20 Ocak 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

20 Ocak 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Hilâliahmer kongresi Hilâli ahmerin senelik kongresi mart — ibtidasınaa — toplanacaktır. Şube kongrelerinin faaliveti şubat
 Tasarruf ve hanımlarımız Saibe İbrahim Necmi hanımefendinin fıkırlerı Yapılan bir tuvaleti ikinci defa giymemek şuursuzluktur
 Romanya tü turlılerının sesi Biz de büyük rehberin arkasından gidiyoruz Gazinin türk gençlıgme ithaf ettiği hitabı kalbimize,
 İngiliz tahriki Yunanistandaki ermenileri l #yorlar. — Atina 18 (Hususi) — Buraya Yunanistanda yaşayan ermeniler arasında...
 İlk kar Dün gece serpinti halınde yagdı Dün gece şehrimize  ilk defa — olarak kar yağmıştır. Fakat bu kar hafif serpinti...
 — Fırka divanının kararı Cemiyeti muamelâtı ve beyiye tevzii doğrudur Ancak bir cihetin İzmir şubesinden hükümetçe istizahina

BAN Barometro KĞAN e OA düşünce... xxğîî ae N : Nİ Sere 12 — No : 4050 — PAZARTESİ — 20 Kânunusani 1930 5. irlş Fırka divanının kararı Cemiyeti muamelâtı ve beyiye tevzii doğrudur Ancak bir cihetin İzmir şubesinden hükümetçe istizahi_na karar verilmiştir Firka Divanı dün tam saat on beşi geçe Meclis merasim salo- nunda toplandı. Salonun ortasına vazolunan bir. Gazi masanın etrafında — ortada Hazretleri olmak üzere sağda İsmet Paşa Hazretlerini solda kâtibi umumi Saffet Beyi almış- dardı. Bu. teşekkülün sağ cephe- sindeki koltuklara kabine âzaları, sol — cephesindekilere de umumi heyeti idare ve grup heyeti ida- resi oturmuşlardı. Salonun - bir köşesi de zabıt kâtipierina tahsis arafından Reis sor- e girişme- csaslara temas | | | eden cevaplar ( iyordu. Dinlenenler - meyanında - İzmir belediye reisliği zamanında orada tayyare cemiyeti bulunan | Erzurum “mebusu Aziz bey ve ene o zaman jandarma kuman- | danı olan ve idare heyetine dahil | cemiyeti İzmir - Fırka — teşkilâtı erkânı bulunuyordu. Divanın huzurundan çıkan Fuat beyle Haydar Rüştü bey koridor- da iki iyi dost gibi görüşüyorlardı. Divanca lâzımgelenler dinledikten sonra karar verildi ve bu karar alâkadarlara birer birer davet edilerek kendilerine tebliğ olundu. İçtima bilâfasıla 7 saat devam etti. — İçtimadan —sonra İsmet Paşa yanında Dahiliye Maliye ve Adliye — vekilleri olduğu halde mecliste — Başvekâlet — odasında husüsi bir içtima yapılmış ve meselenin hükümete intikal eden cephesi görüşülmüştür. Fırka divanınca Haydar Rüştü Beyin vaki neşriyatı mahallinde masruf bir hareket olarak görül- memiştir. Eğer bir tenkidi varsa bundan firkayı haberdar edebi- leceğini ve neşriyat yolunu il yar etmemesi İâzım geleceğini münasip gören Fırka bu hususu keni ıT etmiştir. İlk kar Dün gece serpinti halinde yağdı Dün gece Eğ z şehrimize — il defa — olarak kar yağmıştır. hafif / serpinti halinde devam tiği için tutmamıştır. Yeşilköy rasat merkezi hava bakkında şu raporu veriyor : Bugün kar yağacaktır. Rüzgâr poyrazdan küvvetli olarak ese- cektir. Akşama doğru tipi ola- caktır. Sıcaklık — düne nazaran azalacaktır. Dün en fazla sıcaklık S dere- | ceydi. Gece hararet nakıs S de- rece olmuş sabahleyin saat do- | kuzda hararet 1 zait 1 derece | | W olmuştur. Ankara rasat merkezi havanın her tarafta — bulutlü — olduğunu bildiriyor. Trakyada kar durmuştur. Bugün Edirne ve civarına yağmur yağacaktır. Dün orta Anadoluya kar yağmıştır. Şark vilâyetlerinde |hava bulutlu olacaktır. Balkanlarda | kar şiddetlidir. İngiliz tahriki Yunanistandaki ermenileri bulunan Emin Fikri beyle, İzmir ilen kar ) « Kabrisa naklediyarlar. T piyasgö' şübesi n Te eire eee AA Nİ DAİA a - Durmuş bey vardı. Koridorda bir çok mebuslarla | beraber neticeyi merakla - bek- liyen kalabalık meyanında tayyare | Tasarruf ve redilen tebligde deniliyor ki. Madde 1 — Tayyare cemiyeti, piyanpo satışı ni le yüzde ( Devamı ikinci sahifede ) hanımlarımız Saibe İbrahim Necmi hanımefendinin fikirleri Yapılan bir tuvaleti ikinci defa giymemek şuursuzluktur Neşe içinde mesut bir aile ocağında Saibe İbrahim Neçmi Hanımefendi beni büyük bir mezaketle kabul etti. Yanında kendilerine büyül bir şefkatle ihtimam gösterdi yavruları da vardı. Hanımefendi, eserlerile temaşa hayatımızda Zzasını tanıtan güzide bir şahsiyet- tir. Syallerime büyük bir heye- canla cevap veriyordu. Belliki her hadiseyi hararetle karşılayan hassas bir ruhu - var: Saibe hanimefendi aile tasarrufu | için diyor ki: Kadının çalışmasılâzım. Bu günkü kadın elinden geldiği kas dar tasarruf yapacak. Eski kadın çalışmamak için hazırlanmıştı. Biz erkeğe bar olmamak için çalış- malıyız. İki — baloya bir esvapla | ne deye gidilmesin? Kadınlarımız böyle tuvalete ve lükse mecbur oldukları zaman şuurlarını kaybe- Biyorlar. Ben umumi / işe iştirak edememekten müteessirim. Emin olunuz ki bunun manevi iztırabinı ber gün çekiyoruz. Her işle erkek beçar çalışmalıyız. Kadın / erkek adar şuurlu ve kendisine güve- bilir bir uzuv olursa daha dost Gaha anlaşmış olacaklardır. - Tu- valete mecbur. kalanlarda — şuur | yoktur. Saibe İbrahim Necmi HI. Kadınlarımız, ciddi, insana zevk veren hiç bir işle meşgul olme yorlar. Bu zevkten mahrumdur- lar. Tasarrufun ideali budur. Bu nün, — istiklâlimiz için — mümkün mertebe şuurlu, kanaatkâr olmalı, iktisadiyatımızı ezecek hareket- lerden müsatğni kalmalıyız. — Tasarruf için derhal tatbik | edilecek çareler nelerdir? — Yerli mallar kullanmalı, ka- lüksten vaz geçmeli, bir defa giyilen, bir defa “daha giyilecek. (Devam ikinci sahifemizde) | isterlin O | şirkel Atina 18 (Hususi) — Buraya Yunanistanda yaşayan erm arasında propaganda da - bulun- mak için R. Toks Marşal namında | esrarengiz bir şahsiyet gelmi; Bu adam ingiliz hariciye neza- retinin diplomatik — pasaporlunu haiz olup yunanistanda yaşayan ermenileri Kıbrıs adasına hicret etmeğe teşvik ediyor. Bu adama buradaki | esnafından Nogovasiyan ermeni Ümurahhasesi ve saire - tarafından | mükellef bir ziyafet verilmiştir. İngiliz memuru Yunanistanda bulunan — ermenilerin İngiliz va- purlarile meçcanen Kıbrısa nak- ledileceklerini her muhacire 2: verileceği tevzi edilceğini, muhtelif cre dolgün maaşlarla yör- | Jeştirileceklerini vadetmiştir. Akropolis gazetesi bu propagan- dadan bahsederken bu muhaceretle * Kıbrisin mahiyeti irkiyesi - vüm- ların zararına olarak değiştirmek Vistediğini yazıyor. Hilâliahmer kongresi Hilâli ahmerin senelik kongresi | | amart ibtidasınaa — toplanacaktır. | Şube kongrelerinin faaliveti şubat | nihayetinde bitecektir. | evler ÇOCUK DÜNYASI - lenceli bir müsabaka terlip ettik. PAZARTESİ ÇOCUK DÜNYASI sahifemizi okuyunuz! | gazetesi | manya Romanya türklerinin sesi Bizde büyük rehberin arkasından gidiyoruz Gazinin türk gençligine ithaf ettiği hitabı kalbimize, dimağımıza hakkettik Romanyada Türkçe — olarak çıkan " Romanya Gazi hazretleri serlav- hasi ile bir baş- neşret- miştir. Bu şayanı dikkat yazı he- men bütün Ro- Türkle- rinin bissiyatının tercemanıdır. . Makaleden bazi parçaları alıyoruz: “Mustafa Ke- mal Hz.nin en. küçük hareket- leri yalnız Türk aleminde değil, bütün — cihanda akisler Ana- derin yapıyor vatanda ikazi ile onun “rşadi-ile vücuda getirilen — inkilâplar “Romanya ve Bulgaristan türkleri arasında coşkun — bir — bürkân halinde baş göstermeğe başlamıştır. Aziz türkiyenin istihlâsı için harp ve cidal — meydanlarında — harıkalar yaratan büyük şahsiyet bilhassa içtimai sahada yaratıcı payansız ufuklarına yükselmiştir. Türk milleti asırlardan beri arkı sından koştuğu milii mefküreyi, büyük rehberini şimdi buldu. Biz de o büyük rehberin arka- giden kafilenin bir cüzüyi Hılkatin nadir yetiştirdiği - bür yük türk rehberini biz evvelâ kıymetli bir asker olarak tanıyor- duk. Çünki o hayatta maglubiye- sınde — Haydi gözünü kapa da şu Çİngiliz tuzu)nu içiver L.. Ben, yerli malları koruma cemiyetindenim hanım, nasıl içerim ?.. mandan olduğunu ispat etmişti. Sakaryadı Akdenize kadar bütün saha buna şahitti Halbuki asırların ankaz haline getirdiği bir hükümeti - yeniden teşkil etmesi aynt zamanda büz yük - bir teşkilâtcı, “ve muhtelif sahalarda yarattığı harikalarla emsalsiz bir diplomat, büyük bir mürşit olduğunu gösterdi.. Buradaki — türkler — ile, Bul- garistandaki ' türk kardeşlerimiz için Türkiyede Gazi hazretleri başta olduğu halde yukarıdan, ana vatandan gösterilen bu yüke sek ve feyizli yolu takip etmek-