9 Mayıs 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

9 Mayıs 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

— 6 — VAKIT Bir yıl dönümü Üzerinde çıkan ihtilâflar Geçen sene 12 mayısta tıp talebe cemiyeti tarafından tarihi bir gün tesit edilmişti. Eğer ya- nılmıyorsak, bu gün meselesinde fikirler ayrılmış ve bu yüzden aziz mesleğin muhiti bulanır gibi olmuştu. İki sene evveline gelinciye kadar doktorlar, sultan Mah- mut zamanında açılan “Tıpba- ne, yi tip tarihine, mebde sa- yarlar ve onun yıldönümlerinde tezahürat yaparlardı. Gerçi bu daha ziyade mü- derrisler arasında kalmış, ma- şerileşmemiştir; fakat ne de olsa gene mesleki bir hadise olmak haysiyeti vardır. 104-105 | senelik bir tarih içinde çerçe- velenen Türk hekimliği bazı gayretli başlara dar gelmiş ve yeni tetkikata sevketmiştir. Ta- ribi tetkikata dayanan iddialara nazaran Türk topraklarında ilk “tıp medresesi ,, nin . tesisi 15 'amazan 802 dedir. 12 mayıs 1930 tam 530 uncu yıldönümüne raslar. Geçen sene tes'it edilen 12 msyısta işte bu noktai nazardan ileri gelmektedir. Tıbbiyeliler, evve'â, bu tetkikattan haber- dar olmadıkları için, yarım asır evvel yaşıyan ve Fransızca ted- risatın Türkçeye tahviline çalı- şan Kırımlı Aziz Beyi ele al- mışlardı. Doktor Osman Şevki Bey, gençlerin bu güzel teşebbüsleri- ni takdir ettiği için onlara kem di tetebbüatında vardığı netice- leri anlatmış ve bu suretle 12 mayıs bir tarihi gün olmuştur. Bazı profesörler bihassa Neşet | Ömer Bey bu fikirde değildir. Yalnız bu zevat ber nedense iddialarını çürütmek teşebbüsün- de bulunamadılar. Yeni nesil, kuru iddialardan çok, esere, mâhaza itibar ettikleri için 12 © mayısı, Bursa Darüttıbbının &- çıldığı günün 530 uncu yıl dö- nümü olarak tes'it etmektedirler. Haklıdırlar. Çünkü başka mil- letler efsanelerden, morallardan tarihi şerefler çıkarmıya uğraşır- larken, bizim kendi varlıklarımı- zı unutmamız hiç doğru olmaz. Alman filosu Li manımıza geleceği haberleri tahakkuk etmiyor Bundan bir ay evvel Alman donanmasına mensup bir harp filosu Akdeniz limanlarını ziya- iete o çıkmıştı. Bu İstanbula da uzraması yardı. Halbuki OAlman sefaretine gelen bir habere göre halen Akdenizde adalar cıvarında bu- 'unsn filo Adriyatik denizin de bazı limanlara ugrıyarak İstanbula gelmeden Almanyaya dönecektir. ihtimali ——— Küçük mekteplilere Türk Kadın Birliğinden: Sizin kadar mes'ut olmıyan muhtaç ve fakir arkadaşlarınıza yardım etmek isterseniz Kadın Birliğinin rozetlerini tevzi etmek için bay- ramın ikinci günü Birlik merke- zine geliniz. Toplıyacağınız her kuruş bir kardeşinize yardım olacaktır. meyanda | 9 Mayıs 1930 «W-ARİISE ŞE Adliyede : Avukatlar, Senir Baroya bir takrir verdiler Takrir, icra kanunu tatbikatından şikâyetleri etrafındaki bazı neşriyat sebebiledir Avukatların icra kanunu tatbi- katı etrafındaki şikâyetlerinden, Baroca Adliye vekâletine gön- derilecek cevabın hazırlanmasın- dan, cevaba esas olmak üzere Baroya gönderilen mütalealardan bahis bir yazı çıkmış, icra tatbi- katı (o etrafındaki (şikâyetlerin sebebi tetkik ve bazı mülâha- zalar ortaya atılmıştır. Haber aldığımıza göre, avu- katlar, bu yazıda şikâyetlerinin, bilhassa borç için hapsin kaldı- rılması hakkındaki itirazlarının kendi şahsi menfaatlerini, kazaç- larını o düşünmelerinin O tesirine atfedilmek istenildiği (Okaydile, Baroya verilmek üzere yüz imzalı bir takrir hazırlamışlar ve dün akşam Baroya vermişlerdir. Avukatlar, bu yazı ile avukatların ' Vilâyette: Bir sui istimal Etem Ef. isminde bir memur tevkif edilidi Nafin mühendisliğinde bir sui istimal meydana çıkarılmıştır. Memurlardan Etem Ef. yol in- şasına mahsus ve miktarı henüz taâyyün etmiyen zimmetine geçirmiş, de sahte senet koymuştur. Etem Ef, dün tevkif edilmiştir. Muhittin Bey Yalovaya gitti Şehremini ve Vali Mubittin Bey dün Yalovaya gitmiştir. Yalovada yolların inşa ve tamirine sür'atle devam edil- mektedir. Gazi Hz. nin köşkleri de bir aya kadar ikmal edile- cektir. Köprü müruriyesi Köprü müruriyesinin haziran- da kaldırılacağı vilâyete de teb- liğ edilmiştir. Asım B. Müskirat inhisarı müdürü ne diyor? On beşgündenberi Ankarada bulunan Müskirat inhisarı umum müdürü Asım B. dün şehrimize dönmüştür, Mumaileyh istirahat etmek üzre doğru evine gitmiş ve seya- bati hakında kendisile görüşe. bir muharrimize şunları söyle- miştir. — Ankaraya idareye ait bazı işler hakkinda izahat vermek için gitmiştim, İnbisarların mus- takbel vaziyeti bakkında vekâ- lette hiç bir içtima yapılmamış- tır. Fakat hazırlanan progrsmda müskirat inhisarına fazla ehem- miyet atfedildiğini (o söyliyebi- lirim. aynen bir Kadıköy tramvayı Üsküdar o tramvayları idare meclisi dün toplanmış Kadıköy tramvay (o yolunun güzergâhın tesbit etmiştir. Bir bat İbrahim ağa çayırından geçerek Mısırı oğluna, buradan altı yol ağzına | ve iskeleye, diğer biryol Söğütlü | | 14den 16 çeşme tarikile Fenerbahçeye, altı yoldan başka bir yolda Bahariyeden geçerek Modaya gidecektir. bir parayı | hakarete “uğradıkları, haysiyetlerine tecavüz mahiye- tinde neşriyat karşısında bulunul- duğu telâkkisi ile Baro inzibat meçlisinin meseleyi tetkik etme- sini, vaziyetle alâkadar olmasini istemektedirler, Baro meclisi, bayram ertesi bu müracaat etrafında müzakerede bulunacaktır. Yeni bir dava “Akşam, refikimiz aleyhine, İ halkı askerlik hizmetinden soğu- tacak mahiyette neşriyatta bulun- duğu kaydile bir dava açılmıştır. Dava, yazıyı yazan “Va-Nu,, B.le mes'ul müdür Enis Tahsin B. aleyhindedir. İstanbul ikinci ceza mahkemesine gönderilmiştir. Muhakeme, yirmi dokuz Mayıs- tadır, Gümrük motörleri Saatte 57 livalık benzin yakıyor Gümrük umum müdürlüğü tarafından Almanya ve İngil- terede yaptırılan ve dedikodusu aylarca devâm eden motörlerden üçü mhayet dün vazife almışlar vE” Adalar dönizine Karel, sk etmişlerdir. Motörler doğru Ay- valığa vâsıl olacaklar ve oradan alacakları emre nazaran muhtelif mıntakalara gideceklerdir. Adalar denizine açılan bu mo- törler saatte 57 liralık benzin yakmaktadırlar. mesleki | Haberleri (G.S. Birliğinde Ermeniler | Evelki gece e güzel bir müsamere verildi Güzel o San'atlar (o Birliğinin Gülhane (o parkı Omethalindeki merkezinde evelki gece birlik azasına mahsus bir gece eğlen- cesi tertip edilmişti. Müsamere saat yirmi birde başlamış, sa- baha kadar devam etmiştir. Gü- zel San'atlar Birliğinin muhtelif şubelerine mensup zevat ile re- fikaları bu müsamerede bulun- muşlardır. Güzel San'atlar Birliği tiyatro şubesi talebesi, hocaları Dr Celâl Beyin nezareti altında Molyer'in Zor nikâh komedisini muvaffakiyetle temsil etmişler- dir. Konservatuvar omuallimle- rinden Mösyö. Talerikonun tale- besi tarafındanda bir şan konseri verilmiştir. Bu konser progra- mın en cazip numaralarından birini teşkil ediyordu. Birlikteki gece eğlencesinde şehir cazbandımın gayretli ço- cukları sabaha kadar çalışmış- lar, dans geç vakte kadar ha- raret ve samimiyetle devam et- miştir. Müsamerenin sonlarına doğru piyanko çekilmiş, mubtelif sür- prizler karşısında eğlence içinde vakit geçirilmiştir. M. Enderson 10 gündenberi Atinadan bu- lonan Muhtelit mübadele bitaraf heyeti murabhhasası reisi M. En- derkon varın Selânik tarikile şehrimize dönecektir Vali Yalovada Vali vekili ve Şehremini Mu- bittin bey dün sabah Yalova- ya gitmiştir. Muhittin B. bay- ramı Yalovada geçirecek ve yol inşaatını tetkik edecektir. Fakir pöçüklere elli Kurban bayramı münasebetile dün Süt damlasında fakir çocuk- lara elbise tevzi edilmiştir. Resmimiz bu giydirilen çocukları ve annelerini gösteriyor. — —— - e. Bayramlaşma İzmir Lisesinden yetişenler cemiyeti İstanbul gurupu idare heyetinden: Cemiyet azasının bayramlaşmak (için Obayramın üçüncü Pazar günü saat ikide İstanbul Erkek Lisesini teşrifleri rica olunur. * Kurban Bayramı münasbe- tile Bayramın 2 inci günü saat arasında (Ocakta bayramlaşma merasimi yapıla- cağından bütün Ocaklı kardeş- lermizin teşrifleri rica olünuyor. e Asfalt inşaat Sultan Ahmetten Beyazıta ka- dar olan yaya kaldırımlar as- falt alarak yapılmakta idi, Bu kısımdaki inşaat “dün bit- miştir. Bayramdan sonra diğer caddelerde de bozuk kaldırım- ların asfalt olarak yapılmasına başlanacaktır. Sütçüler şirketi Şehrimiz sütçüler şirketi dün mutat içtimamı aktetmiş ise de ekseriyet gelmediği içn içtima bayram ertesine tehir edilmiştir. Türkiye - Sur ye huduf! üzerinde müstakil iyurt mu tesis edecek Halepte çıkan Elehval tesi Suriye Ermenileri hakkın! dikkate şayan bir makale © retmiştir. Bu makaleye Suriyede Ermeniler için mi bir ocak tesisi hakkında sarfına başlanılmıştır. Hatta Suriyede böyle pir tesişi için hafi muntazafi © program bile vücude ge eği tir. Taşnak fırkasının tali hareket eden katoğikoz *.. Ef.nin idare ve tatbikına © tığı bu programa göre, kil Ermeni yurdu Türkiye bududu üzerinde vücude lecektir. Bu tasavvura Frans; muvafakat ettikleri söylen tedir. Ermeni faaliyetinin Halep olup her tarafta ganda şubeleri açılmış ve telif memleketlerdeki ern den yardım istenilmiştir. Şimdiki halde teşkilâta i Mısırdaki meşhur Ermeni * tüccarı Matosyan ile Marköfi nakten yardım etmekte gayenin temini için mü miktarda para tabsis etti” bildirmektedirler. Şoförler ||. li Zam talepleri Emaf/| < kabul edildi Şoförler Dahiliye ve! müracaat ederek zam bulunmuş ve Vekâlet bu t tetkikini Emanete havale ti. Emanette toplanan bif misyon iaksi ücretlerine yapılmasını esas itibarile etmiştir. Bayramdan sonrâ mın > miktarı tesbit edilecef” —— — — 5 inci madde ihtili Dünkü sayımızda Yu: evvelce kabul etmiş 5 inci maddeyi son zam yeniden kabul etmez gö lerini yazmıştık. Yunanistanın bü cevabı alâkadar siyasi göre hiç bir mana ifade mektedir. Asarı atikadan bulundu Darülfünun binası vaktile yanmış olan camii harabesi taşlar bulunmuştur. Asaf 4 dan olduğu anlaşılan bu müzeye naklolunmuştur. Bizans devrine aittir. il) Fuhuş talimatnaff gi Fuhuş talimatnamesi j polis merkezlerine tel i miştir. UUmumhanelere >. , ayrı talimatnamenin ah” dirilmiştir. Yaşı yirmi olan bazı kadınların "e ii nan vesikaları polis alınmış ve kendilerine #3 çalışmaları tenbih edi Buz fabrika ey buz fa)" 1. di inşasıma inşa ii e yan tarda su çıkmıştır. Suyu” lenmesini o müteakip yapılacaktır. mai A e e Haram EE ES N a le