20 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

20 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

53 Rus zırhlıları 7 0 a İPE İzmirde eoğai taaliyeti | İzmir, 19 (A.A) — Vilâyet | | Komisjöna alei vermeden umumi zel açılmıştır. Encü- | menlerin teşkiluden sonra 280 Devlet bankası boğazlardan geçmemeli imiş / Atina, 19 (Apo) — Burada de- | veran eden Şayialara göre Bo- ğazlar mukavelesini o imzalamış olan devletler, Boğazlar komis- yonuna haber vermezden evvel boğaslardan “Parıskaya Komu- na,, ve “Prafitern,, namındaki Rus zırhlılarının mürurunu pro- testo etmek niyetindedir. Bazı Yunan gazeteleri boğazlar mu- kavelesini imzalamış olan dev- bir lilik olmadığını söylüyor- lar, Bu telgraf üzerine şehrimizde münteşir “Apoyevatini,, bu me- sele hakkında boğazlar komisyonu azasından birinin fikrini sormuş- tar, Bu zat atideki veyanatta bulunmuştur: komisyonunun istemeğe mecbur değildir; yalnız sefaini harbiyesi mürur ettiği Binaenaleyh Rus beki mürürundan dolayi devletlerin protestoda bulunmak meselesi Bir sinema artisti hırsız Pari, 18. (AA) — Alman artistlerinden o Vilkelm Perleviğ le dişçi Karl Ohiy Ber- lin kuyumcularından biririnin dük- kânından 700 bin frank kiyme- tinde mücevher çalmiş olmakla mazmunen tevkif edilmişlerdir. Zabıta bunları cenubi Amerika- ya kaçmağa hazırlandıkları sıras da yakalamağa muvaffak olmuş- tur. Mevkuflar cürümlerini itiraf etmişlerdir. Almanya bunların kendisine teslimini istemektedir. İspanyol talebe galeyanda ep dağllsağtır. | bütçesi müzakeratına başlanmıştır. Mülhak Okazalar © arasında kredi kooperatiflerinin müsabaka ; tarzında ilerlediği görülmüş ve İ Ödemişin 129 bin liralık hisse kaydettiğ anlaşılmıştır... Yarn Gumaovasında teşekkül edecek olan kooperatifin küşat resmi yapılacaktır. Ispanyol milli meclisinde Madrit, 18 (A.A) — Mili meclis azalığna kabul için mu- ayyen müddet nihayet bulmuş- tur. Gazeteler yeni azanın isim- lerini o neşretmektedir. £ Sabık başvekiller ile meb'usan ve âyan reisleri, Madrit barosunun mü- messilleri işçiler umum birliği- nin ve hukuk © akademisinin mümessilleri meclise aza olmağı kabul etmemişlerdir. Karısını varaladıktan sonra Paris, 18 (A.A) — Arjantin'in Roma sefirinin yeğeni Madam de Lasota Otöydeki kıliniklerden birinde müayene edilmek üzere beklemekte (iken (birdenbire yanma kocası gelmiş ve ken- disini tabanca ile ağır surette yaraladıktan sonra başına iki kurşun sıkârak intihar teşebbü- sünde bulunmuştur. M. deLaso- tanın vaziyeti ümitsizdir. Yapılan tahkikat neticesinde M.de Lasota ile zevcesinin bir kaç ay evvel bir kavga neticesinde ayrılmış ve son günlerde gene bir araya gelmiş oldukları , maamafih Madam deLasota'nın. boşanmağa azm- etmiş olduğu anlaşılmıştır Paris,19 (A.A)— M. “6k nakledildiği hastanede gece saat birde ölmüştür. Kömür madenlerinde ça- lışma müddeti Cenevre, 18 (A.A.) — Kömür meselesi hakkında tetkikatta bu- lunan konferansta kömür maden- lerinde çalışma” müddeti hakkın- da henüz bir anlaşma hasıl ol mamıştır. Bu vaziyet neticesi olarak beynelmilel mesai konfe- ransınm bu nokta hakkında rey ve mütalâasını bildirmesi lâzım- gelmektedir. Paramız martta açılıyor Ankara, 19 (Vakıt) — Devlet bankası lâyihası şubatta istihsal programile beraber (Mecliste müzakere edilecektir. Banka martta tecessüs etmiş bulunacak- tır. Bankanın bilhassa (gelecek sene paramızın istikrarı üzerinde müessir olacağı tabmin edilmek- tedir. Banka daima elinde doviz istoku bulunduracak, ihtiyaca göre icabında bunları piyasaya dökerek vaziyete hâkim buluna- caktır. ——— —— Adliye kursu Ankara, 19(Vakıt)—Yarın Hu- kuk mektebinde ağır ceza müd- dei ümumilerine iki ay devam edecek kursa başlanacak, Adli- ye vekili bir nutuk söyliyecektir. Muğlada ze zele Muğla, 19 (A.A)— Dün gece saat 12 de hafif bir zelzele ol- muştur. i Hint istiklâl Londra, 16 (A.A) — Matbuat cemiyetine o Kalkötadan gelen bir telgrafta Lâhor kongresi ta- rafından istiklâl ilânı hadisesinin ikinci kânunun 26 sında tanta- nalı bir surette tes'idi için Hin- dıstanda büyük hazırlıklar yapıl- dığı bildirilmektedir İki Rus sirhli “Moskova; 18 (A-“A) — Baltik filosuna mensup iki zırhlı Sivasto- pola vasıl olmuştur. Resim sergisi Dusseldorf, 19 (A.A) — Fran- sız-Alman resim sergisi açılmış- tır, Bingazideki: tayyareciler Bingazi, 19 (A.A) — Fransız tayyarecilerden Girier ile Veis Bingaziye gelmişlerdir. Buradan Pondişeriye gideceklerdir. İtalya razı olmuyor Nankin, 19 (A.A) — İtalya harici ezmemleket hak ve imtiyaz- larından vaz geçmiye razı ol- mamıştır, Müsabakamız GN Kur'a neticesinde dağıtaca- ğımız hediyeler nelerdir ? Takdim edeceğimiz halı seccade Gözel gözler müsabakamızın bugün beşinci günü- dür. Dün birçok karilerimiz matbaamıza müracaat ederek müşkülâta uğradıkları bazı cihetleri sordu- lar ve hediyelerimizi öğrenmek istediler. Hedi- yelerimiz arasında : Bır halı seccade, gramofon, yazı makinesi, kıymesli. ıtriyat, sinema karneleri V. s. vardır. Müsabaka şudur: Birinci sayıfamızda bir kupon var. Bunu ya keserek, yahut gazetesile birlikte saklıyacaksınız. Gene birinci sayıfada bir çift göz var, onun da kime sit olduğunu tanıyacaksınız. Müsabakanın sonunda bunları bize gönderir ve kur'aya girersiniz. Bu gözleri tanımıyan okuyucularımız da sade kupon- ları biriktirip ikinci tertip bir kur'aya girerler. Kuponlar ve sualimizin cevabı her gün ecek, birikfiri- . idarehanemize gönderilmiy. ; lecek, müsabakanın sonunda yollanacaktır, OE yy ayyy ys yg 5 Ticaret odasında mm Odadan şikâyet Ortaköyde deniz ticaret mek- tebi bu sene şehrimiz ticaret odasının kendisine yardım etme- diğinden şikâyette bulunmuştur. Mektep bu sene bir mektep gemisi alacak ve Akdenizde bir de tetkik seyahati yapacaktı. Mektep ayni zamanda sahil ticaret odalarınında maddi bir alâka göstermediğinden şikâ- ri bulunmaktadır. ngiliz İirası İngiliz lirası dün borsada 1031 kuruşta açılmış ve Del ku” a ka N yy ela e mi mele cereyan etmiştir. —-—— Polıs kongresine gitm'yoruz Bugün Viyanada toplanacak olan beynelmilel polis kongresine polis müdürü Şerif bey de iştirak edecekti. Şerif bey hazırlığını bitiremediği ve vakit de geçtiği için bu in am VAKİT ın tefrikası: 67 Yazan: — Kadir Efendi benden al- dığı parayla devri âlem seyaha- ti mi yapacak? — Evet efendim. İçini yakan ateşin (o feveranile kürrei arzı belki bir kaç defa dolaşacak ve nihayet yüreğine taş bastırarak bir yerde karar kılacak ve ya- şamak için elindeki küçük ser- maye ile çalışacak... —Bol keseden verdiğim mik- tara bir okadar daha ilâve edeyim. Bin lira olsun... — Aman Efendimiz bol değil. Pek dar keseden Jğtfediyorsu- nuz? — Bu u zamanda bin lira kü- çük görünecek pe yi ? — Yerine göre ala gibi bir benin bir pusesi air bin liradan fazla , Todd) Mi, Hüseyin Rahmi — mi kendisine vere- yim. Fakat kocasına ne borcum edi — Merhamet ediniz. Karısını size terkedip gidecek... — Onun bana karısını terk- etmesine lüzum var mı? Fazıla zaten benim.. — Böyle demeyiniz efendim... Kadir Efendi Fazılann üzerin- de zevciyet hukukuna maliktir. İsterse onu sizinle görüştür“ mez, — Şimdiye kadar karısının benimle görüşmesine mani ola- madi da bundan sonra mı ola- bilecek? — Karısını çok sevdiği için şimdiye kadar onunla kontra yi Bali iş inada binerse ma- lumu aliniz topal eşek küheylanı ğeçer... — Bu gün benden bin lira alıp ta bir kaç hafta sonra ayni taleple gene kapımı çalmıyacağı ne malum... — Bundan endişe etmeyiniz. Bu ciheti size hamusumla temin edebilirim... * Bu teminat üzerine gözlerine şaşılık gelen Cabir Bey muhata- bına şüpheli imalarla dik dik bakarak: — Namus üzerine söz veri- yorsnız. —Evet efendim.. Namuslu in- «) sanlar arasında geçen akçe bu- dur. Namus diyince erbabı için akan sular durur.. Cabir Bey şaşı şaşı bakına- rak yine tekrarretti. — Namus üzerine... rine... Emin olunuz ki bu muba- rek şey de bu gün sizinle ben de kaldı... Onun kutsiyetini üze- rinde taşıyanlar o kadar azaldı... Sizi inandıra bilmek için bu mu- gidememişti. Yeisi son derece- | kaddes kelimeyi kullanmaktan | meydana çilcara biieceğinden ge- — Evet efendim namus üze- | çen dakıkaların her biri onun .miş pazarlığı hemen kesişi ver- mek sun maneviyatile nurlanmış vic- danınıza nazar atınız. Orada hakkı, bulur binaenaleyh haklı sözüne inanırsınız. Pek bozuk bir vadiden baş- | layan bu mükâleme bu neticeye yükselince ikisi de sustular.. Kar- şı karşıya di » Cabir Beyin hükmünce ne idiği bellisiz bu Avnüsselâh isimli adam ya pek saf ve yahut pek müfsit bir | mahlüktu. Ne türlü de olsa ara- larındakı pazarlığı tatlıya bağ- lamak lüzumu aşikârdı. —3 Her lahze vukuu muhtemel bir me tesadüf Avnusselâhin bu macerada da foyasını temamile içinde tehiikelidir. Binaenaleyh bin liraya yüksel- lüzamile kalbi okıvran- makla bersber bir az daha da- | yandı. İki bin lirada karar kı- | e ee bndı. İki tarafın bu muvafıkati öze- rine: kahveler cığaralar içildi. Avnüsselâh paranın orada der- bal mi? veya hanği suretle ve- rileceği merakile çatlayıp durur- | ken Cabir Bey ağır bir telâffuz- le şöyle buyurdu: — Yarn tesisatı munzammâ dairesinde ki odama teşriffedi- niz de mukarrer meblağın cekini takdim edeyim.. Avnusselâh Cabir Beyin talâf- fuzunda ki ağırlık bakışlarında da bir garabet sezer gibi oldu. Ne var? Aceba Beyfendi şüphe“ lenmiş midi? Utanmaz adam bedbin düçün ceyle konaktan çıktı. Safder ağ rsı tutmuş kadınlar gibi ai sokaklarda müjde b bir aşağı bir yukarı dolaşı * yordu. Arkadaşını karşıdan görün” koştu. Helecanla sordu: a N — Ne vurabildin? — Büyük bir şey değil. — Ne kadar? — Yine beş yüz lira... ğa ( Birmedi