5 Şubat 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

5 Şubat 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

düzel gözler Cevaplarınızı gönderiniz Müsabaka kuponların 10 gün müddetle kabul edece- giz. Bu 10 gün içinde mat- baamıza müsabaka kupon- larile birlikte gelecek cevap- ları tetkik edeceğiz ve doğru cevap veren karilerimiz âra- sında kur'a çekerek kendi- lerine çok cazip hediyeler takdim edeceğiz. Hediyelerimiz arasında 1— Muson müstahzaratından podra, lavanta, tıraş ta- kımı, kolonya, losyon, sa- bon... v. 8. 2—Zenit gramofonu. 3—Bilek ve cep saatleri. 4—Gramofan plâkları. 5—Yazı makinesi. 6—Altı tane fotograf çek- tirmek bakkı... 7—Sinema duhuliye karne- 8—VAKIT ismini taşıyan bir halı seccade. v. 8. vardır. —Okuyucularımız eksik nüs- haları idarehanemizden her zaman tedarik edebilirler — v. 8. 7 AE TEN ÇEMEN Ea MERKEZ lanılmasını temin; Bu” mevzu, Ocakların çok hassas dikkatini celbediyor. Bir müddet evvel Diyarbekirde açı- lan yerli mallar sergisinin tertibi çok mükemmel ve sarfedilen emekler çok yüksek idi. Halk serginin ehemmiyetini takdir et- ti. Hatta civar vilâyetler ve kazalar halkı bile ziyaret etmek ve görmek üzre geldi. On beş gün devam eden sergi otuz iki bin ziyaretçi tarafından gezildi ki; nüfusa nispet edilirse bu rakam memnuniyeti celbe- decek bir yekün ifade eder. Hülâsa, bu havalı Türkocak- ları milli harsı ntamiminde, halkı alâkadar eden içtimai ve iktı- sadi mevzularda ifa ettiği irşat itibarile çok yüksek bir vazife görmektedr. Hususile muhterem birinci umumi müfettiş Ibrahim Tali Beyin yüksek müzahereti; Ocakları vazifelerinde teshil et- üği gib, teftiş seyahtlerinde mevculsa mutlaka Türkocakla- rında ikamet ve orada ha'k ile temas etmesi, ocakları Müfettiş- | lik faa iyetine merkez yapması, | Ocakların mevkiini balk naza rında tamami'e göstermiş bulu nuyor. Ikinci mektubumda pek ziya- de rağbet gören bu sergi hak- kında tafsilât vereceğim. Ulvi Yeni tefrikamız Montekar'v rezaletleri Pek yakında (Vakıl) sütunlarında WEEK Neden şikâyet ediliyor? Rsvanın Baltık denizi filo- sundan birkaç harp ge- misinin son günlerde Karade- nizde ki Rus tezgâhlarında ta- mir vesilesile Boğazlardan geç- miş olması beynelmilel siyaset âleminde adeta hiç beklenmiyen bir hadise tesirini yaptı. Bilhassa Balkan memleket'erinde garip bir telâş uyandırdı. Bazıları Rus gemilerinin bu bareketini Londrada aktedilen bahri tahdidi tesiihat konferan- sına, diğer bazıları Balkan dev- letlerine karşı bir nümayiş telâkki etti. Hatta Rus gemilerinin bu hareketine atfedilmek istenilen maksada Türkiyeyi de (teşrik edenler oldu. Boğazlardan İngiliz gemileri geçiyor; herkes bunu pek tabii görüyor. Fransız ve İtalyan ge- mileri geçiyor, hiç bir kimse telâş etmiyor. Hatta Yunan ge- mileri -serbest serbest girip çıkı- yor; gene hiç bir taraftan birşey söylenmiyor. Fakat şayet bir gün Rus gemileri geçerse mühim bir hadise oluyor! Bu hadiseye türlü türlü manalar veriliyor! Halbuki Boğazlardan serbest serbest gelip geçmekte olan ve bunu kendileri için pek tabii bir hak telâkki eden memleketlerin hiçbiri Karadenize sahil değil- dir; gemilerinin Boğazlardan ge- çişi hoş görülmiyen Rusya ise Karadenizin hemen yarısına ma- liktir. Acaba Karadeniz ile uzaktan ve yakından bir alâkası olmıyan memleketlere ait gemilerin Bo- ğazlardan geçişini hoş görenler edeni dolayi” Rus yemiteri için böyle bir hak. tanımak; istemi- yorlar? Henüz pek iyi hatırlardadır ki Lozanda Türk murahhasları Bo- gazların tamamen Türk bekçi- liği altında bir geçit olarak kalması tezini müdafaa ettikleri zaman herkesten evvel bugün Rus gemilerinin (o Boğazlardan geçişine karşı sinirlenen memle- ketlerin murahhasları itiraz edi- yorlardı. sonra nihayet Boğazların ser- bestisi esası kabul edildi. Bo- gazlar (o mukavelesi onamı ile beynelmilel bir karar imzaladı. Bugün Boğazlar bu mükavele mucebince serbest bir geçit değil midir? Öyle ise Rus ge- milerinin OBoğazlardan © geçişi neden dolayı gayri tabii bir hadise gibi telâkli edilmektedir? Hakikat şudur ki Boğazların Kapısı açıldıktan ve Türk mille- tinin asır ardan beri elinde tut- tuğu anahtar alındıktan sonra bugünkü beynelmi'el şeraite gö- re her memleket gibi Rusya da Boğazlardan serbestçe geçebilir ve yarım kimin geçeceği de belli değildir. Binaenaley eğer ortada şikâyeti mucip olmak lâzımgelen bir hal varsa bu da ancak Bo- gazlar mukavelesile kabul edi- | len serbesti usulünden ibarettir. Mehmst Asım kadıköy tramvayı Bugün Üsküdar tramvayı idare meclisi toplanacaktır Tramvayın Haydarpaşadan Kadıköye tem- didi için Necmettin Sahir B. bir proje hazırlamıştır. Bugünkü içtmada bu proje tetkik edilecek, sonra Haydar- paşa-Kadıköy hattının tendidi mürakasaya konacaktır. Bu bat için 8 tanede motris alınacaktır. Uzun mücadelelerden | (VAKIT ) in Telgrar HABERLERİ 1 İngilterede bolşeviklik Paris, 3 (A.A) — M. Tardicu, öğleden sonra Sovyet sefirini kabul etmiştir. Cereyan eden mükâlemelerin Fransada bazı Bolşevik (teşekkülleri faa'iyeti hakkında olduğu zannedilmek- tedir . Paris, 3 (A.A) — Sovyet sefi- rinin hariciye nezareti nezdinde vuku bulan teşebbüsü üzerime Sovyet sefareti etrafında gayet sıkı inzibat tertibatı alınmıştır. Echode Paris gazetesine ne- zaran; M. Dovgalevski M. Tar- dieuden matbuatta Sovyetler aleyhine yapılmakta olan müca- deleyi tevkif etmesini talep etmişse de Fransız ( başvekili Fransada matbuat hürriyetinin mevcut olduğunu, bu hususta müdahalede o bulunamıyacağını, matbuat cürümlerile mabkeme- lerin meşgul olacağını ve bu bapta yalnız olanların hüküm verebileceklerini beyan etmiştir, paris, 4 (A.A) — Maten gaze- si yazıyor: Ceneral Miller Paris- teki Sovyet sefarethanesini bas- mak için tertibat almak niye- tinde bulunduğuna dair olarak Moskovadan tereşşuh eden ha- berleri kat'i surette tekzip etmektedir. Londra, 4 (A.A) — Resmi İngiliz telsizi: İngilterede . bolşevikler > tara- fından yapılmakta olan komünist propagandası hakkında Aavam kamarasında hariciye nazırına birtakım süaller sorulmuşlur. ““Mendersöi” cevaben? “Hükümetin bu mes'elede “te- enni ile hareket etmek ve tah- kikatı (o lâzimede bulunmadan evvel müstacel bir karar memek azminde bulunduğunu söylemiş ve ciddi şikayetlere sebebiyet verecek ahvalin zubü- runda parlâmento ile birlikte bunların iza.esi çaresi aranaca- ğını ve fakat memleketin emni- | yet ve m Sıyanet içi ver- Maznun kaptanlar ittihazı (o İâzımgelen (o tedabiri kararlaştırmak hakkının hükü mete ait olduğunu ilâve et- miştir, Müteakiben şu sualler sorul- muştur : « İzvestiya gazetesinin İngiliz - Rus itilâfını müteakıp merkezi icra komitesinin faaliye- tinde bir tebeddül olmıyacağını yazdığını ve itilâfın imzası fer- dasında Sovyetler tarafından ulu orta nakzedildiğini inkâr edeb |- mişsiniz.» Mıster Henderson, buna karşı «bir şey inkâr etmedim ve etmiyorum » cevabını vermekle iktifa etmiştir. M. Çemberlain M. Henderso- nun üçüncü enternasyonalın pro- agandası hakkında Sovyet se- firme yaptığı şikâyetamiz tebli- gata bir cevap alınıp a'ınmadı- ğını sormuştur. M. Henderson menafıi umumiyenin bazi ahval- de ihtiyarı sükütu istiizam etti- ğini söylemiştir. Büyük Hâmidin doğduğu gün EZ LA A Üs tarah bırise sayılamızdadır | Evet iş, Hâmit gibi zamanla; devirlerle suşatılması kabil ol- mıyanlara taallük ettikçe böyle düşünmek yanlış sayılmaz. Ama unutmamalı ki “Putları yıka'ıml,, narası kulaklarımızı tırmalamıştı. Gerçi, halden anlıyanlar, bu ba- | gırışın Hâmidin “keskin ışığından gözleri yanan yarasa (sesleri olduğunu: bilip gülümsemişlerdi. İşte bugünkü hürmet coşkunlu- ğu, Hâmide alkış olmaktan çok gençliğin kendi kendinis“üstüne| sıçradılan nankörlük. -.kirinden kurtarmaktır. o Yoksa biiriz ki; Hâmıt, ne alkışla ne kabarıp yük- selir, ne nangörlükle düşürüle- bilir. Hâmit, edebiliğin sağlam ka- idesi üstünde yükselmiş çetin hamurlu bir heykeldir. Ona sav- rulan inkâr baltaları o baltaları kullananların kafaların düşür- mekten başka bir şey yapmaz. Hata Süha Kaçtılar mı, kaçmadılar mı? Hırisis suvarileri aranıyor Dün akşam çıkan bir refiki- miz, Marmarada Varna vapuru- nun batmasına sebep olan Hıri- sis vapuru kaptanlarının kaç- tıklarına dair bir haber kaydedi- yordu. Bu hususta tahkikat yaptık. Adliyede bunların kaçtıklarına dair malümat yoktu. oMahke- mede hazır ( bulunmadıkların- dan,dokuz şubat sabahı ağır cezaya zor a gebirilmelerine dair verilen karar mucibince iki kap- tan hakkında ibzar müzekkere- leri yazılmış ve zabıtaya gönde- rilmiştir. Kaçtıkları resmen tahakkuk ederse, usulen kendisine mühlet verilecek, gene gelmezlerse du- ruşma yapılamayacağından, maz nunlar ele geçinciye okadar muhakeme kalacaktır. Birinci ticaret mahkemesinde tahkikatı yapılan tazminat dava- sının tahkikatı esnasında da şa- hitler gelmiş, kaptanlar gelme- mişlerdir. Müddei oumumilik, zabıtaya bu iki maznuna pasaport veril- memesini bildirmiştir. Dün bu hususta kendisi ile | görüşen bir mubarritimize polis yolcu müdürlüğü erkânından bir zat, bu adamlara kat'iyen pasa- port verilmediğini söylemiştir. Yunan sefaretanesine telefon ettik, Oradan da bu hususta birşey | söylüyebilecek salâhiyettar kim se bulunmadığı cevabını aldık. Nuhakkak olan, maznun kap tanların bir müddettenberi or- tada görünmedik'eridir. Bu te. gayyübün larice fırar mahiye- tinde olup olmadığı, henüz res- men, belli değildir. Şerit B. dıyor ki... Dün gece geç vakit Poiis mü- dürü Şerif B.i telefonla arayıp evinde bulduk . Bu husustaki şayialar hdkkında kendisinden malümat istedik, Şerif B. bize şu cevabı verdi; —Böyle bir firar hadisesinden ma ümattar değilim. Pasaport- suz olduklarına mazaran kaça mazlar, 4, — VAKITS5 Şubat 1930 3Spoi Beynelmil boks maçi Küçük Kemalin mühim maç! Bu cuma pek mühim bir b© maçı seyredeceğiz. Galatasar&, küçük Kemal şehrimize gö Roman,a şampiyonu Karpen | karşılaşacak. Galatasaraylılar, gün Kırmızı-Sar ceketi ile him bir imtihana çıkacak $8 pıyonlarının Romanyalı karşısi da ademi muvaffakiyete uğ' maktan korkuyorlar. Boksu # venler de boks sahasındaki | ilk beynelmilel imtihandan sini leniyorlar. Her halde muhakki oan bir şey varki o gün $* asabi çıkacağımızdır. Çünkü memleketimizde sıkli tinin en iyisi olan kıymetli b amatörümüz, komşu bir millet İ kendi sikletinde en iyisi oli boksörile çarpışıyor. Bu maça her şey karışmışti Boksta beynelmilel o mevkim ve Avrupa şampiyonasında eld edebileceğimiz derecenin yukarı tahmini... Küçük Kemal Cuma günk maçile 45 inci omüsabakasıl yapmış olacaktır. 44 müsabak bir amatör için kâfi bir tecri bedir. “Yumruklarin kuvveti gelince, kilosuna göre," vasat bİ profesyonel kadar hayırlı vural küçük Kemal, Romanyaliya bi cihetten 'aşağı değildir. Antreri manlarla . 10 devrelik' nefesid temin etmiştir. if Şu halde bizim için meçhul olsi bile, cuma günü Küçük Kemali karşısına çıkacak olan rakip olursa olsun yukarda yazdığım) esaslarla (o bizimkine tahammül edilemiyecek derecede faik: ol maması lâzımdır. Her hald Küçük Kemal Balkan şampiyoff larını yenmek için bütün mef | yetlere maliktir. Netice; burada bir çok fe hesaplara karilerimizi sıkmad| söyliyelim ki ilk altı ravutu $ ve tehlikeli bir yumruk üzeri) düşmeden geçirirsek maçın leh) mizde bitmesi çok muhtemel Bir İtalyan vapuru bal Paris, 3 (A.A) — Brioli mında bir İtalyan vapuru Rudi be bir kayaya çarparak batı”| tır. İki kişi kaybolmüş, üç yaralanmıştı. Mütebaki tayfal” başka bir gemi tarafından # tarılmıştır. “VAKIT,INTAK ViM Çarşamba ©” Şubat 1930 Güneşin doğuşu: 7,07 - Ayın doğuşu : 70,05 — “bali * işlar :17,31 O imsak 541 : zl Namaz vakitleri Sabah Öğis İkindi 545 1228 1613 Bugünkü havas Have ekseriyetle bulutlr hafif Ae işmel tsaga cenup 'st kamet . Akyar 304 ya