ali Rıza B. İstanbula hareket etti, Almanlarla müzakere Ankara, 4 (Vakıt ) — Alman- larla ticaret mukavelesi müzake- resine başlanmıştır. Nekadar seyyah gelecek? Bu sene memleketimize 50000 seyyah gelecektir. Yalnız bu ay içinde 5 şubatta 7 büyük sey- yah vapuru gelecektir.