22 Temmuz 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

22 Temmuz 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2 — VAKTİ 22 Temmuz 1930 Türkiye - Iran (Ustarafı 1 inci sayıfamızda | Tür “iran hududunun bu cihe- âni yakından bilenler harekâtın kolaylıkla idaresini temin için değilse bile bu hududun müstak- bel emniyeti namna hududun tashihine ısrarla lüzum göster» | mektedirler . İran toprağında bulunan Aybey dağlarının hududumuz dahiline geçirilmesi gerek bugünkü ha- rekâtın en kısa zamanda ikma- ini temin ve gerekse yarınki hudut vaziyetini tarsin nokta- sından elzem görülmektedir. Aybey dağlarına hâkim olacak Türk söngüsü Ağrıda mevcut asilerin Oİrana kaçabilmelerine mani olabileceği gibi bundan sonrada Ağrının İran toprağın- dan gelecek usata bir merkez olmasına müsaade etmiyecektir. Ağrı değindeki esilerin başları Verilen malümata güre Ağrı dağında bulunan eşkiyanın ba- | Ooşımda kendisine müstakil Kür- © distan cümhur reisi namını veren Boro Haso Telli paşa (!) vardır. Boro bavasının ve anasının isim- lerini kullanmaktadır. Boro Haso ( Hasan) babasının ve Telli ana- sının ismidir. Şeyh Abdülkadir o ile Zeynelâbidin elebaşılar - dandır. Ihsan Nuriyede asiler müşir rütbesini vermişler kendi- sine paşa demektedirler. Dağ- daki bu reisler muntazam haki elbise giymekte ve pantolon- larında kalın kırmızı zırhlar bu- İunmaktadır. Hoybun cemiyeti tarafından kendilerine verilmiş nişanlar göğüslerinde görülmek- tedir. Kollarında rütbelerinin işaretleri vardır. Bu işaretler kırmızı, beyaz ve yeşil renkte- dir. Kalpaklarına küçük ve bü- yük Ağrının şekilleri sırma ile işlenmiştir. Asilerin harekâtını Ibsan Nuri idare etmektedir. Ihsan Nuriye birde Ermeni teşkilâtı yardım eylemektedir. Ağrının doktoru da Ermenidir. Zeylân hadisesi sırasında (Erciş)e akın eden asilerin başında bu- lunan kör Hüseyin paşanın oğul- ları ile Emin paşanın oğullarının cesetleri bulunmamıştır. Bundan kaçtıkları tahmin edilmektedir. Asilerin eline esir düşen ve bilâhara © asiler © tarafından öldürülen © operatör © yüzbaşı Fatin Beyle jandarma zabitini Vana götürmekte olan otomo- . bilin şoförüne © asilerin işğal “ettikleri mıntakdan © serbestce geçebilmesi maksadile Hüseyin Paşanın oğlu tarafından verilen vesikada “ Ser leşkeri Nadir Necdet,,imzası vardır. (115) asi nasıl (3000) yişi ? olmuş Erciş mıntakasında imha edi- len asilerin adedi üç bini bul duğunu evvelce yazmıştık. Bu mmtakada isyan hareketi uyan- dırmak için İran hududundan topraklarımıza (giren müsellâh eşkiyanın adedi 115 kişi olduğu tesbit edildiğine göre hatıra şöyle bir sual varit oluyor: Acaba bu yüz onbeş kişi nasıl oluyor da pek kısabir zamanda adetleri öç bini bulan bir eşkiya ordusu halımı alıyor? Son haberler bu noktayı şu © süretle izah etmektedir: © (115) kişilik müsellâh eşkiya çetesi İran hududundaki kara- kolumuz ile müsademe ederek içeri girdikten sonra Kürt köy- lerine dağılmışlardır. Bu köyler in ! geldikleri vakit (115) atlı (3000) i bir prupaganda yapılmış olduğu- İ mu göstermiştir. i yağma edilecek malların bu çu- m müsellah eşkiyayı neş'e ve mem- muniyet ile <karşılamışlardır. Bunlar için kuzular çevrilmiştir. Asilere her türlü ikramlar ya- pılmıştır ve her köyden bir çok atkılar bunlara iltihak etmiştir. Bu suretle Zeylan (o mıntıkasına den fazla bir kuvvet halini al- mıştır. Asiler iaşede sıkıntı da çekmemişlerdir. Her Kürt köyü bunlar için haftalarca iaşeye kâfi bir garnizon halini almıştır. | 5 Bu ahval müsellah O eşkiyanın Irandan hudutlarımıza girmez den evvel bu havalide büyük Boş çuvallar Trabzon 20 ( Akşam) — Şa- kilerden iğtinam olunan eşya içinde şayanı dikkat şeylere te- sadüf edilmektedir. Sayılan eşya arasında şimdiye kadar 1700 boş ve yeni çuval çıkmıştır. Bu çuvalların şakilerle beraber ha- riçten - getirildiği, oçapulculukla yallara konularak gene hariçten getirilen develerle Irak ve İran hududuna geçirileceği anlaşıl- mıştır. Maktul bir aşiret reisinin ce- binde bazı ecnebiler tarafından yazıldığı anlaşılan mühim evrak zühur etmiştir. Bu evraktan biri- sinde aynen deniliyorki: “Bir zamanlar Makidonyalılar Makidonyada ne yapmışlarsa siz de Kürdüstanda onu yapacak- siniz. Korkmayınız, 100 seneden beri âdet olduğu veçhile kay- betseniz de sizi devlet affede- i cektir. Ganaim o kadar çoktur ki hâlâ tasnif muamelesi bitirilememiştir. Trabzon İngiliz konsolosu Vana gitmek istedi Trabzon 20 (Akşam) — Trab- zon ingiliz konsolosu Van hava- lisinde seyahate çıkmışsa da o ha- valide harakâtı askeriye yapılmakta olduğu beyan edildiğinden geri dönmüştür. Taymisteki haber Taym'sin İstabbül muhabiri Ağn dağı hadisesi hakkında atideki malumatı veriyor: Ararat dağı havalisinde Türk askerleri tayyarerin yardımı ile hareket ederek kürtlerin mezbu- hane mukavemetlerile karışıla- nıyorlar, Aralık havalisinde kürt- ler hucum etmişlersede püskürtül- dükleri haber veriliyor. Türkiye Iran hududu üzerinde musademe- ler vuku bulmuş bazı kürtler sovyet arazisine kaçmak- istemiş lerse de sovyetlerin hudut muha- fızları üzerlerine ateş açmışlardır. Son iki hafta şaafında iki tarafm (ağır zayat o ver- dikleri kürtlerden üç bin kişinin telef olduğu, ikiyüz köyün yan- dığı anlaşılıyor. Kürt kadınları erkeklerile beraber harbediyor- lar o Türkler eo kürt esirleri öldürmek ve işkenceye uğrat- makla intikam alıyorlar. Tenkil işi Topraklarımız üze- rinde yapılıyor Ankara 77 (A.A) —Resmidir: Irandan oÇaldıran mıntakasına tecavüz eden şakiler müfrerimiz tarafından sınırlara kadar takip ve tenkil edilmiştir. | Müfrezele rimiz hudut Üzerinde ve toprak- larımızdadır. Anadolu ajansının Necil Kâzım B. beş ese- sanat âleminde parlak bir muvaf- Genç bestekâr rile büyük bir muvaf- fakıyet kazandı Necil Kâzim 8. Bundan beş sene evvel İstan- bul erkek lisesinden mezun ola- rak musiki tahsil etmek Üzere Viyana Okonservaturarna giren Necil Kâzim beyin beynelmilel İ fakıyet o kazandığını kaber alı- | yoruz. Necil B, (şiir), (şakacık), (mer- siye), (bir yaz hatırası), (köy) isimli beş parça bestelemiş, ma- arif vekâletinin takdirine maz- har olan bu eserleri beynelmilel bir neşriyat müessesesi olup mer- kezi Viyanada, şubelere Leipzig ve Nevyorkta bulunan “Univer- sal edition, neşretmek Üzere kabul etmiştir. Tanınmamış genç bestekârların eserleri bu mües- sese tarafından kabul edilmediği halde bu beş eser orijinaliteyi haiz oldukları için kabul edil. mişlerdir. Eserler tamamile Türk tona- lite ve ritmelerine istinat ediyor ve bunları kullanma tekniği en modern garp tekniğidir. Buna rağmen Türk tahassüsü muha- faza olunmaktadır. Univ arsal edition O eser- Adilyede ; Arkadaşını öldüren 12 buçuk seneve mahküm oldu Bir müddet evvel Kasımpaşa- da Hüsamettin isminde bir arka- | daşını öldüren Saimin muhake- | mesine dün Ağır cezada devam | edilmiş ve maznun Saim 12 buçuk sene hapse mahküm ol- İ muştur. İ Kızı kaçırmak mı istemiş? Birkaç ay evvel Veznecilerde | nişan mahallinde çalışan Mihri- ban hanımı kaçırmak ve o sıra- da yetişen polislere silâh atmak- la maznun Vedadt efendinin mu- hakemesine dün Ağır cezada | başlanmıştır. | Dünkü muhakemede Vedat Ef., kız kaçırma teşebbüsünü | inkâr etmiş, “yalnız havaya bir el silâh boşalttım,, demiştir. Şa- hitler, dinlenilmiş, müddei umum Burhanettin B. , kız kaçırmaktan beraet, silâh atmaktan ceza İs- temiş, muhakeme, karara kel- mıştır. N San'atkârlar Birvapur gezintisi yapıyorlar Güzel San'atlar Birliği Edebi- yat Şubesi idare heyeti, san'at- kârlarımızı bir araya toplayıp bu yaz sıçaklarında hoşça bir gün irmelerini temin maksa- dile bir vapor gezintisi tertip etmiştir. Edebiyat şubesi, kendi azasını ve refikalarını çağırdıktan başka Güzel San'atlar Birliğinin | diğer bütün şubelerine mukayyet azayı ve refikalarını davet et- mektedir. Gezinti 29 temmuz salı günü yapılacak, seyrisefainin Kalamış vapuru san'atkârlarımızı alarak sabehleyin saat 9, 50 de Köprü- den kalkacak. Kadıköyüne, Hey- | beliadaya, Büyükadaya uğrayarak | adanın arkasından dolaşarak | lerin Avrupa ve Amerikada rek- lamını yapmağı da deruhte ettiği cihetle genç bestekâr beynelmi- lel musiki âlemine atılıyor de mektir. Bu beş eserin basılması ey- Wl mhayetinde tamamlanacak ve kış mevsiminde Viyana, Berlin ve Peşte radyolarında çalına- caktır. Necil Kâzim beyin bu mu- vaffakıyetinden iftihar eder ve kendisini tebrik ederiz. Ya . ihtilâl mi? Mısırda yeni hadiseler Londra, 21 (A.A) — Deyli Meylin Kahire muhabiri bildiri- Or: Mısır vahim vekayi arifesinde- dir. Ibtilâlin önümüzdeki pazar- tesi günü O başlıyacağına dair rivayetler dolaşıyor. Veftçilerin parlamentoyu zorla işgal ede- ceklerini ve hükümeti devirerek Veftin diktatörlüğünü ilân ede- ceklerini söylüyorlar. Bütün resmi binalar ve kıralın arayı mufaza altındadır. notu: “Askerlerimizin hudutla- rımız ilersindeki harekâtı hak- kında hususi membalara ma- tuf neşriyatı hakikate muvafık olmadığı anlaşılıyor.,, Dil iskelesi karşısına gelecektir Vapur burada iki ada arasında bir müddet duracak, burada vapurda öğle yemeği yenilecektir. Bilâhare Buğaza Altınkuma gidi- | lecek, gece köprüye dönülecek tir. Sanayi bankası İstanbuldan sonra başka vilâyetlerde de aşılıyor mu? Sanayi birliğinin 1,000,000 lira sermayeli bir banka teşkiline karar verdiğini dün yazmıştık. Haber aldığımıza göre birliğin bu kararı Adana ve İzmir fab- rikatörlerini çok memnun etmiş ve dün şehrimizde bulunan Ada- na sanayi birliği kâtibi umumisi birlikle temas ederek Adana fabrikalarının da bankaya iştiaak- lerini rica eylemiştir. Birlik bunu kabul ederek ay- nca İzmir ve Adana'da birer şube teşkilini muvafık görmüştür. Ali Cenani Beyin mallar' Ali Cenani Beyin hükümete olan borcunun tahsili için satılı- ğa çıkarılan Ayıntaptaki malları- na müşteri çıkmamıştır. Bunları hükümet alacaktır. Haydutlar yakalandı İzmir, 21 (Vakıt) — Cuma ovasında iki otomobil soyan hay- | dutlardan dördü burada yaka- landı. | balk fırkasımn ( Senir haberleri ) Emanette Buz Yeni fabrika bugün işe başlıyor Yeni buz fabrikası bu günden itibaren faaliyete (başlıyacak, şimdilik günde 25 ton, az miid- det sonrada 50 ton buz çıkara- cak böylece istihsalât 125 tonu bulacaktır. Verem hastanesi Cerrah paşada 50 yataklı olarak açılıyor Cerrahşaşa hastanesinde yapı- lan yeni paviyon iki kısma ayni- mıştır. Paviyonun bir kısım şim- dilik verem hastanesi olârek kullanılacaktır. Bu kasım 50 ya- taklıktır. Verem hastanesinin diğer kısımla hiç bir alikası İ yoktur. Bütün teşkilât ayrılmış, su ve saire tesisat ayrı olarak vücuda getirilmiştir. Verem pavryonu (o ağuslosun ilk günlerinde açılacaktır. Pavri- yonun diğer kısmı hastane ole- caktır. Kadınların intihabı Şehir meclisine kadınların de intihabı hakkındaki ve- kâletinin tamimi dün Şöhrema- netine tebliğ olunmuştur. vilâyette Moskova sefaret müsteşeri geldi Maskova sefareti müsteşarı Agâk Bey mezuniyetle şehrimize gelmiş ve dün vali muavini Fazh Beyi ziyaret etmiştir. —em iskân işleri Dosyelerin tetkiki bir an evvel bitirilecek Dahiliye vekâletinden vilâyete iskân işleri hakkında gelen bir tamime göre yeni teşltil edilen mıntaka iskân idareleri mübadil kesafetine göre diğer yerlerde de çalışacaklardır. İşlerin mun- tazam bir şekilde görülmesine çok dikkat edilecektir. Tezfiz komsiyonları vazifelerine eskisi gibi devam edeceklerdir ve işle- rin bir an evvel bitirilmesi için bilhassa uğraşılacaktır. ——— Tekdirden uslanmayınca Dinsizin bakkından imansız gelir, derler. Naklettiğimiz ha- diseyi bu atalar sözüne çok uy- gun bulduk. Vak'a şudur; Fransada Paris civarında bir köyde orta yaşlı bir duvarcı vardır. Bu adam çok sarhoştur ve içmediği gün yoktur, Karısı bu halden bıkmış, kocasını hü- kümete şikâyet etmiştir. Fakat bütün tenbiblere rağmen herif eski huyundan bir türlü vaz geçmemiştir. Bunun üzerine ka- dın eline bir tabanca geçirmiş, sarhoşluktan bir türlü vaz geç- miyen kocasını bir gece yansı uyku uyurken feci surette öl dürmüştür. m —— Fekir çocuklara yardım cemiyeti Fakır çocuklara yardım cemi- yeti teşkil edilmiştir, Bu cemiyet açtığı çocuk dispanserine yardım edecektir.