26 Şubat 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

26 Şubat 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2 — VAKIT 26 Şubat 1 ' 1 - > | Fransız kabinesi 2 Üst tarafı | inc sayıfamızdadır J tahsilin tedrici surette tevsi ve teşmiin: iltizam etmekte ve iç- tımaf sigortalar kanununun bir temmuz tarihinden it'baren tat- bileni derpiş eylemektedir. Hü- kümet, eski kabinenin milli techizat programını tevsi ede- cektir, Hükümet, sulh siyasetini tak- viye elmek azmile Londra ve Cenevredeki mühim müzakerata devam edecek, Lâhey ıtilâfname- lerinin tasdikini talep eyliyecek © bunların bulüs ile tatbik edilme- sine nezaret edecek ve umumi tahkim misakını istiyecekt r. Paris, 24 (A.A) — Londra konferansına gidecek olan Fran- sız heyeti M. Chautemps, M. Briand, M. Sarraut, M. Lamou- rev ve M.de Fleuriaudan mürekkep olacaktır. Paris, 25 (A.A) — Chautemps kabinesi bugün öğleden sonra mecliste beyannamesini oküya- caktır. İngilteredeki yeni fıtka ondra, 25 (A.A) —Lort Peaverberook “Müttehit impe- ratorluk fırkası, namile vücude getirilen yeni siyasi teşekkülün programını Deyli Ekspres gaze- tesınde izah etmiştir. Bu progra- min başlıca maddelerinden biri İngiltere ile müstemlikâtı ara- sında ve İngiliz dominyonlarile mahdut bir alâkası olan müstem- lekeler ve dominyonlar arasında tam' bir serbestii mübadele usu- lüne aittir. Diğer bir maddede ecnshi emtiadan munzam gümrük resmi alınmasından obahsolun- maktadır. i her hangi 930 VAKIT ın telgraf ve telefon haberleri Venizelos cevap veriyor Muhacir rumların pro- testostosu manasıZ ve hükümsüzdür Lozan muahedesi aktedilirken Ve- ler demişlerdi ? nizelos için ne Atina, 25 (Apo) — Venizelos mubacirlerin mitingi heyeti terti- biyesini kabul ederek hariciye encümeni karar verdikten sonra kalmadığını ve alâkadar muha- cir'er vaktile kendisini menfaat ve haklarını satmakla ederlerken şimdi Lozan muahe- desinin 'evaıdini ieri sürmeleri bir tezat teşkil ettiğini; şimdi de muvafık ve münasıp gördüğü i şekilde bareket edeceğini söy- | lemiştir. M. Verizelos beyanatına de- vamla mübadil em'âk meselesi- nin halli bitaraf mübadele aza- sının hakemliğine edilğini,tevdi es- i habı istihkaka dahili kanunlara göre M. Venizel “Memleketine acıyan hiç bir siyasi recül Türkiye ile Yunanistan arasın- İ ngiliz. M ısır itilâfı Londra, 24 (A.A) — Mısır Başvekili Nahhas Paşanın riyase- ti alında bulunan Mısır heyeti | İngiliz * Mısır itilâfını müzakere etmek üzere martın son bafta- sında Londraya gelecektir. mi eski osmanlı zabitlerinden | iken Efgan'stana kaçan ve ora- | da uzun müddet harbiye mü- | dürlüğü ve kumandanlık etmiş olan bir Bağdaılıdır. Sui ahvali dolayısile bir çok defalar hiz- metinden azledilmiş, fakat gene Amanul ah Hanın emrile hizmete alınmış, Cenerallige terfi oolun- muştur. Gördüğü bu himayeye rağmen şimdi isyan hareketle- rine iştiraki tıyneti hakkında bir fikir verebilir. Öteki adam da Amanullah Han ilk Avrupa seyahatine çı:- tığı zaman Kâbilde naip olarak | bırakılmıştı. ! gere aş Atina 25 (Anek)— Dün mec- Fsi meb'usanda bahri programın münakaşasına devam edilmiştir. | Ceneral Kondilis hükümetin ta- kip ettiği hafif sefaini harbiye siyasetini tasvip etmiş ve bun- ların memleketin müdafaasına kâfi geldiğini söylemiştir. Ahali fırkası reisi Çaldaris do- nanmanın ağır sefainle teçhizi noktai nazarını müdafaa ederek hafif sefainin ber ihtimale karşı kâfi gelmediğini ve hükümetin babri program, terki teslihat demek olduğunu söylemiştir. Venizelos bu iddiaya cevap vererek ahali fırkası reisinin teklif ettiği bahri programın | harp ihtimaline matuf olduğunu, VAKİT ın teirikası: 102 Yazan : Hüseyin Rahmi 5 —Nasıl yoktur ? Söyletmeyi- niz beni.. Başkalarına karşı şid- detle vardır da bana karşı yok- tur.. i — Çoluk çocuk sahibi olmuş- sunuz.. — Oldum amma ben bu he- rifin kocalığından biç bir şey anlamadım... Koca değil paçay- radır. Paçavra. — Size karşı duymadığı bir şeyi başkaları için duyduğunu neden biliyorsunz ? . Kaç tane,. Kaç tane.. İs- patlı, şahitli.. Her gün gözleri- min önünde neler oluyor. En son rezaleti anlatayım mı? — Anlatınız... — Haydi anlatayım.. Bu he- rif esasen kadın sevmez... — Ya ne sever? — Kendi cinsini... En sonunda zaval'ı Tabire de yapmadığını bırakmamış... — Tahir kim? — Sutçünün oğlu. on beş on altı yaşında bir yumurcak.. — Bu vak'a nasıl oldu? — Efendim bu oğlancağız bize her sabah güğümle süt getirir. Evde hizmetçilerimiz var.. Fakat çocuğun geleceği saatte bizim Beyfendi paralanır- casına bir koşuşla kendini mer- İ divenlerden aşağı atar, protestonun manası | itham | tazminat verileceğini, firari'erin em'âki için de m:kbul bir taz- minat tayin etmiştir. Muhacir murahhaslar mübadil olunacağını ilâve emlâk meselesinin o bitaraflarca tasfiyesi esnasindavasi bir aleniyet usulü muhafaza edilmesini iste- mişlerdir. M. Venizelos heyetin bu tek- | lifini kabul etmiş, mübadil em- lâkin tastik © usullermi bizzat kendilerinin irae etmelerini ve | şayanı itimat vekillerini de ta- yin etmelerini söylemiştir. Bu- nun üzerine beyet Yunan baş os diyorki: da harbi'telkin edemez. ;; murabhasığı için M. Politis, Streyit ve Seferujadisten birinin | tayinini teklif etmiştir. fakat kendince böyle bir ihti- mal mevcut olmadığını, suihün uzun bir müddet için müemmen bulunduğunu dermeyan etmiş ve demiştir ki: “Memleketine acıyan hiç bir | reculü siyasi Türkiye ile Yuna- nistan arasında harbı telkin ede- mez. Böyle bir barp felâket amiz bir delilik o'ur. Gençliğin mefkâresi (Oharp olmamaıdır. Bilâkis gençlik sulh mefküresile tenmiye edilmelidir. Tapu müfettişleri Kalecik, 25 (Vakıt) — Tapu işlerini teftiş etmek üzere mü- fettiş Niyazi ve Fuat Beyler buraya geldiler. Genç sütçünün elinden sütü | kaplara kendi boşaltır. Cilve- leşmeğe başlar. Oğlana yılıştıkça yılışır. Eline para sıkıştırır... Kaç defa öperken görüldü. Oğlan akça pakçadır amma üstü başı ahır kokar. Pistir. Yüzü gözü katmer katmer kir içindedir. O da yanağını bizim Beyin dudağına, elini de paraya uzat- mağa alışmıştır. Bu puseleri gö- renler var amma kim ne diye- bilir? Büyük baba torununu âle- min içinde öpemez mi? İş böyle aleni öpücüklere kalmış olaydı neyse ne, kocamın bu hallerine tahammül ederdim.. Lâkin herif işi son kerteye ka- dar. azıttı, Oğlanın anasi Nesime Hanım bir gün ağlıya ağlıya bana geldi. Anlattıklarını kulak- lar hiç duymasın... Bizim Bey nasılsa bir fırsat düşürerek Tabiri O bir otomobile atmış... nereye götürdüyse götürmüş... | bâzı maddeleri havidir. İş bankası Heyeti umumiye içti- ! mainı aktetti Ankara, 25 (A.A) — İş ban- | kası heyeti sumumiyesi içtima etmiştir. İçtimada hükümetin hısselerini temsilen Maliye vekili Saraçoğlu Şükrü Bey ve Milli müsafaa vekili Abdülhalik B. | bazır bulunmuştur. Temettüün marttan itiben tevzii ve ünhal idare meclisi azalığına zmir meb'usu Mustafa Rahmi Beyin intihabı tasvip edilmiştir. Müteakiben o fevka'âde heyeti umumiye içtima ederek sermeye- (| nin beş milyona (çıkarılması hakkındaki karar mucibince çı- karılocak hisse senetlerine dair izahat verilmiştir. Nizamnamenin beşinci maddesi tadil edilerek /f içtimaa nihayet verilmiştir. Köy bütçeleri nasıl hazırlanacak Ankara, 25 ( Vakıt) — Köy kanununun tatbiki için Dahiliye vekâleti bir izahname hazırla- maktadır. İzahname, talimatname mahiyetini de taşıyacaktır. Buna nazaran her köyün mat- | bu nümunesine olarak muhakxak birer seneik bütçe- leri ve çalışma O programları olacaktır, Yunan komünistleri Atina, 25 (A.A ) — Mevkuf || 20 komünist, hapisaneye götü- | rüürken 100 kadar komünist arkadaşlarını kurtarmrk istemiş- lerdir. Zabıta mütecavzleri da- gıtmıştır. Bunlardan bir kaçı tevkif — olunmuştur. açlık grevine başlamışlardır İran parasının kiymetini Mevkufiar, | | Ameanullah Han Ankarada bir 4 gün kalacak Ankara, 25 (Vakıt) — Sabi) Efgan kı alı Amanullah han bu bah ekspresle buraya geldi.Mafi aş meb'usu Mitat B.in köşkit misafir oldu. Öğleyin otomobili şehri gezdi. Amanullah İ burada bir iki çün ks scaktif. | Her gün ' bir kur'al| Her gün bir kariimizi beşlira, dokuz kariimii mulüclif hediyeler verh yoruz / Gazetemizi almak için her" gün verdiğiniz $ kuruş ile size $ lira kazandırabilecek bir kur'a numarası aldığı" nizi unutmayınız. Bu numa ralar VAKITın ilk sayıfa” sının yukariki sağ köşesin dedir. J Her gün ayni yerde vejl her nüsha için ayrı ayrı ok mak üzere neşrolunacak olan bu numarayı iyi sak“ layınız ve gene her gün ga” | zetemizde kazandıkları ilân?) olunan numaraları tetkik e derek kendi numaranıza bir ikramiye isabet ederse VA» KIT idaresine ediniz. * Dün 21 Şubat gü dl tevzi (o“edilen (numara üzerinde kur'a çekildi; 1301 numaraya beş lira isabet etti; diğer muhtelif hediy. ler kazanan numaralar şun“ lardır: 870 2367 1980 o 3167 912 1460 580 3150 müracaat | 4515 arlırmeak için | Tahran, 25 (A.A) — Mili paranın kıymetten düşmesinden | ! iktisadi vaziyetin vahametinden dolayı meb'usan meclisi tarafın- | dan kabul edilen bir kanun | mucibince Poliçe ve ecnebi esham alım satımı mürakabeye | tâbi tutulacaktır. Bu kanun ayni zamanda ithalâtın tahdidine ve bir iktisat nezareti teşkiline dair İki Atap kıralı uyuştu Bağdat, 25 (A.A) — Basra körfezinden bildirildiğine göre Irak ve Necit kıra tarı istiklâlle- rini müteakabilen tasdik eden bir | itilâf akdetmiştir. Bir âlâ çocuğa içirmiş, içirmiş.. | Tahir evine yarı yarıya kendini | bilmez bir halde dönmüş... Kus- mağa başlamış. Anası çamaşır değiştirmek için oğlunu soymuş.. Birde ne görün .. kadın şaşırarak çocuğuna haykırmağa başlamış: Ulan soysuz,edepsiz bu ne? Çocuk hayasızca bir gülüşle cevap vermiş : — Ne olacak ? Bir şey yok... — Nasıl bir şey yek... Bu ne? Sarhoş oğlan anasının sura- | tma sulu sepken bağırarak : —Ey kocakarı çenen pırtı sus be... Bilmiyorum işte... — Şimdi bir yumrukta çeneni dağıtırım senin... Söyliyeceksin.. — Bilmiyorum dedik a.. Yarın da 22 Şubat günü tevi (oedilen © numaralafi üzerinde kur'a çekiecek; neticesi öbür günkü nüsh, mızda ilân olunacaktır... Müessif bir irtihal İspirto ve İspirtolu içkiler hisarı teftiş heyeti rejim BE Beyefendinin ağabeyleri ve | Müdafaa vekili Mustafa Abd halik Beyefendinin amcazadı İzmir tüccarlarından Ömer dülkadir bey kısa bir rahats ğı müteakip İzmirde irtihali rıbaka eylemiştir. Cenabıhak ailei kederdidet sabrı cemil ihsan buyursun. A büyük gösteren gürbüz bir fi cuk, anasını altına alır... Pat lamağa başlar. Biçare kadın şöyle haykırıf — Edepsiz, Şimdi de anf öldürüp cani olacaksın... — Lafını geri al be karı. — Nasıl “lâkırdı onlar? Pİ senin ananım... Bilmek isteri . söylemeye (y€ etmemiş olaydım sana de sunu anlatırdım... Çok sıkıştırılır, bir şey itiraf etmez.. Ana oğul arasında bu ka her gün böyle tekerrür Nibayet kadın meraktan * tulmak için çocuğu başks hetten tazyika başlar: — Gel seni bir doktora reyim. Tahir bu teklife karşı © ö lâkin Kadın oğlunun üzerine hücum eder. Fakat Tahir zil zurna sar- hoş olmakla beraber yaşından surat ekşitir isede anasını” dırından kurtulmak için gibi (Bi i