11 Şubat 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

11 Şubat 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

- —— 4. — VAKIT 11 Şubat MAN Türk-Fransız dostluk misakı Türkiye ile Fransa arasında ahiren bir dostluk, hakez. ve telifibeyn misakı imza edildiği malümdur. “Fransızca İstanbul,, refikimizin baş muharriri M Pi- ere Le Goff evvelki gün bu münasebetle yazdığı bir başma- kalede mezkür misakın kıymet ve ehemmiyetinden bahsetmiştir ve esasen iki memleket arasında zuhüru (muhtemel ibtilâtların sulh ve dostluk vesaiti ile hal- lini istihdaf eden yeni misakın mali ve iktisadi sahalarda teş- riki mesaiye de kuvvet ve inki- şaf vereceğine işaret etmiştir. Muhterem relikimizin bu işa- reti üzerine hissettiğimiz mem- nuniyeti O burada © kaydetmek isteriz. Büyük bir Garp devleti olan Fransa ile Türkiye arasında ö- tedenberi sıkı bir dostluk alâ- kası vardır. Her iki milletin arzu ve iradeleri haricindeki tarihi esbabın sevki ile Türk- Fransız orduları umumi harp sahnelerinde karşılaşmak mec- buriyetinde kaldıkları zamanlar- da bile bu kıymetle alâkanın tesiri kalplerde yaşamıştır. Bu- nunla gene kaydetmek lâzımdır ki umumi harp neticesinde Su- riye mandasını deruhte eden Fransa ile Türkiye arasında hu- dut komşuluğu teessüs ettikten sonra yeni vaziyetin tevlit etmiş olduğu bazı muşkülâtlar eski dostluk... rabıfalarının o ameli sa- hada tezabüratına mani olu- yordu. Nihayet Suriye hudut mese- lesi halledildi; bu suretle iki memleket münasebatı üzerinde faidesiz bir durgunluk veren son engelde ortadan kalktı. İşte bu dostluk engelinin ber- taraf olması sayesindedirki son | günlerde imza edilen yeni dost- luk misakı aktedilebilmiştir. Ve mezkür misakın aktı ile bir ta- raftan iki memleket arasındaki | dostluk münasebatına (kuvvet verilmiş, diğer taraftan sulhü umumi için dünya milletlerine karşı kıymetli bir teminat gös- terilmiştir. Bu itibar ile Türk- Fransız dostluk misakı hakikaten memnuniyetle kaydedilecek bir hadisedir, Ancak milletler arasındaki dosluk o münasebetlerinin sulh zamanlarında inkişaf edebilmesi Yarım asır evvelki : VAKIT 11 Şabat 1680 ş.m eneerernsesesernerensaarrsoasesan0e0e Sümbüllü hanın binası harap ve hah tehlike'e olduğu ve hedmoluna- cağı gazeteler ile ;lân olunmuş olduğundan oda | saltplerinin haberi olmak ve fi 25 kânunsani 12935.e yani bugünkü cuma günü saai beşte hanı mezkür- da mal sahipieri toplanıp müzakere etmeleri ve gelmedikleri haide hiç İ bir mes'uliyet üzerinde | olmadığı ilân olunur. Odabaşı Artin | 1930 Ankara, 10 (Vakıt) — Pariste Osmanlı imparator uğunun tak- sim edilmiş düyunu umumiye meclisi idaresi riyaseti tarafın- dan Maliye Vekâletine gelen telgrafla buna veriien cevap berveçhi atidir ; Maliye vekili Beytendi hazretlerine Matbuat (oLondrada Taymis gazetesine veri'en ve Türkiyenin harici oborclar tediyatnı tatil | ecnebi etmek niyetinde bulunduğuna mütedair olan bir haberi İ şu- bat tarihinde neşretti. 3 şabatta intişar eden bir tekzip, hüküme- tin Taymis tarafından bir mora- toryom talebinde bulunacağına dair neşroiunan bir haberi kat'- iyetle takzip ettiğini ve bütün taahhütleri muayyen tarihlerinde nu bildirmişti. Bu sabah İstan- buldaki Taymis muhabiri eski ifa kararında bulunmuş olduğu- | istihbaratında ısrar ederek Tür- kiye hükümetinin harici borçlar için beş senelik bir moratoryom talep edeceğini haber veriyor. Meclis bu mütenakız haber- lerin tefsirinden tevellüt edebile- bilecek vahim mahzurlara nazarı dikkati devletlerini o hürmetle celbederek © hamilleri (o tenvir edebilmek üzere işbu haberlerin derecci sıhhatı hakkında. bize malümat vermenizi ricaya mü- caseret” eder. hazırlanan, itiâf projesinin tet- kikatına Obariciye (nezaretinde hummalı bir surette devam ediliyor. Ankara Yunan sefareti kâtibi Surlasın cumartesi günü talimatı hamilen buradan An- karaya hareketi kaviyyen muh- temeldir. Yunan sefiri bu tali- matı aldıktan sonra diplumasi müzakerata başlayacaktır. Mü- mana iktisadi ve mali sahalarda istinat noktaları bulabilmesine bağlıdır; bu cihet nazarı dikkate alınınca M. Pierre Le Goff, un mütalea ve işaretindeki manayı anlamak kolaylaşır. Hakikati halde Türkiye ile Fransa arasında imza olunan son misak Cümbüriyet küküme- tinin ötedenberi takip etmekte olduğu sulhperverlik siyasetinin yeni bir eseridir ki Fransız dip- lomatlarının mütekabilen göster- miş oldukları hüsnü niyetle ameli bir kıymet kazanmıştır. Ümit ederiz ki yeni misak muhterem refikimı M Pierre Le Goff'un işaret ettiği veçhile yalnız suk ve siyasi dostuk vesikası olmaktan ibaret kalma- sın ; mali ve iktisadi sahalarda da faideli semereler versin. ki memleketimiz mali ve iktisadi bir mücadele proğramına baş- lamak üzredir; herhangi bir dost memleket gibi Fransa tarafından milli prensip- lerimizin icabatı dahilinde bu İ Herkes bugün pek eyi biliyor | VAKİT ın Telgraf HABERLERİ Düyunuumumiyemec- lisi sorduğu suale lâzım gelen cevabı aldı! Bu seneye ait teahhütlerimizi ifa ettik. Fakat hem bizim,hem de hâmillerin menfaatlarnı hal- lel edar edecek bir buhrana mani olmaklâzımdır! Cevabımız Maliye vekilinin düyunu umu- miyenin telgrafına bu gece saat 24 te telgrafaneye verilen bir telgrafla cevap vermiştir, ceva- bın tercümesi şudur: Pariste sabık osmanlı impa- ra or.uğunun taksim ediim:ş| düyunu umumiyesi meclisi idare r vasefine 6 şubat tarihli telgrafınızı al- dım. 1 — Cümhuriyet hükümeti bu seneye âit taahhüdatını tamami- le ifaetmiş oduğundan mevzuu bahis haberin umumi hiç bir kıymeti yoktur. Binaberin bir | tekzip lüzumsuz ve mabhalsizdir. 2 — Diğer cihetten osmanlı borçlarına ait son tediyatta ta- | basrül eden buhranın mali vaz- iyetimizi ve hatta memleketin iktı- sadi vaziyetini çok ciddi bir su- rette sarsmış olduğu her halde meçhulünüz değildir. Bu halin gelecek vade ile daha ziyade vabamet kesbetme- si mümkün olduğundan telgrafla vaki o'an müracaatınız vesilesile in,ikâsatı memleketin ve hamil lerin oOmenfaatlerini O ziyadesile haleldar edebilecek bir buhrana mani olmak üzere Meclis tara- fından hükümete hususi bir su- reti bal telkini derpiş edilmesi huvaffık olacağını den be- yan ederim. Saracoğlu Şükrü Yunanlılarla müzakere Mart nıhayetine kadar bitecek mi? Ondan sonra bitaraflık ve hakemlik misakı müzakerelerine başlanacak Atina, 10 (Anek) — ankarada | zakeratın mart nihayetine kadar bitmesi memuldur. Bu müzakeratla beraber bita- raflık ve hakemlik misakı akti müzakeratına başlanacaktır. Hat- tâ bu misakın itilâfname ile bir- likte biteceği tahmin olunuyor. Misakta teslihatı bahriyenin mü- tekabilen tahdidi hakkında bir madde ihtiva edeceği de söyle- niyor. Ali Cenani B. Mahcuz malları borcunu ödeyem yor mu? Ankara, 10 (Vakıtt — Ali Genani Beyin hükümete olan 740 bin lira borcu için icranın ilânla yaptığı tebliğin müddeti dün bitmiştir. Ekserisi Ayintapta bulunan mahcuz emvalin satışına başlanacaktır. Ancak O bunlar borcu ödemiye kâfi görülme- mektedir. Adanadaki fabrikamız Ankara, lu (Vakıt) — Ziraat bankası Adanaki fabrikasına kaput ve ipiik mamu'âtını köy- lülere vade ile satmıya başlamış bu işe şubelerini memur etmiş- tir. Talebin çokluğunden fabri- kanın geceli gündüzlü çalışması kararlaştırılmıştır. yeni mücadelemize gösterilecek tevecc.h ve müzaheret çok kıymetli neticeler verebilir. Mehmet Aşım Münakaşa illeti Hi bir münakaşa kapı- sının açıldığını görüyoruz. Müna- kaşaların sinir idmanı olduğunu düşünerek, bu halden hoşnutluk getirenler bulunabilir. Ama ne yanık ki bu çene idmanı, ortalığı m boğuyor ve karma arışık ses sağnakları arasında fikir, davanın haklı noktaları i hatta çok defa, davanın bizzat kendisi kayboluyor. Sonra, her şey, her fikir mü- nakaşa edilemez. Mütearifeler üstünde kafa ve dil yormanın ne zevki, nede manası vardır. Meselâ dünkü gazetelerde oto- mobillerin süratı hakkında şöför- lere verilen eski bir cevabın cevapları vardır. Biraz geç ol- maka beraber pek yerinde bir tedbir alan bu sür'at nizamı na- sıl ve niçin munakaşa sahasına daha doğrusu eski tabirile med- reseye düşürülüyor ? İstanbul sokaklarında otomo- bilin ne korkunç bir manası ol- duğunu içimizde kim bilmez? Ona bu tehlikeli sıfatı veren kazalar, her gün sayısını arttı- rırken, bu felâketlerin en büyük sebebi olan sür'ata karşı şefaat edilebilir mi? Hiç unutmam Berlinde yer- leşmiş bir eski dosta otomobile binmiş, Taksime kadar gitmiştik. Genç bir şoför bankalar önün- den yıldırım gibi sürüyordu. Dostum birdenbire şoföre sesle- nerek arabayı durdurtlu, Ba- na da: — Aran inelim! Dedi. Zavallının yüzü sarar- mıştı. Bir fenalık geçirdiğini sanarak: — Bari bir eczane önünde dursaydıkl Dedim, Razı olmadı. Şoförü Savdıktan sonra — Eczaneye lüzum yok,hasta- değilim ama, sizin şöflöre bir otomobil volanı değil, tımarha- nede bir höcere vermeli! Cümlesini sarfetti. Hiçbir şey anlamamıştım.Hayretimi görünce: — Ne şaşiyorsun azizim, diye başladı, ben canımı sokakta bulmadım. Kalabalık caddelerde bu cehennem sür'atiyle gidilir mi? Dostumu sakin sinekten kor- kan evhamlı bir mahlük falan Zannetmeyiniz. (Hayır, safrası kuvvetli ve cessur bir gençtir. Manşi bir çok kereler tayyare ile geçmiştir. Bir kartal safra- siyle binlerce metre yükseklerde uçan adamın bu telâş ve kor- kusu, otomobilin bizdeki tehli- kesini göstermekte iyi bir ölçü- dür. Hem efendim nizamnameler şöförlerle münakaşa ederek ya pılmaz, o mahzurlar (karşısında lüzumlu görülen kararlar verilir ve tatbik edilir. Seyyah - İstihsal programı Ankara, 10 (Vakıt) — İktisat vekili istihsal programı üzerinde çalışmaktadır, Hububatı istihsa- lâtına yetişmiyen yerlerdeki muh- taç çiftçilere birer çift hayvan va pulluk, tohumluk, ayrıca bağ çubuğu verilmesi programın esas- larındandır. Buna mukabil yar- dım gören çiftçiler muayyen nisbette zeriyat yapmıya mec- bur tutulacatır. ——..— Borsamız Yeni komisor yekili bul borsası komiser vekâletine şeker inhisarı muavinliğide ubtesinde Kalmak üzere Abdülkadir Bey tayin edilmiştir. aklı veya haksız her mes- | Yakılacak kitap D”» bir fıkra yazmış ve bur da Etem İzzetin bana ver diği “ Aşk güneşi ,, romanını! Feyziati yangınında yandığında! bahsetmiştim. Dün bu fıkramı okumuş olat zarif bir dostum bana dedi ki: — Aşk güneşi orada yandi demek! Ve mubarririn bundan eve yazmış olduğu bir romana tak" tığı adı ima ederek ilâve etti: — Şu halde asıl “ Yakılacak kitap , bu imiş! | Toplu İğne Tica ret hayatı: nükleik el e Gıdalar Emanet bozuk yiyece ler hakkında cezai tet biler alıyor Yapılan teftişlerde piyasadaki gıda maddelerinin rae bozuk ve yenmiyecek maddeler” den yapıldığı görülmüştür. Haber aldığımıza nazaran bur nun men'i için Şehremaneti ve bakkallar cemiyeti müşterek ve esaslı bir mücadeleye başlamağa | karar vermişlerdir. Bu maksatla cemiyet dün bütün bakkallara bir tamim, göndererek etiketsiz sucuk ve pas * tırmaların kat'iyyen alınmamasını * ihtar etmiş ve bukuklarının temini için un, helva gibi mad” deleri de ticarethanelerden faturs ile almalarını bildirmiştir. Bu faturavı vermekten ictinap eded” tüccarı bakkal derhal “cemiyete # söylüyecek ve cemiyetde Şeh remanetini haberdar edecektir. | Geçim cetveli Hayat pahalılığı bültöy nine bazı fasıllar ilâvi edilecek Ticaret odası her ay neşrettiğ > hayat pahalılığı bültenine sıhb ve tasarruf fasıllarını ilâve edi rek “Geçim cetveli,, namı altınd çıkarmağa karar vermiştir. Yen eser bir kaç güne kadar çıka lacaktır. i Keten tohumu Son günlerde keten tohum piyasasında büyük bir haret iy başlamış ve fiatlar 18,5 kuruş hi 24,87 kuruşa yükselmiştir. But” sebep bu sene mahsulün az0! masıdır. Salı Şubat 1930 Güreşin doğuşu: 7.01 — başı * 17, Ankara, 10 (Vakıt) — İstan- | Ayın doğuşu : İLTT — batışı : 2p ittar 17,37 O imsak; 5,3İ E NM Namaz vakitleri İlle > Alışan Yat 31. 1699 s1. Sahak» Oğie 549 1229 1818 umum müdür | Bugünkü hava Rüzgâr mütehavöil, hava olacaktır