7 Nisan 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

7 Nisan 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

5, — 2 — VAKIT 7 Nisan bahri Konlerans Amerikalılar yola hazırlanıyorlar Londra, 5 (AA5— M. Briand ile M. Mac Donald emniyet ve ss lâmet meselesine ait itilâf şekli hak- kında uzun uzadıya o görüşmüşlerdir. M. Brland, İngiltere ile Fransanın noktal nazarları arasnda büyük bir yaklaşma hasıl olduğunu, bu sahada mühim terakkiler elde edildiğini söy- lemiş'ir. Amerika murahhas beyeti âzan 22 nisanda hareket edecek olan posta vapurunda kendileri için yer tutmuş- lardır. Paris, 6 (A.A) — Dün Lon- dradan gelen M. Beriyan İngiliz Fransız (o murahasları arasında bulunan şekil (O hakkında M. Tardiyö İle görüşecek, Fransa ber cevabını salı günü italya telâş ve acele niyetinde değil! Londra, 5 (A.A) — İtalyan murahhas heyetinin tebliğatına vasıta olan bir zat Fransız ve İtalyan kuvvetlerinin o müsaviliği meselesi hakkında İtalyanın uz- laşma cihetine yanaşmıyacağını söylemiştir. Gene bu zatın fikrine göre İtalya o hükümeti emniyet ve selâmet meselesinin Londrada değil, fakat Cenevrede bütün devletlerin murahhasları karşı- sında müzakere edilmesi lâzım geldiği kanaatındadır. Maamafih, Italya hükümeti istical göstermek niyetinde de- ğildir ve memleketine avdet için hiç bir hazırlıkta da bulunma- maktadır. ——— Gandi tevkif edilirse... Jalalpore, 5 (A.A ) — Dandi şehrine 100 kadar ve Jalapore'a 400 müsellâh polis gönderilmiş- tir. Gandi, tevkif o edilinciye kadar her akşam tertip edeceği içtimalarda nutuklar söyliyeceğini kendisi tevkif edildiği takdirde erine Baroda hâkimi Abbas iabgi'yi bırakacağını söylemiştir. Bombay, 6 (A.A) — Pamuk mensucatı ticaretile meşgul olan 1930 — yerliler birliği ecnebi memleket- lerden gelecek pamuk mamu- lâtına derhal üç ay müddetle boykot i ilânna karar vermiştir . VAKIT ın telgraf ve telefon haberleri Şakir B. İktisat vekili Adana mıntakasında tüccarın dertlerini dinledi Mersin, 6 ( Vakıt ) — Iktısat vekili Şakir B. refakatindeki zevat ile birlikte evvelki gece otomobille (o Tarsusa teşrif et- ti, akşam da buraya geldi. Şerefine tüccar kulübünde 50 kişilik bir ziyafet verildi. Dün Silifkeye gitti ve akşam tekrar buraya döndü ve bugün Ada- naya hareket etti, Şakir B. burada tacirlerin dertlerini dinlemiş, notlar almış, fabrikaları (oOve diğer ticari müesseseleri mene Baş şvekilimiz de ongul- dağa davet edildi Ankara, 6 (Vakıt) — Başve- kil Hz. Zonguldak valisi Akif Beyi kabul etmiştir. Akif Bey Paşanın, Zonguldağı teşrifleri hakkında vilâyet meclisinin ka- rar ve istirhamını arzetmiş VE | Başvekilimiz tatil esnasında Zon- guldağa geleceklerini bildirmiş- lerdir. Senayi sergi ve kongresi Ankara, 6 (velefon) — Bugün Kâzım paşanın riyasetinde top- lahann OMihi iktisat cemiyeti sanayni sergisi. hakkında görüş- müştür. Sergi 20 nisan pazar günü 12 de acılacaktır. Kongre de 22 nisanda Türkocağında toplanacaktır. Türk-Yunan Ankara, 6 (Telefon) — Türk- Yunan müzakeresinde yeni bir safha olmadığı beyan olunmatadır. 2 numaralı kararname Ankara, 6 (Telefon) — Mali- yece hazırlanan 2 namaralı kam- biyo Oo kararnamesi oÇarşamba günü kabinede müzakere edile- cektir. Yeni kararmmame bir numaralının İİ,12 nci maddeleriri tahfif etmektedir. VAKİ ın teirikası: 14i Yazan : Hüseyin Rahmi — Oda dahilinde yerimizden kımıldayabiliriz. değil mi Bey efendi?.. Genç — Aman efendim sizi göz hapsine aldıksa hiç bir ta- rafa kıpırdamayınız demedik. Ali Safder — Mürakabeniz altında biribirimizle de görüş- mekte bir mahzur yoktur sanı- rım... Genç — Eliniz kolunuz, di- Yiniz, ayaklarınız bütün uzuvleri- niz serbestir. Telefona yaklaş- maktan maada... Suduri — Dışardan biri içe- riye girebilir mi? Genç — Girer fakat çıkamaz. Aralarında böyle bir saat ka- dar alay ederler. Koca karı gittiği yerden dö- ner. Göz altı mahpusları bu av > deti el sakırtılarile rı esnada Avnüsselâh tuhaf tu- haj pöfliyerek: zerimize demir kapıların kilitlenmediği halde kendi yur- dumuzdaki bu muvakkat gardi- yanın nezareti altındaki mahpu- siyet bize ne kadar ağır geldi. Artık serbestiz değil mi? Binlik — Tamamile.. Hepsi birden: — Yaşasın bürriyet.. sun mahkümiyet... Bu alay şamatası arasında ge- ne şahap hemen dışarı sıvışır.. Genç adam, kocakarının ku- lağına: — Sen buradan çıkar çıkmaz bunlardan biri dikkatle bilek sa- atine baktı.. Şimdide hemen zırladı.. Kocakarı da muhatabının ku- Kahrol- I Yeni Efgan sefiri Reisicümhur Hz. ne itimat mektubunu takdim etti Ankara, 6 (A. A) — - Reisicüm- bur Hz. bugün Çankayadaki köşklerinde yeni: Efgan büyük | elçisi Culâm Nebi Hanı kabul cühlerini kazanmağa sai olaca- | ğıma bütün kuvvei kalbiyemie söz veririm, Zatıriyasetpenahile- ri ile Türkiye cümhuriyeti hü- buyurmuşlardır. Elçi Hz, itimat- ; kümeti muhterem ricalinin bize namelerini takdim ederek atide- ki nutku irat etmişlerdir: «Reisicümhur Hz, , Huzuru ri- yasetpenahilerinde birader ve dost Türkiye cümhuriyet hükü- meti nezdinde devleti matbua- mın elçisi sıfatile memur edildi- ğimi natık matbuu mufahhamım hazretlerinin namelerini takdim ile müftehirim, Reisicümhur Hz, her iki devlet beyninde mevcut olan bu biraderane revabit ve | münasebatı tarihi ve içtimai se- bepler o kadar esaslı takviye etmiştir ki hiç bir kuvvet ve el onu rahnedar edemiyecektir. Bu iki devlet bir ruhun iki bedence taazzuvu şeklinde tasvir etsem yeridir. Zatı Riyasetpenabhilerinin idare ve rehberliği sayesiade vücut bulan gayur ve necip Türk milletinin inkılâp ve terakkiya- tındaki muvaffakiyatını umumi cihan tarihi ve bilhassa Şark tarihi kaydetmekten geri kal- mıyacaktır. Zatıcelâletmeabilerinin halel- napezir ve şeciane himmeti gay- yur ve şeci olan bu milleti maddi ve manevi tazyiklerden kurtararak (o şahrahi terakkiye sevketti, Necip Efgan milleti Türk biraderlerinin bütün bu terakkiyatını sevinçli bakışlarla görerek kalbi samimiyetie tak- dir eder, zatıalücelâletmeabileri huzurunda dost ve birader bir millet arasında bulunmakla ken- dimi bahtiyar addeder ve za- manı memuriyetimde bu iki millet ve hükümet Efgan ve Türk beyninde mevcut dostane ve biraderane rabıtaları tezyıt ve tahkim hususunda sarfı me- saiye ve matbuu mufahhamamın Âli hazret ile Necip Efgan milletinin yegâne arzusu veçhile zatı riyasetpenahilerinin tevec- — Saatine niçin baktığını ve şimdi de nereye koştuğunu anla- dım.. Fakat ehemmiyeti yok. 1 Haydi yavrum artık sana lüzum kalmadı. İşine gidebilirsin,. Genç adam selâmlar. Çıkar. Suduri — Ne haber getirdin ninem? Hamlin müddetini anla- dın mı? Binlik içini çekerek: — Söyletme beni. farfara tazeler.. Bu kızın aklı başında olaydı işlediği ilk gü- nahta şıp diye karnını şişirir midi.? Bu öyle yediği haltları günü gününe muhtara defterine kaydeden asri kızlardan değil... Müddet tayin edemiyor. Suduri — Vak'a bir ibaret olmadığı için.. Binlik — Artık bilmem.. Sen aklınla olanı biteni keşfet... Suduri — Sen kadınca bazı şeyler sormadın mı? Binlik — Sordum. Suduri — Söyle. Binlik — Adetten kesileli iki aya yaklaşıyormuş.. Suduri — Sonra? tekten ! ait bilimum mesaide selefim misilil omuavenetlerine mazhar olacağımı kuvvetle ümit ederim. Zatıriyasetpenahileri ile necip Türk milletinin saadet ve selâ- metlerini kalbimin yegâne arzusu addettiğimi beyan ve bu millet | ve memleketin nihayetsiz terak- kiye mazhar olmasını temenni ve har samimi hürmetlerimi takdim ederim., Reisicümhur Hazretleri tara- fından müteakiben irat olunan nutuk bervçki atidir: “ Sefir Hazretleri; Efganistan Padişahıâli hazreti humayunun zatı âlilerini nezdime büyük elçi tayin buyurduklarını bildi- ren mektubunu büyük memnu- niyetle alıyorum. Sefir Hazret- leri, Türk ve Efgan milletleri arasında mevcut münasebetler kuvvetlidir. Bu bozulmaz dostluk ve kardeşlik bağlarının hergün daha ziyade ertacağını kabul ediyorum. Necip Efgan milletinin dahi- ilerleme... ve istiklâlini “korumak len birlik ve yenilik ime ;ciddi dikkat ve gayreti Türki- yede büyük bir alâka ile takip olunmaktadır. Âli hazreti Hu- mayunun kıymetli himmetleri ve kardeş Efgan milletinin azimkâ- | rane hareketi bütün mes'ut gay- retlerinin tahakkukuna emniyet veren işarettir. Sefir hazretleri, Türk mil- leti ve şahsım hakkında duygu- larınızdan pek mütehassis oldum. Zatı âlinize verilmiş yüksek me- muriyetin icrasmda ve iki 'dost hükümet arasında mevcut iyi münasebetlerin daha ziyade ge- nişletilmesi ve kuvvetlendirilme- si için çalışmanızda gerek be- nim gerek cümhuriyet büküme- tinin her türlü yardımlarına ina- rıması,. İstifra halleri ağız su lanması.. Tükürmeler.. Baygın- lıklar geçirmesi.. Çehresinde yor- gunluk.. Öyle yeşilimtırak bir renk.. Gözlerinin etrafında es- mer baleler.. Doktorsun bilirsin. İşte bütün gebelik manzaraları. Bu kadar erkeğin yanında söy- / letme beni parmak ucunun te- Şimdiki | masile anlaşılan şeyler.. Aşyer- meler.. Hasılı seni temin edebi- lirim. Hamil her halde iki ay- lıktan fazla değil. Suduri — Öyleyse çıkar pa- raları. İlk dediğim gibi anasını da kurtaracağım çocuğu da.. Binlik — Hâlâ mı latife edi- yorsun?.. Suduri — Pek ciddi söylüyo- rum.. Çıkar paraları projemi an- latayım.. Binlik — Mademki bu kadar ciddi söylüyormuşsun paraları, ne yapacağını anlattıktan sonra alsan olmaz mı? Suduri — Olmaz.. Binlik — Oğlum ben karan- lığa kubur sıkamam.. Alâkadar- larınca pek mühim olan bu işte ne marifet iie ğini bilme -M. Germain Martin we | gene Şahap girer. Türk-Alman ticar& mukavelesi Ankara, 6 (Telefon) — Ali larla başlıyan ticaret meka' müzakeresinin akim kaldi dair bir Alman gazete” neşriyatı teyit olunmuyor. Müzakerat devam etmek! Yakında İsviçre hükümeti müzakerata başlanacaktır. Habeş krâlı Adis-Abbaba, 5 (A. Al Necaşi Tafariye Habeş unvanı ve hükümdarlık bak imtiyazları verilmiştir. VAKIT: Ras Tafari yakı8 mana kadar halası İm k Zodet ile müşterek ol kümdarlık ediyordu; İmp riçe ahiren irtihal et tiği hükümdarlık tahtı müş ona kalmış, kendisi telgf” beyan olun vechile | kıralı olarak ilân edilmiştir. Irak- İngiltere Moskova, 4 (A.A) — İl gazetesine obeyanatta bul” Irakın sabık Londm peri Kâzım Bey, muhafazakâris| daha çok sany Şi v takip eden amele hükt Bağdat hükümetine Irak “| Mısırın istiklâline müşabib? istiklâl temin edecek bir " hede teklif ettiğini, bunun “| mümkün olmadığını, çünkü bir muahedenin istiklâl ve tazammun edeceğini sö; Fransada vergilek Paris, 6 (A.A) — M, Tar vergilerin azaltılması için #* cak tedbirleri karari üzere bugün M, Paul bankası umum müdürü xi i reau ile görüşecektir. Bir fabrika yandı, Kopenhag, 6 (A.A) — penhagdaki (omeşhur fabrikası çıkan bir yangın cesi olarak kısmen yani nabilirsiniz. Âli hazreti yunun saadetlerile Efgan tnin refah ve inkişafını v€ * sek vazifenizde muvaffakiY” zi dilerim. m | Sabık sefir veda ©”; Ankara, G(A.A) —" Efgan Büyük elçisi Gulâm 4 lâni Han Reisicümhur H£ fından kabul bu; veda etmiştir. madan ben sana para vef" 4 İki tarafın biri birine “ yetsizliği yüzünden omü uzar nihayet Suduri: — Öyleyse koca M sen davanı halletmek için | © Diğer kimselere müra€ / Böyle iki saat kadar Jİ ler. O gün bu bin li raya meşguliyetlerini da başka hasta, müşteri kabul etmezler. Bu haraza di | odaya gayet beşuş bir er Avnüsselâhın — NE ? Makamındaki bir b39 ne: Gene bir boyun ” — Oldu bitti. Demek istediğini anla pandomimadan huy — Ne var? dilsiz oyunu nedir? em ii wi " Şahap — Hiç. Binlik — Nası b Sn radan çıkıp giderk€ bileğindeki saata