20 Ocak 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Ocak 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

— Sahile 2 20 Kânunusani 1930 Fırka divanının kararı ( Baş tarafı birinci sahifede ) '©n ikiye kadar komisyon verilme- sine her tarafa müsavi olan tami- minde kabul ve tebliğ etmiş ve memurları - vasıtasile olan satış- larınıda komisyonun dahi ya bilfiil çalışanlara tevzi etmekte veya irat — kaydetmek — hususlarında şubeleri 11 teşrini evvel 927 ta- ihli tamiminde — kezalik - serbest birakmıştır. Tayyare cemiyeti umumi ida- mirde satış nisbetine düşen yüzde on iki komisyonun haricin- deki, usul ve nizamı olan idatını almıştır. nizamnamesi ve tebliğ ve tamimleri görülmüş ve mua- | melesinin doğru olduğu divanda | ittifakla müşahede olunmuştar. Bi- | maenaleyh Tayyare — cemiyetinin umumi merkezinin muamelâtı usul ve nizama muvafik ve her türlü tereddütten azadedir. Madde 2— Şubelere bizzat sa- tış yaptıklarına göre 11 teşriniev- vel 927 tamimine tevfikan beyiye komisyonu olan veya bundan arta- kalan kısmın irat kayıt veya hiz- met edenlere tevzi şıklarından han- gisinin İzmir şubesince ihtiyar olun- duğu tetkik olunmuştur. 1927 de İzmir Tayyare cemiyeti ubesi heyeti idare reisi Aziz B. Hendinin verdikleri " malümatta İzmir şubesi — komisyonun — kâ- milen hizmet —edenlere — tevzü gıkkım ihtiyar ettiği beyan olun Omuştur. Filhakika komisyonun kâmilen tevzü mevzuata nazaran kabildir, ve bu üsülden piyango — sa- Uşının — artması — süretile cemi- yetin varidatının da artlığı va- kidir. Ancak irat kaydedilmiyerek tevzi şıklanın ihtiyar ecildiğine dair tahriri bir karara tesadüf olunmamış olduğundan bu cihetin 1927 deki İzmir şubesi heyeti idaresinden ve kükümet tarafından reşmen istizahı lâzım görülmüştür. İşbu ikinci madde ahkâmı dahi divanca müttefikan kabul edil- miştir. Romanya türklerinin sesi (Baş tarafı birinci sahifede ) ten daha makul ve mantıki bir. hareket yoktur. Bu fikrimize mahalli matbuat- mızla Bulgaristanda çıkan türk gazeteleri de tamamen iştirâk etmektedir. Büyük rehberimizin mahali müm- kün kılan kudreti bizdeki manevi esaretin nasıl kopanılıp atılacağını Dobrica türküne de anlatmış ol- du: Onun içitdir ki Dobrica genç Tiği Gazinin Türk gençliğine ithaf ettiği o yüksek hitabesini samimi bir imanla ezberlemiş muhteviya- tını kalbine ve dimağma hakket- miştür. Buradaki * gençlik ana va- tandan maddeten ve cismen uzak olsada ruhen ve manen tamamen oraya-merbuttur. Ruhi, hissi bir- leşme ve kaynaşmalâr karşısında — siyasi hudut ve mesafelerin ne hökmü l Fındıklarımızı karıştırıyorlar Triyesteden — şehrimizdeki — bir fındık ticaretanesine gelen mek- tupta Gireson — fındıklarının - İtal- yan fındıklarile karıştırldığı dirilmektedir. Triyestede bazı tica- retaneler daha ileri giderek İtalyan fındık çuvallarının üzerine Gire- son, Trabzon malı olduğuna dair etiketler koymaktadırlar. Tiryeste fandık tacirleri fındıklarını dünya piyasalarına sürmek — için fındık- larımızdan istifade ediyorlar. Feci yangın Afyonda 6 kişinin| ölümü ile neticele-| nen yangın | Afyonkarahisar 19 (H Şehrimizde altı kişinin ölümü ile neticelenen feci yangın hakkında tahkkikata devam olunmaktadır. Şimdiye kadar yapılan tahki- kat neticesinde yangının şu su- retle çıktığı anlaşılmıştır: Hacı Hafız efendinin bir sırada bulunan evlerinden istasyon ta- rafındaki ; geçen çarşamba günü birdenbire parlamıştır. Alev'evin pençerelerinden — ve - kapısndan gayri tabii bir şekilde karşıki tarlalara doğru uzanmıştır. Yangın beş dakike içinde bilişik eviere sirayet etmiştir. Bu semtte 9-10 birden yanmağa başlamıştır. Yangının ilk çıktığı evde Yusuf bey isminde bir kiracı oturuyor- du. Yasuf beyin | bir ” otomobi vardır. Yusuf bey 'bu. otümo- bile — benzin — koyarken — yer cıgarasını düşürmüştür. Yerdeki benzinler bir an içinde tutuşmuş- lar” ve alevler bir köşede duran altı benzin fıçısım tutuşturmuştur. Alevler " Yusuf / beyin evinin kapısını istilâ etttiği için dışarıya kimse çıkamamış;zavallılar tüyleri ürpertici feryatlar içinde yanmış- lardır. Yananlar Yusuf bey, Yusuf beyin zevcesi, Mukadder isminde bir küçük kız, Ayşe, Remziye ismin- de iki genç kız ve ogün evemi safir gelen Mehmet efendini refikası Aliye hanımdır. Bundan başka ahaliden ve | ineden de bir çok kimseler yara- lamışlardır. Yangın 10 ev yandık- Polis merkezinde | Bağırıp çağıran sabıkalı; | mevkuf arkadaşını kur- tarmağa gelmiş Sabıkalı Sıtkı; fevkalâde sarhoş halde Galata polis merkezine | gelerek mevkuf bir arkadaşını kurtarmak istemi, Sıtkı merkezden menfi bir ce- vap alınca bağırıp çağırmağa | başlamış, kendini susturmak iste- yen polislerede hakaret etmiştir. Bunun üzerine polis merkezin- den adam almağa gelen bu ka- badayı derdest edilmiş; tahkikata başlanmıştır. | Gemiyeti belediye bu gün toplanacak Cemiyeti belediye bu gün ö; leden sonra toplanacaktır. Bu “kimada — sokak - isimleri- görüşüle- cektir. Bundanbaşka şimdiye ka- dar Emanette kahış olan amele parası “da Esnaf ” bankasına ve- | rilecektir. Poliste parmak izi kısmında faaliyet Son günlerde polis müdüriyeti parmak izi şubesinde fevkalâde ir faaliyet görülmektedir. Bir çok sabıkalıların girip çıktığı bu şubede yalmız dün kırkı müteca- Viz hırsız veya maznunun parmak Vizi alınmıştır. Şehirdeki vakayü azaltmak için yapılan teftiş ve takip neticesinde ele geçirilen sirkat maznunları parmak izi şubesini çok meşgul etmekter 1031,5 kuruşta açılmı: Olom?ifciası 2 kadın 1 gaze- teci yaralandı Pangaltı polis merkezi tahkikata başlamıştır Dün akşam Pangaltı polis mın- takası dahilinde mütl mobil kazası olmuş, üç kişi yara- lanmıştır. | Son dakikada yaptığımz tah- kikata mazaran yarahlar meya- | nında Üsküdar — kaymakamının | kızı Nimet hanımla Bomontide İzzet bey sokağında aturan İsmet hanım ve evelce gazetecilik etmiş olan Refik bey vardır. Pangaltı polis merkezi bu bar dise hakkında tahkikat yapmaya başlamıştır. . Müdüriyetten bir doktor. Bo- montide İzzet bey sokağında yatan yaralıları muayeneye git Pangaltı polis merkezi ye sebebiyet veren şoföri ir oto- istic- vap etmiştir. Yaralılar da doktor muayenesinden edilecektir. Polis istihbaratı Vali bey istihbaratın tevsiine karar verdi Vali Muhiddin bey; polis istih- baratının tevsiine karar vermiştir. Zabıta vukuatinin” muntazaman ve tamamen gazetecilere verilmesi vel hususi-menbalardan yalan yan- hş haberler verilmemesi temin edilecekti Polis istihbaratının yeni kadrosu polis müdürü Şerif bey tarafından tayin edilecektir. Fuat Bey Tıp fakültesi nisaiye müallimi — kiymetli aperatorümuz Fuat Fehim B. Avrupaya tekikata gitmiştir. sonra — isticvap Bir cerh vakası Yeni postane arkasında seyyar kâğıtçı Ahmet ile makinist Refet efendi bir alacak meselesinden kavgaya tutuşmuşlar. Mehmet bu kavgada gözünden yaralanmıştır. Terkedilmiş çocuk Dün gece Fatihte külhan soka- ğaında 3 - yaşında bir çocuk bu- lunmuş , ismi Haydar tesmiye edilerek Darülâcezeye gönderil- miştir. * Yeni bitaraf aza — Müte- vaffa Ceneral Dölaradan inhilâl eden mübadele komisyonu bita- raf azalığına tayin edilen Di markalı M. Anderson bugünkü ekspresle şehrimize gelecektir. * Kenan B. — İstanbul müd- dei umumisi Kenan ve muavinler- den Hayrettin Şakir B.ler, bugün Ankaraya gideceklerdir. Kenan ve Hayrettin B. ler, bir buçuk, iki ay kadar si kursa iştirak edeceklerdir. Müddei umumilik - işlerini, Kenan B. in Ankarada — bulunacağı - müddet zarfında, baş muavin Kemal B. tedvir edecektir. * Tasarruf ” bemiyeti — Milli iktisat ve tasarrul cemiyeti İstan- bul şubesi dünden itibaren aza kaydına başlamıştır. Toplanan ai- dat İş bankasına teslim edilecek ve sarfiyat gene oraca yapılacaktır. ingiliz lirası İngiliz lirası bu sabah Heyetler itilâf husulünde lâgv edilecekler Atina, 18 (Hususi) — Ankara- | da Türk - Yunan müzakeratı mü- sait bir ceryan takip ediyor, İki taraf murahhası itilâfı kat'ijhusu- lünü muhakkak görüyorlar. İtilâf husulü takdirinde elyevm tahtı işgallerinde bulunan emlâk iki hükümete intikal edeceğinden takdiri kaymet heyetlerimiz tema- men lağvı müsammemdir. Muhtelit mübadele komisyo- nuna gelince — itilâfın tescili ve teferruatın tespit ve tahkiki için azami bir sene daha faaüiyette bulunacaktır. Sırpfdiktatörlüğü Hırvatistanda yapılan Belgrat, 18 (Hususi) — Vakayi ve harlisat, Sırbis diktatör lüğün lâğvedilerek kanunu esa: nin tekrar meriyete iade edile- anda ceğini tekzip ediyor. Ceneral Zifkoviçin siyaseti ve Hirvatistanda —son — zamanlarda yapılan — takipler — diktatörlüğün devam — edeceğini Vreme — başvekil Topçu derede güzide bir kuvvet tahtiş ve sık sık - teftiş ettigini yazıyor. Hırsızlık vakaları 2 4saat zarfında 9 sirkat vakası olmuştur 1—Yeşildirekte13numaralı evde oturan madam Eleninin 5 gümüş kaşığını çalan terzi çırağı Ömer yakalanmıştır. 2 — Sabıkalı Muhiddin büyük çarşıdan kösele çahp kaçarken | derdest edilmiştir. 3 — Nişantaşında yeni mahab- lede 98 numaralı evin kapısını açmağa teşebbüs eden deniz hır- sızı İbrahim cürmü meşhut halinde yakalanmıştır. 4 — Kadıköyünde Vişae — so- kağında 39 numaralı Sıddıka ha- mumın hanesine meçhul bir hırsız girmiş 2 manto çalıp savuşmuştur. 5 — Üsküdarda Selâmi Ali mahallesinde — dülger — Tevfik efendinin —evine —hırsız — girmiş bazı eşya çalıp savuşmuştur. 6 — Sabıkalı Dede Nuri E: önünde Geyveli İbrahim efendinin cüzdanını çalarken yakalanmıştır. 7 — Meşhur bir hırsız köprüde Priştineli Hüseyain cebinden 2 Tirasını çalmış 8 — Kastamonulu Hasan na- mında bir. şahsın Uzunçarşı ba- şında 178 lirası zarfçılık suretile meçhul bir şahıs tarafından çalın- mıştır. 9 — Tavcı Fatma adi bir saati şoför Şükrü efendiye tavcılık su- retile 17 liraya satmıştır. Kömürcü kasabı dövdü Mahmutpaşada kasap Hasan efendi, kömürcü Abmet efen tarafından dövülmüş ve bir dişi kırılmıştır. Hadisenin sebebi bir alacak meselesinden gıkan kav- ştir. gadır. a Takdiri kiymet — Hanımlarımız ve — tasarruf (Baş tarafı birinci sahifede) Yapılacak istihzalar, edilene ait değildir. Bunlar hep şuursuzluktur. Kadın kıyafetini tahdik edecek cesareti göremiyorum. Yapılacak alaylara kulak asmayacak kadar Şuurlü olursak kürtülmüş oluruz. Israfımi soruyorsunuz. Bu hesap- sızdır. Kadımlarımız, saçları, tu- valetleri için kuvafüre gitmekle | kendi aleyhlerinde hareket edi- yorlar. — Lüks, — tüvalet — yü- zünden kuvafürler müthiş bir des- pot — kesiliyorlar. — Hanımlarımız, burada 4 saat kuzu gibi muti bir halde bekliyorlar. Kuvafürlere kendilerini tahıkir ettirmektense kendileri saçlarını tanzim edemezler mi? Suni ma- sajlarle bir kaç sene daha ihti- yarlıyorlar. Tasarrufla yalnız Saibe hanıme- fendi, israfle ahlâksızlığın alâkası hakkında şu kanaatadır. — Ben - bir az hayalperesti Düşünemiyorum bile. Şayet böy leleri varsa kabahat erkeğindir. Fakat bazı haller varl karşısında şahsen erkek âciz ka- hyor bir şey yapamıyor. — Böyle kadınlar, cemiyete muzır oluyorlar. Saibe hanmefendi, sosyete hakkında Supl | efendinin fikirlerine ve bizde - içtimai | teşekkül etmediğine işaret ediyor. Hanımefendi; salonlara ayni sınıfa mensup olmayan . kadınların ka- | bul edilmelerini, kaysiyetsiz ka- dınların. hürmete — şayan kadın- larla bir şekilde hürmet gör- melerini bir “zöl , — süretinde | telâkki ediyor ve diyor kiz İki sene evel Pariste idik. Şanjelizede, Beyoğlundaki gibi, güller, tüller, lameler, danteller, kürkler ile süslenmiş hiç bir kişiye tesadüf bunün tirak ediyor. sınıfların — iyi etmedim. Ben burada Beyoğlunda gezen — hanımlara — hiç tesadüf | etmedim. Hanımlar — dikiş — dikmiyorlar, evle alâkadar olmayorlar, ne diye yaşıyorlar?,, | Mustafa Ragıp Terceme hakkı mahftdür! * Edirne hattı — yapılacak yeni şimendifer hattının projeleri hazırlandı. Yeni hat eski Edirneye Pavli köyü cavarindan keçecektir. Terkos yola getirilecek — Ter- kos hakkındaki rapor dâhiliyece tetkik olunmuştur. Meselenin esası Nafıaca yapılmakta olan müra- kabenin kifayetsizliğinde,şehrema- netinin sıkı kontrolda bulunmama- sında görülmektedir. Yeni belediyeler lâyihasına göre imtiyazları belediyeler verecektir. Terkos imtiyazı birkaç sene Sonra bitecektir. İstanbul belediyesi o zaman bu hakkıni şirketin imtiya- zını temdit etmemek suretile kul> lanabilecektir. Şimdilik şirket bazı tetbirlerle yola getirilecektir. Fes- bi ihtimalı kuvvetli değildir. * Yerli mürekkep kulianıla- cak — Maliye devlet dairelerinin kırtasiye levarımı ve mürekkep ihtiyacını yerli mamulâttan temin için imalât saha ve nümuneleri hakkında Türk amillerini davet etmektedir. Yerli mürekkep için münakasa açılmıştır. »& Gayri mübadillere tevziat— Maliye vekâleti gayri mübadillere verilecek paradan arazi sahiple- Tine de tevziat yapılmasını karar- laştırmıştır. >t İbrahim Tali B. Şark müfettişi umumisi İbrahim Tali B. yarın / şehrimizden — Diyarbekire Müteveccihen hareket edecektir