7 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

7 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

AE O ag e ŞA Aş Vİ MM e Sey Az şeker yiyoruz, şekere| Ye e verdiğimiz para gün g€ç- tikçe azalıyor; niçin? e azalıyo» Bir kısım şekercil senede yarı yarıY2 Ayrupa yal şekerlerine verdiğimiz para enk renk şekerlerin, bonbonların, pastaların teşhir edildiği R şekerci camekânları her halde bir çok defalar nazarı dikkati- miri celbetmiştir. Bu şeker ve şekerlemeler, bonbonlâr © kadar güzel şekillerde yapılmış ve o derece zarif kutulara yer- leştirilmiştir ki, meselâ Paris ve Londradaki şekerci vitrinlerini Vm şekerlerden kat'iyen farklı değildirler. şekerlerin, şekerlemelerin pek çoğu memleketimizde papı- kyor, ve bu erli mamulâtı Avrupa mall, ku yerli er er taze oldukları için daha lezzetlidir. Bu itibarla Avrupadan gelen gekerler seneden seneye azalmaktadır. 927 senesinde Avrupadan 20 bin liralık şekerleme, reçel, şurup ve saire ithal edilmiştir. 928 senesinde ise bu miktar 18154 liraya düşmüştür. Yani 30 bin ki- loluk ithalât a 25,196 kiloya inmiştir. İthalât azaldıktan başka 928 senesinde memleketimizden barice 2265 liralık şeker ve şekerleme de sevkedilmiştir. Şeker ihracatımızın seneden seneye artacağı tahmin edilmektedir. ! imdiki halde memleketimize ithal edilen şekerlemeler ve şeker mamulâtı arasında şuruplu, likörlü bonbonlar, şekerli biskü- vitler, bazı şuruplar vardır. Maamafih yenigümrük tarifesin- de bunlara ağır resim konulduğu için ithalâtın büsbütün duracağı muhakkak addedilmektedir. Dün şeker ve şekerleme sarfiyatı hakkında malümat almak #zere birçok şekercilerle görüştük. Bize söylendiğine göre, sarfiyat dört senedenberi şayanı dikkat bir derecede azalmıştır. Hatta bu sene tenakus derecesi yüzde elliyi bulmuştur. Bunun sebebi umumi hayat pahalılığı ve iktisadi buhrandır. Yalnız bayram arifelerinde şekerleme sarfiyatı artmaktadır. Bayram satışları bile eskisine nisbetle azdır. Maahaza bazı büyük şekercilerimiz bu fikirde değillerdir. Meselâ Hacı Bekir zade Ali Muhittin B. diyor ki: — Şekerleme sarfiyatı umumi krız dolayısile eksilmiştir. Yalmz bu, mahsüs derecede değildir. Hele şehirdeki sarfiyatta biç fark pie. diyebilirim, Anadolu ile iş yapan şekerciler filvaki, eskisi çok iş yapamıyorlar. Avrupadan ithal edilen şekerlere gelince, bunlar o kadar ehem- miyetli bir yekün tutmazlar. Istanbula getirilen şekerlerin ekserisi Viyana mamulâtıdır. Halbuki bu gi de memleketimizde mükemmelen yapıla- bilir, Fakat bir kısım Avrupa şekerleri © kadar fena bir surette taklit edilmişlerdir ki, halk bu kabil şekerleri alırken ister istemez Avrupa mamulâtını tercih etmektedir. Bununla betaber yeni güm- rük tarifesi meseleyi balletmiş olmaktadır. Çünkü bu resim Avru- pla mamul şeker getirilmesine imkân bırakmıyacak kadar ağır- . Esasen yerli şekerlemeler Avrupa şekerlemelerini aratmıyacak , Bu itibarla Avrupa şekerlemelerine ihtiyacımız kalmamıştır, Avrupa taklidi yapılan şekerler de yavaş yavaş inki- şaf ederek mükemmeliyete Vas! olacaktır.,, Kibrit sarfiyatı yüzde 10 nisbetinde arttı i çiğ. ğe p Kibrit sarfiyatı son günlerde etmektedir . artmıştır. Halk bilbassa yeni Dün kibrit inhisar müdürü çıkanlan küçük kutulara rağbet | Tahir Kevkep B. kibrit sarfiyatı er “ Sarfiyatımız 4 farketti! ,, diyorlar arma rekabet ediyor, Çün-” hem daha güzel, hem de eklediğimiz haber: İthalât azalıyor Gümrük idaresinden aldığımız mevsuk malü- mafa göre, milli fasar- ruf hareketinin canlan- ması yüzünden kânunu” evvel ayı içinde hariçten şehrimize ithal edilen eşya miktarında büyük bir tenezzül görülmüş târ. ithalât eşyasında diğer aylara nisbetle yüzde 40 fark vardır. Son ay zarfında en çok dahil olan eşya arasın da kış leyazımı, 1âsfik, şoson, muşamba v€ saire vardır. Kar yok Rasatane on güne kadar buna ihtimal ve.miyor Kandilli rasat merk vap? diği malümata göre gşebrimizde on gün için kar ihtimali azal r. Bugün de hava kapalı, rüzgâr poyraz ve şiddetli olacaktır . Dün en az hararet 7 idi. — —— Geri mi alınıyor ? Polis müdürü Şerif beyin apartımanı için göyledikleri Polis müdürü Şerif bey bur- dan bir müddet evvel racaat yan mıştı, Birkaç Şerif B. alâkadarlara ihbar vaki olduğu şayiası çıktı. lara göre Şerif beyin apartımanı geri alınacaktır. şunları söyledi : «Böyle bir şeyden haberim yok. Verilen mal hükümetindir. İsterse geri alabilir.» Zeytin yağ ve üzüm tacirleri Japon ticaret 0d31 zeytin yağ ve üzüm üzerine muâmele yapan Türk tüccarlarınm itim ve ad- reslerini ticaret odasından iste- miştir. gamma a bakkında şu izahatı vermiştir: — Son günlerde kibrit satışın- da yüzde on nisbetinde bir te- zayüt görülmüştür. Bunun sebebi hakkında tarafından alınan tedbirdir. Çak- çakmaklar inhisar aleyhinde olan bu tedbirler kibrit satışın çoğalt- mıştır. İstanbul Hılaltahmer reisi idaresine mü- liralık Oemlâ- kine mukabil Şişlide on beş bin liralık bir apartıman ak gün evvel Şe- rif beyin bu şekil ve mik- tarda emlâki olmadığı hakkında Dün Ankaradan gelen telgraf- Keyfiyeti Şerif beyden sorduk Yavrularının ekmeğin- den kestikleri eğlenceye sarfeden nalar, babalar mı var: lale ye Hilâlahmer yardımını fevsi ? için neler düşünüyor ? Mekteplerdeki ( fakir (o yav- rucuklara ( Hilâliahmerce gıda tevsi edildiği malümdur. Haber aldığımıza göre müessese bu yardımı idame ve tevsi etmek arrusundadır. Ancak maddi im- kânsızlık alâkadarları düşündür- mekte ve yeni çareler taharri- sine sevketmektedir. İstanbul Hilâlinhmer reisi Ali Pş. diyor ki: — Esefle kaydetmek lâzım ki bizim yardımımız ihtiyaca kifa- yet etmiyor. Gıdasız, aç çocuk- lardan ancak üçte birine peynir ekmek, helva veriyoruz. Bu ne acı- nacak, ne ağ- lanacak bir haldir, takdir edersiniz. Ge en gön bir Karl git- ken mini mini- şerek bayıldı. Doktora sebe- bini sordum. Ah Paşa vabını verdi. Yaptığım tetkikat neticesinde birçok ailelerin ç0- cuklarınm gıdalarından kestikleri parayı lükse verdikleri, eğlence- Şüheda abidesi için yeni tasavvurlar var Şehitlikleri imar cemiyeti Edir- nekapıdaki şüheda abidesinin inşaatını ikmal ve ( tanzimle ehemmiyetli surette meşgul ol- maktadır. Abidenin inşaatı tamamen bit- miştir. Etraftaki duvar inşaatı da yakın bir zamanda ikmal olu- nacaktır. Ağaç dikme mevsimi geldiği için abidenin etrafına yeniden ağaç dikilmiye başlan- mıştır. Bu sene 2000 ağaç diki- lecektir. Servi ağaçları kasvet verici bir manzara husule getirdikleri için abidenin civarında bulunan Bu nasıl iş Mahkemeye verilen ecza” neler gizli ilâç yapmakta devam ediyorlar Mesdut eczanelerden bazıları- İ nın hilâfı kanun gizlice ilâç sat- tıkları ye reçele yaptıkları sıhhiye (o müdüriyeti tarafından icra olunan tahkikatla anlaşılmış ve bunların sahiplerinden dört kişi mahkemeve verilmiştir. Bu ec- xanelerden Beyoğlundaki Matko- viç eczanesi akıllanmamış, gizlice ilâç (o satmıya devam o etmiş, evvelki akşam ikinci defa olarak cörmü meşhut yapılmıştır. Bu eczane sahibi tekrar mah- kemeye ( verilmiş, aleyhindeki dava ikileşmiştir. Bu vaziyet parayı a- wiştim. Gezer- lerden biri dü- “Açlıktan,, ce- ye sarfettikleri kanaatine vasıl oldum. Bu, hakiki bir faciadır. Bütün istikbali tehdit eden bir facin. Birçok aileler senede belki 50 defa (sinemaya gidiyorlar. Ne olur memleket için, m ket gençliğinin atisi için 48 defa gitsinler. Ben bu para ile bir- çok işler yaparım. Çocukların gıdasına sarfetti- ğimiz parayı bugün merkezi umuminin verdiği tahsisat ve birde muayyen günlerde Yapur biletlerinden aldığımız aidat ile temin ediyoruz. Fakat bu para gayrı kâfidir. Varidatm çoğal- ması lâzımdır. Bu sene merkez! umumiden gene tahsisat İstiye- ceğim. İki ay sonra gıdasız ço- cuklar için geçen seneki gibi bir balo vermeyi düşünüyoruz. Zenginlerimiz de biraz harekete gelseler, hiç şüphesiz bizim me- | saimiz çok kolaylaşacaktır. »« serviler çıkarılarak yerlerine ıb- lamur, akasya çam, ağaçları di kilecektir. Dört cihetten abideye gidil- mek üzere geniş, muntazam yok lar yapılmaktadır. Abidenin et- rafını çeviren “duvarların inşa- atı bittikten sonra içerdeki kı- sım, dikilecek ağaç ve çiçeklerle muntazam bir bahçe haline ko- nacaktır. Abideye gidecek yok lardan şehir cihetinde bulunanı- nın asfalt yapılmasına karar ve- rilmiştir. — İlkbaharda ( inşaata başlanacaktır. Ticaret odasında İkramiye verilecek mi? Ticaret odası memurlarına ge- çen sene kâtibi umumi Cemal Beyin bir tefsiri yüzünden ikra- miye verilmemişti. Yarınki oda içtimamda reislerden birinin ha- urladığı bir takrirle bu husus görüşülerek bu sene ikramiye- lerin tevziine müsaade İstene- cektir. Sigorta ücretleri Ticaret müdüriyetinee sigorta komisyonu dün içtima ederek sigorta ücretlerinin tenzili hak- kında görüşmüştür. ———— — üzerine sıhhiıye müdüriyeti ikinci defa olarak sıkı bir teftişe baş- lamiştır.