18 Temmuz 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

18 Temmuz 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

——: 2 — VAKIT 18 Temmuz 1930 Mısır Cümhuriyet istiyor Kıralı indirip Nahas Pş. yı Reisicüm- hur yapmak istiyorlar Bir kısım kıralı hal” edip 10 yaşındaki oğlunu kıral ilân etmek fikrinde | Soğda Prens Faruk Ortada Na'aş Pş. Solda Kıral Fuat Mısırın Omubtelif (oyerlerinde kargaşalıklar o çıktığı ve bunla- rm bazan kanlı hadiselere de yol açtığı telgraf haberlerinden ög- renilmektedir, Son posta ile gelen Londra gazetelerinden birisi bu hadise- lerin tafsilâtını vermekte, sebep- lerini anlatmakta ve veftçilerin İngilizlere oldüğu kadar kırala da düşman oldukların söyle- mekte ve demektedir ki: “Kahirede ve Londrada bulu- nan veft rüesası açıktan açığa Mısırda yakında bir ibtilâl ve | inkılâp olacağını söylemektedir- ler. Bu zevat, kendi aralarında | memleketlerinde kırallık yerine bir cümhuriyet tesisini ve Nah- has paşanın birinci Reisi eümhur olacağını konuşuyorlar. Bunlardan bir kısmıda şu fi- kirdedir. Bugünkü kıralı tabtın- dan indirip bir tarafa sürmek ve onun yerine henüz on yaşında bir çocuk olan oğlu Prens Fa- ruku geçirmek. Bu takdirde hü- İ kümetin bir niyabet mecilisi İ tarafından idare olunacağı ve bu mecilisin de Veftzilerden te- rekküp edeceği düşünülmektedir. iskenderiye hadisesi ahali ölenlerin cesetlerini omuzlarında taşıdı Bu muazzam slaşdan rai hastane E ve yakı En n YELGRAZ -HAB pnp rod - Bia İnen “ON ERLERİİ WEĞ siz Hukuk mezimleirinin ının ziyatetinde | Kambiyo ihtiyacı l Dün Adliye vekili bir nutuk irat etti “ Sabahın bekçileri, mesleğiniz kutlu olsun !,, Ankara, 17 (Telefon) — Hu- kuk mektebini bu sene bitiren gençlerle (profesörler (şerefine Adliye vekili Mahmut Esat bey tarafından Marmarada bir öğle ziyafeti verildi. Çok samimi ge- çen ziyafetin sonunda vekil B. mezunlara hitap ederek şu nut- ku söyledi: “Mesleklerin en çetinine, hü- küm vermek san'atina intisap Her hükümde her iki tarafı da memnun etmek mümkün değil dir. Siz hükümlerinizde kanunlarımıza müsteniden şuu- runuzla hareket edeceksiniz. Herkesi memnun etmek endi- şesile alınan kararlar, verilen hükümler hakkı dilgir eder, in- | sanlığı düşürür. Size bir iki e- manet bırakmak istiyorum. Bun- lar belki herkesi memnun ede- mez, Dünyanın en hür memleket- lerinde, Türkiyede bunu söyle- mek lâzımdır. Devlet otoritesi millet varlığının can evidir. O sarsıldığı gün herşey anarşinin elinde kalır. Şimdi adını ve müstehaselerini tarihte seyretti- ğimiz (medeniyetler, varlıklar otoritesizliğin (kurbanı olmuş- lardır. Türk demokrasisi, otoritede inkılâp kanunlarının bükümleri- | ni yerine getirmek, bunları infaz etmekle mümkündür. Bu otori- | insanlığın ihtiyaçlarına | lıdır. Her ilerleme altında etmiş oluyorsunuz. Kutlu olsun. | daima | dönmiyen bir kılıncın yalımı gi- | mede neler V Üç numaralı kararna- var? fun) — İcra Ankara, 17 (Te » -930 bütçesi İ umumi muvazenesine dahil olan isatı döviz noktasından tet- ik ettikten sonra üç numaralı bir kararname tanzim etmiştir. Yeni kararnameye güre bü- İ kümete ait yeni ve büyük inşa- bi Türk otoritesini bekliyecektir. | (Şidderli Ben, mizin müsaadesile diyeceğim ki alkışlar) muhterem © profesörleri- yalnız harp sahasında değil, her | | her sahada insanlığın baklarını edinmesi (mantığın, (omuhitin, uymiyan yıkılmasına (o bağ- mü- an'anelerin hakkak çiğnenen bir an'ane vardır. An'aneler yaşıyan mazi- ler demektir. Inkılâplar bir yıldırımdır. ki her darbesinde, Fikretin dedi- ği gibi, bir gece bir gölge dev- ! rilir. Bunların arkasında sabah- lar vardır. Sabahın bekçileri, | mesleğiniz kutlu olsun! Bir Fransız feylesofu, Alfeet Föyye, felsefe tarihinde Kon- füçyüsün bir fikrini “vazife Al lah demektir., diye izah ediyor. İnkılâp önündeki vazifenizi biz de bu kadar kudretle bekliye- ceğiz. Sağ olsun Türk milleti ve o- nun Gazi reisi! (sürekli aikışlar) Vekil beyin nutkuna mezunların ikincisi Kemal bey cavap verdi, bu arada gene mezunlardan Baykara Bey de şunları söy- ledi: “ Yeni pınarda, Sakaryada, çarpışanların yüksek çalışacağız!,, İnönünde feragatile at için vekiller heyetinden mlü- | saade alınır. Nafia işlerinde müm- kün olduğu kadar yerli bir inşa usulü takibi için vekâlet tetki kat yapacaktır. Melbusat ve mefruşat ve iaşe maddeleri yerli olacakktır. Ecnebi mütahassıs heyet Ve- kilenin müsaadesile getirilecek- tir. bütün Vekâletler yerli mal umdesini dikkatle takipedecek- lerdir. Belediye ve idarei husu- siyeler 2500 lirayı geçen kambi- İ yo ihtiyaçlarıiçin heyeti Vekile- den müsaade alacaklardır. Sermayelerinde devletin parası bulunan (imtiyazlı şirketler de bu suretle hareket edecektir, Rüşvet davası İMinhaleme yakın- da başlıyor Ankara 17 (Telefon) — Ba- vasının yakında İstanbulda rü'- yetine ( başlanılacaktır. Fakat davada maztnun olan maliye me- murları memurluk vazifelerini yapmış olduklarından rut işindeki irtişa meselesi da- m yolda daima Dumlu- | tinde fu bazen Türkiye dahilinde, bazen diğer mıntakalarda çapulculuk yaparak geçinirler. bunlar hu- dutlarda daima vukuat çıkar- makla meşguldurlar. isyanın vuku bulduğu sahada uzun müddet yaşayanlardan bir anlattığına göre eşkiya ağıdı Er hadise vuku- unda daima korkunç mağaralara tesi inkılâbın varlıklarını yaşa- tacaktır. Geniş kararlarınız, geniş bir düşünce o mabsulü kararlarınız, ikinci harekete hazı'lık || ER A MR Yİ A Mezunların (o şehadetnameleri | önümüzdeki Operşembe (günü Başvekilimiz tarafından verile- ! cektir. taşa tutulmuştur İskenderiye, 16 (A.A.) — Birçok Mr,nun yaralanmış olduğuna dair olan sırlılar hastânenin etrafına toplan:|haberi tekzip etmektedir. mışlar ve müddei umuminin dünkü İs“ İskenderiye, 16 (A.A.) — Tenp eden yanda maktül düşenlerin resmi muameleler ikmal edilmiş oldu- vermekten imtina ettiğini ğundan, maktullerin çesetlerini ahaliye hastaneyi taşa tutmuşlardır. teslim edilmiş ve cenazeler gönüllüle- zatın Ağrı cesetlerini) öğrenince Müddei yar ya a ya ENİ umumi ceset teslim etmemek istemektedir. üzerinde fethi meyit ameliyesi icra edilmeden evel bunları Ahali, İrin omuzları üzerinde götürülmüştür. Binlerce eşhastan mürekkep bir a-| ay teşekkül etmiş ve bu alay İskende- riye'nin başlıen caddelerini dolaşmış- maktâllerin cenaze merasimi münase-| ir. Her ne kadar birçok taraftan “Ya betile muazzam bir nümayiş icra et mek arzusunda idi, ramıştır. Dahiliye Nazırı dünkü nü an konsolosu- İsasın Nahas Paşa,, sesleri işidilmişse Polis sükün ve in-İde her şey sükün içinde geçmiştir. Po- tizamı tesis için büyük müşkülata uğ- lislerle askere karşı “İ; bir nümayiş yapılmamıştır. o Cenazeler saat 20 de mezarlığa vasıl olmuştur. ... Yüzme müsabakamız VAKIT senelik yüzme müsabakasının hazırlıklarına başlıyor Açık havz ve deniz mevsimin- deyiz. Herkes şehrin bunaltıcı havasından uzaklaşıp kıra ve deniz (o kenarlarına (koşuyor. Artık © faaliyetini (Oher gün hatve hatve takip ettiğimiz spor da salon oyunlarından ve bir kış maçı olan futbolden atle- tizm sahalarına ve denize geçti, İki hafta evvel ilk deniz ya- rışlarna şahit olmuştuk. Ayın 25 inde bunu bir ikincisi takip edecek ve mevsimin sonlarına doğru da yüzme şampiyonası ya- pılacak. Memleket sporunun te- | rakkisi için bu sütunlarda çalr şan VAKIT, spor sahasında fi- lende küçük bir yardım ve k “teşvikte bulunmak için son se- nelerde (muntazaman yaptığı yüzme müsabakasını bu senede yapacaktır. Deniz üzerinde çalı- şan sporcularımız tarafından büyük bir alâka ile karşılanan yüzme müsabakamız yine erkek ve dadın yüzücülere mahsus olmak üzere iki tertiple yapılacaktır. Müsabakamızın diğer seneler- de olduğu gibi tam bir muvaf- fakıyetle neticelenmesi için ter- tip heyetini teşkil eden gaze- teci arkadaşlar ve Denizcilik | heyeti ve federasyonu erkânın- dan bazı zevatla temasa geç- | mek üzereyiz. ileride bu hususta alâkadar okuyucularımıza icap eden ma- lâmatı vereceğiz. (Ustarafı 1 inci sayıfamızda | berabe tayyarelerimiz faaliyete devam etmektedirler. Kahraman tayyarecilerimiz her gün Ağrı dağının üstünde uçarak orada tesadüf ettikleri eşkıya çetelerini bombalamaktadır.Şakiler tayyare | bombalarımızın tesiri ile etek- lerden daha yüksek yerlere çe- kilmişlerdir. Ağrı dağı üzerinde bugün | mevcut olan aşiretler hakkında | şu malümat verilmektedir: Ağrı dağı mıntakasının Şark ve Garp ile Cenup kısımlarında 10, 15 bin kadar nüfusu olan Celâli aşiretleri bulunmaktadır ki bunların hepsi göçebe ve yay- lâneşindir. Ağrıdağı mıntakası, Bayezit vilâyetinin Şark hudutları ve Şimal kısımları bunların en çok cevelân ettikleri bir sahadır, Bundan sonra Şark hududumuz mıntakasında Ağrı dağından Cenuba doğru inilecek kısım- larında Ali Maho, Kalbekân, Balbekân, ve Alebekânlı aşiret- leri görülür. Bu aşiretlerin bir kısmı Oİran mıntakasında bir kısmı da Türkiye hududünun yakınında ve dahilinde dağlık arazide yaylâya çıkar ve kış mevsimini ekseriya İran mınta- | aşiretinokadarfazlanüfusn yoktur | nefi olan nadirdir, kasında geçirir ve pek nadir olarak Türkiye hududu dahilinde kışlarlar. bu aşiretlerin işgal hu- dutları Zap ve Botan mıntakasına kadar imtidat eder, Ondan sonra mevcutları bunlardan fazla olan Botan aşiretleri görülür. bu beş Bunların bütün nüfusu azami olarak (25),(30)bin dadardır. Bu | aşiretler heman umumiyetle mez- bepçe şafiidirler. içlerinde Ha- Bunlar ne harbi umumide, ne de sonraki vekayide müteessir ol- mamışlardır. Ve hiç bir zarar görmemişlerdir. Bir kısım celâli aşireti Harbi umumide Çarın ordularına iltihak etmiş, yardım etmiş, diğer bir kısmıda Türk | K | ondad | Ordusuna yardım etmemek için | Irana kaçmışdı Yukarda isim- lerini saydığımız bu altı aşiretin bir birleri ile rabıtaları Celâli aşireti ile bunların arasın- daki alâka pek azdır. aralarında komşuluk rabıtaları vardır. Ve aralarında kan dava- ları bulunması pek nadirdir. Bunların kadınları yaylalarda çadır ve mera işini yapar, erkekleri her yaz mevsimi veya- hut zemanın müsaadesi nisbe- çoktur. | Yalnız | l | iltica ederek saklanmaktadırlar. Bu mağaralara yol bulmak çok müşküldür, hatta mümkün alma- yan bir iştir. fakat şakiler kendi- İerini kayalar Üzerinden iplerle mağaraların istikametinde salı- vermekte ve hâyrete şayan bir canbazlıkla sallanarak mağara- lara girmektedirler. Bu korkunç yol kendileri ve hatta kadınları için de hayli tabii ve kolay ad- dedilmektedir. Püskürtüleri faarruzlar Bayezit, 16 (A.A) — Tem- muzun 16ısında altmış kad ki Şeyh Sulu geçidi yanındazi < -n köyünün hayvanlarmı çalmağa teşebbüs etmişlerse de ahaliden gördükleri mukavemet üzerine bir şey alamadan avdete mecbur olmuşlardır . Bıraktıkları ölüler arasında elebaşılardan Ebubekir de teşhis olunmuştur. Bayezit, 16(A.A) — Irandan Aralığa taarruz eden şakiler müfrezemiz tarafından püskür- tölmüştür. Van, 16 (A.A) —14 temmuz akşamı Irandaki Yusuf Aptal'ın adamları hudut üzerindeki Ma- birkaç silâhlısı ederek tekrar Irana kaçtıkları haber alınmıştır. kuri aşiretinin ile müsademe