20 Ocak 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Ocak 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Kânunusani 1930 Akşam "ııiı- Çazgondiza | Klişe defteri Bizim matbaada bir klişe defteri vardır. Bu defterde gazetemizde resimleri bulunan zatın — isimleri: Ama ne garip bir defterdir. bu | bilseniz. Kıyametler " kopsa — yan yana gelmesi ihtimali olmayan bir | çok kimseleri bu defterin sayıfe- | leri arasında kol kola, diz dize | görürsünüz. | Meselâ defterin “B,, sayıfesina bir göz atacak olursanız. görür- sünüz.. Bedia Müvahhit hanımın yanında Becerano efendi.. Bir köşede de Burhan beyle Betbofen baş başa vermişler.. “T., sahıfesında Troçki bir tarafı Tevfik — Fikreti —almış, — öbür tarafına da Tahir - N: diyi.. “Üstat Tahir Na: dinin altında meşhur sinema ak- törü Tom Miks.. Diğer bir yap- rakta Celal Muhtar bey, Celal Sahir bey, Ceki kogan... “F, sa- yifasında üç isim vardı. Fındık Fatma, Fatih Sultan Mehmet, Fi- lorinalı Nazım bey.. Ben kendi hesabıma Fatih Sul- tan Mehmetle Fındık Fatma ha- mma doğrusu acıdım.. Düşünün - koskocaman — sayifede - Filorinalı Nazım beyle yapa yalnız kalmak!. *S,, de Süleyman - Nazif beyle 'tenit şampiyonu matmazel Suzan Laniğlen yalnız kalmışlardı. “Ş,, perenses Şivekâr hanımla emanet müavini Şerif bey, Şakla bir mecis aktetmişler.. n “L, sahifesini açınamla kapal- ( mam bir oldu. Gördüğüm sahne -| böni “fena halde “korkuttu.. -Bu sahifade kadın - katili- Landro ile kadınlar >birligi — reisesi — Lâtife Bekir hanım . yan yana -duruyor- lardıs. Doğrasu Lâtife Hünımın cesaretine hayran oldum... “N de Nezihe Muhiddin hanımla Nadir han nazarı dikkati. celbe “P..de Piyer Loti, Pehlivan kadri, Pola Neğri, Peyami Sefa bey... “V, de Venizelos, Vurnof.. “G,, Efgan sefiri Gullam Ceylânı banla, hint milliyetperveri Ganı “M, de Mübeccel hanım ile şehremini Muhiddin bey yan yana düşmüşler.. Bana kalırsa gazete idarehane- lerindeki en acaip şey bu klişe defterleridir. Hkmet Feridun Belediyelerimiz hakkında mükim bir eser Dabiliye vekili 1928 senesinde Türkiyede mevcut 623 belediyeye ait ihsaf bir eser hazırlamaktadır. Bu eserde belediyelerimiz hak- kında en mükemmel ve ihsai malümat bulunacaktır. Bu eser, İstanbulda basılacaktır. Bunu da size o şehirli mi öğretti ?.. Hemen çingeneliğe başladım : — Ha o öğretti... — Peki amma ingilizceyi nasıl öğrendiniz. ilizceyi öğrenmedim.. Bu şarkıyı söylerim amma manasını bilmem.. Otomobile doğru yürüdüler,. Artık gidiyorlardı... Gülizar bizden uzaklaştı.. Ben onları otomobile kadar geçireyim dedim.. Koca yolun | Ben, | üstünde Cavide, yapyalınızdık.. ihtiyar - kocası.. Şoför roman No: 40 1Haftada 149 vaka | 78 hırsızlık vakası faillerinden yet- mişi tutuldu Polis mü, ikbaratınca | tesbit edilen - kayıtlâra “nazaran | Son bir hafta zarfında şehrimizde 149 vak'a olmuştur. Bunlar me- yanında en ziyade nazarı dikkati | celbeden bırsızlık hadiseleridir. Kânunusaninin onundan bu sa- baha kadar 78 hırsızlık olmuştur. Hırsızların — mühim bir — kısmı cürmümeşhut - halinde görülmüş ve yetmişi mütecaviz hırsiz der- dest edilip adliyeye sevkedilmiş- tir. Bu 78 vaka kâmilen yol üstünde yapılan yankesiciliklerle ufak tefek ev hırsızlıklarıdır. Gene buhafta içinde 20 cerh, S polise hakaret, 5 yangın, 3 intihar, 2 katıl vakası olmuştur. Ayrica — tramvay ve — otomobil | kazaları yüzünden de — 15 kişi yaralanmıştır. Bu yaralılar arasın- | dan “hastanelerde. vefat eden 4 kişi vardır. Türk cemiyeti— Bükreş. darülfünunundaki Türk gençleri Bükreş -darülfünumunda - tahsil etmekte olan türk gençleri kendi aralarında bir cemiyet yapmışlar- dır. Bü' centiyetin ismi * Türk ,- dür. Bükreş darülfunun “Türk tale: besi yeni harflerle bir de inecmua neşretmeğe karar vermişlerdir. Türk cemiyeti azaları milli bay- ramlarımızda göğüslerinde Türk rozetleri olduğu halde dolaşmak- tadırlar. Esnaf - bankasının sermayesi 500 bin lira oluyor Esnaf bankası sermayesini tez- yit etmeğe karar veri Bu suretle bankanın - sermayesi: 500 bin lira olacaktır. Banka serma- yesinin tezyidi içic ticaret müdü- | riyetine müracaat etmiştir. | Bir Kaçakçı Kırklarelinden gelirken trende yakalardı Mustafa isminde bir kaçakçı Kırklarelinden şehrimize gelirken trende yakalanmıştır. Kaçakçının çuvalında 2,686 defter — sigara | yakalanmıştır. — Mustafa teslim edilmi kasketini burnunun ucuna indir- miş derin bir uykuya daldınıştı.. İşte bu esnada bütün cinlerim ayağa kalktı.. Cevideyi kaçırmak, biç değilse bu gece yanımda misafir etmek mükemmel bir şey olurdu... Cavide — dağ başında yakışıklı bir. çingene — genci — tarafından kaçırıldığına fevkalâde memnun olacaktı. Çünkü eski sevgilim gayet egzantrik bir kadındır. Otomobile yaklaşmıştı.. Usulcacık iğildim... Onlara hissettirmeden yerden sipsivri bir - taş aldım.. Dumuma açılacaktır. Ankarada hir sanayi sergisi açılacak Yakında | tetkik edilmektedir. Şirketi bayri- ŞEHİR HABERLERİ Resim sergisi Yarın talebenin eserleri teşhir edilecek Güzel — sanatlar yarın bir resim sergisi açılacaktır. | sergi talebe sergisidir, talebenin | bir sene içindeki faaliyetini gös- | terecektir. Sergide talebe - tarafından ya- pilmiş bir. kaç büst te vardır. Sergi salı gününden — itibaren “akademisinde | Ankarada bir sergi timizde bulunan sinai mücsseseler iştirak edecektir.” Ankara sanayi sergi birliği hazırlıklara başlamıştır. Limandaki nakliyat tarifeleri tetkik ediliyor Limanımızdaki nakliyat tarifeleri yenin tarifesi- salı günü tarife komisyonu lıııîıııdıı tetkik edi- lecektir. Deniz ticaret mektebi | | Sahil ticaret 9. sızlığından şikâyet ediliyor. Ticaret odası bü mesele deniz ticaret mektebine yardım etmi iştir. Halbuki mektep idaresini bu.gene yeniden tesisat yapmak için tasavvurları vardı. “Bu meyanda - birde mektep gemisi “almacak, —Akdenizde bir tetkik seyahatı yapılacaktı. Deniz ticaret - mektebir — sahil ticaret odalarının mektep idaresine karşı maddi bir alâka göstermediğin- den şikayet etmektedir. n alâka- || Yermi, Siyas' gazete İDARENANE — aamatlak sokağı Telgeaf adreni; Telefon :yam işleri (, Teleton “Akşam, istanbul, ABONE ÜCRETLERİ Türkiye içint Seneliği 1700, altı aylığı 809 ilç aylığı S00 kuruş, Ecnel iemleketler için? Seneliği 3000, aylığı 1600 Üüç aylığı 909 kuruştur. Elimi havaya kaldırdır — Eğer yerinizden kımıldana- cak olursanız kafanızı parçalarım.. Diye bağırdım.. Karı koca ol- yere çekildiler.. İkisinde bir hareket yok.. Refik: — Durduk ne olacak? Diye bana döndi .. Parmaklarımı agzıma iki islik caldım. Bu Çamur, vi, Cımbız, Telefonla aramızda | tehlike işareti Bir dakika | sonra dördü de yanımda... | — Ne var...? Tutun — şunla Şu - herifi bağla.. Çamur, Çivi de şu | şoföre mukayyet olun... Aldığınız | para olsun.. Ben bir şey Çocuklar hemen faaliyete geç tiler.. Ben çamura vaziyeti anlattım — Yaa, dedi, demek eski göz Kambiyo listesi Borsa ve bankalar mutalaalarını bildirdiler Maliye vekâleti kambiyo ihtiyaç listesinde tadilât yapılması için bankaların ve kambiyo borsasının fikrini sormuştu. Borsa ve bankalar| bu husustaki mutalaalarını vekâlete) bildirmişlerdir. Aldıgımız malüma- ta göre yeni ihtiyaç İistesi bir iki güne kadar tatbik edilecektir. Dırli“ıiııııîı terkedilen arsa ve binalar Heyeti vek, da vekile bir kaç sene ev- sşafakaya — bazı bina ve arsaları terketmeğe k binalar — idarı T vermişti. susiyeye ait üç medrese ile vakfa ait üç arsadır. Bunların ferağ muamelâti yapıl- mıştır. Bundan başka-binann önün- deki arsa da mektebe için mektebin di bi lbedildiği çebhesi caddeye ğru uzanacaktır. Mektep idaresi yi genişlettirip burasını teş- | e köçük bir orman haline getirmeğe karar vermiştir. -— * Sahil fenerleri “Karadenizdeki fenerlere yeni bir şekil verilecek - Vapur kumpanyaları Karadeniz: oli İenenleriken: şlieğir Söjcareti müdüriyetine - şikâyet - etmiştir. Fenerler idaresi bu -şikâyetleri | * nazarı itibara almıştır. Aldığımız malümata göre feners ler idaresi karadeniz İimanların- daki bazı fenerleri değiştirecek, ca-uygun bir şekle getire: cektir . Bundan başka bazi ehemmiyeti artmıştır. Bu lara da fenerler konulması icap etmektedir. — Esasen — fenerler idaresi şartnamesi mücibince bir limanda fener olsun olmasın her yanların yapur gene fener masralı verme- ğe mecburdur. Limanlara konulacak - fenerler bir heyet tarafından tetkik edile- cektir. Bir açık münasebetile l Seyrisefain idaresinin Bandırma acentası İbrahim - efendinin altı bin lira açığı çıkmış ve bu zata işten el cektirilmiştir. İdarenini bu zatı tekrar ayni işte istihdam edeceği haber ve- rilmektedir.* Ortada açık varsa, açığı çıkan bir memurun ayni işte istihdamı gariptir. Açık yoksa bu cihet ağrısı bu ha. İyi kısmet ğina gelmiş.. — Doğrusu - bizi oğlanlar kibar davrandılar.. Cım- | bız Cülizarla Pakizeyi oyalamak in çergeye gittiler.. Öbürleri de Refik ile — şoförü sımsıkı bağ- ladılar.. — Hava adam — akıllı kararmıştı. Bizimkiler Refik bey- fendinin paralarının kardeş payı ettikten sonra bana: — Allah rahatlık versi Diyip çekildiler.. Karanlıkta , — karanlıkta — değil gıkır şikir yıldızlı semanın altında Cavide ile yapa yalnız kaldık... O susuyor, ben susuyorum.. —Eh ne istiyorsunuz bizden?.. Ona doğrudan doğruya cevap vermedim, kolundan tutarak — Yü — Nereye? Müthiş bir adam olmuştum: — Yürü diyorum sana... aya- | kalmadı da dudagının /" HARİCİ MESELEL Londra deniz konferansı Londra deniz koferansına işti. rak edecek murahhaslardan bir çoğu şimdiden Londraya - vasıl olmuştur. Konferansın müzakeratı birdenbire — ve gayri muntazar müşkilâta maruz kalmaması için | bir taraftan Japonya ile İngiltere | ve diğer taraftan - İngiltere ile Fransa arasında müzakerat cere- yan ediyor. Frans: noktai nazarlarını izah ve tenvir için İngiltereye uzun bir muhtire vermişti. Muhtirede Frane sanın — istedikleri sınıf ve cins tayin etmeksizin umumi hacım itibarile bahri kuvvetlerin tesbit ve tahdit edilmesine ve terkites- Tihatta bahır İ ve askeri sınıfların” bir kül addolunmasına ve Akdenize müteallik bir itilâf yapılmasma dair İngiltere —derhal —mukabil bir mühtire ile - cevap vermiş ve Fransanın - noktainazarlarını esas itibarile kabul etmekle beraber şimdiden bazı müsbet neticeler elde edilmesi —hususunda — israr etmiştir. M. - Makdonaldin seyahetinden — sonra deniz * konferansı * hakkında” gös- terilen Sevkalade-nikbinlik yavaş yavaş zail olarak” bunün yerine bedbeinlik başlantıştır. Akdeniz devletleri olan Fransa ve İtalyanın Vaşingtona V itilâf “edemiyecekleri ihtimalının küvvetlenmesi — bu ; bedbinliğin başlıcaamilini teşkil ediyor. Diger - taraftan kır kruvazörlar meselesinden — dolayı - İngilterede şiddetli bir münakaşa başlamıştır. İngiltere il intediği -halde “Amerika ile müza- körede S0 kruvazör . ile ” iktifa etmiştir. İngiliz “inilleti donanma meselesinde güyet hassas öldu- ğundan Makdonald. hükümelinin Müsaadesinden heyecana gelmiş- tir. Bahriye nazırı Mr: Aleksander bu heyecanın. teskini a Kellog yanat İngiliz matbuatında şiddetli tenkidat uyandırmıştır. Bahusus muhafazakârın buatı kellog misakiha donanmayı esaslı surette tenkis edecek recede fazla itimat gösterilmesini tenkit ediyor. Bu gibi neşriyat mat- deniz konferansı - hakkındaki iyi hi ve telakkilere etmiştir. Tahlisiye idaresi sisli havalarda vapur kazalarına mani olmak üzere düdük çaldırmak — için — tesisat yapnı t akararak hınçkıra hinç- kıra ağlamağa - başladı... Bende merhamet filân aramayır —Müsaade edin de ben gideyim... Omuzuna: yapıştım, tırnaklamı etine geçirircesine sıktım.. — Amar Diye kıvrandı.. Soludum: — Yürü kahbe.. Güya müteessi, buradan gitmek belli.. Ben bilmez miyim malımı © ne acayip arzulu, ne egzantil kadındı o, Yavaş yavaş doğruldu, mendi lini çantaya koyarak küçük ayna- sına - hafif bir göz attığını fark ettim. Hatta göz atmakla da boyasını , ünün pudrasını bile düzeltti .. ğ (Mabadi var) sene- 70 krövayör — <