17 Ağustos 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

17 Ağustos 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

“Şair İffet Halim Hanı- Tet için giden heyet dün sabah 13 968 yıl » sayı 4528 “İran harekete geçti İ Hudutları dahiline kaçan eşki- yayı tenkile çalışıyorlar Suriyede cenuptan taarruz etmek istiyen Ermeniler içeriye alındı Şarktaki şakavet hadisesinin tenki- li hususunda İran hükümetinin hükü- mağa mecbur olmuşlardır. Şakilerin müsademe yerinde bırak; metimizle teşriki mesaiyi kabul ettiği-) tıkları 60 maktul meyanında rüesadan ni yazmıştık. Bu cümleden olmak üze re İran hükümeti ahiren hududumuz. dan İran toprağına iltica etmiş olan Kürt eşkiyasının tedibine başlamıştır. Gelen haberlere göre İran hükümeti Şakileri tedip etmek üzere hudutlarda kuvvet tahşit etmiş ve harekâta başla mıştır, İran hududuna geçen Halit ağa bütün aşireti ile beraber İran askeri İle karşılaşmış ve çetin bir mücadele olmuş, mücadele İran askerinin mu- vaffakiyetile (o neticelenmiştir. Halit ağanın bütün avenesi imha olunmuş. tur. İran askerinden de 40 maktul var- tur. 300 ceset sayılmıştır. İran askerinden de 40 maktul var- dır, Halit ağa perişan bir halde kaç. mıştır. İran şahının eşkiyanın tedibi hu-| Susüna ehemmiyetli surette alika gös. termekte olduğu ve hududa asker gön. remekte devam ettiği bildiriliyor, Ağrıdağının şimal eteğindeki müf. rezelerimize baskın yapmağa teşebbüs ettikten sonra kaçmağa mecbur olan leri anlaşılıyor. Bunların yüz atlı, Iki yüz yaya ser- seriden mürekkep olduğu, başlarında İhsan Nuri, Halef, Yusuf, 7 43 <de K — >İ Huybon cemiyetinin bayrağı Jbir kaç kişi daha teşhis edilmiştir. Eş- kiyanım maktullerden bir çoğunu da jatlarına yükletip kaçtıkları görülmüş ve bir çok yaralıları olduğu da yollar. daki kan lekelerinden anlaşılmıştır. Diğer taraftan cenup hududumuz- da da yeni bir fesat hareketi keşfedil. mştir, Muhtelif zamanlarda cürüm ika ederek kaçan, siyasi maksatlar ve ya sair emeller besliyerek Suriyeye geçen bazı çapulçu ermeniler, bir çete Fakat bu teşebbüs daha evvel öğreni lerek hem hudutta tertibat almış, Mirza, Ömer Beko, Hıdır, Merzuk, Ke betmiş, bu harekete iştirak edecekleri, zem, Tülü Hato, Kör İüseyin zade Na- dir gibi Sergerdelerin bulunduğu tes bit edilmiştir. haber alınan adamların isimlerini bil dirmişti. Derizor Fransız mevki kumandan. Bunların yanında altı tane de ha- lığı Kamışlı mevkii ile temasa geçmiş, fif makineli tüfek vardı. İl ağustos gecesi saat birde başlı. yan ve sabaha kadar devam eden mü- Sâdeme bomba mesafesi dahilinde ce Teyan etmiş, zabitan ve askerlerimizin €ansiparane hareketleri (o karşısında bu harekete iştirak teşebbüsünde bu- lunafılar huduttan uzaklaştırılıp Deri-i zora sevkedilmişlerdir. Vilâyet makamı, bu münasebetle halka karşı bir beyanname neşretmiş. münhezim olan şakiler Bulakbaşı ve Kâfirköy istikametlerine kaçmak iste- mişlerse de kıtaatımızın takibatından kurtulamıyarak İran hududuna kaç: —. Heyet geldi Çanakkalede mın irat ettiği hitabe Çanakkale şehitliklerini ziya- gene Gülcemal vapo” © -»vdet etmiştir. Mera- sim esnasında Cev det Kerim fından tara! Çanakkale har- bi © hakkında izahat verildi- ğini ve şair Iffet Halim ha- mmm da bir hitabede bulun- duğunu muha- İffet Helim H. birimiz bildir mişti, Cevdet Kerim beyin kon- feransı geçen seneki ziyarette verdiği izahatın aynidir. Iffet Halim hanımın dinliyenler üze- rinde derin bir tesir bırakan hitabesi güzel bir edebiyat ese- ridir; aynen dercediyoruz. dugu şu topraklar karşısında bir Türk anması sıfatile egiliyorum. (AM tarafı 7 inci sayfada) AN Ense aoayaman na tir. Mardinliler, böyle bir tecavüz va- : teşkil ederek hududumuza geçmek, eşkiyanın İran hududuna iltica ettik insızın baskın vermek istemişlerdir. ! hem de vali Talât B. bir telsizle Fran-| Abdullah,İgız makamatının nazarı dikkatini cel-| kuunda askerlerimizle birlikte dıştan gelen düşmanla çarpışmağa ahdetmiş- lerdir. (Alt tarafı 4 üncü sayıfada) Avrupa gazetele Şark vakayii hakkında ne diyorlar? Kotidiyen gazetesi, Ankaradan ağustos tarihile aldığı telgrafta diy: ki: “Türk - İran hududundaki Kürt İçebelere karşı harekâtı askeriyeye ipti. dar olunmuştur. Türk kuvvetleri İ Harekât piyade ve süvari kuvvet bir kaç jandarma eüz'ü tamı ve tay. yare pilotları tarafından idare edil ettiğini beyan eylemektedir. İsmail Semiko isminde bir kürt İsi İran kuvvetleri tarafımdan #t1âf e miştir. İran hükümeti Kürdistanda vuk: İgelen müellim hadiselerden dol mes'ul olmıyacağından İran hüküm, İTürkiyeye olan cevabında Türk ku: İvetlerinin İran arazisine pirmesi; muhalefet etmiştir.) Yolumuzu şaşırmıyacağız ! V-A-.K-I-T mm Hediye kuponu No. 3İ Fethi Bey gazetemize yeni beyanatta bulundu Diyor ki: Fırkamızın programı tevsi edilmiyecektir. Bu programı tama men tatbik edersek memlekete mühim hizmetler yapmış olacağız. Mec- listeki vaziyetimiz evvelâ ekseriyet temini için çalışmak olacaktır Yeni Lider bugün çalışmıyarak dinlenecek, salı günü Yalovaya gidecektir. F.rkaya yeniden dahil olan meb'us yoktur, fakat ekserisi kadınlardan, yüzlerce mektup geliyor ... Serbest Cümhuriyet | fırkası lideri Fethi bey dünde yeni fırka işlerile meşgul olmuş, fır- kanın İstanbulda merkez ittihaz ettiği binayı gezmiş : ve akşam Büyükdereye avdet etmiştir. Dün bazı meb'uslar kendisini ziyaret ve tebrik etmişler ve bu, kendilerinin fırkaya dahil olduk- ları hakkında bazı şayialara 6€- bebiyet vermiştir. Fakat fırka- dan aldığımız malâmata göre evvelce Fethi beyle teşriki me- sai eden meb'uslardatı mâada fır- kaya yeniden dahil olan meb'us yoktur. Fırkaya mahsus mühür ile ev- rak dün tamamile hazırlanmıştır. Fırkanın Ankarada ve diğer şe- hirlerde yapılacak teşkilâtı bu- günlerde tesbit ' edilerek tatbi- kata geçilecektir. Fethi beyin beyanatı Dün akşam Büyükderede bir muharririmizi kabul eden Fethi bey, arka sorduğu - sü- allere şu cevapları vermiştir: — Firkamız bir kaç güne ka- dar daha ziyade tavazzu ettiği İngiliz kızı Dün Çanakkale boğa- zını yüzerek geçti il d i k Mis Mersedes bugün burada Bo- Er IFethi Beyin bu karikatürü ,bir Fransız, ressam tarafından yapılmış Pötipari. ziyen gazetesinde intişar etmiştir. takdirde belki önümüzdeki bele- diye intihabatınada iştirak ede- riz. Fakat bu karar kat'i değildir. İlk teşebbüsümüzün daha et- Sol mu, fazakârlar sağa selesi oldu. Hele sol, sağ tabir- leri'de aldı yürüdü. Sağ, sol cereyanları 'nedir? Nereden çıkmıştır ve mereye doğru ilerlemektedir? Fırkalar en eski zamanlardan beri vardır. Cemiyet hayatı tek fikir değil, mubtelif fikir zümre- lerile inkişaf eder. Onun için mubtelif hayat şardarına tabi olan insanlar muhtelif fikir cere- yanlarına sabip olurlar. Evvelce fırkalar daha çok dini, sohra siyasi menfaatlere nazaran inki- şaf ederdi. Modern memleketlerde fırkâ iktisadi, siyasi bir wzviyettir. İş hayatına ve iş sınıflarına naza ran fırkalar mubtelif isim alırlar, Fakat esası olarak (fırkalar (Mürteci, Muhafazakâr, Terakkici Radikal ) olmak üzere ilmi bir tasnife tabi tutulabilir. Mürteoi fırkelar: Mürteci fırkaları nasıl tanıma- hıdır? Hangı fırka mürtecidir? Mürteci fırkanın en büyük sıfatı ne dair vaki neşriyat duğru de- ğildir. İleride memleketlerin ibti- yaçlarını göre tavessu edebilir. Bu günkü ihtiyaç için en münâ- sip gördüğüm program budur, Ve yakın seneler için bu program kâfidir. Şu kanaatteyimki progra» mımızı tamameti tatbik edecek olursak memlekete mühim hiz- We da eşi Bu gibi teklifleri fırkamız ha- raretel edecektir. Ka- sağ mı ? Radikallar Sol cenahı, Mürteciler Sağcenah mün- tehasını teşkil ederler. Terakkiciler sola, Muha- mütemayildirler Fethi Beyin fırkası iddiası hilâfına olarak sola değil, sağa müteveccihtir ! Firka, ve fırkacılık günün me- | tarihe geçen ve müstehase haline gelen an'anelere dönmektir. Me selâ, müttehit Amerika cümbu- riyetinde öyle insanlar vardır ki evlerinde hâlâ Ingiliz bayrağı" saklıdır ve Amerikanır istiklâl onlar için bir bidattir “işte bu adamlar mürtecidir. Fransada kırallık taraftarları ve beyaz Ruslar bu cins ins lardandır. Ittihadı islâm, ve şer'i şerif ahkâmina göre devlet idaresi vücuda getirmek istiyenler de mürtecidir. LAlt tarafı 7 inet sayfada)