23 Temmuz 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

23 Temmuz 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Şehremaneti Haliçte balıklar için bir havuz yaptıracak Bu suretle lokantalarda canlı balık bulundurulabilecektir ! Teşekkül eden Türk— Norveç grupu Avrupaya canlı balık ihracı için feşebbüslerde bulunuyor Şehremaneti İstanbulda tutu- balıkların canlı olarak mu- hafazası için yeni bir karar Vermiştir. Bu karara göre Ha- işte büyük bir havuz vücuda getirilecektir. Emanet (heyeti fenniyesi elyevm bu hususta tetkikat icrası ile meşgul bulun- maktadırlar. Bu suretle lokan- talarda canlı balık bulunabile- cek, müşteriler arzu ettikleri balıkları gözlerinin önünde te- mizletecek, pişirtecek ve yiye- bileceklerdir. iğer taraftan canlı balık nakli için bir Türk - Norveç gurupunun teşekkül ettiği yazıl- mıştı. Gurup balıkları canlı olarak nakletmek hususunda ancak bir iki sene evvel keşfedilmiş bir usulü tatbike çalışacaktır. Bu: usul şudur : Vagonlar üzerinde boru ha- Hariciye vekilimiz ' linde tertibat vücuda getirilmek- te, bu borular içine balıkların 8 gün yaşayabileceği miktarda su ve manüpülasyonu temin ede- cek vasıtalar konmaktadır. Ba- lıklar ağla tutulmakta, diri diri vagonların üstüne nakledilmekte ve istenilen memlekete sevko- lanmaktadır. Elyevm Norveçten birçok yerlere bu usul ile nak- liyat yapılmaktadır. Gurup teşebbüsatında muvalf- fak olursa Istanbuldan Ankara- ya, Berline, Parise sevkiyat ic- ra edilecektir. Müteşebbisler bu hususta ilk evel Şark demiryolları ile anlaş- mak istemektedirler , Demiryollar idaresi (birkaç vagon vermiye muvafakat eder- se gurup bunlarda kendi para- sı ile lâzımgelen tadilâtı yaptı- racak ve derhal faaliyete girişe- cektir. Balık ihracatımızı artıracak 0- lan bu teşebbüs memleket iktı- sadiyatı hesabına kârlı bir iş di- ye telâkki edilmektedir. Gurup ayni zamanda öldürül müş balıkların nekadar zaman muhafaza edilebilecekleri hak- kında da tetkikat yapmış, bun- lardan Kefalın 20 gün müddet- le canlı denebilecek tazelikte muhafazası imkânınm mevcudi- yeti neticesine varmıştır . | Ustarafi 1 inci sayılamızda J $am yemeğini orada yemiştir. Vekil B. refakatinde Tevfik kâ- mil B. olduğu halde bu akşam- m yim Ankaraya dönecek. Vekil B. dün kabul ettiği bir muharririmize şu beyanatta bu- —“Reisicümhur Hz. nearzı ta- zimat etmek ve Hariciye vekâ- letine taallâk eden hususat hak- kında irade almak üzere geldim. Yarın akşam (bugün) Ankaraya Istanbulda müzakere —stanbulda Rus-iran sefirlerinin İştirakile bir müzakere yapıla- cağından haberim yoktur. Söylediğim gibi hemen Anka- raya dönüyorum. İran hükümeti ile müna- sebafımız —Yakında iki hükümet arasında teatı olunan notalar neşroluna- caktır. Bu notalar iki memleket arasındaki siyasi münasebatı izah edecektir. Avrupaya seyahat —Eylülde Moskovaya giderek Karahana iadei ziyaret edeceğim. Teşrini evvelin yirmisine doğru da M. Venizelos ve M. Mibalo- kopolon Ankaraya geleceklerdir. Başvekil Pş. ile birlikte bir Av- rupa seyahati henüz takarrür etmemiştir. Komisyon azalarile temaslar Komisyon azalarile H. vekâleti ve komisyonun eski reisi olmak sıfatile konuştum. Tahsisat mes'- elesi ile alâkadar değilim. Yunan hükümetile yapılan itilâfnameleri imza ettim. Bu hafta içinde teati edilecektir.Hükümet ve komisyon şimdiden tatbikata başlamıştır. Iki hükümet itilâfnameyi tama- mile dostluğu takviye edecek bir zihniyetle tatbika azmetmiştir., M. Holştat Muharririmize neler söyledi? M. Mübadele komisyonunda dün sabah reisler toplanmışlar- dı: Saat 13,30 da Tevfik Kâmil aş Tarabyaya Tevfik Rüştü BF, e tahsisat meselesini görüşmi- pi imi azalar da Rüştü Bf, - vE ei tarafından da: Bir muharririmiz Mösyö Holş tatla, daha Tarabyaya gitmeden evvel görüşmüştür. Mumaileyh şu beyanatta bulunmuştur, — Şimdiki halde biz iki hükümet arasında Mm memiş olan itilâfnamenin bize resmen tebliğini bekliyoruz. Bun- dan sonradır ki, biz, bitaraflar, yeni itilâfname mevadı mucibin- ce tedbirler alabilir ve tatbika- ta geçebiliriz. Bu gün eski iti- lâfname ve anlaşmalar üzerine hareket edebiliyoruz. — Bir heyeti umumiye içti. ma yapacak mısınız? — Yeni itilâfname tatbik e- dilmedikçe zannetmem. Şimdi Tevfik Rüştü beyi görmiye gi- diyoruz. Kendisile görüseceğiz. 9,500,000 liraya malolan tesisat Elektrik şirketinin yeni te- sisatı dün merasimle küşai edildi Elektrik şirketinin Silibtara- ğadaki fabrikasında iki seneden beri tesisine çalıştığı yeni kazan ve makinelerin küşat resmi dün merasimle icra edilmiştir. Bu münasebetle tertip edilen ziyaret için hazırlanan hususi motörler saat 10,5 ta davetlileri Karaköyden almış ve fabrikaya götürmüştür. Merasime iştirak edenler me- yanında bazı meb'uslar, Yali ve şehremini Muhittin, C. H. F. müfettişi Hakkı Şinasi, vali mu- avini Fazlı, polis müdürü Ali Rıza, Belçika sefiri ve sair sefa- retler erkânı, matbuat mümessil- leri ve devâir erkânı hazır bu- lunmuşlardır. Silihtarağada davetlileri elek- trik şirketi müdürü umumisi M. Hanses karşılamıştır. Veni fabrikanın herlet maxzavasi Bundan sonra M. Hanses bir nutuk irat etmiş, şirketin kısa bir tarihçesini yaparak yeni te- sisatın 9,5 milyon Türk lirasına malolduğunu, bunun 50 bin ki- lovat kudretinde 5 turbinden i- baret bulunduğunu söylemiştir. M. Hansesi müteakip şirket namına meclisi idarö reis vekili Uşakizade Halit Ziya B. gelen- lere teşekkür etmiş ve davetli- leri fabrikaları gezmeğe da- vet eylemiştir. Tesisatın görül mesi yarım saat sürmüş, bundan sonra davetliler çay ve pasta” larla izaz edilmişlerdir. EEE! Şehremanetinden : Cemiyeti (Umumiyei Belediye 27 Temmuz 930 Ticaret odasının hafi içtimaında tarihine müsadif pazar günü saat 14te içtima edeceğinden muhterem Azanın teşrifleri rica olunnr. EE AZ AE M. Hendersonun mezuniyeti Bitaraf (o azalarından OMösyö Henderson cumartesi günü sene- lik mezuniyetini istimal ederek memleketine gidecektir. Mösyö Henderson, bir ay isti- arhat ettikten sonra Eylülde toplanacak olan Cemiyeti akvam meclisinide memleketini temsil edecek ve üç hafta devam ede- cek olan müzakerattan sonra Is- tanbula dönecektir. se $ — VAkrr 23 Temmuz 1930— neler görüşüldü ? Tütünlerimiz hakkındaki Yunan teklifi Alâkadarlar Balkan olmamız için n tröstüne dahil diyorlar ki ... Yunan hükümeti, hükümeti mize bir müracaatta bulunmağa karar vermiştir. Tütün yetiştiren Balkan hükü- metlerinin bir- 7 leşerek arala- *© rında (Şark tü- tünleri inbisarı) * namile bir tröst * teşkil etmeleri- nin çok faydalı olacağı fikri bu müracaata esas olacaktır.Haber aldığımıza göre ! Yunanlıların teşebbüsü tü- #/atkı Mezfhf BE) tüncülerimiz tarafından ehemmi- yetle ( karşılanmış, iktısadiya- tımızı çok yakından alâkadar eden bu meselenin müzakeresi için Ticaret odasında hafi bir içtima yapılmıştır. Iki saat devam eden içtimada bir takım aza bunun sırf Yunan mahsulünün himayesi ve zarardan kurtarılması için bulunmuş bir çare olduğunu ileri sürmüşler bir kısmı da Şark tütün istihsa- lâtının seneden seneye fazlı ması yüzünden müşteri buluna- mamak tehlikesine tröstün mani olacağını iddia etmişlerdir. Nihayet cereyan eden bir çok münakaşalar neticesinde müsbet bir karar verilememiş”ve ticaret odası ticareti hariciye raportörü | Hakkı Nezihi beyin tütüncülüğü- müz üzerinde tetkikat yaparak bunu bir raporla oda meclisine bildirmesi muvafık görülmüştür. Cihan piyasasında kuvvetli bir yer tutan Türk tütününü yetiş tirenlerin böyle bir tröste gir- mesi me gibi neticeler tevlit edecektir? Bunu öğrenmek için dün bir arkadaşımız muhtelif alâkadarlarla görüşmüş ve iza- hat almışlar: Fikir nereden çıktı? Bu hususta en salâhiyettar bir zat Yunanlıların bir tröst teşkili için üç senedenberi uğ- raştıklarını söyleyerek şu izahati vermiştir: — Yunanistanda o bunu ilk evvel ortaya şimdiki hariciye nazırı ve sabık Londra sefiri (Mihalâkopulos) atmış, hüküme- tine gizli bir rapor göndererek Türk, Bulgar, Yuman ve hatta Yugoslavya gibi Şark tütünü ye- tişliren hükümetlerin aralarında bir anlaşma yaptıkları takdirde müşterek çalışmalarının Yuna- nistan için çok faideli olacağını bildirmişti. Bunun üzerine (Yunanistan mütehassıs heyetler (o teşkilile bunları (o Avrupaya ogönderdi. Tetkikat yaptırd. ve nihayet kararın tatbikatına girişti Teklif ilk önce Bulgaristana yapılmıştır. Bulgarlar bunu muva- fik görerek kendi a hususi bir teşkilât yaptıktan sonra tröste iştirak edeceklerini bildirdiler, Türk - Yunan itilâfının imza- sından sonra müsait zamanın geldiğini gören Yunanlılar mese- leyi hemen canlandırdıla: ve (Mihalakopulos) 30 Haziranda bir Yunan gazetesine vaki be- yanatında bu meselenin tek- rar mevzuubahs olabilecek bir safhaya girdiğini, Türklerle olan son anlaşmanın bu nevi müzake- ratı kolaylaştıracağını, hatta An- kara hükümetinin sabık sefiri Cevat Beyin evvelce müsait bir zamanda Türkiyenin bunu hüsnü telâkkiye amade olduğunu bil dirdiğini söyledi. Ayrıca M. Venizelos'un riya- setinde içtimalar oakdedilerek © İ böyle bir teklif icrası muvafık ” görüldü. Tröst faydalı mı, zararlı mı? Tröstler tabii çok faydalıdır. Netekim Fransızlarla Almanlar çelik hususunda uyuşmuşlardır. Tütün için Balkan hükümetleri- nin anlaşmaları da iyi netiteler verir. Fakat bu mesele üzerin- de her şeyden evvel Yunanis- tanım yaptığı gibi hükümetimi- zin de ciddi tetkikat icra ettir- mesi lâzımdır. £ Çünkü karşı- mızda hesabını yapmış, hazırlan- mış bir memleket vardır. Yonanlıların gizli emellerimi var? Diğer taraftan alâkadar bir zat da böyle bir projenin yalınız Yunanlılar için faidesi olacağitı””"' “Yunanlıların gizli maksatları bü- landuğunu söyleyerek şu izahatı vermiştir: — Yunanlıların fikri bir şark tütünleri idareci inhisariyesi yap- mak ve Selâniği merkez ittihaz etmektir. e Bu suretle Selânik ilerleyince orasını ayrıca balkan memleketleri için ticaret merkezi diye ilân edecekler ve yıllardan- beri arzu ettikleri balkan hükü- metleri ticaret sergisini de ora da açacaklardır. Aas Zekâi B. Muharririmize neler söyledi ? Geçenlerde Ankaraya giden Türk dayinler vekili Zekâi bey dün sabah şehrimize gelmiştir. Zekâi B. bir mubarririmize şun- ları söylemiştir : “ Ankaraya hususi işlerim için gitmiştim. (Bundan bilistifade Maliye vekili ilede görüştüm. Düyunu umumiye o müzakeratı hakkında söz söyliyecek vaziyet- te değilim, bu hususta ancak vekil B. malümat verebilir. Istan- buldaki işlerimi bitirdikten sonra Ağustosun ilk haftasında Pariste bulunacağım.,, Doğum Akşam gazetesi muharrirlerin- den Mustafa Rağıp Beyin bir kızı doğmuştur. tebrik, yavruya uzun ve mes'ut bir ömür temenni ederiz. İtizar “Bu kadm katil değil,, tefri- kamiz münderecatımızın çoklu- ğuna mebni bugün dercedilemedi. Karilerimizden özer dileriz İri 0 vi #