11 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

11 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

Asma köprü Mühendis M. Brüje | ne diyor ? Kaydedildiğine oğöre M. Brüje Pariste, İstanbuldaki asma köprü münakasasını duy- muş ve bu husustaki şu cümlelerle ifade etmiştir : “ Zannediyorum ki bu bususta söz söylemeğe Fakat hiç bir zaman böyle bir tavsiyede bulunmam, Zira bu, dünyada ikinci ve üçüncü dere- cede güzellik mevkiine sahip bir şehrin manzarasını bozacak- tır. Sonra köprünün yerini tayin için Iğakal 4 sene tetkikatta bulunmak lâzımdır. M. Brüjenin bu mutalaasın- dan bahseden Emanet heyeti fenniye müdürü Ziya B. de şun- ları söylemiştir: — Asma köprü yapmak bence mühal bir iştir. Böyle bir köprü- nün 30 milyon liradan aşağı çıkmasına (o maddeten (imkan yoktur. Hem köpr ye neden ihtiyaç vardır, anlıyamı- yorum. Maksat limanı genişlet- mekse buda mevsimsizdir. Zira umumi harpten bu limanda (18) miiyon liralık iş yapılmış ve liman bu işe kâfi gelmişken bugün 8 milyon lira- hık muamele yapılmasına rağmen limanın . nçin kâfi bana izah ets'nler. Radyo şirketi Sokak başlarında Ke- man çalanlara mı benzivot ?! İstanbul radyosunun her gece ayni saz heyeti ile yeknesak bir program tatbik etmesinin halkı bıktırdığından sık sık bahsedil - mektedir. Bu hususta fikrini 80- ran bir (o muharririmize radyo şirketi müdürü Hamdi B. şunla- rı söylemiştir : Evet maelesef bu bütçemizin darlığından o husule gelen bir hakikattir. Piyasadaki meşbur takımları getirtmek istiyoruz; bunlar gecesine 50lira alıyorlar. Kadın ve erkek yüksek banen- deler ise bir gramafon fabrika- sında ayda 800 lira kadar al - dıklarından bunlar da yarım saatlerine 50 lira istiyorlar. Bu bize çoktur, çönkü kaçakçılık bizi çok mütessir ediyor. Bu va- ziyette şirket sokak başında ke- man çalan bir adam halindedir. Emanette Maaşlardan tasarruf Emenetin bütçesinden (100) bin /liralık bir tasarruf temini için betkikatta bulunduğu malümdur. Bir habere göre bu arada Maaşlardan tasafruf ta mevzu bahsolmakta ve Emanet mua vinlerinin maaşlarının 90 liraya tenzili tasavvur edilmektedir. — <— şat resmi z «Pasrapit» milli Türk seyahat şirketinin İstiklâl | çaddenindeki Yeni merkezinin oküşat resmi dün era edilmiş ve bu münase- betle bazı merasiır yapılmıştır. asma evvel Gari | köprüsünün projelerini hazırlıyan İç kanaatini | salâhiyetim var. | gelmediğini | Şirketi Hayriyenin 64 ruz | i maralı vapurunda bir ırza tecavüz hadisesi oldu 64 köpre öskeelesinde Evelki akşam köprüden Bo- gaziçine gitmek üzere kalkan Şirektibayriyenin 64 numaralı vapurunda bir bamusa tecavüz hadisesi olmuştur. Hadiseyi an- lata'ım;: Evvel si köprüden vapura gece saat 16,15 de kalkan 64 numara'ı Beylerbeyinde — oturan yumurta tüccarlarından o Hayri Beyin hizmetçisi 18 yaşında Azize de binmiştir. Vapur Üs- küdara, Kuzguncuğa ve Beyler- beyine uğramış, fakat Beylerbe- yine çıkması icap eden Azize her nasılsa dalğınlık'a vapurda kalmıştır. Vapur Kandilliye ka- dar gitmiş. Azize ne yapacağını şaşırmıştır. Bu sırada bilet memuru Meh- metvestaife Tevfik kızın yanına yanaşmışlar; meraklanmamasını," dönüşte kendisini Beylerbeyi is- kelesine - çıkaracaklarını söyle- mişlerdir. Vapur köprüye gimek üzere Kandilliden harek t etmiş, gemide kimsenin bulunmamasını i fırsat addeden memurla taife kıza zorla tecavüze başlamışlar- dır. Azizenin sesini makinist Fethi Ffendi işitmiş, derhal ya- nına giderek kızı mütecavizlerin elinden kurtarmıştır. Makinist Fethi Efendi şunları söylemektedir. “ Kandilli iskele- İ sinden ayrıldıktan sonra vapurda taifelerden başka kimse yoktu. Biraz sonra geminin lostromosu bana geldi. Biiet wemuru Meh. met Ef. ile taifeden Çubuklulu Tevfiğin vapurun kıç tarafında bir kızla pek yakından konuş - tuklarını söyledi. Vapurun kıçına gittim. Tevfik apdestaneden çı - | kıyordu. Tevfik beni görünce, «Bu kı- zın bileti yokmuş, aptesaneye saklanmış ben de çıkardım» dedi ' Kız köprüye gelince memurla | İ taifeden şikâyetçi olduğunu söy- İ lüyerek polise müracaat ett. , Polis dün bilet memuru ile taifeyi yakalamış ve makinist ile Azizenin ifadelerini almıştır. Tepebaşı tiyatrosunda > Bu akşam ğ iy ŞEHREMANE Sakızı | ii 3 Perdeli | İ we iğ Nakleden ; İ Galip bey un Bu akşam için fiatlarda tenzilât yapılmıştır. | / | şekilde | o ecnebi | binlerce lira Bir vaka | Sokaktakalan | iel , Kapanan Şark lisesinin 10 daimi talebesi yersiz| L Dün matbaamıza Şark lisesi talebesinden bir kaç efendi müracaat etti Bunlar son gün- lerde idare ve tedrisatında yol- suzluk görüldüğü için masrif tarafından kapatılan mektebin daimi, yani İstanbulda evi barkı o'mayan idi. Bunlar diyorlar ki: — Biz mektebe ikinci taksiti vermiş daimi talebeyiz. Mekte- bimiz kapandıktan şopra maarife ve mekteplere müracaat ettik kendimize yer bulamadık. Mektep paramızı geri verme- diği gibi yarından (bugünden) itibaren mektepte kalamıyaca- gımızı tebliğ ediyor, Burada kimsemiz olmadığına | göre sokaklarda mı kalacağız? Çocukları bu tazalltim ve şikâ- yetlerinde haklı bulduk. Maarif eminliğinin pazarı dik- kâtini celbederi;. Bu memleket çocuklarına bir sığınacak yer bulmak müstacel bir ihtiyaçtır. Emanet bu meselede herhangi bir tedbir alabilir, kapanan : mek- idaresini o herhangi bir faaliyete o şevkedebilir zannındayız. tep .—— Mimarlarımız Milli tasarruf yolunda ne yapacaklar? Güzel san'at ar birliği mimari | şubesi mensupları dün umumi kongresini aktetmiştir . Hernedense gazetecilerin alın- madığı bu içtimada Avrupada olduğu gibi bizde de mimarların bir formül dahilinde sabit ücretle çalışmasını teklif eden takrir hükümete (o arzedilmek (o üzere kabul edilmiştir. Bundan sonra iktisadi mücadelede mimarların alacağı rol ve ecnebi mütebas- sıs mimarlara verilen kıymetler hakkında hükümetin nazarı dik- katini celbetmek kararlaştırıl mıştır . Badehu heyeti edare intihabı yapılmış ve mimar Vedat Beyin fahri riyaseti altında Faruk, Asım, Hüsnü Samih, Şevki Alâ- | ettin, Sami, Hüseyin beyler yeni beyete seçilmiştir. İçtimadan sonra verilen çay ziyafetinde kendisi ile görlişen bir o mübariririmize Faruk B. bizde mimarinin Avrupalı mütebassıslar hakkında Şu izahatı vermiştir: Türk mimarisi tarihte mevki sahibidir. Cümhuriyetten beri de | Avrupa tekniği altnda tekem- mül etmiş olup biz hükümetten yapılacak inşaat münakasaların da Avrupalı mütehassıslar ve Türk mimarların iştiraki ile bir musabaka açılmasını isteyoruz. O izaman münakasayı yüzümüz ak ola- İrak kazanacağız. Hem bu suretle de mütehassıslara verilen tasarruf o edilecek ve hem de onların hariçten ge- tirdikleri çimento, demir gibi mevattan iktisat edilecektir, talebesinden birkaçı | $ EE Vİ e Bani viçin Mash bilki 5. VAKIT. 1i Kânunsani 1930 — ocuk sütunları | Ç Selimin den adet» hora tepeceklerdi Sandıkta vaktile Selim Harun Reşidi kay- bolduğu ormandan çıkaran balta, bir İ “çif köylü papucu, bır kaval vardı. der, mazisini, köyünü Küçü İçip içip kendinden geçen İhsan isminde bir bozacı din Beşiktaş (caddesinde - « küçük dağları ben yarattım Ii» diye bas ira bağıra dolaşırken merkeze davet edilmiş, fâkat gelmeyince memurlar tarafından götürülmüş» tür. İhsan merkeze girer'girmez vazife halinde bulunan kalem memurlarının üzerine hücum et- Dün Haliç feneri önünde feci bir deniz kazası olmuştur sandalla romorkör çarpışmış ve bu arada denize düşen iki xx İ vallı dalgalar arasında kaybol muştur. Hafız Mehmet kaptanın idare ettiği Çankaya romorkörü sür - Mısırda Yeni gümrük tarifesi yapıldı Mısırda tatbik edilmekte olan ümrük tarifesi önümüzdeki şu- | gö sinden itibaren meriyet | makamından düşecek ve Mısırın aktettiği muhtelif ticaret muka - velelerinin müddeti nihayet bula- meti yeni gümrük tarifesini ha- zrlamış bu unmaktadır. Tarife lâyihası bütün alâkadarların fikir ve mütaleası alınmak üzere neş- redilmiş bulunuyor. Tayin olunan müddet zarfında muhtelif mem- İ leketlerin ticaret odaları Mısır bükümetine düşünecelerini bildi- istifade edecektir. Yevi Mısır tarife kanunu Mısır hükümetine diğer hükümetlere ticari muahedeler (oakti için ren bir sene zarfında en müsait memleket esası üzere Mısırla muahede aktetmiyen memleket- İ lerin ihracatından asıl rüsumun bu sözleri halifeyi şfüpheye üşürdü ve bu sandığı göstmesini em- retti, Selim razı olmuyordu. Haran Re- şit kızdı, bağırdı, enirinin yerine geti- rilmesini bildirdi. Nedimler sevinçlerin ara gira ziyaret &- çocukluğunu Beşiktaş karakolunda memurlara hücum eden bir sabıkalı Bir | recek, Mısır hükümeti bunlardan | yeni tarifenin tatbikinden itiba- | Selimin Hazinesi Selim itaat etti. Hükümdarı odasına götürdü sandığı açtı, Herkes için- de ne bakıyordu. olduğuna Bunlar, bu kıy- metsiz şeyler Se- lim için bir hazine demekti. Bir har'- ne kadar kıymet- tardı. bunları ailesini hatırlardı. (Arkası ver) ağları yaratmış! miş ve tabancasına osanlarak, . | ortalığı velveleye vermiştir. Bu aralık polis Kadri efendiyi de elinden yaralamıştır. Uzun bir İ mücadeleden sonra bu küstah kabadayı tutularak nöbetçi ha- kimliğe teslim edilmiştir. İhsan sabıkalı olup bir hafta evvel de İbrahim Efendinin kahvesine hü- | cum etmişti. İki ihtiyarın hayatına mal olan bir deniz kazası atle ilerlerkan Hüseyinin kullan- dığı sandalı görememiş ve şiddet- le sandala çarparak parçalamış- tır, Sandalda bulunan yolcular- dan Mısır çarşısı esnafından İh- san ve Demir isimli iki ihtiyar derhal boğulmuşlardır. kaptan tevkif edilmiştir. 'bir misli almak için salâhiyet İ vermektedir. Mısırın dahili mah- i sulâtı üzerinde tesir edecek ma- İ hiyette İ rüsum almak Mısır hükümetinin olan mallardan fazla salâhiyeti dahilindedir. M s r hükü- Memleketin sanayii, için eşyanın rüsümunu meti lâzım olan İ kısmen veya kâmilen kaldırmak bakkını haiz bulunmatadır. Hü- kümet istediği takdirde gıdai mevada ait rüsumu kaldırabi- leceği gibi dahili bazı malların ihracını kısmen veya külliyen menedebilmektedir. Mısır o hükümetinin o mevcut ticari muhaveleleri feshettikten sonra echebilere tatbik edilecek bir tarifeyi, alâkadar devletlerin muvafakatini almadan yeni bir gümrük tarifesi ovazına salâ- hiyettar olup olmadığı meselesi ileri sürülmüş olmakla beraber Mısır hükümeti bü hakkını teslim ettirmekte müşkülâta uğramıştır, Halihazırda mevzuu bahsolan me- sele yeni recimin gelecek şuba- tın 17 sinden itibaren tatbiki meselesidir. Alâkadar devletle- rin bu husustaki fikri henüz * anlaşılmış değildir.