24 Ekim 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

24 Ekim 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

me va — Şehrimizde büyük mera- simle test edilecek Merasim programını neşrediyoruz 29 teşrinievel çarşamba günü eüm.'da Beyoğlu cihetindeki tramvay güzer. huriyetin ilânı münasebetile yapılacak|gâhında tramvay arabaları bulunmıya- merasim programını tesbit için fırkada| eaktır. toplanan komisyon mesaisini bitirmiş (11 — Geceleyin Beyoğlunda Cümhu tir. riyet, Istanbulda Beyazıt, Üsküdarda Dün alâkadarlara tebliğ olunan bu Doğancılar meydanımda muzıka çala. program mucibince merâsim şu suret-icak ve buralardan havai fişekler atı. le yapılacaktır. lacaktır. Bu ciheti vilâyet askeri bando Her sene cümhüriyet ilânının yıl dö-/lardan da istifade ederek temin eyliye. nümüne tesadüf eden teşrinievelin yir.İ cektir. mi dokuzuncu günü yapılacak milli te) 12... Tramvarlar, Seyrisefain, Şir- zahürat programı berveçhi âtidir. ketihayriye, Haliç, Anadolu ve Şark şi- 1 — Tezahtirat, gündüz hükümet na-| mendiferleri idareleri gece yarısından | mma vali tarafından tebrikât kabulü,İsonra dönüş seferleri yapacaklar ve! ordu tarafından (darülfünun, mektep-İbunları ilân edeceklerdir. Vilâyet ma. ler, polis, muhtelif cemiyetler ve hahlkamı bunu takip edecektir. km iştirakile) merasim geçidi yapıl — Beyüzit meyda; maat, göce şehrin mahtelif yerlerinde|,. sandanlığı He tema m şenlikler tertibi suretile olneaktır. | kılınacak yere münasip vüs'atte tribi! Cümhuriyel bayramı 2 — Bugün resmi ve hususi daire ve; müesseseler, mektepler tatil edilecek, gündüz saat yediden itibaren bil'umurı resmi ve hususi daireler, mağazalar, dükkânlar, kara ve deniz nakliye vesa- iti bayraklarla donatılacak ve gece her tarafta tenvirat yapılacaktır. İ 3 — Saat ondan on bire kadar vilâ-| yet merkezinde aşağıdaki tertip sırasile tebrikât kabul edilecektir. Saat on bir- de vali ve tebrike gelmiş olan zevat Be- yazrtta hazırlanmış olan tribüne gide- rek orada kolordu kumandanına mülâ. ki olacaklar ve geçit resminde hazır bulunacaklardır. 4 — Geçit resmi saat on bir buçuktka başlıyacak ve atideki tertip sırasile o- lacaktır: nü vilâyet hasırlı, .caktır. M — Geçit resmine iştirak edecekle- rin Darülfünun meydanında içtimala. rını, yürüyüş sralarmı, geçit resminin intizamını ve kıtatın tevakkuf ve hare. ketini temine merkez kumanadnı, yol larda Darülfünun Beyazıt ve Cümhu. riyet meydanlarında intizam ve inziba- tin teminine de polis müdürü memur. dur. Polis müdürü merkez kumandanı ile daha evvel temas ederek bu ciheti temin edecektir. 15 — Bu merasime davetli olanlar için kıyafet, frak, siyah yelek, beyaz bo yanbağı, silindir şapkadır. 16 — Bu programm ilânı davetiye makamına kaimdir, | A. Motosikletli polisler. “7 — Vilâyet merkezinde tebrikâta B. Askeri bando. iştirak edeceklerin sırası berveçhi ati. GC, Harbiye, tıbbiye, kuleli, Halıcıoğ.|dir: lu, Maltepe ve deniz iseleri ve deniz iş mektebi talebeleri, tayya- ie mektebi ve askeri san'atlar mektebi talebeleri, a Ç. Bir piyade alayı. D. Bir süvari bölüğü. E. Bir topçu taburu. F. Bir muhabere bölüğü. G. Bir polis müfrezesi, H. Cümhuriyet timsali (Maarif mü dürü vilâyetle temas ederek hazırlıya-| caktır.) 1. Itfaiye müfrezesi, o <“ ©) J. Şehir bandosu. mi K. Darülfünun ve âli mektepler ta. Tebesi, c 1. Mekteplerin izeileri, N. Harf sırasile İiseler Resmi, hu- mektepleri. Orta mektepler. Ameli hayat mektepleri. N. Mehterhane muzıkası. 0. Esnaf cemiyetleri. 5 — Geçit resmi esnasında on ikide kolorduca tesbit edilecek mu ve sanat A. İstanbulda bulunan meb'uslar, NK İİ . B. Kül halinde «:kân ve ümerayı as- C. Darülfünun ve maarif emtnleri; Ç. Vekâletlere mensup müfettişler. D. Adliye erkân: E. Darülfünun heyeti, F. Maliye vekâletine merbut maliye maiyetleri, rüsumat, tapu, rüesası ve emlâk müdüriyetleri, G, Vilâyet erkânı ve kaymakamlar, H. Maarif memürini ve mektepler muallimleri. 1. Nafıa sermühendisi ve maiyeti, J. Ziraat, orman ve baytâr müdürle. ri. K. Ticaret vekâleti mıntaka müdür- vasi liseler ve darüşşafaka muallim teri L. Memurini sıhhiye. M. Müftü, N. Umumi meclis azaları, 0. Belediye erkânr, P. Siyasi fırkalar rüesası. R. Türk ocağı, Hilâliahmer, Himaye. h ietfal, tayyare cemiyetleri, Türk maa. rif cemiyeti, Türkiye harp malâlleri ce telif merkilerden toplar atılacak ve li miyeti, Türkiye idman cemi yetleri itti. mandaki vapurlar düdüklerile iştirak! takı İstanbul mıntakası, matbuat er. ir, 8 — Merasime iştirak edecek kıtaat Ve askeri mektepleri kolordu, sivil mek- tepleri maarif emaneti, esnaf cemiyet- lerini töenret müdüriyeti, diğer kıtaatı da mensup oldukları makamlar temin Ve ihzar edeceklerdir. 7 — Geçit merasimine iştirak edecek olan bu kıtaat ve mektepler saat onda Dariltönun meydanında tamamen top; lanmış bulunacaklardır. Sureti içtima ve kıtantm buradan yürüyüşe geçişi Ni, İten tertip ve tanzim olunscak- 8 Alay, geçit resminden sonra arel * Divan; « Sultanahmet - A4» lemdar yolu « Reşadiye « Köprü - Karaköy - iihnine - Tepebaı- İatiklâl caddesi ye- Cümhuriyet meydanma gidecek ve *radan dağılsenktr. .— Alaym kolbaşısının Taksim Mi muvasalatında bando İstik- tarap in çalacak ve bu esnada vilâyet İntiha, ihsar ettirilecek olan Ç* din p edilecek bir heyet taraf: takı, ümhuriyet abidesine varedile 10 — Alayın harekete başladığı var! köprüye muvasalatına kâdar İM | seçilmişlerdir. kânı, muallimler birliği, baro, etrbba o- dası erkânı, S. Müessesatı maliye müdürleri, ti. taret odası ve borsalar erkânı. Ş. Imtiyazlı şirketler rücsası, T. Esnaf cemiyetleri ve diğer mes. leki teşekküller rüesası, 17 — Konsoloslarm tebrikâtı saat on dörtten on beşe kadar kabul olunacak. tır. Otelcilerin intihabı Istanbul otelcileri ve hancıları cemiyetinin yeni idare heyeti intibabı dün Hocapaşadaki cemi- yet merkezinde yapılmıştır. Inti- habat neticesinde Paris oteli sa- hibi Ibrahim, Avrupa oteli sahibi Niyazi Hüsnü, Emperyal oteli sahib; Ali, Karesi oteli sahibi Şevket, Gülüstan oteli sahibi Halit, Se- lâmet oteli sahibi Hakkı, Ferah oteli sahibi Sıtkı, Halep oteli sahibi Mehmet B.ler cemiyetin yeni idare hey.ti azalıklarına Hanımlar | neler yapacaklar? Hasene Nalân H. Hanımlarımız belediye meclis- lerine de girdiler, Kendilerinden himmet ve hizmet bekleniyor. Neler yapacaklar? Istanbul ve Izmirde belediye azası intihap edilmiş olan iki hanım şunları söylüyorlar. Izmir belediye meclisi azasmdan Ha- sene Nalân H. diyor ki: — Belediye işlerinde > en (ihtiyaçlarımız (o imutat, mevzii ve pk olanlardır. © | Medeni olanlar zamanın yapıl- masina lüzum diğişeylerdir. —- olanlar da şerbrin > sayılabilecek ve İ Gibi işlerdir. m d Bu iki ihtiyaçtan en evel dü- şünülmesi icap edeni şüphesiz mevzii olanıdır. Bunünla beraber ve bu asrın nesli olmamız itibarile duyulan medeni ihtiyaçları tatmin etme- miz tabiidir. Bunun için kabili ihmal olmıyan mevzii işler ara- sında medeni ihtiyaçlarımızın tatmini hususu da düşünülmelidir. Esasen bu iki ihtiyaç bazı nok- talar da bir birinin .mütemmimi sayılır, S Bugün mutat ve zaruri ihti- yaçlarımızdan olan yemek içmek kadar temiz yemek ihtiyacı da mevcuttur. Bu esas noktayı ehemmiyetle göz önünde bulundurduktan sonra i şehrin hududu dahilindeki faali- yetlerin mühim bir kısmını içti- mal muavenetlere ; hesretmek lüzumuna kaniim, Lâtife Bekir H. Istanbul şehir meclisi azasın- dan Latife Bekir H. diyor ki: — Halkın -besleniş tarzı çok olmalıdır. Buna süt meselesi de dahildir. Sonra sokak tozlarının behemehal kaldırılması lâzımdır. Bu da çok basittir ve herşeyden İ daha mühimdir. Yazın her halde sokakların sulanması ( çareleri bulunmalıdır. Evlerimizin inşaat tarzı değiş- melidir, Inşaat kanunu bugünkü ihtiyaca göre tadil edilmelidir. Her halde evler geniş pencereli olmalı, içinde oturan insanlar sihhi yaşamalıdırlar. Bilhassa tramvayların seyrü- sefer muamelâtile esaslı surette uğraşmak lâzım. Tramvaylar o kadar kalabalık ki sabahları ço- cuklar tramvaya giremiyorlar. Tramvay arabalarını çoğaltmak lâzım. Bümun için sabah, akşam bü- tün hatlarda munhâsıran ikinci mevki: arabaları işlemeli, gece saat 9 dan sonra da şirketin bu zararını telâfi için bütün araba- lar birinci mevki olmalıdır. Sonra | Edirnekapıdan ve Topkapıdan | Eminönüne işliyen tramvaylar için iki seksiyon ücreti alınıyor. Bu civardaki halk çok fakirdir. Edirnekapı ve Topkapıdan Sir- İ rek işine gitmelidir. sıhhi, yediğimiz, İçtiğimiz temiz | keciye kadar bir kit'a parası alınmalı, yani halk 6 kuruş vere- | İ 3 — VAKIT 24 Teşrinievvel 1930 —& Aimanya mektupları Belediye çedisinde Kış geldi, firak açmada... Berlin, 17 ( Hususi) — Artık kış geldi sayılır.. yağmurlu gün- ler birbirlerini daha sıkı takip etmeye başladı. Bereket versin- ki, artık «kış geldi, firak açma- dadır sineme yare!,, Diye fer- yada mahal yok yaz gününün binbir (eğlencesi, ne (onlara tesadüf fırsatı geçiyorsa; kış ge- liyorsa, kış günüde yar ile bu- luşmak içün yine binbir eğlence ve binbir fırsat, berber geliri- yor.. Kışın deniz banyosu yapmak kabil değilse, geniş ve derin ha- vuzunun suları sun'i surette dal- galandırılan kapalı ve sıcak bi- nalarda yüzmek kabildir. Lâkin kabil olmıyan birşey varsa oda güneş, banyosu.. Şimdi büyük moda! Güneşde yanmış çehre, güneşde yanmış vücut... Sporla çelikleşmiş ve güneşle esmerleş- miş vücutlar herkesin gayesi. Berline yakın en mükemmel deniz ve güneş banyosu yeri “Wansel,, dir. Bu sene orada yapılan yeni deniz hamamlan en asri banyo binalarıdır. Geniş Okumsala, yazın son güzel günlerinden istifâde etmek istiyenler hala akın akın koşuyor, ve orada uzanarak, koşarak, oynıyarak vücudünü (güneşle yakıyor,. Lâkin o günlerin de sonu yak- laşıyor... Ve, galiba bazıları yine bu ayrılığın, güneşin hasretinin acısını duyacaklar: Artık kumlar üzerinde serilip uzanmak, güneş banyosu yapmak kabil olmuya- cak... İ Memleket haberleri | Anadolu davası Izmirde Anadolu gazetesi aley- hine açılmış olan davanın rü'ye- tine devam edilmiştir. Geçen muhakeme celsesinde Fethi Beyin İzmire geldiği gün irat ettiği nutkunda Şark ahva- linin yakında düzeleceğini söyle- yip söylemediği, zabıta memur- İarma tecavüz ederek hadise çı- karanların sarhoş olup olmadık- ları, polisin tahkir edilip edilme- diği, polise — silâh — çekilip çekilmediği. hakkında o Vilâyet makamı ile polis müdürli en ve müstantiklikten malümat is- tenilmesine karar verilmişti, Bu | karar üzerine mezkör makam- lardan gelen cevaplar okunmuş- tur. Vilâyet makamından gelen tezkerede Fethi Beyin Izmirde ilk defa irat ettiği nutkunda Kürt isyanının zail olacağından bahsettiği tesbit olunduğu bil- dirilmekte idi. Polis müdürlüğün- den ve müstantiklikten gelen cevaplarda ise gene Fethi $ in izmire geldiği gün biriuci kor- donda bazı eşhasın sarhoş va- ziyette görüldükleri ve polise silâh çektikleri, bir polisi denize | attıkları, zabitayı tahkir ettikleri | bildiriliyordu. Bu suretle gazetenin aldığı bavadislerin memba anlaşılıyor- du. Gazete vaki olmüyan bir şeyi İ yazmamıştı. Tezkerelerin okun- ması bittikten sonra: Müddeiu- mumi Cevdet B. evrakın 'müta- | leaya verilmesi için karar itasını mahkeme beyetinden talep etmiş ve mahkeme bu talebi kabul etmiştir. Gelecek muhakeme celsesinde Müddeijumumi tarafından csas iddia serdedilecektir. Deniz facıası Muhakemeye yakında başlanıyor Bundan iki ay kadar evvel İzmirde Seferihisar açıklarında denizde ve bir motör içinde tüy- ler ürpertici bir cinayet olmuş, üç kişi paralarına tamaan öldü- rülmüşlerdir. Bu cinayete ait tahkikat son safhaya girmiştir. Bu işte methaldar görülen Der- viş oğullarından Hasan isminde birisi Giresonda tevkif edilerek İzmire götürülmüştür. Muhake- meye yakında başlanacaktır, Balya maden şirketi Balşn - Karanydın maden şirketinin mühim bir mali bukren (o geçitmekte olduğunu, faaliyetini tahdit ve tatil ede“ ceğini Balıkesirde çıkan o Türkdili refi- kimiz yaziyor. Şirket-amele ve memur < adedini 2500 den 200 e indirecekmiş, maaş ve yevmiyelerbe de yizde yirmi tenzilâz ya» pıcakmış Cemiyetierde: Cümhuriyet bayramında Esnaf alaya muntazam bir surette iştirak edecek Cümburiyet bayramı şenlikle- rine esnaf cemiyetinin muntazam bir surette iştirakini temin için esnaf cemiyetleri umumi kâtip- leri ve reisleri dün ticaret odası salonunda toplanarak bazı karar- lar vermişlerdir. aamir M. Rives geliyor M. Mübadele cemiyeti bitaraf azalarından M. Rivas bugün semplon ekspresle şehrimize ge lecek ve İstasyonda komisyon azaları tarafından karşılanacaktır,