11 Mart 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

11 Mart 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

m MAŞNMMAMMMMNANAMAMANNNMAŞANŞAPAAŞAŞNAN ARAŞ y— — 3 — VAKIT 1930 — 11 Mart Kadınları çalıştırma yurdu tevsi edilecek | Yurdun yeni binasına | Pink Müsamere nakli ikmal edildi Resmi daireler için 70 bin metre Amerikan bezi dokunuyor ie nüshamızda Umumi meclisi tarafından ka- bi in satıra yurdunun yeni Yurt için Ak- sarayda müsta- İki bir. bina Yaptırılı yor du. İhtiyaca yete- sek derecede vâsi olarak yap- trılan insaat bitince Yurt bura- Ya nakledi ecekti. Fakat Feyzi- ai mektebinin Ameli Hayat mektebi binasına Yurdun da burayı tahliyesini icap «ttirmiş ve yeni bina bit- eden Dakil işine başlanmıştır. ir bafisasiı"eri devâm «den Dakil işi dün bitmiş ve Yurdun Veni binasının yapılan kısımla- Kadınları çalıştır ma yurdu tesi Hakkı Şinasi Pş. nakledilişi | rına yerleştirilmesine başlanmış- tır. Alınan tahsisatla eksik kı- sımların biran evvel bitirilmesine çalışılacaktır. Kalorifer terti- batıda bu ara- dadır. Bu münase- betle dün Yur- faaliyeti (O hak- topladık. OÖğ- rendiğimize gö- re, el işile ge- çinmek mecbu- nan kadın ve çocuklara . bir | geçinme imkâ- | nı vermek için tesis edilen bu hayır müessesesi yakında faaliyetini ar arar vermiştir. Elyevm kutular o yapılmakta ee bezi “dokunmaktadır. £ Ahiren | resmi daireler için o Yurda 70 bin metre Amerikan bezi sipa- riş edilmiştir. Halihazırda 150 | işçi çalıştırılmakta, dike | | günde 30 kuruş yevmiye, öğre- İ verdi. nenlere de metre başına ücret verilmektedir. Yurdun faaliyeti tevsi edilirse - işçi miktarı mev- cudun bir misline iblâğ edile- bilecektir. Bu meyanda ücretle- rin de rin de daha üsiz Dİ bir gertiple rerdir. Gu buzlu su içinde geçirebilir misiniz? Viyanada soğuğa ve hastalıklara harp ilân eden bir cemiyet var e ivana muhabirimizin bildirdi- O tşk bundan bir müddet teşkil edilen garip bir ce- bayat son günlerde faaliyetini Bu ilerletmiştir. Cemiyetin adı “ her gün biraz üşüt! , tür. yp yeti, s-hhati soğuk su ile bi Viye etmek, prensibi üzerine Süyktor tesis etmiş ve derhal ie girmek için hararetli aça lmuştur Soluk, va kadın, erkek, ze yakın aza ayan ba bu cemiyetin azası her Ny nz çırıl çıplak bir anki, *9 ğuğa tutmak ve alış- * mükelleftirler. Cemiyet arası vücutlarında soğuğa karşı mahsus bir mukavemet duyduk- ları günden itibaren soğuktan gelen o mühlik © hastalık; 'ardan muaf olduklarını kuvvetle iddia ediyorlarmış. Bu cemiyetin id- man yerini Tunanın buzlu sula- rı teşkil etmekte ve işi olmıyan | cemiyet azası kişin münasip sa- atlerini burada yarı çıplak ge- çirmektedirler. Gemiyet bu kış parlak bir karar vermiş ve yıl başı gece- sini, insanlara en çok kışın mu- sallat olan mühlik hastalıklara harp ilânı için Tunanın buzlu suları içinde geçirmiştir. Herkes parlak sıcak salonlarda eglenir- dun müstakbel | kında malümat | riyetinde bulu- | | Selçuk san san'at mekte- ı binde güzel bir mü- | samere perildi Dün kız Selçuk san'at mek- tebinde birinci “ sınıf talebesi tarafından güzel bir müsamere verilmiştir. | Müsamereye Cüm- | huriyet marşı ile Periler ve Zafer isimli iki tablo gösterilmiş, asri hülyalar ismin- | de bir piyes temsil edilmiş, bazı | milli oyunlar oynanmıştır. Da- | vetlilere zengin bir büfeden ik- ram edildikten sonra bitmiştir. —-— Firar tahkikatı Tevkifaneden kaçarak Çatal- cada yakalanan Ahmet Besim, dün yakalandığı Çatalcadan İs- İ tanbula getirilmiştir, Tahkikatı | yapan mündei nmumi Kâmil B. | kendisini geç vakte kadar istic- vap etmiştir. i Kureyşi Kabilesi reisi Dün Toros ekspresile Suriyeye gitti İ Kureygi kabilesi reisi Farsi Ef | İngiltere tarikile (şehrimize j gelerek Tokatlıyan oteline indi- | Şini yazdığımız Kureyşi kabilesi reisi Farsi Ef, dört çocuğu ve | iki zevcesile şehirde bir gezinti yaptıktan sonra Haydarpaşaya i geçmiş ve Toros ekspresile Ha- lebe hareket etmiştir. Kabile reisi Halepten haç için Mek- | keye gidecektir. .—. | Köprü patası Emanet tetkikata de- vam ediyor ! Emanet köprü müruriyesinin kaldırılması hakkında tetkikata devam etmektedir. Müruriyenin | Kaldırılması takdirinde otuz pa- ralık © vösaiti o naklıye (Ozammı yalnız. köprüden geçeck vesaiti el nakliyeye o şamil o bulunacaktır | Köprüden geçmiyecek tramvay- lardan bu ücret alınmıyacaktır. Emanetin müruriyeden aldığı para 750000 Jiradır. Müruriye kalktığı takdirde vesaiti nakliye ye yapılacak zamlarla temin edi- lecek varidatın 500000 liraya- | baliğ olacağı anlaşılmıştır. Bu suretle Emanet 250000 lira kadar © varidatından ! cektir. —— ——— i ken bu cemiyet mensupları gece tam 12 de karlar içinde yürüye- / rek Tunanın kenarına gitmişler, soyunmuşlar ve “ hoş ge'din yeni sene! ,, diye bağırarak suya atılmışlar ve hayli müddet yür- ' müşlerdir! başlanmış, | Mk | Besim, fevkifaneye getirildi kaybede- | F en âleminde Kıymetli ve e mühim bir muvaffakıyet “Ah baytar mektebi intani hastalıklar müderrisi Rıza İsmail ve bakteryoloğ Etem beyler müessir olan bir aşı imâl etme- ğe muvaffak olmuşlardır. Yirmi hassas Kırım damızına bu yeni aşı tatbik edilmiş, müsbet neti- celer vermiştir. Bu aşıdan bir , hayli miktar ihzar olunacak, ve i bayı bakarili mıntakalara gönde“ rilecek, | hastalıklı © hayvanlara tatbik edilecektir. Dün bir muharririmize Rıza İsmail bey şu malümatı vermiş- tir: Fen ve iktisat âleminde mü- | him bir muvaffakıyet.. Vebai ba- kari hastalığına karşı müessir ve fail bir vaksinasyon (aşi) usulü bulunmuştur. Ramon tarafından, formol is- timalile difteri anatoksini keş fedildikten sonra bu usul taba- bet âleminde aşılar istihzarında büyük bir inkilâp yaratmıştır. ue ve muayyen metotlarla aşı haline inkilâip ettirilemiyen vi> rüsler (fıltiran mikroplar ) da tormol istimalile müessir bir aşı İ şekine ( isbhale ettirilmiş ve İnsatlarla hayvanlarda bu nevi has- talıklara (karşı muvaffakıyetle İ tatbik edilmiye başlanmıştır. İşte biz de mektebimiz labo- ratuvannda (oserom darülistih- zarı müdürü baytar bakteriyolog Ethem beyle bir ikte bu usul dahilinde vebai Latariye karşı müessir bir aşi istihharmı mu- ffak olduk. “Bizden evvel Fransanın Afri- İ ka serom müsseselerinde Cuas- İ son ve Delpi dahi vebai baka- ride bu usul üzerinde çalışmış- lar ve neşriyat yapmışlardır. İktisat o vekâleti, vaki olan müracaalımız Üzerine (hemen tecrübeler © icrasına (müsaade buyumuş ve büyük bir isabetle icap eden tahsisatı vermiştir. Bakteryoloğ OEthem Beyle bir likte bir müddettenberi yap- | tığım tecrübelerde memleketi-, mizde dahi vebai bakari için for- * mollu vaksen istihzarna mu- hayvanlar üzerinde çok tahribat | yapan vebayıbakari hastalığına | Yakın zamanlara kadar ma- | 'İki doktorumuz vebayi bakariye karşı | müessir bir aşı hazırladılar Tecrübeler müsbet neticeler verdi İ Yeni aşı ile aşılanan iki buzağı vaffak olduk. Aşının bazı muz- lim noktalarını tenvir ve Avrupa sığır ırkları üzerinde (tesirini tespit eden bu ilmi tetkikatımı- zı Avrupa fen mecmualarında neşredeceğiz. Vebai bakaride müessir bir aşı istibzarı fen ve tababet âleminde olduğu kadar iktisat sahasında da büyük bir muvaf- fakıyettir. Sığır vebası bütün dünyada ba husus Şarkta kör- kunç bir afettir. Bu hastalığın girdiği kıt'alarda yüz binlerce sığır helâk olur, memleket pek büyük iktisadi zararlara duçar olduğu gibi çiftçi de sai arka- daşından mahrum kalır, Hastalığın sönmesi ve men'i İ intişarı için bütün hükümet kuv- vetleri harekete gelir, Birçok masraflar ihtiyarile ka- rantineler o vazolunur. Mücavir hükümetler hayvan ve hayvan mevadı müvaridatına karşı hu- dutlarını seddeder. Velhasıl ik- tısadi zarar milyonlara baliğ olur. Türkiye, ötedenberi bu has- talik yüzünden telâfisi uzun za- mana mütevekkif zararlara du- çar olmuştur. Köylülerimizi ve hayvan sahiplerini en çok kor- kutan afetlerden biri de bu has- talıktır. Vebai bakariye karşı, şimdiye kadar seromla mücadele edilmekte idi. Seromla'ın verdiği muafiyetler münfaildir ve pek kısa bir müd- det devam eder. Halbuki istihzar ettiğimiz mad- de formollu bir aşıdır. Uzun müddet devam eden fail bir muafiyet verir bu aşı sayesinde veba mücadelesi pek ziyade ko- laylaşacak ve hasta'ım memle- ketimizde ve belki de bütün şarkda büsbütün imha edilecek- tir. Malüm olduğu üzere vebai bakari memleketimize (Arabis- tan ve İrak) şark (İran) hudut- larından aşiret hayvanati icin bir çok tedbirler alındığı ve mücavir hükümetlerle mukave- leler akdedildiği halde siraye- tine bir türlü mani olunamı- yordu. Alt tarak 5 inci sayıflamızdadır )