5 Mart 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

5 Mart 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—7— vAKII 5 Mart sareli r , Garip şey! Hükümet resmi rim resmi müessesıta ait tevdi- atın bankalardan alınması kararım verdikten sonra Zi- raat Bankasının Osmanlı Bankasında - bilâfaiz duran dört milyon lirasını istirdat ettiğini işttik. Memleketimi- zin her tarafında büyük bir kredi buhranı mevcut iken, Adana gibi müstahsil vilâ- yetlerde halk Bankalardan yüzde 15, 20 faiz ile para bulamaz iken Ziraat Bankası gibi milli bir kredi müesse- sesine ait milyonlarca liranın hem de faizsiz olarak Os- manlı Bankasında şimdiye kadar durdurulmuş olma- sındaki sebebi avlıyamadık. Acaba işittiğimiz (o haber doğru mu değil midir?Doğru ise bu işte bizim aklımızın atmadığı sır ve hikmet nedir? ve Amerikada işsizlik Vaşington, 3 (A.A) — İşsizlik meselesinde bugün âyart mecli- sinde müzakere edilmiştir. M. Hoover'in idaresi şiddetle tenkit edilmiştir. £ Hatiplerden birisi Reisicümhur ile kotiğre, bütün Amerikadaki işsiz'er meselesinin balli için teşriki messi etmedik- leri takdirde bu fena idarenin fakirlik, felâket ve isyan tevlit edeceğini söylemiştir. Diğer bir hatip, Amerikadaki işsizliğin zannedildiğinden fazla olduğunu ve vaziyetin salâh bul- muş o'duğunu gösteren hü- kümet ista stiklerinin doğrulu- ğundan şüphe etmekte bulundu- ğunu beyan etmiştir. Tayyare kayığa çarptı Atina, 4 (A.A) — Bir İtalya deniz tayyaresi Faler de denize İnereken içinde 9 kişi bulunan bir kayığa çarpmış, kayıktaki- lerden 4 kişi boğu muştur. Selânikte yangın Selânik, 4 (A.A) — Bir yan- gın neticesinde 9 mağaza yan- mıştır. Hasar miktarı 9 milyon- | dur. VAKIT ın telgraf ve telefon haberleri Feyezan Tar nehri i taştı, ha- sarat mühimdir Montoban, 3 (A.A) — Tarn nehri taşmış şehir su içinde kalmıştır. Birçok evlerin etraf ile alâkası kesilmiştir. Askerler felâketzedelerin imdadına yetiş- meğe, onlara yiyecek götürme- ğe çalışmaktadır. Sular, her türlü enkazı, hatta otomobilleri de alıp götürmek- tedir. Tarn nebri Albi şebrini de suya garketmiş ve mühim miktarda bhasarata (sebebiyet vermiştir. Montoban, 3 (AA) — Tam nehrinin suları fazla miktarda yüksimiştir. Askerler, kayıklarla şehir halkının imdadına koşmak- tadır. Sular ağaçları ve sair bir | takım şeyleri alıp: götürmekte- ! dir. Bir ev yıkılanş, 3 kişi altın da kalmıştır. Bir otomobil neh- re düşmüş, içindeki iki kişi bo- gulmuştur. Paris, 4 (A. A.)— Feyezanlar devam etmektedir. Feyezanlar neticesinde Fransanın cenubu garbisinde bir çok yerler hasara uğramıştır. Tulus yakınlarında kâin Mur şehrinde birçok evler yıkılmış, 600 kadar âmele bir fabrika içinde mahsur kalmıştır. Bunlardan bir çoğunun telef ol- masından kurkulmaktadır. Sular bir takım asma köprüleri alıp götürmüştür. Sular Isles - Sur - Tarnda kâin bir elektrik fabrikasını alıp gö- türmüştür. Tarn nehrinin suları 100 kilometre kadar bir sahayı kaplamıştır. Montaubanda sular altında kalmış olan birçok evler yıkıl- mıştır. Şehrin varoşlarında tah- lis ameliyesile meşgul olan 10 askerle muhabere munkati olmuş, diğer iki askerde kayıkları ile batarak boğu muştur. Şehir, su, gaz ve elektirikten mahrum kalmıştır. Tulus, 4 (A. A.) — Feyezan- lar hakkındaki tahminler bedbi- VAKIT ın teirikası: 109 Yazan : Hüseyin Rahmi O gülerken şimdi ağlar gibi yaparak: — Bana acıyıp ta ne yapa cağını soruyorsun. Söylersem teklifime muvafıkat eder misin? — Hayır dedim.. Hayır asla. — O halde niçin soruyorsun? — Bılmem.. işte öyle bir iaftır ağzımdan kaçti... — Br kadeh şampanya daha içersen belki insafa gelirsin. — Hayır içmem ... —İçmiyeceksen niye başladın? — Lezzetini merak ediyordum içtim. Ne olduğunu anladım. Ar- tık içmem... — Sanadiyeceğim teklifin ne olduğunu biliyor musun ? — Hayır bilmiyorum.. Bilmek | | etmek için yanımda sustalı çakı <e istemiyorum... — Ah yavrucuğum aklına ge- i- AZN SGandan hir ummadı. ğın bir şey rica edeceğim... Cevap vermedim. 0, gene de- rin derin yüzüme bakarak de- vam etti; — Beni öldür. Beni gebert.. Senden istirhamım budur. — Ölmek istiyorsanız intihar ediniz. Beni cani yapmakta mana nedi? — Senın elinle ölmek oh ne / tatlı şey.. Bu ölmek değil diril- mektir, : Korkutarak herifin cesaretini kırmak için dedim ki : — Sizi öldü, nek mi ? müna- sebetsiz bir teklifte tecavüzde bulunursanız o da kabil. — Aman tosunum nasıl? — İcabında kendimi müdafaa var... Ucun uzun güldükten sonra. Kambiyo | meseleleri | iş bankası M. Celâl Beyin beyanatı İzmir, 4 ( Vakıt)— İş bankası umum müdürü Celâl Beyle gö- rüştüm ; bana dediki: — İspekilâsiyon tevekkuf et- miştir. Geçen senenin Kânunu- sani ve şubat ayları zarfındaki kambiyo muamelesi bu senenin ayni aylarını karşılaştıran muka- yeseli bir cetvel gördüm. Buna nazaran bu senenin kambiyo muvmanını çok noksan bu dum.Demek ki İstanbul bor- sasının milli paramızın kıymeti Üzerine menfi tesir yapacak kadar İzmirde sun'i bir hareket yoktr. Şurası da muhakkaktır ki daha çok transit ve ithalât merkezi olan İstanbul ile geniş bir istih- sal sahasının ihracat merkezi olan İzmirde iktısadi şerait bir değildir. Aradaki bu hususiyet- leri tefrik mümkündür. Ecnebi bankaların kendilerine yepılan Türk parası mevduatının çekilmesi yüzünden bugünlerde müşterilerinin kredilerini borçlu hesabı carileri kapamağa ve hatta emtia mukabili avanslarında tas- fiyesine davet ettiklerini iştiyo- rum. Şubemizden de birkaç gün zarfında mühim (denilebilecek miktarda para çıkmımıştır, Buna rağmen esaslı müşterilerimizin vaziyetlerini iblâle sebep olacak ufak bir muamele yapmak hatı- rımızdan geçmedi. , Celâl bey İzmir ve hinterlondinin vaziye- tinden bahsederek dedi ki : — 930 istbsal senesi hazırlığı başlamıştır. İstihsal kudretinin en mühim istinat noktası oldu- ğunu sezmiyen yoktur. Bu sırada kredilerin kesilmesine fena netice- ler verebilir biliriz. İş bankası | böyle bir neticenin amilleri arasında (bulunmaktan korkar bunun içindir ki müşterilerimizin kredisini kesmeye değil fakat | daha geniş harekete plasmanı- mızın mıktarını arlırmağa karar verdik. m amaaan nanedir. Sularm yeniden yüksel- | mesinden korkulmaktadır. Cas- tres de 20 kişinin telef olmuş * olduğu söyleniyor. — Ah kurban olayım yiğiti- min çakısına.. Sustalı çakı o pek adi kabadayı canilerin biçağıdır. Sen beni öldür... — Hangi aletle? — Kudret sana zağlı bir han- çer vermiş bana iste anu daldır.. Ben bu lâftan hiç bir şey an- lamadım. Ön camın arkasında ki Şoför, yine bir şeyler homurda- dı.. Nasih yutulu fitmişti saçma- lıyordu... Avnüsselâh — Yutulu fitmişti ne demek? Tahir — Fitili yutmuştu. Ya. ni matiz olmuştu.. Otomobil yo- kuşlardan indiçktı. Bir tepede durduk. Batan güneşin karşı dağlarda ki aksini seyrediyor duk. Herifin kedi ciğere bakar gibi gözlerini daima suratıma dikerek bir ferme vaziyetinde durmasından sıkıldım.. .. Abdest bozmak bahanesile arabadan atladım. Şoförde ar- kamdan geldi. Tosun vari omuz- larını kabartarak: yüksek bir aletle - Bana baksana çocuğum dedi.. 2 M. Tardiyö Beyanna mesini dün okuyacaktı Paris, 3 (A.A) — M. Tardiyö | kabinenin beyannamesini yarın |; tanzim edecek ve öğleden sonra kabinenin içtimamda arkadaş- anna tebliğ edecektir. Beyanname görüştükten sonra vuku bulan beyanatındaki fikirlerden mülk hemdir. M. Barety ile birlikte vergiler meselesini tetkik etmiş- ler ve hemen nazırlar meclisine tevdi edecekleri tam program hakkında mutabık kalmışlardır. Yeni yapılan ıslahat menkul kı- metler üzerine mevzu ağır ver- gilerin tahfifini ve memleketin iktisadi hayatını ıslah etmek için birçok vergilerin tahfıfini derpiş etmektedir. Paris, 4 (A.A) — M. Tardi- yönün açıktan açığa rakibi olan kimseler bile mumaileyhin yarın mecliste ekseriyet kazanacağı fikrinde bulunmaktadırlar. Sos- | - naşiri Le Poplür | güzetesi meclisteki efkârı umu- | yalistlerin miyenin Tardiyö kabinesine zaif ve fakat Cahautemps kabinesini deviren ekseriyetten daha mü- him bir ekseriyet temin edeteği mütalcasmı serdetmektedir. Yeni bir hava yolu Batavya, 4 (A. 1) Yem Üç me- törlü bir tayyare bütün mevki- leri işgal edilmiş olduğu halde saat 7,15 te yeni haftalık Ba- tavia - Singapur servisinin küşat resmini yapmıştır. Yolenlar' srusimla : Hindi tele | mengi valii umumisi bulunmakta idi. İspanyada intihabat Madrit, 4 (A. A.) — İmtihabat tehir edilmemiştir. Yalnız biraz geçikecektir. Fabra ajansı İspan- yanın vaziyeti hakkındaki ecnebi haberlerini kat'i surette tekzip ve İspanyada tam bir sükün hüküm sürmekte olduğunu beyan * etmektedir. — İS dedim... — Bu pezevenk sana hayiz- lanıyor farkında değilsin? Öpüş- lerinde hiçbir baba hissi göre- miğorum... Ben galiba kızarmışım. cevap veremedim. Şofür sözü uzatarak. — Haline, suratına, kıyafetine baktım da seni böyle rezil bir -anatle geçinen bir çocuğa ben- zetemedim. Sen bu ahlaksiz heriti nereden tanıyorsun? — Biz onların sütcüsüyüz... — Vay sütü bozuk kerata... — Affedersin onu... — Ulan kızma sana değil, ona söyliyorum... — Peki... Sonra? — Dikkatle dinle beni... Bu kepaze adam benim daimi müş- terimdır. Şoförüz. Hertürlüsünü taşıyoruz. Sen zamparasın, sen kulamparasın, sen puştsun, s:n fahişesin seni taşımam demek olmaz ya:. Birçok şeylere göz yummak mecburiyetinde kalıyo ruz. Bu Nasıh Bey hemen daima yanmda bir oğlanla gelir. Amma senin gibi böyle kılıksız değil. yüzleri pudralı dudakları boyalı, | | M. Tardiyönün (İl cumartesi sabahı M. Herriot ile (| | kurtamız Dün 28 Şubat tevzi oedilen (onumar üzerinde kur'a çekdi; 3555 numaraya beş lira isabet elti; diğer muhtelif hediye” ler kazanan numaralar şun- lardır: 470 657 4567 3475 5220 o 6081 716 günü 2845 312 Bugün de 1 Mart günü tevzi (o edilen Oo mumaralar üzerinde kur'a çekilecek, neticesi öbür günkü nüsha” mızda ilân olunacaktır. İzmirde italyan konsolosu tipten öldü İzmir Si akıt) yan kormelaği kont Praval gripten vefat etti, Konsolo neler bayraklarını yarıya kad indirdiler. Cenaze merasimi rın yapılacaktır. Kontes zen bir Amerikalıdır. ızmir, 4 ( Vakıt) — konsolosunun cenazesi merasim kaldırıldı. - Bütün konsole matbuat, şehir ve hükümet messilleri, İtalyan kolonisi zırdı. İtalyan katolik mezi defnedildi. o Kontes memleketine edecektir, İktisat programı Yakında Vekiller heyetti müzakeıe edilecek Ankara, 4 (Telefon) — ikti programı hazırlanmaktadır. Baf ram ertesi İktisat Vekili B. tarafından Başvekil Pi j izah edilecektir. ğ Martin ortasma' doğru p Ki ramın vekiller heyetinde mi kere edilmesi beklenilmektedir Türk-Yunanj iflüâfnamenin imzası içi e gefize salâ 1 elmemiştir alli. (Telefon) — nan sefirine Türk - Yunan iti fının imzası için henüz yetname gelmemiştir. İti nin imzasını müteakip tic! ve ikamet mukavelelerile luk ve müuhadenet misaki müzakerelerine başlanncı saçları nisa taifesi gibi perükârına kestirilmiş, ve tıpkı kâktillü, şık erkek omadi zeller.. Bu beyefendi oğla: böyle (gezdirir. Sarhoş © Sonra Madam Saminarin götürür. Nasıh Beyde korkuli bir erkeklik yoktur. İş türlüdür.. Sana otomobildeki döküşlerinden, saldırışlarındaf fikirde oldağunu anlamadın — Anlamadım... — Mangafa... Sütcü çocuğunda bundan akıl olmaz... d — Adamı akıllandırırlar.. © lerini aç yavrum... Ben bu sihatları başka çocuklara ver" Görüyorum ki sen henüz saf temiz sin. Sana acıdığım "7 söylüyorum ,.. Dikkatle : beni.. Nasıh Bey Madam >. ranm husüsi çiftehanesine g* düğü oğlanların o karşi güzel, zel kızlar Gi Yedirir. İçirir. Hepsini g“ rür. Eğlendirir. a gi