15 Temmuz 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

15 Temmuz 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Zaferi kazandıranlar Şarkta askeri harekât nasıl inkişaf etti? nizaı Ruslar- iranlıların asıl la imiş! Dün gelen son haberler ile Şark harekâtı hakkındaki vazi- yet biraz daha tevazzuh etmiş- tir. Dün ve evvelki gün Şarkta- ki tenkil harekâtmin sureti ka- tiyede nihayet bulduğu yazıl mıştı. İran hudutlarından geçe- rek Şark vilâyetlerimizde istilâi | eli bir kiyam hareketi uyandırmağa teşebbüs eden âsilerin er moktai nazarından yazılmış olan şeyler temamen doğrudur. (Er- Giş) ve havalisinda faal vaziyette yekavet çetesi kaliamiştır (Ağı dağı) üzerinde tahassun eden eşkiyanın mühim bir kısmı tepe- lenmiştir. Yalınız dağın yüksek ve sarp tepeleri Üzerinde bir kısım eşkıya kalmıştır. Bunlarda her taraftan ihate edilmiştir. Aynı zamanda bu şakilere ya- taklık eden köyler tahrip olun- muştur, Binaenaleyh her tarafta ihata olunan Ve yiyecek içecek bulmalarına imkân olmıyan bu şakiler ya aşağıya inip teslim olacaklar, ya açlıktan temamile kırılacaklardır. Son gelen haberler arasında Şayanı dikkat bir nokta da asi- lere karşı harekâtı idare eden kolordu kumandanı Salih Paşa- nm vaziyeti tenvir için mahal linde neşretmiş olduğu bir teb- liğdir. Bu tebliğ bilhassa ısyan harekâtının nasıl başladığı, şa- kilerin nasıl bir hareket plâni takip ettikleri, bu plânm tatbi- kinin nasıl suya düşürülerek âsilerin temamile tepelendikleri- Bi çok açık bir surette göster- mektedir. Salih paşanın tebliğinden an- laşıldığına göre hükümet kuv- vetleri (Ağrı dağı) üzerinde bir- leşerek zaman zaman etrafında» ki köylere sarkıntılık eden eşki- yayı tenkil için meşğul olurken hududumuzun Gevrişamyan ve Aşıgiran mıntakalarından Şark vilâyetlerimize büyük (eşkiya kuvvetleri girmişlerdir. Bu eşkiya sürüleri (Kör Hüseyin) ve ER oğullarının riyaseti ve ida- van sp hareket ediyorlardı. Bunlara bir takım İran aşiret- leri iltihak ettikleri gibi Zeylan mıntakası halkından mürekkep bir takım eşkiya çeteleri de yar- dım ediyorlardı. Bu suretle Şark hudutlarımızdan içeriye girip dahildeki bazı eşkiya çeteleri ile kuvvetlerini arttıran çetelerin ilk maksatları şu idi: Bir taraf tan (Erciş) i işgal ederek bura- dan (Van) a giden yolu kesmek, diğer taraftan (Van) gölü için- deki her türlü vesaiti nakliyeyi erine geçirmek. ndan sonra eşkiya artık (Van) gölünün şarkında ser bestçe hareket edebileceklerini ve buradan cenuba ve garba doğru ilerileyerek ta (Diyarıbekir)e kadar -yoliarı “üstünde “bulunan Şark vilâyetleri ehalisini bükü- met aleyhine ayaklandıra bile- ceklerini tahmin ediyorlardı. Bu suretle eşkiya hem Şark vilâyet- lerimizde büyük bir siyasi kıyam hareketi uyandırabileceklerini, hem de (Ağrıdağı) üzerinde pek sıkışık bir vaz'iyete düşmüş olan I Altesrafı 2 inci sayıfamızdadır | Sıcak gittikçe artıyor. Dün hava dehşetli sıcaktı. ! Sıcak artınca alelüsul buz buhranı baş gösterdi. başında Dün şehrimiz senenin en sıcak gününü yaşadı ve saat 15 te hararet tahammül edilmez bir şekil alarak 34,5a çıktı. sıcağın tesirile buna- lan halk dün deniz kenarlarına serin tenha yerlere kaçmış ve akşama kadar su, limonata, don- durma gibi soğuk meşrubat #a- tan dükkânların önü yüzlerce kişile dolmuş taşmıştır. Kandilli Piyanko numaraları Bugünkü tayyare piyankosu listemiz, Tayyare cemiyetinin resmi listesile karşılaştırılmış ve Eminönünde Kader kişesi sahibi Ventura efendi tara- fından tetkik edilmiştir. Liste- miz Üzerinden Kader kişesi kazanan biletlerini ödiyecektir. ikramiye kazanan numara- ların muntazam cetveli Gmcı sayıfamızdadır. Tarama Şaki döküntüleri temizleniyor Ankara, 14 ( Telefon) — Kıt'alarımız Ağrı dağının şura- sına burasına sinmiş olan şaki döküntülerini imha için başla- dıkları tarama hareketine devam etmektedirler. Km Maarif emini Kongre bugün Vekil B. tarafından açılacak Ankara, 14 (Telefen) — Ma- arif eminleri kongresi yarın 15 te Kız lisesinde Vekil tarafından açılacaktır. Maarif müsteşarı Ankara, 14 (Telefon) — Ma- arif müsteşarı Emin ve hususi kalem müdürü Cemil Beyler bugün buraya geldiler, Bir Yirar vakâsı burada wtandul dan bır avukatın Gasaporims (O türkiye (o haricine çiktegı söyleniyor © avukatınson- muhakeme lerde mazmun olarak ismi geçen lerdenbiri oldugu ran olunuyor kelimeleri yazılıdır. Mubtelit Mübadele Komisyonu. Türk Hey'eti Murahhasası Riya- seti dün gazetemize şu tebliği tevdi etti: “1 — Gayri mübadillik iddi- asile Muhtelit Mübadele Komis- serinlenenler rasat merkezi $icağın bu günde ayni şekilde devam edeceğini ve rüzgârın lodos eseceğini ha- ber vermektedir. Sıcakların son günlerde art- ması şehirde buz satışını ziyade- leştirmiştir, I R Bununla beraber şehirde buz buhranı baş göstermiştir. Fabri- kanın günlük istihsali ve İstok buz ihtiyacı (karşılanmaktadır. yonuna müracaat edenlerden icap eden vesaiki henüz ibraz ve tevdi etmiş olanlar ile, şimdiye kadar müracaat eylememiş bulu- nanların bugünden itibaren iki ay zarfında Heyeti Murahhasaya müracaatla muamelelerini ikmal ettirmeleri lâzımdır. Bu müddetin hitamından sonraki müracaatlar nazarı itibara alınmıyacaktır. 2— Garbi Trakya da dahil ol- duğu halde Yunanistan'da muta- sarrıf bulundukları gayri menkulâtı kendilerine iade edilip işbu mal- lara 1 Ağustos 1929 tarihinde filen tasarruf ve onlardan intifa eden türk vatandaşlarının evvelce müracaat etmiş olsun olmasun, Heyeti Murahbasaya bir istida- name ile serian müracaat etme- leri lâzımdir.,, Çok mühim olan bu tebliğler- den birincisinin, yeni itilâfname metnine nazaran Garbi Trakyalı Türklere taalluk ettiği anlaşıl maktadır. Bu itibarla garbi Trakyalı olup şimdiye Kadar komisyona müra- caat etmemiş varsa derhal bunu yapmalıdır. İkinci tebliğe /gelince itilâfna- menin 7 inci maddesinin birinci fıkrasına nazaran Türk tebaası Beşinci sayıfamızda Müzeyede ve münskesaler hekkındeki muhtıramız, her gün size nerede, sest kaçta, no alınıp ne satıigo:ğını bildirir; istifede ediniz | Atinada münteşir Rumca Filit mecmuasından aldığımız. bu karikatürün a'tında "İsmet Paşanın muvaffakiyeti... İki mühim tebliğ Müuhtelit komisyona he- nüz müracaat etmiyen gayri mübadiller varsa... müslümanların » ' Yunanistandaki emlâkinin Yunan hükümetine in- tikal edeceği, fakat bu hükümden eshabma iade olunup esbabinm bilfül tasarruf ve intifa etmekte oldukları binalar müstesna bu- lanmaktadır. Fakat ayni itilâfnamenin 30 uncu maddesi bu bilfül tasar- ruf ve intifa 1 ağustos 1929 tarihindeki vaziyete raci oldu- ğuhu gösteriyor. Yani o tarihte bilfiil tasarruf altında olup da sonra Yunan hükümeti tarafın- dan işgal edilmiş olan emlâk eşhabına iade edilmek icap €- der. Bilfül tasarruf. ve intifa, bizzat sahibi tarafından emlâk- te ikamet ve icar gibi şeylerle sabit olacağı gibi avukat veya vekil tarafından idare suretile de olabilir. Tevfik Kâmil B. Tevfik Kâmil B. ekiplere tayin edilecek olan memurin kadrosu ve tahsisatı hakkında görüşmek üzere Ankaraya gitmiştir. Tevfik Kâmil B. bir haftaya kadar şehrimize dönecektir. Başkâtip bekleniyor M. Mübadele komisyonu baş- kâtibi M. Vülfbayı'ın mezuniyeti bitmiştir. Bu gün gelmesi bekle- niyor. Bugünkü kongre Gayri O mübadiller (cemiyeti kongresinin geçenlerde aktedil- mesi takarrur etmişken ekse- riyet olmapğundan toplanma ko