4 Mart 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

4 Mart 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

i os s— 6 —- VAKIT 4 Mart 1930 Konferans kıralı “Jorj Doiley,, den — Fransa fen sen azasın- dan ve Kollej dö Frans profe- sörlerinden, Lejyon donör ni- şanının o büyük o rütpesinin ba- mili, “Filip 16 Hüten,, , iş odasın- da oturmuş “mutena cemiyetler mektebinde,, verdiği baftalık konferansı hazırlamakla meşgul bulunuyordu. Hizmetçi içeri girdi: — Efendim bir mösyö gelmiş sizi gayet müstacel bir iş için hemen görmek istiyor. — Söyleyiniz buyursun. İş odasına tamamen matruş bir centilmen girdi. Mösyö “Lö Hüten,, misafire bir koltuk işaret ederek sordu: — Kiminle müşerref olüyo- rum? — Ben M. Vilyamsim. Mösyö “ Lö Hüten,, bu ismi tanımadığını gösterir bir hareket yaptı. — Ben “Hamur kâğıt, kıralı Master Çüvi un kâtibiyim. — zak mik yardar Mister “ Çüvinggam,, ın değil mi? Ne emir buyuruyor sunuz? en cumartesi günü “eiimde benler,, hakkında konferans veren M. “Lö Hüten. sizsiniz değil mi? — Er yem. — Mutens cemiyetler mekte- binde... — Ta kendisi, meşhur konfe- ransçı M. «Hüten» diye bana derler. — Aynı konferansı yarın M. “ Çüvinggam ,, ın evinde tekrar etmek için ne istiyorsunuz? — Resmi kabul mü var?. — Ne istediğinizi söyleyiniz... Hemen kabul edeceğiz... — On bin frank... — Olrayt!. (pekalâ). Yarın ona çeyrek kala otomobille ge- lip sizi alacağım. Parayı kon- feransı verdikten sonra alacak- sınız. — Yal. Milyarderin kâtibi kısa bir se- lâm verdikten sonra çıkıp gitti * Ertesi günü konferansçı pro- fesör resmi elbise giymiş, nişan- larını takmış olduğu halde bek- liyordu. İçinden diyordu ki: — Konferansımı yüksek ve galabalik bir muhit karşısında vereceğim. Kim bilir milyarder kimleri davet etti. Bütün mes- “lekdaşlarım bunu duyunca kıs- kançlarından çatlıyacaklar. Hem de öyle bir yeni mevzu buldum. ki.. Kleopatranın güzellik beni nda da bir şey ilâve ede- zili çalındı. Milyarde- rin i gelmişti. Ulüm akade- mal #zası kâtibi takipöderek ö0- indi. Müdepdep bir oto- © kanımız önünde bekliyordu, İki adam otomobile“ bindiler. Mösyö lö Hüten düşünüyordu : — Gideceğim otel gündüz gibi | ziyaya garkolmuş bir yer olacak. Otomobil bir müddet gittikten | | sonra büyük bir bina önünde | durdu. Binanın cephesinde hiç İ bir aydınlık görülmüyordu. — Miyarder Mister “Çe ng- gam,, ın konağı burası mı? Evet.. Profesör düşündü : — Çok garip.. koca konak | kap karanlık.. yoksa acaba beni buraya getirten maksat bana | taarruzda bulunmak mı? Bunada pek ibtimal görmüyorum... Şu Amerikalılar ne tuhaf adamlar- | dır? | İki adam otomobilden indiler. | Konaktan içeri girerek, bir çok uşakların uyukladıkları muhtelif | odalardan geçtiler. Nihayet bir kapı önüne vardılar kâtip işaret etti: — Burasıdır. Mösyö |ö «Huten» düşündü: | — Şu kapı arkasında kim bilir kaç yüz kişi bu dakikada beni bekliyor. Kâtip kapıyı tıkırdattı. İçeri- İ den bir ses: e Giriniz. Dedi. İki adamm beraberce girdikleri er bir yatak odası İdi orada bir muhteşem yatakta | “Çevnggam,, yapayalnız uzan- mış yatıyordu. İçeride başka hiç kimse yoktu. Milyarder parmağı ile fe- sörü ei ederek kâtibe — — Geçen defa konferansı veren adam bumu idi, — Evet.. — Olrayt. başlasın bakalım.. Sabırsızlanıyordum.. Profesör bu sefer de düşündü. —Ne zevki selim sahibi adam... Böyle keyifleri ancak milyarder- ler yapabilir. Vaktile Bavyera kıralı «Lui», “Vağner,i yapa yal- nız dinlemek istermiş.. Bu da be- nim konferansıma müştak olmuş. Konfetans için hazırlanan ma- saya yerleşti. — Başlayınız... Profesör beş dakika kadar, yekahenk sesile Klopatranın gü- zelliklerinden bahsetti. Birden bire kavi bir horultu duydu. Çevinggam horul horul uyuyordu. Kâtip dedi ki: — Kâfi... Lütfen beni takip ediniz... — Fakat.. — Beni takip ediniz diyorum.. Ulum akedemesi âzası kâtibin arkasından dışarı çıktı. Kâtip elindeki bir deste bank- notu uzatarak dedi ki: —İşte on bin frank.. Gidiniz.. yarın ayni saatte gelirsiniz. Ücretiniz de aynıdır. İ — Fakat. — “Çevanögam» Pariste daha | Meraklı şeyler Mekkedeecnebi muhabirle, Kâbenin ilk defa olarak içinden resmi nin alınmasına müsaade edildi Mekkede asri tesisat: Otomobil, telefon, yollar... Hicaz ve Necit hükümdarı kıral Abdülaziz İbnissuudun Hi- cazı zapt ve istilâsınm senei devriyesi omünasebetile Mekke Hicaz kıralının oğlu mera- simle namaza giderken... | ve Cidde de bir çok ihtifaller yapılmış, bu ihtifallere ecnebi matbuat mümessillerile ecnebi devlet omümessillerinin | iştiraki temin olunmuştur. İhtifaller, kıral sekiz gün kalacaktır. Bu sekiz günde aynı şerait dahilinde ge- leceksiniz. — Anlıyamadım.. — Anlamıyacak ne var.. Mil yarder birtürlü uyuyamaz. Sicak | banyolar yaptı, veronal ve sair münevvimler kullandı hiç biri para etmedi. Geçenlerde bir gün bittesadüf bir konferansınızda bu'unmuş, beş dakika sonra uyumağa başlamış. Bundan fev- kalâde memnun olduğundan sizi ' konağına getirerek uyutucu has- İ sanızdan istifadeye karar verdi. Şimdilik güle güle... Yarın ak- şam ayni saatte gelmeyi unut- mayınız. Hacılar Kâbeyi tavaf ederlerken zaza ms e —g sn. gas a4 Aa Ibnissüudun riyaseti altında vu- | rasını » Bu manr ku bulmuş, bu münasebetle | son ihtifaller (esnasında ecnebiler sabık şerifler hükü- | mıştır. meti ile Vahhabiler hükümeti Hicazm şimdiki valisi, kı arasmda ki farkı görmeğe imf Si gazetecilerin ona“ zarı dikkatini en çok celbe- den noktalar, yapılan yollar ve bu yollarda işletilen otomo- billerdir. Cidde ile Mekke ara» sında otomobil, develerin yerini tutmuş ve her kes bu vasıta- dan istifade ederek büyük me- şakkatlerden kurtulmuştur. Eski den bu medeni vasıtalar Şerif ailesine münhasırdı. Kıral İbnüsünt telefon tesisa- tına da ehemiyet vermiş ve telsiz tesisatıda vücuda getirmiştir. Haç yollarının muhafazasına da itina (ogösterildiğinden Hicazın ticareti yükselmeğe başlamış ve Cidde limanının vaziyeti iyileş- Şimdiye kadar şerifler, Kâ- benin içinin resminin alınmasına müssade etmedikleri halde şim- diki hükümet buna müsaade etmiştir. | Resimlerimizin (biri Harem Şeyhinin Kâbe içinden duasını göstermektedir. Diger bir resimimiz, Ha- remi remi Şerifin umumi bir manza- gösteriyor. emek Raperieri | ef Bz Kâbenin içerden al ilk resmi: Kıral hutbe okunurken | İbnüssuudun ikinci oğlu Emir f#| saldır. Resimlerimizin biri Tayyarecileri - i — Bankası mize hediyeler |: Merkez Amisterdafi iie refikimizde oku- (5 Mezun sermayesi: o FL? 15000 0 muza göre geçen sene Â- 'ediye edilmiş sermayesi: 500000 nadolu ve Trakya turnesini mu- |8 İhtiyat akçesi: 3,000 affakıyetl Diyarıbekir yalla pap, Demez İstanbul şubesi Yünkers Alman “tayyare Galata Karaköy Palas fabrikası sahibi M. Yünkers Tek Beyoğlu 3711/45. tarafından, pier gümüş sara Patangul dali şubesi Bu labakaların o kapağında İstanbul Alalemci Han Anadolu haritası ile turnenin Ti İstanbul S697in yapıldığı mıntaka tesbit edilmiş İS Her nevi Banka > ve içinde de her tayyarecimizin ve kiralık kasıla 5 adı ve rütbesi İlaunusuusunsu e eti >