9 Şubat 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

9 Şubat 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— VAKIT. 9 Şubat 1930 denizde im sürerek liman- vapurları yerinden oynatmış, halatlar: koparıp demir- leri taramıştır. Bu esnada Kadıköy ve Bo; şeferleri çok güçlükle yapılabil- | miş ve Kadıköyüne (1) postasını yapan “ Halep ,, vapuru yolcu- ların çığlık ve heyecanı arasında Haydarpaşadan ileri gidememiş yolcularını buraya bırakmıştır. Boğaz postası da Üsküdarda kalmış ve yolcular geceyi va- purun içinde geçirmişler, gece- leri Boğaz ( telgrafaneleri de kapalı olduğndan aileleri telâş ve merakla karakollara müraca- ata mecbur kalmışlardır. Beykoz önünde bağlı bulunan Albanya vapurunun da demir- leri kopmuş ve vapur yalıların önüne sürüklenmiştir. Bu esnada dalgalardan Hüseyin kaptanın Hüdaverdi O namındaki saman yöklü kayığı batıyordu. Deniz- deki fırtma dün de devan et- miş ve Galata rıhtımda bağlı duran bütün vapurlar barna- madığından şamandıralara çe- kilmişler, (OSeyrisefainin Topa- meden yapılan Bandırma seferi de Köprü önünden yapılmıştır. Bütün yelkenliler de İstinyeye kaçmışlardır, Ticareti Bahriye müdüriyetine dün akşama kadar başka bir kaza bildirilmemiştir. Rasatane:ne diyor? Bu ani fırtına hakkında malü- -matına müracaat ettiğimiz Kan- dilli “rasat “merkezi şu izahatı vermektedir : — Saat 21 den evvel rüzgü- rın vasati sürali 10 metre iken birdenbire 30 metröye çıkmıştır. 30 metreye çıkan rüzgâr çok sayılı fırtınalardandır. Bu sürat birkaç dakika devam etmiş son- ra 20 metreye inmiştir. Eğer bu sürat bu şekilde devam etseydi İstanbul için çok büyük bir fe- lâket halini alırdı, ( Oragan ) tabir edilen bu fır- tına sâbahleyin şiddetini kay- betmiştir. Fırtına tamamen (geçmiştir. yarın (bugün ) rüzgâr ina | cezala bütün ! F ! murahhasımız Ankara, 8 (A.A) — Çek ve poliçeye ait ahkâmı kanuniyenin tevhidi o hakkında 15 mayısta Cenevrede inikat edecek olan konferansta hükümetimizi Bern sefirimiz Münür B. temsil cektir . İran kapitülâsyondan kurtarılıyor Tahran, 8 (A.A) — Yunanlı bir karı kocayı öldürmüş olmakla maznun bir Rus idama mahküm olmuştur. Ecnebi tebeasından birinin bir İran mahkemesinde ede- muhakemesinin yapılması ve maz- nunun idama mahküm edilmesi ilk defa olarak görülmüştür. vil, esecek hava bulutlu olacak- tır. Elektrikler niçin söndü? Fırtına esnasında elektriklerin sönmesi fırtınanın şiddetile Si- lâhtar ağadaki elektrik fabrika- sini İstanbula rapteden. telin kopmuş olmasından &ileri gel- miştir) Bu telin tamiri yarim saatten fazla devam etmiş ve o esnada şehir karanlık içinde kalmıştır. Dün saat ikide cereyan tek- rar kesilmiş, tramvaylar bir saat kadar işliyememiştir. Gündüzkü cereyamn kesilme- sine.de fabrikada: bir makinenin bozulması sebep olmuştur. Emanetin tahkikatı Emgnet muavini “Hâmit Bey dün bu hususta şunları söylemiş- tir: “Gece ve gündüzkü inkıta umumidir. Sebepleri hakkında esaslı tahkikat yapıyoruz. Yalnız son zamanlarda yer yer cereyân- ların kesilmesine bazı abonelerin buşonların Üzerine tel sararak elektrik cereyanının fazlalaştırıl- ması ve bu yüzden tellerin yan- ması sebep olmaktadır. Şiddetli emir verdik, Buşonlar üzerine tel saranlar takip edileçek ve cezalandırılacaktır. DM (GE VAKIT ın tefrikasi: 87 Yazan: Hüseyin Rahmi — Matbuat âleminde imzan tanmmağa başladı. Sana epey para geliriyor.. — Sus narar değmesin.. — Bunun böyle devam ede- ceğinden emin misin ? Pek bilmiyorum... Hakiki şöhret, ret vardır.. — Evet bakikisi devameder. şŞahtisi — Hah doğru düşünü- n... Hakiki şöhreti karak- kierlendi- söner... işte eden yeni kari ren faziletler vardır. — Vardır ama onar ne bende.. kendimizi gibi sende vardır ne de — Amenna fakat bu fsziletlerin maliki gös- sahte şöh- | katen faziletkâr olmalıdır ve ya- İ hut kendini başı açık bir ahlâk- sız olarak ilân etmelidir.. Yılanın zehirli olduğu bilinmelidir. Ah- lâksız olup ta faziletli görünmi- 1 İ ye çalışmak işte dünyanın ha- raplığına sebep olan hal... Ne neticeye gelmek istiyorsan ça- buk yürüye im... — Gazetelere yazıyorsun baş- | kalarına para kazandırıyorsun... — Yazılarımdan bir menfaât İ görmeden bana para verirler mi? — Biz kendimiz bir mecmua çıkarsak... — Matbuatın bugünkü kesat- lığında çıkaracağımız bu meşkuk | şöhretimizle sürüm temin edebi- lir miyiz ?.. Maliye konferansında ! Londra, 7( A.A) — Deyli Meylin (o istihbarına (© nazaran Amerika heyeti İngiltereye kru- vazörlerdeki 42 bin tonluk farkın 12 ye indirilmesini, büyük gemi- ler müsavatının 1934 değil 1931 de temin edilmesini teklif et- miştir. Londra, 7 (A.A) —M. Briyan ile Fransız heyeti M. Stimsonun tebliği ile İngiliz muhtirasını tetkik etmişlerdir. İtalyan beyeti M, Stimsonun teşrihatının İtalyan noktai naza- rına yaklaşmakta olduğunu mem- nuniyetle müşahede etmektedir. Londra, 7 (A.A) — İngiliz muhtırasında münderiç teklifler kabul edildiği takdirde bunun neticesi 18 aylık bir müddetten evvel 5 geminin filo kadrosun- dan barice çıkarılması ola- caktır. İngiliz mütehassıslarına nazaran bu, İngilterenin emnü selâmetini ve kuvvetlerin müva- zenesini iblâl etmeksizin yapa- bileceği âzami fedakârlıktır. Salâhiyettar mahafilden istihbar edildiğine Sazaran mütehassısla- rin bugünkü içtimaımda tonajla- rn tahdidi hususunda hususi bir usul tavsiyesi hakkında itilâf hasıl olmuştur. Bavyani Hsul har Meleke ve najı muhtelif gemi sınıfları ara- sında tevzi hususunda serbest olmasına . dair olan ilk Fransız teklifi ile bütün alâkadar dev- letler tarafından kubul edilecek olan yeni bir vsule tevfikan to- najın tevzi edilmesi maalinde” bulunan İngiliz teklifi arasında bir uzlaşma zemini teşkil etmekte olduğu beyan edilmektedir. İtalya, ihtirazi U kayitlerinde wrar etmekte berdevamdır. Ja- pon heyeti gerek M. Stimsonun beyanatı Ove gerek (İngiliz muhtırası hakkında her tefsirattan imtina etmektedir. İtalyan heyeti şu beyanatta İ bulunmuştur: “ “İngiliz muhtırasını ! lzelipte gümrükten kaçırılan rezalet fotagrafileri vardır. Mec- muamızı onlarla mı tezyin ede- ceğiz? — Yerli Matbuatımızda evire bir tarafını teşhir eden neşriyat- çılarımıza bu sahada galebe edebilmek için sahifelerimize dediğim fotografileri geçirmekten İ başka çaremiz yoktur... — Hakiki sanat açıklığı. Ve sırf edepsizlik açıklığı vardır... — İyi amma burada geçen ikincisidir. Ve bunu yapmak için sanatkâr olmağa lüzum yoktur... — Hah işte ben diyorum ki biz teşebbüsümüzde biraz İ sanatkâr olmağa çalışalım... — Nasıl ? — İnsanların zayıf taraflarını yok'ıyacağız. Neye düşkünlük'eri varsa: eserimizde onlara o ziya- feti vereceği: İlâhi Safd şı sabte bir isyankârlıkla yüzle- . Edepsizliğe kar- türlü | çevire her gün kâdının çıplak | rini kapayın ta parmak arasın- VAKIT ın telgraf ve telefon haberleri Nezaman tatbik edilecek? Büyük harp gemileri hak- kındaki müsavat .. Şayanı memnuniyet telâkki edi- yoruz. Çünkü, evvelâ bu muhtı- ra konferansın mesaisini tesbil etmekte ve müsbet neticeler elde edilmesini teklif eylemek- tedir. Saniyen, bu muhtırada münderiç bulunan prensipler bi- zim nisbet ve teadül fikrimize tevafuk etmektedir. Müzakerat neticesi Atinadatetkikata başlanıldı Nikbinlik gösteriyorlar Atina, 8 (Anek.) — Ankara- daki Yunan sefareti Ukâtibi Türk-Yunan müzakeratının ne- ticesi hakkında M. Fokasın ra- porunu bariciye nezaretine ge- tirmiştir. Rapor mufassal olup müzakere edilmiş olan bütün meseleleri teşrih ediyor. Alâkadar mahafil ketum davranmakla be- raber netice hakkında nikbin görünüyorlar Yunan hariciye- sinde bugünden itibaren ra- porun tetkikine başlanacak müte- akın. Maiyl maa davet edilerek mühteveyatı ve verilen kararlar tebliğ ve encümenin mütalâsı sorulacaktır, Bu halta Türk-Yu- nan mesailinin tetkikine tahsis edileceği cihetle Yunan hariciye nazırının Mısıra mukarrer olan seyahati müzakeratın intacına talik olunacaktır. Yunan sefirine İLİ eyi raporun İ hafatya talimat at gönderilecektir. Nafa vekilinin konferansı Ankara, 8 (Vakıt) — vekili perşembe Nafıa bir konferans verecektir. — Edepsizlik ocvıdı. Bunu eline her kalem veya fırça alao yapabiliyor. ka zaaflarını arıyalım, — İnsanların en büyük zaaf- ları aşk, karı, vuslat,servet, fa- | lan filan.. — Evet tasdik ederim. Bizde bu zaafları istismar edelim. Fa- kat başka bir cepheden., — Yamansın Safder. Bunun İ kaç cephesi vardır? — Düşün.. — Evet.. Evet., Zihnimi gıcık- lamıya başladın., — Dirayetsiz, varşsız, man- kafa muharrirler zibniyetile eli- mizden kalemi bırakıp da istib- raya varır gibi yazmıyalım.. — Haklısın. bir şeyin şekli rengini miyecek surette Kırmızı bibere dövülmüş tuğl kars bibere toprak, şekere mer- | mer tozu karıştırmak gbi. yuttur da yiyenin midesi olursa olsun.. zaten hep sabte- | kârlıklar böyle değil midir ie H.k sen ne günü Hukuk | mektebinde vatandaşlık hakkında | Biz insanların baş- | | ne koyac değişlirirsek, aslı seçil- | yutturursun.. | tutuşurlar. Ve y. IM. Medlisindel Dün iki kanun ” müzakere edildi. Ankara, 8 (Vakıt) — Bü; Milet Meclisinin bugünkü ki mada maaş kanununun maddesine bir fıkra ilâvesi bö kındaki kanun lâyihası müzakef* edilerek kabul olunmuştur. Bo nazaran ancak (nakil a © vil edilen memurlara br rah tediye emri ayak | memuriyetleri tebliğ em Şu kadar ki harcirahsız vejf müstahak olduğu eşiğe kısmı ile gilmeği rzalarile k# bul edenler bu hükümden müf tesnadırlar. | Bundan sonra 7 haziran 1926 tarihli gümrük kanununa müz! yel mevat hakkındaki kanunüf beşinci maddesinin tadiline daif kanun lâyihası kabul edilmişti” İthalât beyannameleri taglldf ettikleri eşyanın tâbi old teklif ve resimlerin ve mua; neticesi terettüp edecek cezalarının tediyesini icap rir bir taabbüt Türkiyeye if memnu olduğu cihetle budif haricine iadesi lâzım gelen beyannamede gösterilmil ulunmak şartile resim alınmâf Türkiyeye itbal edilmek üz gümrüğe beyannamesi veril eşyanın ithalinden sahibi vi geçecek olursa bu eşya gül müdür veya müfettişleri d olmak Üzere en az üç zail mürekkep bir heyet tarafın birer birer muayene ediler para cezasın veya musaderi icap ettirmediği sabit olduk sonra talebi kabul oz teap ettirir ie hal Sağ lebin kabulü “eşyaya terel edecek para cezasile sâir ti lif ve resimlerin tesviyesine böl hıdır. Şukadar ki mal sahibi kabil eşyayı gümrüğe terk mek isterse kendisinden yali para Cezası almır, Muayene İ kaçak eşya görüldüğü takdi müsadere ve kaçık hükü leri tatbik olunur. Meclis perş be günü toplanacaktır. İ , İzmirde zelzele İzmir,8 (A.A) — Dün şehrimizde 2-47 de biri diğeri çok şiddetli ve sabi 8 de birbirini müteakip iki fif hareketiarz olmuştur. ahlâklandırmıya uğraşıyol sandım da ödüm koptu. İşte dünyanın işi hep bi İ zokaları yutturmak ve 3 döner.. o Karnımızı deyi için ortaya ne yemleme ais ğız, bana onu anlat... Biz 5 tan ölmiyelim de varsın bi kişi zehirlensin... Bu kadar san öldürüyorlar ba du bi caba. — Doğacak çocuğun * > kütlesi İŞİ hangi zümreye hitap ede — Ak en tikren en zayif lerdir onlar? Sinirli kadınlar ler.. Yutmak için zoka 8 dolaş toy rı avare seriler» gençieride kendileri” sin 18 birer -€$ * allerine g9 veya elde mak endişeler ahut ki uğ” si iştir ile ları vefasızlığın hicranlar” bayılırlar.. Mecmuamız