11 Şubat 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

11 Şubat 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Türk-Yunan muti Henüz hiç bir davada karar verilmedi W Muhtelit mahkemeler ürk - Yunan muhtelit mahkemesinde iki ay evvel yeni reis M. (Bocg) in riyaseti altında mürafaalara başlanılmıştı. İki Tw Side 60 killay dava rüyet edilmiş, fakat bunların hiç birisi hakkında henüz karar tefhim edilmemiştir. Halbuki her da- Vann rüyetinden sonra iki ay zarfında kararın tefhimi lâzımge- mektedir. Bu devrede Türk - Yunan mahkemesinde ilk beş dava kânunu- evvelin 12 sinde rüyet edilmiştir. içinin askeri mıntakâsından ihraç aleyhine açtıkları zarar, ziyan ve hakkında karar tefhimi için usulen mevcut iki aylık müddet yarın bitmektedir. Varna kadar mahkeme heyet nin toplanması mükerrer olmadığından 5 dava hakkındaki karar, usu! hilâfında olarak başka bir gün verilecektir. Yeni bir kazanç yolu Seyrüsefer merkezinde şimdiye kadar neler oluyormuş ! Aldığımız malümata nazaran şâyrüsefer merkezinde bazı “ bimeâler ohakkında (o tahlekata berlanmıştı. Tabkikatın başlan- masına sebep olan mesele şudur: Son zamanlarda falan ve filan yerlerden selâm getiren bazı kimselerin muhtelif eşhasın işle- rini takip ettikleri görülmüş ve bu müracaatların teceddüt etmesi hazari dikkati celbetmiştir. Takip edilen işlerin bazen Pürüzlü olması bu işleri takip edenlerden haklı bir surette şüphe edilmesini mucip olmuş, işi takip edenler değil, iş sahip- lerinin ma ümatlarına müracaat €dilmişti. Tahkik neticesinde işin aslı meydana çıkmıştır: Bazı kimseler muhtelif vasıta- larla seyrüsefer merkezinde işi “lanlarla Otanışmakta ve bir Miktar para verildiği takdirde bu işin sür'atle intaç ettirecek- lerini söylemektedirler. İşi olan adam kısmen peşin ve kismen işi olduktan sonra parayı! *Vrakını takip eden şahsa ver- Hüsamettin PŞ. C.H. fırkası vilâyet idare heyeti reisliğine tavın edildi Geçen hafla Ankaraya giden ka müfettişi Hakkı Şinasi Pş. ün şehrimize dönmüş ve vilâ- Yet idare heyeti içtımama riya- imi stmiştir. Hakkı Şinasi Paşa limadan sonra muharririmize bları söylemiştir. “Bazı işlerin halli için Anka- gündür halbuki mahkeme- nin içtima günü bugün değil Bu davalar umumi harpte Boğaz- edilen Yunanlıların hükümetimiz tazminat davalarıdır. Bu dava'ar mektedir. Bu suretle kazanç teminine uğraşanların bir hay | iş. takip . ettikleri. solaylnışlır. Seyrisefer merkezi Bunun üzerine bu gibi kimseler | hakkında tahkikat başlamıştır. Bundan maada seyrüsefer mer: kezi vasıta ile iş takip etmek şeklini menetmiş ve iş sahiple- rinin bizzat evrak ve işlerini takip etmesi lüzumunu kararlaş- tırmıştır, Tasarruf Kadıköyünde yapılacak toplantı tehir editdi Milli tasarruf cemiyeti idare heyeti dün toplanmıştır. Bu cu- ma Kadıköyünde Süreyya sina- masında yapılması mukarrer olan abi bir hafta sonraya bı- rakılmıştır. Aza kaydına mahsus makbuzların kazalara sureti tev- zi hakkında de bazı katarar verilmiştir. ve Ra iş€ başladı. Bu sene çizilen proğ am dahilinde faa- liyetle çalışılacaktır, Fırka kongresinde tesbit edi- | ya gitmiştim. Bugün geldim. “âyet idare heyetinin içtima- | a bulundum. ka idare hey'eti reisliğins metin Paşayı tayin et- len taleplerin bususi idare ve be ediyelere ait olan husus arı yer erine gönderiliniştir. Vekâletler e ait olan kısımlar da yakında gönderilecektir. | , — VAKIT.11 Şubat 1930 — 1 iD se Otomobislerin süratı Emanet heyveli fenni.esi iecrübe yapacak Dahiliye vekâletinin kazalara mani olmak için otomobillerin suratinin 20 kilometrodan Zziya- de olmaması bakkında Emanete bir tamim gönderdiği yazılmıştı. Emanet bu tamimi bastırarak şoförlere dağıtacaktır. Şoförler cemiyeti reisi Nihat B. bunun tatbikına imkân olma- | dığım söylemiş, sebep göstermiştir. Sebeplerden biri az sarfiyatla 20 kilometro gibi bir sürat yö- | pılamıyacağı, diğeri de az sür- atte otomobillerin yolda fazla müddet kalacalar, için cadde- lerde > izdiham husule gele- ceğidir. Emanet heyeti fenniyesi bu iddinları Oodoğrü Obulmamakta ve Avrupada tatbik edilen bu usulün hiç bir mahzur tevellüt etmeden / İstanbujda da tatbik edileceğini ileri “sürmektedir. Maahaza şoförler resmen Ema- nete müracaat ettikleri taktirde şikâyetleri tetkik edilecek ve 20 kilometroj süratte otomobil idare edilebilir mi, edilemez mi, bunu tesbit için bir tecrübe yapıla- caktır. —“e——. Mazhar Osman B.in beşinci çocuğu Kıymet'i akil hekimimiz Dr. Mazbar Osman B.in bir oğlan ve iki gini memnuni- yetle haber ak dık. Doktor, bu çocukiı beşinci çocuğun babası olmüştur. Dok- tor bnndan son- ra yeni bir ev- lâtsahibi olursa “ Tarik bede li,ni tesviye- den muaf tutu- lacaktır. Mazhar Osman Beyi tebrik ederiz. Çocukları himaye Cemiyet dört sene zar. fında 257,561 çocukla meşgul oldu Himayei Etfal cemiyeti umumi merkezi yeni bazı tsşebbüsler de bulunmuş ve Dahiliye vekilliğine müracaat ederek cemiyetin şube ve merkezlerine her taraftan hususi muhasebe tarafından mü- zaheret © gösterilmesi | temenni | edilmiştir. Bu talebi nazarı dik- kate alan vekâlet vilâyetlere umumi bir emir göndermiştir. Bu emirde memlekette mevcut dört yüzü mütecaviz merkez ve şubeye zaman zaman müm- kün: olduğu kadar müzaharet gösterilmesinin memleketin umü- mi menafii iktızasından olduğu kaydedilmiştir. Bu kıymetli bayır müessese sinin 189 şube ve merkezinde dört sene zarfında O mubtelif su etlerle yardım yapılan çocuk- farın miktarı 257,561 i inütece- viz bulunmaktadır. Umumi mer* keziü o İaaliyeli bu mesaiden hariçtir. Mazhar Usman . akemesinde bir me Köprü üstündeki kapımz dükkdna sahpleri böyle giriyorlar Kapısız dükkân Esnaf bankası müdürü Servet kişesi yanındaki kulubeleri niçin yaptırdığını anlatıyor ünkü nüshamızda köprü D üzerindeki Servet kişe- sinin iki kapısının Es- naf bankası tarafından yeni yaptınlan kulübeler tarafından açılmıyacak bir şekilde kapa- tıldığını yazmış, kişe memurla- rımn içeriye pencereden girdik- lerini haber vermiştik. Bu garip hadise hakkında Esnaf bankası müdürü Faik B. şunları söylemiştir: “Biz piyanko satışının artması ve kâr temin etmek için şehrin muhtelif yerlerinde piyanko ki- | şeleri açtık, köprünün . üzerinde şimdiki Servet kişesinin bulun- Borsada Birmürakabehe- yet teşkil edildi Meşru olmıyan fena hareketler cezasını görecek Şehrimiz kambiyk borsasında ihtiyaç İstelerinin tetkikine me- mur edilen âli iktisat meclisi kâtibi umumisi Nurullah Esat B. dün Ankaradan şehrimize gelmiş ve bir muharririmize $U | beyanatta bulunmuştur : — Maliye Vekâletince tanzim edilen yeni ihtiyaç listesile kam- biyo alım ve satımına mutea olarak borsa kaş yr niden hazırlanan talimâ Maliye : Vekili; Bey tarafından tasdik edilmiştir. Bu talimat ah- kâmı dairesinde kambiyo alım ve satımıdı umumi olarak mü- rakabe ve takip vazifesile mü- rekkep bir mürakabe heyeti teşkil olunmuştur. — Bu heyet şeker inhisarı umum müdür muavini Aptülkadir ve tütün inhisari birinci sınıf mü- fettişi Bedri Nedim beylerle bendnn mürekkeptir. Teşkilât. mız tamamlanmış ve bilfil işe işe başlamıştır. Taleplerin ma- hiyeti dikkatle takip olunmak- tadır. Gayri meşr: yollardan gitmek isti enler bu fana hareketlerinin cezasmı çekeceklerdir, Şimdiye kadar olan mürakabe duğu . yer. satışı fazla temin edecek bir mevki olduğu için burada da iki kişe açmayı lü- zumlu: ve kârlı gördük. Şehremanetinden istediğimiz yerleri kiraladık. Eğer bizim ku- lübeler servet kişesinin kapıla- rmın açılmasına mani oluyorsa kabahat bizde değil, kapıların yan tarafta olmasındadır. Servet kişesi de kapılarını bi- zim kişeler gibi ön tarafında yapmalıdır. Pencereden girip çıkmak garabetini kişe memur- İârı kendileri ihdas etmişlerdir. Mesele öyle uzun uzadıya müna- kaşaya değer bir şey değil!, Meselenin aslı ne? Bundan bir kaç gün evvel bir kariimizin Gureba hastane- sinde cereyan eden bir hadise hakkındaki mektubunu dercet- iştik. Miş Hasthanesi ser taba- beti bu mesele için gazetemize derdiği (Omektüpta izahat Termektedir. Hastane idaresine nazaren po- lis memuru Necmettin Efendinin zevcesi bir sepet yiyecekle mü- racaat ederek kabul olunmasını istemiş, kendisine hastaneye yi- yecek sokulamıyacağı, hastalara kâfi miktarda yiyecek verildiği söylenmiştir. Diğer taraftan yiyeceğin ka- bul edilmediğini duyan Necmet- tin Efendi fena balde asabileş- miş, hastahane tabip ve memur- larına hakaret etmiştir. Bunun üzerine hastahaneden ihracında hiç bir mahzuru sıhhi gürülme- yen Necmettin Efendi sırf mü- essesenin inzibatı noktasından taburcu edilmiştir. ma hüsnü niyetin sui istimal edilmek istenildiğini meydana koymuştur. Bunları yakında efkân umumi- yeye bildireceğiz. Borsadaki temevvüçler tabii- dir. 5-10 kuruş fiat farkları ehemmiyetli değildir. Gün geç- tikçe vaziyetin sağ'am bir istik- rar arzedeceğini temin edebili- rim, İsterlin düştü İngiliz lirası dün Oborsada 1041,5 kuruşta açılmış ve 1035 kuruşta kapanmıştır. Altın 932 ifiye 173 te mu- | "amele görmüştür. ,