2 Temmuz 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

2 Temmuz 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

13 59€5 yil « sayıd Çarşamba 704 ay Temmuz 1930 WARIL -üm , pa. VAKIJI ın küçük ilânları Her gün neşrolunur Defalık kuruş 39 S9 kalır ( arıri 65 75 Aponelerimizin het üç 4 sanrı geçen Ilânların £ ihtiya; kımınazaya 100 0 defa ) ilân edilrask »re mıktu çin bir deli msccanen. sarın İçim $:( kuruş zammolanır Nasihat © Nasihat vererek v5 iranlılar Ağrıdağıeşkiyasını yola getireceklerini zannediyorlar Şehrimiz İran siyasi mahafilinin verdiği malümat Ağrı dağı hadisesi dolayısile hükümetinin O mes'uliyeti mevzuu babsolmaktadır. Türkiye tart ve tenkil edilen ie, derhal arazisine geçmekte, orada kendile emin bir melce bulmaktadırlar İran bükümeti acaba niçin bu eşkiyaları te'dip ve tenkil etmi- Mr m kendi top- raklarında serbest, vi Zi me Dün bu mesele etrafında şeh- rimizdeki resmi İran mahafilile ar Bize verdikleri — Ağrı dağı, Türkiye, a ve İran hudutları ak arş senelerden beri eşkiya yatağı dır. Bu dağ üstünde Çelâli de- nilen aşiret halkı oturmaktadır. Âşiretin nüfusu. 150,000 kadar- a e ekserisi müsellâhtır. halinde oldukları için, mukarrer köyleri yoktur. : Bu aşiret halkı iran topra- ğına da tecavüz etmektedirler. O vakit“iran “hükümeti bu aşi- tetten bir kısmını para ile razı edip tesiih etmekte ve diğerie- rinin üstüne sevketmektedir. Bu hal Celâli aşireti halkını hemen kâmilen silâhlı yapmıştır. Celâlilerin bir tüfekleri, fişek- leri, birde atları vardır. Arazi ekip mahsul (O almadıkları için Ameli Hayat Ticaret ve Lisan mektep- lerinin imtihanları iki gün evvel tamamlan- mıştır. Senelerdenberi ticaret sahasına bilgili gençler yetiştiren bu mekteplerden bu sene de otuzu kız ve otuz üçü erkek olmak üzere altmış üç genç mezun olmuştur. Bu sene Erkek Hayat maktebinden Nuri çâpulculukla geçinmektedirler. Aşiret O halkını (ohudutlardan geçirmemek, o oldukları yerde tevkif etmek İran için müşkül- dür, hatta mümkün değildir. Ağrı dağı hudut olduğu için, üstünde Türk ve Iran kıt'aları, karakolları vardır. Fakat her karakolun © arasındaki mesafe 2-3 mildir, Eşkiyalar aradaki mesefeden kolaylıkla geçmekte, hududumuz dahilindeki köylere tecavüz etmektedirler. Tazyik görünce de sur'atle İran top- raklarına iltica ediyorlar. Vaktile bu aşiret çarlık Rusyasını da ta- ciz etmiştir. Ağrı hadisesi hakkında Tah- randan henüz malümat gelme- miştir. İran hükümetinin bu ha- diseyi nasıl telâkki ettiği belli değildir. Bununla. beraber şeh- rimizdeki İran mabhafili, İran bü- kümetinin Celâli aşireti reisleri- ! ne nasihat ve tenbihat vererek ; tecavüzden vazgeçirecegini tahmin etmektedir. .VAKIT — Bu-busustaki taleammızı yarın yazacağız. Dramada yangın Drama, (. (A. A) —Bir kışlada yangın cıkmış, çok büyük zarar ve ha- satassebep olmuştur. Bir zabit ve bir asker varılanmıştır. Ameli Hayat mektepleri Bu sene otuz kız, otuz üç erkek mezun verdi Kubilây efendi ve kız Hayat mektebinden de Şükriye Hanım birincilikle çıkmış- lardır. Gerek birincileri, gerek arkadaşlarını tebrik ve yeni muvaffakiyetler temenni ederiz. Mezunlardan bir kısmı o hocalarile birlikte; Kenarda erkek Hayat mek- febinden o birinci çıkan Nuri Ef. 1030 Vakti .SAMDİYUN Daktilo müsabakamızın gün ve icra sureti kr. Kararlaştırılan şekle göre : 1 — Müsabaka 1l temmuz cumartesi sabahleyin saat tam dokuzda başlıyacak, O gün mü- sabakaya iştirak edenlerin ver- miş olduklari şamalara nazaran makineler tesbit edilecek ve her banım kendi şamasında çalışa- caktır. Ayni taşra meşgul olduğu makinenin marka ve modeli de tesbit edilmiş bulu- nacaktır. Şamalar, makine marka ve, modeli de pazar günü saat on beşe kadar mu- hakkak surette müsabakaya iş- tirak edecekler tarafından bil dirilmelidir. “ 2 — Müsabaka tam on beş dakika devam &decek, başlan- gıcı ve nihayeti bir zille ihbar edilecek, - v mevzu bir kerre de alenen okunacak ve ayrıca müsabıkların her birine matbu birer nümunesi verile- cektir. A — Muayyen bir pe aş verilecek yazıyı . (Bu sualde nazarı tali seve alınacak nokta vuruş ade- didir. ) B — Beş yanlış vuruşa mu- kabil tam “uuştan On vuruş “ Bedia > A. tenzil edilecek ( beş vuruş bir kelime addedilecek,) . C — Tashihler Fransada ya- pılan son m için tes- bit edilen bareme nazaran ola- caktır. Bu barem ayrıca gazete ile ilân edilecektir. Ç — Mücerret bir metinden ibaret ticari bir mektup nümu- “nesi yazdırılacak. (Bundan mak- sat sürati tetkiktir) Makine ha- kiki bir arızaya uğrarsa dd dakika ve tekrar başladı kika tesbit edilecek (m istimali bilmemekten mütevellit tevakkuflar ve tuşların birbiri üstüne sy gibi manialar me sayılmaz — Şeridi “muhakkak siyah emi yazılacak. E — Müsabaka bidayetinden sonuna kadar görülecek hatalı hareketler müsabıkın hesabına geçecek. F — Müsabıkların yanında lâstik bulunması şarttır. (Kendi leri getireceklerdir) Müsabaka azami kırk kişilik gruplar halinde yapılacaktır. üsabıkların yazacakları kâ- ğıdın “Vakıt,, damgasile dam- galanmış olması meşruttur. Satır fasılaları, ayar derecesi ve saire gibi teferruat müsaba- kaya bezlumaila evvel ayrıca heyet (tarafından kendilerine izah edilecek. Heyet kâğıtları bu şeraite tevfikan tetkik ederek derece- ir harp mi Fransa da, in da askeri bütçeyi artırarak hazırlıklar yapıyorlar İki hükümet arasındaki rekabet siyasi sahadan çıkıp askeri sahaya mı girdi ? İtalya-Fransa rekabeti bir gün Avrupada bir harp çıkaracak bi görünüyor. Fransa harbi e 0 çok menfaatler bir memlekettir. Buna mu- kabil Italya kendisini mağdur bir vaziyette görmektedir. Diğer taraftan İtalya dünyanın nere- sinde bir teşebbüse girişmiş olsa karşısına derhal Fransa gelip di- kilmekte, bu teşebbüsün tahak- kukuna mümanaat etmektedir. Fransa ile italya arasında ikte sadi bir irtibat yok gibidir. Bil- âkis bu iki devlet arasındaki münasebatın her safhasında ta- mamen rekabet hâkimdir. Bun- ların arasındaki ihtilâfları ber ikisinin de menfaatlerine hadim bir şekilde halletmek imkânsız- dır. n birinin kazanması ötekinin mutlaka kaybetmesi de- mektir, — Kör oğlundan — Bundan dolayıdır ki İtalya ile Fransa arasındaki rekabet artık siyaset sahasını geçti. Askeri ha- urlıklara intikal etti. Dünkü İptida (Dajli Meyil) ismindeki İngiliz gazetesinde çıkan bu ha- ber intişar eder etmez her taraf- ta «acaba yeni bir harbi umumi mi çıkıyor? » suali ağızdan ağıza dolaşmağa başladı. Dünkü posta ile gelen (Taymis) gazetesi bu meseleye dair (Roma) dan aldığı şu mühim telgrafı neşrediyor £ (Alttarafı Sinci sayıfamızda) Karısını bıçaklıyan Balıkçı Hikmet, üstü başı kan içinde bir kahvede yakalandı “Niye öldürdün ? , Sualine şu cevabı vermiş : “ Çünkü seviyordum ,, Dizdariyede Medrese sokağın- da oturan balıkçı Hikmetin ka- rısı Ayşe hanımı yirmi yerinden bıçaklıyarak (Oöldürdüğünü ve sonra kaçtığını yazmıştık. Katil yakalanmış ve adliyeye teslim edilmiştir. Dün bu feci cinayet hakkında mü- temmim malü- mat aldık. Ya- zıyoruz : Katil Hikmet 26 yaşında sa- rışın bir genç- tir. Seyyar sa- tıcılık ve balık- çılık yapmakta- dır. Bundan iki buçuk sene ev- vel Emine H. isminde bir a- mele kadının kızı olan 24 yaşın- da Ayşe H. ile evlenmiştir. Hik- met altı ay geçince karısını ih- mal etmeğe başlamış, başka ka- Katil balıkçı Hikmet dınlarla gezmiştir. Bu vaziyet üzerine Ayşe H. da sık, sık gez- melere başlamış, ikiside genç olan bu âile arasına geçimsizlik girmiştir. Geçimsizlik her gün kavga ile neticelen- meye başlayın- ca Ayşe H. al- tıncı Ooo hukuk mahkemesine müracaat etmiş, kocası aleyhine talâk (davası açmıştır. Fakat bu sırada Hik- met, o karısını iki, üç yerinden yaralamış, hap- se girmiş, bun- dan bir ay evvel çıkmıştır. Ko- cası (o hapiste | iken kadın biraz serbestçe gez- miştir. ” Evvelki gün tekrar mahkemede (Lütfen sayfayı çeviriniz)