25 Ağustos 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

25 Ağustos 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

101 âile hz Yazıyor ... me RR al ak mülâkat... Yazıyor !, — 13 — Besbelli anası kendisini yedi aylık doğurmuş. Biçare yarı kör, pek aptal, Sifte kambur, bedeni her kusura malik. Lâkin öyle gür bir sesi var ki! İkdam, Cevdet Bey kendisini 95 yaşına inmiş, Mihran Efendi, Ali Kemal dirilmiş, Velit Bey sürre eminliğine tayin edil miş,.ve Cahit Bey ise Gabriel Nora. dungian Efendiye hücuma hazırlan muş sanacaklar. Ucube vezinden de an. hyor: İkdam, Sabah, Tasvir, Tanin gayri mevzun değildir. Şimdi bu mahlük Milliyet, Akşam, Vakst, filân satıyor... ss... Ben vapurda idim. Bir ihtiyar Emirgândan bindi. Yanında da yirmi kokain! Bi Sabah, Tasvir, Tanin! diye bağırınca! çmbiya, olan İzete çıksa... tetkikli baş makale. Süratli haberler Ye bunların tefsirleri, Hasılı ikinci sınıf Avrupa gazeteleri gibi bir şey... evvel nasıl Hindi 4 ndistana İmparator ol. Yaşasm afyon, haşaş, esrar, morfin, ta güzeteler “Kasası Gümrük k . ibiği gibi bir miktar din aaa” olmuşlardı. Ne dersin, Bey oğlum, ciddi bir Biri söze karıştı: —Aç bülbüle gülden, tutiye yeker- Bir başkası buyurdu: — Öyle değil. On altı sahifelik yev- yaşında oğlu ve ya torunu vardı. Genç) Mİ bir bahname çikarılsa acaba he sn. oturduktan sonra yerinden bir fırladı,| tar? Müvezzi geçiyor. Her gazeteyi aldr, İh. tiyar bıyık altından gülüyor. Pana; Beyefendi! Bizim oğlan şık? — Neye âşık? — Gazetelere, Hele siyah, kırmı mavi, İürtincu, sarı renkleri gördü — : » Ben, çok şükür, iki yıl Ir sigarayı da, gazeteyi de bıraktım. Ha... Eskiden kulunuz da min gayri haddin gazeteci idim. Yazardım. Lâkin Se Yazının modası geçmiş. Kadınlar » gazeteler iki; bunlar fıçı fıçı boya» m muhtaç, Muharrirlik mi, beyacı- ik ar, gözboyacılığı mı? En iyi gazete, bu itibarla en boyalı- “olmak lâzım gelir. Bir retiklisi en fe Bası, Bir aralık bizim oğlanm gazete lerine göz misafiri oldum: İcmal yok, fikir yok, meslek mütereddit. — Ya ne Vat? diyeceksiniz; ben de buna merak Hem eski bir gazeteci sıfatile! MaYfaları tahlil ettim. Eğlenceli, biraz da faydalı ayda, on beş günde br çıkar halk mecmualarına “magazin” derler. Bazetelerimiz -şimdi- birer günde lik magazinâr, Bir magazine sarılmış bir adana varakası. 2 İkasina takip eden muharrir kaç ta Ah ılık... Sinemaya dair! bin Wi kopyacı Bu efendilerin hepsi zevzek. Halkı ve karileri hiç bilmiyorlar. Halk ne onu istiyor, ne ötekini. Halk, şu matbu. at sahasında hoca, mürşit istiyor. Ga. zetecilikte seri “Amerikânism,, in bir aksülâmeli olabilir, olmülıdır, olacak. tır. Pişkin biri söze karıştı. — Siz fassallık ederken bendeniz elimdeki gazeteyi tahlil ediyordum. Unvanlarda, sernamelerde, başlıklarda gerçekten terakki var. En ufak hadise ye en büyük başlık yapılıyor: Acem unvanları, osmanlı rütbeleri gibi... Bir vak'a olur, ona bir çerçeve Halbuki şimdi bizde ilkin çerçeve ya pılıyor, sonra ak'a anarnıyor. — Fakır, mirim, kötü şeylerden (çapkınlık, kumar, israf, işret, sizara, gazete) müctenibim. Mühim havadis olursa onu her halde duyarım; Bazete okumağa hacet ne? Her sabah, her ak. şam gazete okuyup ta İmlmı, üslübu. mu bozamam., Fikrim bir kâç dirhem mantığa muhtaçtır. Haccaet zalim, ve ya Hallacı Mansur hikâyeleri okumak. Mu azaldı. Cereyanı dakikası la onü yıprandıramam. Vakit nakittir, harrir derler. Müsrif değilim, ömrümden fe- dakârlıkta bulunmak intihardır. — Ne israf, efendim, ne kâğıt ve » Yaşasın baş) mürekkep israfı! Dışarıya para gidi muharrir Makas Bey! Hatta altı, üs|yor, diyorlar. Nasıl gitmez? 36 sahife. Hİ okumadan koca kocü resimler çi lik gazete olur mu? Şu ilim, fen, ser. alınıyor. Kadm bacağından vet, edehiyat kıtlığmadn, dünya siyase usanç geldi. İki gazele nüs.İtinin şu durgunluk, havadissizlik dev. Yapılır. İLMemlekci haberleri | Bir kundakçı Azkalsın koca bir kasa- bayı yakacaktı! “ Anadolu,, refikimizin yazdı- ğma göre Tirede Salih isminde bir şahıs Yanık konak oteli ile spor sinemasını yakmak için yağ- li paçavra ve gazlı pamuk kul lanmış, halk heyecana düşmüş ve bereket versin ateş derbal sön- dürülmüştür. Türkocağı sineması ile spor sineması müstecirleri arasında mevcut rekabetin bu feci neticeyi doğurduğu hakkım da rivayetler vardır. Bu feciaya inanılmaz! Yeni Adanada okuduğumuz şa haber bizi cidden hayrete dü- şördü: “ Kendisine bazı cürüm atfiyle Misis karakolunda bapsedilerek orada dövülüp işkence edildik- ten sonra cebren nebre sokulan ve ondan sonrada kaçıyor ba” banesile jandarma tarafından yu- kardan kafasına taş atmak su- retile öldürüldüğü iddia edilen Ulukışlanın Beyçarşı mahalle- sinden Hacı Eşref oğlu Ahmet &w| hakkındaki tahkikata müddeiu- mumilikçe devam edilmektedir İşittiğimize göre bu vak'a hak- kında dinlenmiş olan bir çok şahitler bu ihbarın doğruluğunu te'yit etmişlerdir. Denizli baytar müdürü nasil öldü? Denizli baytar müdürü Halil beyin bir otomobil kazası neti- cesi öldüğü yazılmıştır. Dün ge- len tafsilâta göre kaza feci bir şekilde olmuş, kaymakam, ziraat müdürü ile 18 kişilik bir kafile halinde Çaldan gelen bir kam- yon içinde bulunan Halil bey kamyonun fena bir şekilde hız- lanması üzerine Yere atlamış, © saniyede de kamyon devrilince altında kalmıştır. Diğer yolculara bir şey olmamıştır. Memnu mıntekada tutuldular! İzmirde memüu mıntaka dahi- linde bulunan Pınarlı adasında bir kayıkta Recep, Yakup ve Şevki isminde üç şüpheli adam yakalan, N Başı teşla ezilen bir kadın Bergamada Reşadiye mahalle- sinde Molla Ali Ef. zevcesi Cen- net H. Mustafa isminde bir de- likanlı tarafından başı taşla ezil- mek suretile öldürülmüştür. Hadisenin bir kıskançlıktan doğduğu anlaşılmıştır" Adanada bir tevkif Adanada Kale kapısında ka- saplık y Zaza Mehmet ağa tevkif edilmiştir, sebebi hükümet hakkında bazı tefevvühatta bu- an biri mutlaka bir baldır arze'İrinde 36 sahife ne ile dolar? Şu bilme. lUnarak Şark hadiseleri hakkında der». Hep gün baklava ile tagaddiye|ceye cevap isterim: — Ne ile dolar? r olsanız şekerden iğrenirsiniz. Ben de... Gazeteyi, çarşaf gibi gazeteyi açtı. Ürmdn kendimi bir yatak çarşafı içinde ediyorum! Beyoğlum, derler ki, bir adam her — “Times, (Tuymis) gazetesini dik. tle okursa âlim olurmuş, başka ye mMetmunya (htiyaç kalmazmış. Ya Mi, bizde, bir önder. iktifa etse? AY başma geleceklere... çifte kav- Tulmuş cahil olur. Etop'un “dil,, £ gibi, gazete de dün- Yanım hem en iyi şeyidir, hem en fena ss. Evet, evet... bizde gazetecilik e buhran geçiriyor. Kabahatin binde DAS Yüzü karilerde, öteki beş yüzü mu- Marrirlerde.... Seyh Hamza, Ispanyada nasıl karılı! i tarik#ti kurmakta! Ür? Değirmendereli Muhip Bey, üç yıl Şehir meclsi Celâl Nuri 66 âzadan mürek- kep olacak Şehir meclisi intihabı için vilâyetten şehrimizin nüfusu isten- miştir. Şehremaneti hududu da. hilindeki kaza ve nahiyeleri mül- hakatlarile birlikte 699992 nüfu. su ibtiva ettiği anlaşılmıştır. Bu itibarla şehrimizden 60, Kartal, Şile, Çatalcadan da 6 Şehir mec- lisi âzası intihabı lâzımgelmek- tedir, yalan yanlış sözler sarfetmesidir, efkârı umumiyeyi teşviş ettiği ihbar edilmiş ve bu husustaki şahitlerin (o ifadelerine nazaran keyfiyet teeyyüt etmiştir. Üfürükçülük yaparken yakalandı Yaz tatilinden istifade ederek Kayseriye gitmiş olan Feke ka- zasının Deli Ali Uşağı köyü mek- tep muallim muavini Tevfik efen- di Kayseride nüsha yazmıya ve üfürükçülük Oetmiye başlamış, nüsha yazar ve hastaları üfürük- le eyi etmiye çalışırken yakalan- mıştır. Hakkında Kayseri zabıtasının yapmış olduğu tahkikat evrakı adliyeye tevdi edilmiştir. — —— 3. VAKIT 25 Ağustos 1530 16 senedir bir elin türbesini bekliyen müslüman! Homanto ailesi Taifei Beni israliden kabir bekçiliği etmek cesaretini gösterecek kimse bulamadı mı ? bağ çi Ok meydanından geçerken Yahudi mezarlığı tarafından ga” rip bir bina görürsünüz. Burası nedir? Bir türbe mi? Filhakika bazı garip ziyaretcilerin sık sık içine girip çıktıkları görülür. Türbeler mesduttur. Şu halde?.. Bu merakla yaklaşıp ta biraz izahat edinebildiniz mi meselenin rengi değişir. İçeride bir Muse- vi yatmaktadır. Olur a dersiniz. Tam ayrılacağınız sırada zibni- niz başka şeye takılır. Bu iza- batı size veren bir müslümandır. Garip şey... Yahudi türbesinde müslüman türbedar! Yaklaşırsınız. Sebebini sorarsınız. İsa çavuş is“ mini taşıyan bu dini bütün müs- lüman şimdiye kadar belki bin defa anlattığı bikâyeyi tekrarlar; — 16 senedir bu mezarı bek- lerim. Burada Musevilerin meş- hur zenginletinden Kamanto Ef. ile oğlu yatar. Kamanto Ef, öl- meden evvel Parise gitmiş ora- da hastalanmış, ölüm döşeğinde Istanbula götürülmesini ve kem disine bir türbe yapılmasını va- (Ust tarafı . inci sayfada) ye mugayir olur mu? dildir. Bahusus bir, iki günlük bir müd- det vekâlet sandalyesinde oturmuş, fa» iresinde meb'usluk tekaüt maaşına İs tihkak kesbedememiş bulunan bir ve- kile tekaüt maaşı vermek, , vekilleri demektir. Meb'us, meb'usluğunun hita- mında tekaüt maaşına istihkak kesbe- decekse, artik vekillikten dolayı fazla bir maaş talebine hakkı olamaz. Meb”. usluktan dolayı tekaütlük talep edemi- yecekse, bu takdirde de, demin işaret ettiğim gibi, bir, iki gün vekillik etti, diye vekâlet tekaüt maaşı vermek, mu- vafık sayılamaz. Binaenaleyh, tekaüt kanunu bu noktadan teşkilâtı esasiye ida ahengi tam vardır da denilemez. İ — Belediye kanunu teşkilât esasi» yeye mugayir midir? yük kaide halkın kendi eminlerini ken- di intihap etmesi esasıdır. Ailede reis! karısını nasıl kendi intihap eder ve ço» İdi yi eye ye eek Eğ rise Rp saaat i Kö. çe — Vekiller, meb'uslar arasmdan İn- tihap olunur. Binaenaleyh, meb'usun tâbi olduğu şaraltten ayrı muamele yapmak, mantıkan ve aklen doğru der kat meb'usların tâbi olduğu şarait da- meb'usların fevkinde telâkki etmek, dit sıyet etmiş. Ölüsünü getirdiler burayı yaptılar. İçine birde Ya- hudi bekçi koydular. O zaman ben bunların yazıbanelerinde ça lışırdım. Fakat hikmeti hüda bu bekçi işinden ayrıldı, kendisinden son- ra gelenler de dikiş tutturamadı- lar, iş çatallaştı. Mesele Haham başı Efendiye kadar aksetti, Bir Türk koyalım demişler, beni koydular, 16 senedir bu işi gö- rürüm, Kamanto Efendinin ailesi efradı şimdi Pariste oturuyorlar, Bana ayda yirmi lira gönderi- yorlar. Bu para az geliyor 30 .yapsalar bende biraz genişliye” ceğim amma bir türlü yapmadı- lar, Kamanto Efendinin mezarını neden bir müslüman bekçi bek- liyor. Beni İsrail tayfası içinde mezar bekçiliği etmek cesaretini gösterecek kimse bulunmadığın- dan mı? Yoksa hiç bir Musevinin ayda yirmi lira kazanca kanaat etme diğinden mi? Siz nedersiniz? Hukukçularımız ne diyorlar ? Bizde bütün milletin mukadderatı- Yeni kanun bu hükmü tevsian kabul/n: idare eden Büyük Müllet Meclisinin etmiştir. Bu vaziyet teşklâtı esasiye- azaları halk tarafından intihap edilir. ken, şehreminlerinin halk tarafından intihabının esirgenmesi, demokrasi w sulüne tam bir zıddiyet arzeder. Bu nokta, hikmeti hukukla kabili te lif değildir. Bilhassa küçük yerlerde halkın reislerini intihap etmek salâhi. yeti tanındıktan sonra, münevverlerin daha çok, daha toplu bulunduğu yer- lerden bu hakkı esirgemek, mantrkt de gildir. Gerçi İstanbul ve Ankarada vilâyetle Emanet birleşmiş isede bu birleşmenin ne dereceye kadar faydalı olduğu (er- de anlaşılacaktır. Gene en doğrusu iki- sinin ayrı ayrı bulunmasıdır. Bu ba histe de fikrim budur. ITİZAR «Mahalles, «Bu kadın katil değil, tefrikâları mündericatımızın çokluğu- na mebni bugün dercedilemedi; Oku ye bir muhalefet arzetmezse de kanun-! yucularımızdan özür dileriz. ağın GARA LEZ Belediye âzası çağrılıyor inden: Cemiyeti U- — Kanaatimce demokraside en bül mumiyei Belediye 28 Ağustos 930 tarihine müsadif Perşembe günü saat 14 de içtima edece- cuklarını kendi terbiye ederse, ailelerin ğinden ârayı mubteremenin teş» İbirleşmesinden mürekkep olan şehirler) rifleri; rica olunur. de kendini idare edecek adamları ken- GAMMA KALMA Şi İdisi seçmelidir.